Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tycker det är drygt och onödigt med sådana meningslösa inlägg.

Oavsett om man går upp och ner varje dag, så ger en gång i månaden en fingervisning och man ser resultat.

Så kliv av din höga häst och låt bli att vara sådan besserwisser hela tiden.

Du får gärna trycka jag är dryg. Men faktum är att du ser ingenting på en månad om du väger dig 1 gång. Stress/tränat/vätska/sovit lite sämre/bättre.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vilket protein är bra om man är känslig mot mjölkprotein (verkar inte vara laktoset)?
Ärtprotein?

Inte garanterat att andra proteiner är av samma upptagenhet som vassel.
Eggpulver skulle jag rekommendera, vissa svär den för bakning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Du får gärna trycka jag är dryg. Men faktum är att du ser ingenting på en månad om du väger dig 1 gång. Stress/tränat/vätska/sovit lite sämre/bättre.

Att vikten varierar varje dag vet nog de flesta.

Men gör man lite sökningar så hittar man endast ett enda svar bland alla tusen att man ska väga sig varje dag.
Övriga svar hävdar 1ggn per vecka och enligt forskning på onsdag morgnar.

Så ta dina dryga fakta och din höga häst till något annat forum istället för att trycka ner de som gör sitt bästa att göra något åt sin situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Du får gärna trycka jag är dryg. Men faktum är att du ser ingenting på en månad om du väger dig 1 gång. Stress/tränat/vätska/sovit lite sämre/bättre.

Jag håller med om att väga sig varje dag för att ha så högupplöst data som möjligt, men du ser trenden även om du bara väger dig varje månad. Däremot ska man inte dra slutsatser bara på resultatet från en månad till nästa, men det ska man inte från dag till dag heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit sjuk i två omgångar under en månad så vägde jag in på 69,8kg imorse.

Senast jag vägde under 70kg var någon gång 2021 tror jag sen gick jag upp. Gissar att jag låg på +77kg i början av december och kunde inte riktigt få på mig mina gamla skjortor utan att riskera att någon skadas när en knapp flyger iväg, låg på lite under 74kg i slutet av december.

Är kolhydrat tömd och har inte gymmat på ett tag nu så wow passet jag körde nyss med baby vikter var utmattande.

Jag har en liten bilring kvar runt magen så nu framöver blir det att ligga på ett litet kalori underskott och bygga muskler och få en "beach body".
Fåfäng? Ja, men jag tror att jag håller bättre koll på vikten om jag strävar efter något mål. Sen får vi se hur det blir med att hålla sig till en viss vikt och inte gå bananas igen tills man plötsligt märker att gamla kläderna inte passar.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Att vikten varierar varje dag vet nog de flesta.

Men gör man lite sökningar så hittar man endast ett enda svar bland alla tusen att man ska väga sig varje dag.
Övriga svar hävdar 1ggn per vecka och enligt forskning på onsdag morgnar.

Så ta dina dryga fakta och din höga häst till något annat forum istället för att trycka ner de som gör sitt bästa att göra något åt sin situation.

Ja äter man exakt likadant, rör sig likadant och dricker exakt samma mängd så funkar säkert det jättebra! 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag håller med om att väga sig varje dag för att ha så högupplöst data som möjligt, men du ser trenden även om du bara väger dig varje månad. Däremot ska man inte dra slutsatser bara på resultatet från en månad till nästa, men det ska man inte från dag till dag heller.

Handlar det om ett kg så räcker det att du drack en liter vatten så är det kilot borta på invägningen. Så nej det räcker inte en gång i månaden. Snackar vi 3-4kg månad efter månad ja då är det skillnad. Räcker ju oftast man äter lite för mkt kolhydrater så binder man lätt på sig 1-2kg vätska. Kan ju resultera i att man tror man gått upp i vikt och ger upp.

Det är viktigt att väga sig varje dag enbart för att lära sig kroppen och vad mat/träning gör med vikten .

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Några dagar kvar nu i februari...och den lägsta vikten i februari hade jag i morse. Ska se om jag kan gå ned några hekto till,,,

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av ett tips att pröva probiotika vid försök att gå ner i vikt.

