Permalänk

Köpråd - färdigbyggd dator?

Jag har gått i tankarna om att köpa en stationär dator för spel ett tag utan att komma till skott. Jag har ett stort spelintresse, men kan i princip ingenting om datorer, och är inte heller särskilt intresserad av tekniken. Tankarna har därför instinktivt gått till att köpa en färdigbyggd. Men har förstått att det kanske inte ger mest valuta för pengarna.

Power har en kampanj under helgen med 20% på allt, vilket skulle innebära att denna dator kostar 23192 kr, vilket är däromkring min budget ligger. Är det prisvärt eller bör jag tänka om?

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/acer-pre...

Jag vill kunna spela det mesta, ha något som inte krånglar och håller länge.

Permalänk
Medlem

Varningsflagga för att PCn du länkat redan är rabbatterad - dubbelkolla att du faktiskt skulle få rabbatt på rabbatt innan du spetsar in dig helt på den

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/d100017/inet-system-g50-r5-4070-s...

Köpte till barnen. Riktigt bra maskiner och inte nått färdigt strunt som acer.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av Paffs:

Varningsflagga för att PCn du länkat redan är rabbatterad - dubbelkolla att du faktiskt skulle få rabbatt på rabbatt innan du spetsar in dig helt på den

Tack! Testade att lägga den i varukorgen och hämta i butik, och rabatten gick då igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin9922:

Jag har gått i tankarna om att köpa en stationär dator för spel ett tag utan att komma till skott. Jag har ett stort spelintresse, men kan i princip ingenting om datorer, och är inte heller särskilt intresserad av tekniken. Tankarna har därför instinktivt gått till att köpa en färdigbyggd. Men har förstått att det kanske inte ger mest valuta för pengarna.

Power har en kampanj under helgen med 20% på allt, vilket skulle innebära att denna dator kostar 23192 kr, vilket är däromkring min budget ligger. Är det prisvärt eller bör jag tänka om?

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/acer-pre...

Jag vill kunna spela det mesta, ha något som inte krånglar och håller länge.

Det tråkiga med färdigbyggda datorer från de stora tillverkarna är att de brukar dras med mycket besvärliga problem som skapas av dumma kombinationer av hårdvara. Jag hade om jag själv skulle köpa färdigbyggt förmodligen satsat på något i still med Inet systemet som länkades även om det på pappret kan se ut som man får mindre för pengarna.
Jag vet inte hur denna dator du länkat till är. Det finns mycket tråkiga minor man kan råka snubbla på. Det är inte säkert den är dålig men verkar vara vanligt, problem brukar vara som följer, och kan variera i svårighetsgrader beroende på vilken dator det är.

Dålig kylning. Chassina brukar vara fruktansvärt dåliga för luftflöde. Kylningen på CPU har en tendens att vara av klenaste sorten, och med det dåliga chassit blir det ibland rent katastrofalt dåliga resultat. CPU kan helt enkelt inte leverera den prestanda som den är kapabel till.
Konstiga inställningar i bios för att strypa cpu, för att kylningen är så dålig förekommer ibland också.

Dåligt ram. Kan vara flera olika saker, ibland används bara 1 ram sticka, ibland används helt enkelt låg hastighet på ramen. Ibland annonseras hög hastighet men minnena är inte inställd på det när datorn leveras.

Ingen specifikation på andra komponenter som hårddisk, moderkort och PSU. Oftast billigt skit, och ibland helt egna formfaktorer som gör det omöjligt att uppgradera eller laga.

Permalänk
Medlem