Permalänk
Medlem

Ner tre kg sen första januari och byxorna känns redan lite slappare i midjan.

Bara att fortsätta vara duktig. Ska jobba upp löparformen igen är tanken, inget slår ett bra löppass när det gäller att må bra, både fysiskt och psykiskt. Men får börja lugnt med lite löpning/powerwalk om vartannat. Haft problem med en nerv tidigare, pga överträning, och måste ducka att få tillbaka det (piriformis, gör ont som f*n).

Har inget fastare mål med löpningen just nu annat än att det ska ske en kontinuerlig upptrappning samtidigt som jag droppar ett kg i vikt per vecka i snitt. Målet är väl egentligen detsamma som med viktnedgången, må bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Vecka 2
Vikt 108.1kg (-0.3kg) total (-1.1kg)

Inte så mycket rörelse på vågen denna veckan, men å andra sidan va d lite mer än väntat förra. Detta var också sista vintersemester veckan, så nu kommer jobb vardagsmotionen. Mitt jobb är fysiskt men kan variera kraftigt från stilla sittande hela dagen upp till skyffla sand 8h. Därför kommer jag variera min träning utanför kickboxningen i takt med mina arbetsuppgifter tänkte jag. Så på lågintensiva dagar blir det mer jogging.

Hunnit med 2 pass kickboxning till (Lördag + Måndag). Känns bra men slitsamt. Utvärderar imorgon om framförallt fötterna känns tillräckligt "OK" för Onsdagspasset. Hade varit bättre om jag kunde lägga in en dag vila till, men då hade jag bara fått in 1 pass denna veckan eftersom Lördagens pass är inställt. Blir förmodligen ett styrkepass mot slutet av veckan där målsättningen bara är att träna igenom rörelserna utan någon större belastning.

Permalänk
Medlem

@palusa

Skrivet av Havrefras_:

Din grundläggande BMI (all löpning och gym exkluderat) ligger någonstans kring 2000 kcal för en man i din ålder. Adderar du sedan daglig löpning och gympass varannan dag tillsammans med tungt industrijobb och 20k steg om dagen så förbrukar du utan tvivel absolut minimum 2700-3000 kcal om dagen.

Havrefras har rätt!

"Palusa skrev
Jag tränar 6-7 dagar i veckan. Springer i snitt 12-13km (på 1tim) varje dag. Går 20-30.000 steg om dagen. Det med ett heltidsjobb inom tung industri."

1) Betänk att bara basalmetabolismen (åtgång i vila för man) kräver ca 1700kcal per dygn. I ditt fall räknar jag lågt att du vilar i 12 tim dvs förbrukar 850kcal.
2) Löpning måttlig (12km/tim) dvs 5min/km ger 805kcal
3) Måttlig promenad Det tar 4tim att gå 25000steg ger 980kcal
4) Stående arbete ung 4 timmar ger 504kcal
SUMMA 3139kcal
https://iform.se/traning/sa-mycket-forbranner-du
https://www.fitnessguru.com/sv/artiklar/hur-manga-kalorier-fo...

Det skulle vara intressant om du själv med dina rätta värden räknar ut din kaloriförbrukning. Kan det vara så enkelt att du har glömt att ta med BMR?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Nu var det ett tag sedan jag läste den, men jag vill minnas att mina två bestående tankar var att Pontzer dels extrapolerar lärdomar på en både snäv men också extrem grupp (hazdafolket va?) och förutsätter att dessa slutsatser går att applicera på en generell population. Ett ursprungsfolk i djungeln som haft tiotusentals år på sig att anpassa sitt rörelsemönster och diet kan säkert ha lite andra förutsättningar för metabol anpassning, men inte i närheten av så stor som boken vill påskina. Att använda det som ett argument för att "min kropp är unik så kalori in, kalori ut gäller inte för mig" håller helt enkelt inte.

Det som fick mig att förkasta de flesta av påståendena från boken var citatet "Instead, we burn calories within a very narrow range: nearly 3,000 calories per day, no matter our activity level." Att påstå att någon som sitter stilla en hel dag bränner lika många kalorier som en ultralöpare som sprungit 10 mil på en dag är inte så lite goddag yxskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

@palusa
Havrefras har rätt!