Först och främst, anledningen att jag provat det själv är att jag deltog i den här studien:
https://www.nature.com/articles/s41598-023-45395-7

Mina resultat skiljer sig betydligt från det samlade resultatet i studien så ha med er att det inte är en "magisk lösning" eller funkar lika för alla. Det finns dock ett stöd i studien att en tillräckligt stor dos probiotika har en positiv effekt på viktnedgång.

Min egen upplevelse:
Med en tillräckligt stor dos probiotika försvinner min hunger nästan helt. Under studien gick jag ner ca 18 kilo på 6 månader och då hade jag bara full dos sista tre. Efter studien höll jag inte igång probiotikan på samma sätt och jag återgick efter ett tag till sämre vanor och började gå upp endel. Jag hade till en början varit osäker på om probiotikan verkligen hade hjälpt innan eller om det bara var eget driv som gjort all förändring och om det var drivet som saknades nu, men jag tog till slut för mig att pröva igen med en ordentlig dos. Effekterna var rätt omedelbara när jag gjorde det.

Idag, på probiotika, kan jag äta långt under mitt TDEE utan att känna något matsug alls. Det är inte så att jag inte behöver äta, för lågt energiintag leder till trötthet och jag känner så klart att magen är tom. Men jag känner inte hunger på samma sätt och kan äta bara det jag vill och vara nöjd. Flera gånger har jag avstått mat hela dagen utan besvär och bara ätit något litet innan jag gått och lagt mig för att inte bli helt utan energi nästa dag. Det är såklart bättre att äta lagom varje dag, vilket är målet, men det får ändå exemplifiera min inställning till mat just nu.

För tillfället går jag ner i snitt 300 gram om dagen över de senaste två veckorna. Men det är såklart en kurva jag behöver jämna ut när jag kommer ner mot min målvikt. Jag är aldrig "hungrig" eller småsugen på nåt, men såklart ofta lite trött om jag ätit väldigt lite. Äter jag alldeles för lite över ett par dygn kan jag få kallsvettningar och yrsel, så det krävs fortfarande mat. Perioden innan jag började ta probiotikan ordentligt igen var jag hungrig hela tiden trotts att jag nog i snitt åt dubbelt så mycket som nu.

Min fru har också börjat prova och ser positiva resultat med hungern, men långt ifrån mina. Det är alltså, för att igen vara tydlig med det, ingen magiska lösning som kommer funka lika bra för alla. För vissa kommer det säkert inte funka alls, med tanke på studieresultaten. Men jag tror den kan vara värd att prova om ni har svårt med matsuget. Du måste också vilja äta mindre. Det är inte som att det inte skulle vara gott att klämma i sig en chipspåse eller en bakelse bara för att jag inte känner suget.

Studieansvariga var positiva till att fortsätta ta probiotika regelbundet efter studien och ansåg det vara närmast riskfritt. De förklarade att probiotikan på apoteket ofta var likvärdiga alternativ. Jag jämförde vid nåt tillfälle olika märken och gick igenom lite andra relaterade studier och kom fram till att Biosalma "Mage" (https://www.apoteket.se/produkt/biosalmamjolksyrabakterier-84...) var det alternativ jag tyckte hade bäst innehåll till rimligt pris. Jag tar i dagsläget 2 ampuller varje morgon och 2 varje kväll. Märket är ofta på rea men jag räknade någonstans på att det är en kostnad på 5-8kr om dagen. Kan kännas som en dyr extra kostnad för vissa, men för mig är den minskade utgiften från matkonsumtionen en klar nettovinst.

Med mindre än 4 ampuller om dagen hjälper det inte märkbart för mig. Jag har provat en och två om dagen tidigare och det ger väldigt lite effekt. Det kan dock vara bra för magen att trappa upp i några dagar eftersom probiotika kan sätta lite snurr i systemet.

Lita inte blint på mig heller, jag tänkte bara tipsa om min egen upplevelse. Läs gärna studien samt andra studier om probiotika och viktnedgång.

