Håller helt med artikeln.
Problemet för mig har också blivit nån sorts anti-FOMO reaktion. Dvs det är så mycket att se på alla olika plattformar och man har varken tid eller lust att engagera sig i så många serier.Det känns som en större belöning mentalt att bara skita i det helt och bara kolla på Friends för sjuttioelfte gången.
Det känns som ”jobb” att ha koll på alla serier och filmer. Tror vi har nått något sorts tak på hur många saker som försöker ”underhålla” oss genom att sno vår uppmärksamhet; youtube, TikTok, poddar, video streaming, musik streaming, ljudböcker, spel, sociala medier etc etc. Om man ska investera tid i allt så skulle man sitta framför en skärm 24/7 och det skulle ändå inte räcka.
Jag spår en nära annalkande motvåg där många konsumenter kommer gå på kvalitet och hög selektivitet. Dvs man väljer några få riktigt bra segment av content och betalar för den så skiter man i resten. När man pratar med ungdomar så börjar fler och fler få upp ögonen för hur mycket ”brainrot” vi utsätter oss själva för.