"Palusa skrev
Jag tränar 6-7 dagar i veckan. Springer i snitt 12-13km (på 1tim) varje dag. Går 20-30.000 steg om dagen. Det med ett heltidsjobb inom tung industri."

1) Betänk att bara basalmetabolismen (åtgång i vila för man) kräver ca 1700kcal per dygn. I ditt fall räknar jag lågt att du vilar i 12 tim dvs förbrukar 850kcal.
2) Löpning måttlig (12km/tim) dvs 5min/km ger 805kcal
3) Måttlig promenad Det tar 4tim att gå 25000steg ger 980kcal
4) Stående arbete ung 4 timmar ger 504kcal
SUMMA 3139kcal
https://iform.se/traning/sa-mycket-forbranner-du
https://www.fitnessguru.com/sv/artiklar/hur-manga-kalorier-fo...

Det skulle vara intressant om du själv med dina rätta värden räknar ut din kaloriförbrukning. Kan det vara så enkelt att du har glömt att ta med BMR?

Har pratat med kunnigt folk som jobbar med detta. Det är så enkelt att tappar man inte vikt så ligger jag rätt med maten. Skulle jag gå ner i vikt hade jag ätit för lite. Skulle jag gå upp för mycket.

Man kan ju räkna i all oändlighet. Faktum är ju att jag sitter på svaret oavsett om folk vill förstå det eller inte.

Jag är 180cm, väger 70kg. I stort sett inget fett på kroppen. Är stabil på denna vikten.

Kroppen anpassar sig till vad den är/har ett jobba med. Går aldrig räkna ut kalorier. Man får testa och väga sig samt mäta med måttband. Facit får man där.

Hade det varit enkelt så hade nog inte över halva Sveriges befolkning klassats som feta heller.

Men fortsätt ni räkna på och spekulera så fortsätter jag äta och träna :):)

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har pratat med kunnigt folk som jobbar med detta. Det är så enkelt att tappar man inte vikt så ligger jag rätt med maten. Skulle jag gå ner i vikt hade jag ätit för lite. Skulle jag gå upp för mycket.

Man kan ju räkna i all oändlighet. Faktum är ju att jag sitter på svaret oavsett om folk vill förstå det eller inte.

Jag är 180cm, väger 70kg. I stort sett inget fett på kroppen. Är stabil på denna vikten.

Kroppen anpassar sig till vad den är/har ett jobba med. Går aldrig räkna ut kalorier. Man får testa och väga sig samt mäta med måttband. Facit får man där.

Hade det varit enkelt så hade nog inte över halva Sveriges befolkning klassats som feta heller.

Men fortsätt ni räkna på och spekulera så fortsätter jag äta och träna :):)

Din första mening bekräftar ju precis vad "kalori in, kalori ut" betyder. Äter man för lite (dvs, ligger i kaloriunderskott) så går man ner i vikt, äter man för mycket (dvs ligger i kaloriöverskott) så går man upp i vikt. Det är ingen black magic att prata om kalorier, det är ju helt enkelt bara ett mått på hur mycket energi ett visst livsmedel innehåller.

Kroppen anpassar sig såklart till viss del, du blir biomekaniskt effektivare på rörelser som din kropp är duktig på att utföra. Om du exempelvis är van löpare, så kommer du förbruka något mindre energi än någon som löper för första gången, om ni springer exakt lika långt, allt annat lika.

Det är faktiskt precis så enkelt. Skälet till varför över halva Sveriges befolkning klassas som feta (detta måste vara en hittepå statistik för övrigt?) handlar inte om hur svårt eller lätt det är att räkna kalorier. Det handlar mest om disciplin och viljestyrka att kunna hålla fast vid att ligga i kaloriunderskott, oavsett om det kommer via kosten eller träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

detta måste vara en hittepå statistik för övrigt?

Njae.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/....

Inkluderar man övervikt så stämmer det.
Det är dock baserat på det tveksamma måttet BMI.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Njae.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/....