Permalänk
Medlem

71.5 KG vid gårdagens invägning. Jag väger mig bara ibland då jag vet att jag går ned i vikt för tillfället.
Med det sagt har det gått något långsammare nedåt senaste tiden. Gick ett tag ned ca ett kilo per vecka men verkar gå ned runt halvkilot i veckan nu.

Känns skönt att det bara är några veckor kvar till min målvikt på 70 KG. Funderar på att ändra min diet lite när det sker men med försiktiga förändringar för att inte lägga på mig onödigt fett igen.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Nöjd med utvecklingen!

87 kg är årslägsta vikt...och jag ska ned till 78 kg vid midsommar, och efter det ska jag ned till 75-76 kg tänker jag mig...tar det i sommar tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Nu är det 13kg mindre på gubben sedan lucia, väger nu 77,2kg. Blir lite drygt 1kg i veckan på sistone. Skulle vara uppe i maxdos (2,4) med Saxenda men jag låg på 1,2 längre än vad som föreskrivits och samma sak med nuvarande dos på 1,8. Det är absolut ok att göra så, dvs att inte höja den medicinska dosen i den takt som läkaren ordinerat. Fördelen är att medicinen räcker längre och min uthämtade medicinpaket om 5st pennor med Saxenda plus nålar kostade 2,7k och ingår inte på högkostnadsskydd.

Hade avstämning med Kry för exakt en vecka sen och läkaren tyckte att resultatet än så länge var mycket bra givet att så få biverkningar upplevts. Fick rådet att kontakta dietist inför nedtrappning/utsättning. Då börjar matchen på riktigt, eftersom hungern kommer att härja fritt igen då GLP1-hämmare inte längre dämpar den. Jag tänker att det borde gå om jag ökar mitt fettintag, jag tycker att det är det enklaste sättet då det mättar alldeles förträffligt.

Vågen visade 75,2kg imorse. Har börjat utsättning av Saxenda då jag är inne på sista sprutpennan. Nog för att magsäcken minskat i volym sen lucia så jag blir mätt tidigare vid ätningarna, men är ödmjuk inför att få tillbaka hungern och dess drivkraft. Har märkt att hamburgare är inte lika gott längre, pizza har jag inte ätit sen... november kanske? Drack en burk cola zero i lördags och den smakade som vanligt oväntat nog. Äpplen är jättegott, min stapelvara i fruktväg då de innehåller en bra ratio av fibrer per fruktos om jag minns rätt. Senaste månaderna snittar jag nästan 5k steg per dag, helt klart tar de dagar jag är hemma hela dan ned snittet.

Blir spännande att se hur det utvecklar sig närmaste månaden

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Tänkte dela med mig av ett tips att pröva probiotika vid försök att gå ner i vikt.

Intressant, detta ska jag prova! Jag hade ändå tänkt testa att käka probiotika då jag varit lite risig i kistan ibland.

Kul!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja äter man exakt likadant, rör sig likadant och dricker exakt samma mängd så funkar säkert det jättebra! 👍

Du verkar ha snurrat in på att folk väger sig en (1) gång, men på 6 månader så har man vägt sig 6 ggr. Tänker du att man inte märker huruvida man gått ner eller upp över ett halvår om man bara väger sig en gång i månaden?

Effektivaste sättet för mig att tappa vikt är att ta promenader med vikter i ryggsäck istället för "vanliga" promenader. I övrigt äter jag precis samma mat som vanligt men skalar av cirka 1/6 av varje portion. Strikta dieter osv har jag inget förtroende för då dom allra flesta trillar tillbaka till sin tidigare diet efter ett tag, viktminskningen går förlorad och man har pinat sig själv i "onödan".

Jag har visserligen aldrig varit speciellt överviktig utan som max haft ett bmi på 26.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Du verkar ha snurrat in på att folk väger sig en (1) gång, men på 6 månader så har man vägt sig 6 ggr. Tänker du att man inte märker huruvida man gått ner eller upp över ett halvår om man bara väger sig en gång i månaden?

Effektivaste sättet för mig att tappa vikt är att ta promenader med vikter i ryggsäck istället för "vanliga" promenader. I övrigt äter jag precis samma mat som vanligt men skalar av cirka 1/6 av varje portion. Strikta dieter osv har jag inget förtroende för då dom allra flesta trillar tillbaka till sin tidigare diet efter ett tag, viktminskningen går förlorad och man har pinat sig själv i "onödan".

Jag har visserligen aldrig varit speciellt överviktig utan som max haft ett bmi på 26.

Har inte snurrat in mig på något utan detta rekommenderas av alla kunniga. Låt oss säga att du väger dig en gång o september och en gång i oktober. Det skiljer -2kg. Vad åt du i september oxh vad drack du dagen innan ? Tränade du? Sprang du eller gynnade du? Om du är tjej hade du mens? Funkar omöjligt säga om det är fettvikt eller pga mat/vätska/träning.

Ja går du ner 20kg så är det väl klart att det inte är bara vätska. Men emellan vägningarna är det som gör mig är intressant. Går ma. Tex upp ett kg. Vad säger om det är fett eller vätska eller träning ? Du kan omöjligt minnas vad du ätit eller gjort för 4 veckor sen exakt. Så vida du inte för en loggbok.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har inte snurrat in mig på något utan detta rekommenderas av alla kunniga. Låt oss säga att du väger dig en gång o september och en gång i oktober. Det skiljer -2kg. Vad åt du i september oxh vad drack du dagen innan ? Tränade du? Sprang du eller gynnade du? Om du är tjej hade du mens? Funkar omöjligt säga om det är fettvikt eller pga mat/vätska/träning.

Ja går du ner 20kg så är det väl klart att det inte är bara vätska. Men emellan vägningarna är det som gör mig är intressant. Går ma. Tex upp ett kg. Vad säger om det är fett eller vätska eller träning ? Du kan omöjligt minnas vad du ätit eller gjort för 4 veckor sen exakt. Så vida du inte för en loggbok.

Förstår du skillnaden mellan att väga sig en månad och sex månader i rad?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Förstår du skillnaden mellan att väga sig en månad och sex månader i rad?

Jomen @palusa har ju rätt här. Din vikt är inte statisk. Säg att du pendlar 1,5kg upp/ned beroende på "dagsform" (som innefattar allt ifrån vätskebalans, vad du har ätit dagen/kvällen innan, om du gått på toaletten etc etc).
Om du mätpunkt 1 ligger i ena änden, säg du är +1,5kg pga av ovanstående faktorer, och vid nästa mätpunkt ligger på -1,5 så drar du slutsatsen att du har gått ner 3 kg på en månad. Det är inte bara helt fel, utan kommer också lura dig kring vad som funkar och inte.

Mäter du däremot varje dag får du fram en representativ medelvikt över en vecka som går att jämföra med din medelvikt nästa vecka.

6 mätpunkter över ett halvår ger nära nog noll förståelse för om du har gått upp, ned eller är oförändrad i vikt, om du nu inte gjort något väldigt dramatiskt som en gastric bypass eller något. Har du läst någon ens grundläggande statistik är detta uppenbart.

Att väga sig varje morgon tar fem sekunder, och vill man gå ner i vikt är det de enklaste och mest välinvesterade sekunderna på hela resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jomen @palusa har ju rätt här. Din vikt är inte statisk. Säg att du pendlar 1,5kg upp/ned beroende på "dagsform" (som innefattar allt ifrån vätskebalans, vad du har ätit dagen/kvällen innan, om du gått på toaletten etc etc).
Om du mätpunkt 1 ligger i ena änden, säg du är +1,5kg pga av ovanstående faktorer, och vid nästa mätpunkt ligger på -1,5 så drar du slutsatsen att du har gått ner 3 kg på en månad. Det är inte bara helt fel, utan kommer också lura dig kring vad som funkar och inte.

Mäter du däremot varje dag får du fram en representativ medelvikt över en vecka som går att jämföra med din medelvikt nästa vecka.

6 mätpunkter över ett halvår ger nära nog noll förståelse för om du har gått upp, ned eller är oförändrad i vikt, om du nu inte gjort något väldigt dramatiskt som en gastric bypass eller något. Har du läst någon ens grundläggande statistik är detta uppenbart.