Inkluderar man övervikt så stämmer det.
Det är dock baserat på det tveksamma måttet BMI.

Jösses, mer än vad jag hade gissat på! Galet egentligen. Men ja som du säger - BMI är ju inte helt okomplicerat att använda. Ja, som du säger - BMI är ju inte perfekt på något sätt, särskilt inte om man tittar på väldigt vältränade individer, men på populationsnivå så bör det ändå ge en god fingervisning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jösses, mer än vad jag hade gissat på! Galet egentligen. Men ja som du säger - BMI är ju inte helt okomplicerat att använda. Ja, som du säger - BMI är ju inte perfekt på något sätt, särskilt inte om man tittar på väldigt vältränade individer, men på populationsnivå så bör det ändå ge en god fingervisning

Större delen av populationen är inte vandrande muskelberg. Kolla på stan, jobbet, mataffären. Hur många vältränade vs feta ser du?

BMI är ett utmärkt mått på en stor skara. Få individer avviker.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Din första mening bekräftar ju precis vad "kalori in, kalori ut" betyder. Äter man för lite (dvs, ligger i kaloriunderskott) så går man ner i vikt, äter man för mycket (dvs ligger i kaloriöverskott) så går man upp i vikt. Det är ingen black magic att prata om kalorier, det är ju helt enkelt bara ett mått på hur mycket energi ett visst livsmedel innehåller.

Kroppen anpassar sig såklart till viss del, du blir biomekaniskt effektivare på rörelser som din kropp är duktig på att utföra. Om du exempelvis är van löpare, så kommer du förbruka något mindre energi än någon som löper för första gången, om ni springer exakt lika långt, allt annat lika.

Det är faktiskt precis så enkelt. Skälet till varför över halva Sveriges befolkning klassas som feta (detta måste vara en hittepå statistik för övrigt?) handlar inte om hur svårt eller lätt det är att räkna kalorier. Det handlar mest om disciplin och viljestyrka att kunna hålla fast vid att ligga i kaloriunderskott, oavsett om det kommer via kosten eller träning.

Ja så enkelt är det. Så varför ifrågasätts jag då om jag är viktstabil? tydligen ligger jag rätt.

Oavsett om du själv räknar kalorier eller inte så räknas ju alla kalorier. Folk har noll koll på hur mycket man stoppar i sig.

Därför är räkna kalorier en väldigt bra lektion att ge sig själv. Då förstår man helheten på ett annat sätt.

Att sen gå ner i vikt, undvika dålig mat och att behålla vikten är helt klart disciplin.

Men utan facit är det väldigt svårt att veta vad man kan och inte kan äta.

Jag kan gå ner och upp som jag behagar. Även äta onyttigt och veta att jag kommer lägga på mig vätska och vara tillbaka på samma vikt igen 2 dagar senare. Har 100 koll. Testat åtskilliga gånger.

Det folk misslyckas med är disciplin i lång loppet. Går du ner 15-20kg från en vikt du legat på i många år så tar det drygt 18-24 mån innan kroppen är tillfreds med din nya vikt och inte strävar tillbaka.

Det är enkelt att tappa vikt. Men större delen av alla lägger på sig allt igen plus mer inom ett år.

Det är svårt att undvika mat och väldigt enkelt att äta mat och lagra fett.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Större delen av populationen är inte vandrande muskelberg. Kolla på stan, jobbet, mataffären. Hur många vältränade vs feta ser du?

BMI är ett utmärkt mått på en stor skara. Få individer avviker.

Man behöver inte vara muskelberg för att komma upp i övervikt.
På mina 188cm är normalvikt 65,3-88,1.
Vågar nog påstå att det är betydligt hälsosammare att väga 90 än under 70.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man behöver inte vara muskelberg för att komma upp i övervikt.
På mina 188cm är normalvikt 65,3-88,1.
Vågar nog påstå att det är betydligt hälsosammare att väga 90 än under 70.

Hälsosamt är inte vikt enbart. Utan vikt på längs samt midjemått.

Har man som man 93cm eller över runt midjan ligger man i riskzonen för massor med sjukdomar.