Att väga sig varje morgon tar fem sekunder, och vill man gå ner i vikt är det de enklaste och mest välinvesterade sekunderna på hela resan.

Tack. Äntligen någon som förstår nyttan med detta. Man bör precis som du säger väga sig varje dag och jämföra snittvikten emellan veckorna.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag väger och tar mått varje fredag morgon efter träning. Finns ingen som helst anledning för mig att väga varje dag.

Räcker gott och väl för min del.

Jag går till och från jobbet, 3km enkel tur.

Kör nått enkelt pass utan vikter från en app 3 ggr i veckan på ca 30 min per pass.

Tagit bort all alkohol och siktar på ett vitt 2024.
Äter bröd en gång i veckan och det är fredagsfrukost på jobbet.

Än så länge har jag gått från 95kg till 83 på 6 månader.

Målet är 75kg då jag är 171 lång. Senast jag låg på målvikten är 30 år sedan.

Så håll ut, kämpa på. Alla kan, alla har bara olika förutsättningar.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jomen @palusa har ju rätt här. Din vikt är inte statisk. Säg att du pendlar 1,5kg upp/ned beroende på "dagsform" (som innefattar allt ifrån vätskebalans, vad du har ätit dagen/kvällen innan, om du gått på toaletten etc etc).
Om du mätpunkt 1 ligger i ena änden, säg du är +1,5kg pga av ovanstående faktorer, och vid nästa mätpunkt ligger på -1,5 så drar du slutsatsen att du har gått ner 3 kg på en månad. Det är inte bara helt fel, utan kommer också lura dig kring vad som funkar och inte.

Mäter du däremot varje dag får du fram en representativ medelvikt över en vecka som går att jämföra med din medelvikt nästa vecka.

6 mätpunkter över ett halvår ger nära nog noll förståelse för om du har gått upp, ned eller är oförändrad i vikt, om du nu inte gjort något väldigt dramatiskt som en gastric bypass eller något. Har du läst någon ens grundläggande statistik är detta uppenbart.

Att väga sig varje morgon tar fem sekunder, och vill man gå ner i vikt är det de enklaste och mest välinvesterade sekunderna på hela resan.

Håller med att man varierar, men mängden är lite oklart i min värld

Kanske vi kan testa här i tråden att väga oss mer än en gång per dag, före och efter besök på porslinstronen, före efter träning och allt det där

2 kg är mycket och har en känsla av att man inte varierar så mycket vid normala aktiviteter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Jag väger och tar mått varje fredag morgon efter träning. Finns ingen som helst anledning för mig att väga varje dag.

Räcker gott och väl för min del.

Jag går till och från jobbet, 3km enkel tur.

Kör nått enkelt pass utan vikter från en app 3 ggr i veckan på ca 30 min per pass.

Tagit bort all alkohol och siktar på ett vitt 2024.
Äter bröd en gång i veckan och det är fredagsfrukost på jobbet.

Än så länge har jag gått från 95kg till 83 på 6 månader.

Målet är 75kg då jag är 171 lång. Senast jag låg på målvikten är 30 år sedan.

Så håll ut, kämpa på. Alla kan, alla har bara olika förutsättningar.

Man får göra hur man vill såklart. Vi pratade om det mest effektiva och som ger vettig statistik. På morgonen efter toalettbesök innan träning och mat är ju det mest effektiva sättet för att få data som ens är jämnförbar.

Men alla får ju självklart göra som dom själva vill. Dock blir ju datan allt annat än pålitlig. Stor skillnad att gå ner i vikt och gå ner i fett. Eller upp för den delen.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jomen @palusa har ju rätt här. Din vikt är inte statisk. Säg att du pendlar 1,5kg upp/ned beroende på "dagsform" (som innefattar allt ifrån vätskebalans, vad du har ätit dagen/kvällen innan, om du gått på toaletten etc etc).
Om du mätpunkt 1 ligger i ena änden, säg du är +1,5kg pga av ovanstående faktorer, och vid nästa mätpunkt ligger på -1,5 så drar du slutsatsen att du har gått ner 3 kg på en månad. Det är inte bara helt fel, utan kommer också lura dig kring vad som funkar och inte.