Vågar påstå att du inte vet ett skvatt vad du pratar om. Varför skulle det vara hälsosammare att väga 90 än 70 på den längden ? Beror väl på om det är 70kg muskler vs 90kg fett. Väldigt konstigt argument.

BMI stämmer utmärkt på 90% av befolkningen. Är man 188 och väger 90kg muskler så är man i tävlingsform för bodybuilding SM. 90 kg fett så är man överviktig. Stor skillnad.

Låter i mina öron som en ursäkt man drar för att rättfärdiga sin egen övervikt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hälsosamt är inte vikt enbart. Utan vikt på längs samt midjemått.

Har man som man 93cm eller över runt midjan ligger man i riskzonen för massor med sjukdomar.

Vågar påstå att du inte vet ett skvatt vad du pratar om. Varför skulle det vara hälsosammare att väga 90 än 70 på den längden ? Beror väl på om det är 70kg muskler vs 90kg fett. Väldigt konstigt argument.

BMI stämmer utmärkt på 90% av befolkningen. Är man 188 och väger 90kg muskler så är man i tävlingsform för bodybuilding SM. 90 kg fett så är man överviktig. Stor skillnad.

Låter i mina öron som en ursäkt man drar för att rättfärdiga sin egen övervikt.

Så en man som är 160 cm och en som är 190cm är båda i riskzonen om midjan är över 93cm? Du inser inte hur fel såna generaliseringar slår?

70kg på den längden så finns det knappt några muskler och nej, 90kg är inte SM i bodybuilding.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så en man som är 160 cm och en som är 190cm är båda i riskzonen om midjan är över 93cm? Du inser inte hur fel såna generaliseringar slår?

70kg på den längden så finns det knappt några muskler och nej, 90kg är inte SM i bodybuilding.

Går man in på 1177 och läser om - Liv&Hälsa/vikt- så är det ungefär så det står.
Fakta på 1177 måste väl ändå vara baserat på någorlunda väl dokumenterad vetenskap.
Det är alltid jobbigt att veta att man borde väga 10 kg mindre med mindre midjemått och bortförklaringarna är många.
Livet är hårt!

https://www.1177.se/Skane/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Går man in på 1177 och läser om - Liv&Hälsa/vikt- så är det ungefär så det står.
Fakta på 1177 måste väl ändå vara baserat på någorlunda väl dokumenterad vetenskap.
Det är alltid jobbigt att veta att man borde väga 10 kg mindre med mindre midjemått och bortförklaringarna är många.
Livet är hårt!

https://www.1177.se/Skane/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt/

Om du läser framgår det att det inte är helt oberoende av längd.
De skriver även om begränsningar med BMI.

Beklagar om du tycker livet är så hårt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Nu var det ett tag sedan jag läste den, men jag vill minnas att mina två bestående tankar var att Pontzer dels extrapolerar lärdomar på en både snäv men också extrem grupp (hazdafolket va?) och förutsätter att dessa slutsatser går att applicera på en generell population. Ett ursprungsfolk i djungeln som haft tiotusentals år på sig att anpassa sitt rörelsemönster och diet kan säkert ha lite andra förutsättningar för metabol anpassning, men inte i närheten av så stor som boken vill påskina. Att använda det som ett argument för att "min kropp är unik så kalori in, kalori ut gäller inte för mig" håller helt enkelt inte.

Det som fick mig att förkasta de flesta av påståendena från boken var citatet "Instead, we burn calories within a very narrow range: nearly 3,000 calories per day, no matter our activity level." Att påstå att någon som sitter stilla en hel dag bränner lika många kalorier som en ultralöpare som sprungit 10 mil på en dag är inte så lite goddag yxskaft

Hmm nu blev jag själv osäker om det ens var denna bok jag ville referera till. Vad jag fick med mig av boken var att träning knappt spelar någon roll (Extremt överskattat) för viktnedgång och endast blivit trendigt då det är jävligt enkelt att tjäna pengar via gymkort, träningskläder, elektronikprylar osv osv

Dvs företag satsar extrema pengar på att få folk att tro att träning skulle göra underverk via reklam osv.

När dessa folk som lever helt i skyumdan blev utsatta för främst socker så fick de en extremt mycket sämre hälsa även om de fortsatte gå mycket och vara aktiva.

Dvs i slutändan handlar i princip allt om att äta rätt och skita i hur mycket du bränner på t.ex löpbandet i form av kalorier om vi talar om viktnedgång som mål.

Vill du däremot bli starkare / bättre kondition så är givetvis träning det viktiga men just för denna tråd så bör fokus handla helt om att vara strikt med dieten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så en man som är 160 cm och en som är 190cm är båda i riskzonen om midjan är över 93cm? Du inser inte hur fel såna generaliseringar slår?

70kg på den längden så finns det knappt några muskler och nej, 90kg är inte SM i bodybuilding.

Ja. Exakt så. Läs på tex 1177. Ett midjemått på över 93 hos en man är ökad risk för div sjukdomar…Sen tror jag dom flesta kan se i spegeln om man är rippad med rutmage eller om det är fett. Ett tips. Dallrar det så är det fett..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hmm nu blev jag själv osäker om det ens var denna bok jag ville referera till. Vad jag fick med mig av boken var att träning knappt spelar någon roll (Extremt överskattat) för viktnedgång och endast blivit trendigt då det är jävligt enkelt att tjäna pengar via gymkort, träningskläder, elektronikprylar osv osv

Dvs företag satsar extrema pengar på att få folk att tro att träning skulle göra underverk via reklam osv.

När dessa folk som lever helt i skyumdan blev utsatta för främst socker så fick de en extremt mycket sämre hälsa även om de fortsatte gå mycket och vara aktiva.

Dvs i slutändan handlar i princip allt om att äta rätt och skita i hur mycket du bränner på t.ex löpbandet i form av kalorier om vi talar om viktnedgång som mål.

Vill du däremot bli starkare / bättre kondition så är givetvis träning det viktiga men just för denna tråd så bör fokus handla helt om att vara strikt med dieten.

Kosten står för 80% ungefär.
Man bränner inte kalorier på ett gympass direkt. Däremot bygger man muskler. Varje kg muskler ökar din MBR med 15-20kcal ungefär. Typ ingenting.

Löpning förbränner man ca 7-800kcal / timme beroende på intensitet. Promenad kanske 150 kcal /30min i rask takt.

Dock leder ju ofta träning till att man behöver äta mer för man bränner mer.

Kosten är helt klart mer avgörande.

Däremot är träning en väldigt viktig del i att bli sund och tappa vikt ändå.

Jag springer 6-7 dagar i veckan och ofta 1-1,5 timme per pass. Det blir ca 7-8 timmar i veckan x 7-800 kcal. Ca 20.000 kalorier i månaden på bara träning. Är ganska mycket.

VAD du äter gör dock en stor skillnad och inte enbart hur många kalorier. Stor skillnad på vad 5000 kalorier kakor gör med kroppen vs 5000 kalorier kyckling file.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hmm nu blev jag själv osäker om det ens var denna bok jag ville referera till. Vad jag fick med mig av boken var att träning knappt spelar någon roll (Extremt överskattat) för viktnedgång och endast blivit trendigt då det är jävligt enkelt att tjäna pengar via gymkort, träningskläder, elektronikprylar osv osv

Dvs företag satsar extrema pengar på att få folk att tro att träning skulle göra underverk via reklam osv.

När dessa folk som lever helt i skyumdan blev utsatta för främst socker så fick de en extremt mycket sämre hälsa även om de fortsatte gå mycket och vara aktiva.

Dvs i slutändan handlar i princip allt om att äta rätt och skita i hur mycket du bränner på t.ex löpbandet i form av kalorier om vi talar om viktnedgång som mål.

Vill du däremot bli starkare / bättre kondition så är givetvis träning det viktiga men just för denna tråd så bör fokus handla helt om att vara strikt med dieten.

Fast denna tråden handlar om att ändra sitt liv från övervikt till att tappa vikt och bli sund.

Bara ändra maten leder inte till ett långsiktigt friskt liv. Man måste träna och röra på sig.