Mäter du däremot varje dag får du fram en representativ medelvikt över en vecka som går att jämföra med din medelvikt nästa vecka.

6 mätpunkter över ett halvår ger nära nog noll förståelse för om du har gått upp, ned eller är oförändrad i vikt, om du nu inte gjort något väldigt dramatiskt som en gastric bypass eller något. Har du läst någon ens grundläggande statistik är detta uppenbart.

Att väga sig varje morgon tar fem sekunder, och vill man gå ner i vikt är det de enklaste och mest välinvesterade sekunderna på hela resan.

Om man inte lyckas gå ner mer på 6 månader än man pendlar i vikt över dagen så skulle jag säga att man är väldigt ineffektiv i sin viktnedgång.
Jag brukar pendla runt 3.5 kg mellan morgon och kväll men när vågen efter 6 månader visar 76 istället för 86 är viktnedgången tydlig.

Jag kanske hoppade in mitt i diskussionen men på det inlägg jag citerade av palusa lät det som att man lika gärna kan strunta i att väga sig om man bara väger sig en gång i månaden.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Alltid varit upp och ner för mig, tränat kontinuerligt sedan 15 års ålder (30 nu), tävlat i kampsport i olika viktklasser, från -80 till -94. Senaste större nedgången var under 2016-2017. Gick ifrån 95 till ca 80, låg runt 80-85 sedan fram till kanske 2021. Nu ligger det runt 90, har dock gymmat kontinuerligt sedan dess och byggt på mer muskler, inte bara muskler givetvis. Trivs för det mesta i kroppen dock vilket jag efter lång tid är så viktigt.

Jojobantade för tävlingarna förr, kapade vikt och hade helvetesveckor, tog mer på psyket. Numera kör jag klassisk, äta lite mindre kcal men få i mig allt jag behöver. Siktar på nedgång på runt 0,3-0,5 i veckan. Ett underskott på ca 300-500 kcal om dagen. Nu stirrar jag mig inte blint längre och väger, man har utvecklat sitt ögonmått under tiden man vägde allt, hemskt men effektivt.

Det jag ser som viktigt för att hålla igång är att man ska nå målen inom rimlig tid. Tappar du lite vikt i veckan under långtid blir ju det en mer naturlig del av dig själv och man lär sig vanorna. Extrem "bantar" du (gillar inte ordet) så faller det ofta av snabbt (i min erfarenhet bland mig själv och de i min närhet som gjort det). Man bränner ut sig.

Sedan att börja i småsteg, rör du dig ingeting idag men säger att du ska gå 45minx5 i veckan. Det är en 500% ökning av vad du gör ,börja smått och öka eftersom. Jag har märkt för mig att less is more, 3x bjj, 2xgym, yoga samt promenade med hunden dagligen är långt tillräckligt. Man har ju olika mål men får inte nervsystemet vila efter riktig hårdträning blir det väldigt tufft snabbt. Lite men kontinuerligt slår hårt och extrem perioder över tid, man ska leva, må bra och fungera också.
Absolut att det kan finnas anledning till extrema tider men det behöver enligt mig vara förankrat i ett viktigare mål.
Lycka till och må väl

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Några som har tips på hålla vikten borta och hålla sig i form?

Har i flera år nu försökt gå ner till 80 kg men det släpper alltid mentalt när man hamnar under/nära 85. Det har oftast varit större förändringar i mitt liv när jag är nära mitt mål, 2 år sen var det nytt jobb(86kg), 4 år sen träffade jag sambon(82kg) och 6 år sen hade jag gått ner till 85 från 120kg och sen "gett upp" på träning och äta nyttigt sen gått upp +10kg. Har slutat upp med att jag alltid skyllt på viktuppgången på själva händelsen då men har börjat inse på sistone att det kanske är något djupare i det hela som jag behöver ta tag i.