Träningen ger inte bara muskler och kondition utan promenader/löpning ger även ett starkt och friskt hjärta samt starkare leder och med mer muskler på kroppen blir du även starkare och håller dig hel.

Så jag tycker absolut att det är helheten som räknas.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har gått ned 2 kg på 2 veckor. Helt enligt planen. Jag äter frukost, lunch och middag, samt tränar en del. Inte så högintesiv träning, utan mer regelbunden.
Det som gör att jag lyckas är att jag dragit ned på övrig energi jag petat i mig övrig tid på dygnet samt att jag kanske äter lite bättre, lite mindre.
Min plan är 0,5 kg/v, och jag ligger där typ. Vikten har gått upp och ned, så jag säger att jag kommer att tappa 0,5 kg/v i snitt...
Målet är att tappa ytterligare 13 kg till midsommar...helt klart möjligt.
Jag vill säga att jag äter vanlig mat, utesluter ingenting. Tar inga energidrycker eller proteinpunlver...lika bra att säga det, då dessa saker inte skapar nytta alls om allt annat är normalt. Jag bloggar lite om min viktresa, https://thomas.lummi.se/

Permalänk
Medlem

Bra inlägg om kost och träning

Skrivet av palusa:

Kosten står för 80% ungefär.
Man bränner inte kalorier på ett gympass direkt. Däremot bygger man muskler. Varje kg muskler ökar din MBR med 15-20kcal ungefär. Typ ingenting.

Löpning förbränner man ca 7-800kcal / timme beroende på intensitet. Promenad kanske 150 kcal /30min i rask takt.

Dock leder ju ofta träning till att man behöver äta mer för man bränner mer.

Kosten är helt klart mer avgörande.

Däremot är träning en väldigt viktig del i att bli sund och tappa vikt ändå.

Jag springer 6-7 dagar i veckan och ofta 1-1,5 timme per pass. Det blir ca 7-8 timmar i veckan x 7-800 kcal. Ca 20.000 kalorier i månaden på bara träning. Är ganska mycket.

VAD du äter gör dock en stor skillnad och inte enbart hur många kalorier. Stor skillnad på vad 5000 kalorier kakor gör med kroppen vs 5000 kalorier kyckling file.

Mycket bra inlägg. Jag äter mer om jag tränar mycket, så jag behöver ha lite koll på vad jag petar i mig om syftet är viktnedgång. Nu ska jag träna för att springa långt, så jag behöver tappa lite i vikt och samtidigt bli uthålligare som löpare. Det känns som en bra start på året, med fokus på kost/hälsa och löpning/träning. Helheten är viktig, där exempelvis sömn är avgörande för hur man mår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Mycket bra inlägg. Jag äter mer om jag tränar mycket, så jag behöver ha lite koll på vad jag petar i mig om syftet är viktnedgång. Nu ska jag träna för att springa långt, så jag behöver tappa lite i vikt och samtidigt bli uthålligare som löpare. Det känns som en bra start på året, med fokus på kost/hälsa och löpning/träning. Helheten är viktig, där exempelvis sömn är avgörande för hur man mår.

Helt rätt. Sömn påverkar vad du orkar på dagen. Träningen och kosten påverkar i sin tur sömnen.

Springa långt är det zon2 träning som gäller. Började själv för 1,5 år sen i 6:40 min/km med 135-140 i puls. Nu 1,5 år senare springer jag i 4:50-5:05 min/km med drygt 128-135 i puls.
Har uteslutande kört zon2 Dag ut och in varje dag och klarar utan problem veckor på 100-120km volym. Skippa intervaller och tröskelpass. Leder mest till skador och ingen mening om du vill springa långt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag ser definitivt framsteg i spegeln av viktminskningen men vad tråkigt detta är.
Kommer köra hårt Januari ut, är ju en vit månad också men sen så lägger jag i en mindre växel.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Jag har gått ned 2 kg på 2 veckor. Helt enligt planen. Jag äter frukost, lunch och middag, samt tränar en del. Inte så högintesiv träning, utan mer regelbunden.
Det som gör att jag lyckas är att jag dragit ned på övrig energi jag petat i mig övrig tid på dygnet samt att jag kanske äter lite bättre, lite mindre.
Min plan är 0,5 kg/v, och jag ligger där typ. Vikten har gått upp och ned, så jag säger att jag kommer att tappa 0,5 kg/v i snitt...
Målet är att tappa ytterligare 13 kg till midsommar...helt klart möjligt.
Jag vill säga att jag äter vanlig mat, utesluter ingenting. Tar inga energidrycker eller proteinpunlver...lika bra att säga det, då dessa saker inte skapar nytta alls om allt annat är normalt. Jag bloggar lite om min viktresa, https://thomas.lummi.se/

Proteinpulver skapar den nyttan att tillsätta mer protein. Är omöjligt att äta tillräckligt med protein i mat utan att kalorierna hamnar på enorma summor. Eller får man äta kilovis med kycklingfilé.

Protein är överlag det som gör att du tappar fett och bränner fett. Protein mättar mest, ser till att du behåller muskler medans du tappar fett och även det som bygger muskler.

Har man stora mängder fett så är det inte så viktigt för då är det enkelt att tappa fett i början. Återkom i slutet när du ska ha väck det sista fettet

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Pulver

Skrivet av palusa:

Proteinpulver skapar den nyttan att tillsätta mer protein. Är omöjligt att äta tillräckligt med protein i mat utan att kalorierna hamnar på enorma summor. Eller får man äta kilovis med kycklingfilé.

Protein är överlag det som gör att du tappar fett och bränner fett. Protein mättar mest, ser till att du behåller muskler medans du tappar fett och även det som bygger muskler.

Har man stora mängder fett så är det inte så viktigt för då är det enkelt att tappa fett i början. Återkom i slutet när du ska ha väck det sista fettet

Jag tränar nog inte så mycket som du, som utan pulver skulle behöva kilovis med kyckling per dag.
Jag är ganska normal i mitt tränande. Klarar mig med vanlig mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Jag tränar nog inte så mycket som du, som utan pulver skulle behöva kilovis med kyckling per dag.
Jag är ganska normal i mitt tränande. Klarar mig med vanlig mat.

1,5g-2g / kg kroppsvikt är ganska bra nivå. Lägsta om man ej är så aktiv.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

https://open.spotify.com/episode/1DIKH9GlxBz6jt5CO6FLaG?si=hR...

Lyssna på detta. Risk för kränkning.

Handlar om BMI.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

OK ingen expert här men vill man tappa kilon ska man väl inte dricka proteinpulver? Det är ju livsfarliga kcal man mixar och dricker på 1 minut.
Men visst, tränar man och tycker kycklingfilé börjar bli drygt så är det en annan femma. Men ska man tappa i vikt måste man käka mindre och att då dricka protein kan väl inte vara bra för att bli mindre rund?

Men jag är ingen expert. Jag kör själv low-carb mat och min mage har sällan varit gladare.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

OK ingen expert här men vill man tappa kilon ska man väl inte dricka proteinpulver? Det är ju livsfarliga kcal man mixar och dricker på 1 minut.
Men visst, tränar man och tycker kycklingfilé börjar bli drygt så är det en annan femma. Men ska man tappa i vikt måste man käka mindre och att då dricka protein kan väl inte vara bra för att bli mindre rund?

Men jag är ingen expert. Jag kör själv low-carb mat och min mage har sällan varit gladare.

Du har fått det om bakfoten. Ett högt protein-intag är bra för dels mättnaden och för att behålla muskler när man tappar vikt samt bygga muskler. Man ska inte dricka det som någon ersättning för mat. Men ett tillskott till maten. Eller som jag blanda ner pulvret i tex kvarg eller gröt för att boosta proteinet i måltiden du äter. Drygt 90-100 kcal för 25-30g protein beroende på märke.

Tex 250g kvarg och 25g proteinpulver samt 100g propud = 14g kolhydrater, 2,8g fett och 55g protein på en måltid på totalt 317 kalorier.

Går variera i oändlighet samt proteinpulver är hälften så dyrt som att äta det via kyckling eller kött.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|