När jag väl är igång så är jag på gymmet flera gånger i veckan, springer ett par gånger och klättrar några gånger i månaden, sen äter jag som jag alltid gör men håller glass/chips till helger som minibelöning. Men när jag är som värst så blir det mer tid framför datorn, ingen form av träning och snacks dagligen eller varannan dag samt mer alkohol. Så jag vet hur jag ska göra för att gå ner i vikt men når aldrig mitt mål innan det kraschar och jag är tillbaka till "gamla vanor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Några som har tips på hålla vikten borta och hålla sig i form?

Har i flera år nu försökt gå ner till 80 kg men det släpper alltid mentalt när man hamnar under/nära 85. Det har oftast varit större förändringar i mitt liv när jag är nära mitt mål, 2 år sen var det nytt jobb(86kg), 4 år sen träffade jag sambon(82kg) och 6 år sen hade jag gått ner till 85 från 120kg och sen "gett upp" på träning och äta nyttigt sen gått upp +10kg. Har slutat upp med att jag alltid skyllt på viktuppgången på själva händelsen då men har börjat inse på sistone att det kanske är något djupare i det hela som jag behöver ta tag i.

När jag väl är igång så är jag på gymmet flera gånger i veckan, springer ett par gånger och klättrar några gånger i månaden, sen äter jag som jag alltid gör men håller glass/chips till helger som minibelöning. Men när jag är som värst så blir det mer tid framför datorn, ingen form av träning och snacks dagligen eller varannan dag samt mer alkohol. Så jag vet hur jag ska göra för att gå ner i vikt men når aldrig mitt mål innan det kraschar och jag är tillbaka till "gamla vanor".

Nu är jag ingen forskare men till mitt inlägg som jag skrev precis innan skulle jag tro att skynda långsamt är nyckeln, att gå ifrån inget/lite till max kommer göra att du "bränner" ut sig snabbt och inte riktigt pallar och när du närmar dig målet är det "good enough". Att tappa lite mindre vikt under en lång tid skapar ju vanorna, har du långtids plan så kommer en några chips en lördagskväll i veckan inte fucka upp allt. Något jag hörde rätt nyligen är vad "krävs" för att du ska gå och träna, ju färre grejer som krävs desto enklare.

Ex du ska till gymmmet vet inte din situation men vi säger, du behöver se till att barnet har barnvakt, du behöver ha dina kläder och skor, du ska din spellista klar, du behöver gå till bilen eller cyklen, du ska hitta parkeringsplats etc.
Om du då istället bara har det här, jag ska gå ut och gå, jag behöver skor och barnvagnen, klart. Så kommer det vara större sannolikhet att du gör det. Att hitta något man verkligen tycker är kul är så viktigt, min brasse jiujutsu kan jag inte vara utan, tränar oavsett. Att ha en sund relation till mat är också viktigt, inte tokäta eller frossa. Men inte äta något heller. (Min syn)

Sedan är det också viktigt att tänka, varför gör jag det? Jag vill, jag gör dessa valen, jag vill nå mitt mål, ska jag nå målen måste jag hålla mig till planen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Om man inte lyckas gå ner mer på 6 månader än man pendlar i vikt över dagen så skulle jag säga att man är väldigt ineffektiv i sin viktnedgång.
Jag brukar pendla runt 3.5 kg mellan morgon och kväll men när vågen efter 6 månader visar 76 istället för 86 är viktnedgången tydlig.

Jag kanske hoppade in mitt i diskussionen men på det inlägg jag citerade av palusa lät det som att man lika gärna kan strunta i att väga sig om man bara väger sig en gång i månaden.

Tydlig nedgång, men hur mycket har du gått ner? Det har du egentligen väldigt dålig koll på. Svart "10kg" är grovt missvisande med så få mätpunkter. För vissa kanske det inte spelar någon roll såklart, men vill man ha kontroll över sin viktnedgång så är det för lite datapunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Några som har tips på hålla vikten borta och hålla sig i form?

Har i flera år nu försökt gå ner till 80 kg men det släpper alltid mentalt när man hamnar under/nära 85. Det har oftast varit större förändringar i mitt liv när jag är nära mitt mål, 2 år sen var det nytt jobb(86kg), 4 år sen träffade jag sambon(82kg) och 6 år sen hade jag gått ner till 85 från 120kg och sen "gett upp" på träning och äta nyttigt sen gått upp +10kg. Har slutat upp med att jag alltid skyllt på viktuppgången på själva händelsen då men har börjat inse på sistone att det kanske är något djupare i det hela som jag behöver ta tag i.

När jag väl är igång så är jag på gymmet flera gånger i veckan, springer ett par gånger och klättrar några gånger i månaden, sen äter jag som jag alltid gör men håller glass/chips till helger som minibelöning. Men när jag är som värst så blir det mer tid framför datorn, ingen form av träning och snacks dagligen eller varannan dag samt mer alkohol. Så jag vet hur jag ska göra för att gå ner i vikt men når aldrig mitt mål innan det kraschar och jag är tillbaka till "gamla vanor".

Att hålla vikten handlar betydligt mer om kosten än om träningen. Ett gympass kanske bränner säg 300 kcal. Det är mindre än en snickers vilket tar 10 sekunder att stoppa i sig. Det är nästan omöjligt att träna bort vikt om man inte sköter kosten (i synnerhet om man endast pysslar med styrketräning).

Räkna kalorier och ha koll på sin energiförbrukning är såklart det bästa och mindre komplicerat än vad många tror. Vill man inte det så finns det lite andra enkla knep att testa;

Ett tips som funkat väldigt bra för mig är att välja ett mål om dagen (i mitt fall är det frukost) och designa det så att det 1. Är tillräckligt gott för att du skall vilja äta det 5 dagar i veckan, 2. Kalorifattigt, men mättande (typiskt något med lite fett och kolhydrater men per proteiner) och 3. Busenkelt att laga/ha preppat i kyl/frys. I mitt fall gör jag protein pannkakor på söndag kväll som jag fryser in för hela veckan. Äter det till frukost efter 2 minuter i mikron. Snabbt, gott, ca 30g protein och endast drygt 300 kcal.

Genom att ha ett sånt mål om dagen så minskar jag risken för att ligga på kaloriöverskott när dagen är slut.

Även att tvinga sig dricka ordentligt med vatten under dagen och i samband med måltider gör att man känner sig lättare och undviker att överäta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med att man varierar, men mängden är lite oklart i min värld

Kanske vi kan testa här i tråden att väga oss mer än en gång per dag, före och efter besök på porslinstronen, före efter träning och allt det där

2 kg är mycket och har en känsla av att man inte varierar så mycket vid normala aktiviteter

Exemplet med ~1,5kg tog jag för att det är i snitt vad jag själv varierar över dagen (har fört daglig statistik över min vikt i ett antal år så börjar få hygglig koll på detta med ett par tusen datapunkter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Exemplet med ~1,5kg tog jag för att det är i snitt vad jag själv varierar över dagen (har fört daglig statistik över min vikt i ett antal år så börjar få hygglig koll på detta med ett par tusen datapunkter).

Ungefär samma här. Har vägt mig före efter ett löppass tex. Kan skilja 1-1,5kg utan problem. Ät chips/godis så kan jag öka drygt 2-3kg i ca 1-3 dagar innan jag är tillbaka på normala nivåer igen. Man får helt enkelt en insyn i vad som gör vad med vikten och blir lugnare över eventuell ökning om man vet med sig att det inte kommer från osunt ätande utan kanske träningen eller vätskan.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Exemplet med ~1,5kg tog jag för att det är i snitt vad jag själv varierar över dagen (har fört daglig statistik över min vikt i ett antal år så börjar få hygglig koll på detta med ett par tusen datapunkter).

Skrivet av palusa:

Ungefär samma här. Har vägt mig före efter ett löppass tex. Kan skilja 1-1,5kg utan problem. Ät chips/godis så kan jag öka drygt 2-3kg i ca 1-3 dagar innan jag är tillbaka på normala nivåer igen. Man får helt enkelt en insyn i vad som gör vad med vikten och blir lugnare över eventuell ökning om man vet med sig att det inte kommer från osunt ätande utan kanske träningen eller vätskan.

Tack för bra svar båda!

Jag hade också en känsla att chips och annan salt mat binder vätska utöver att vara onyttiga så de ser värre ut på vågen än de är