Hur länge på bara batterivatten utan tillsats

Permalänk
Medlem

Hur länge på bara batterivatten utan tillsats

Hej!

Av uppgradering i flera steg, så har jag ett behov av att kanske byta vätska ett par gånger innan jag slutligen kör ek-pre mix. Så den gsmla pre-mixe ska bytas, men innan jag slår i den nya för långsiktigt bruk så har jag behov av att fylla/tömma loopen innan. Kan inte göra allt på en gång så vore behändigt om jag kunde kör ett par veckor på bara batterivatten.

Hur länge kan man köra systemet på batterivatten utan tillsatser för påväxt t ex.?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Länge, i mitt fall, över 2 år innan något hände med en temp på mellan 20°-35° i loopen.
Min P600 i sig kör fortfarande på destvatten.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Skrivet av azguz:

Hej!

Av uppgradering i flera steg, så har jag ett behov av att kanske byta vätska ett par gånger innan jag slutligen kör ek-pre mix. Så den gsmla pre-mixe ska bytas, men innan jag slår i den nya för långsiktigt bruk så har jag behov av att fylla/tömma loopen innan. Kan inte göra allt på en gång så vore behändigt om jag kunde kör ett par veckor på bara batterivatten.

Hur länge kan man köra systemet på batterivatten utan tillsatser för påväxt t ex.?

teoretiskt sett börjar destvattnet bli vanligt kranvatten igen typ så fort man öppnar korken på flaskan pga luftburna partiklar.

men det tar en stund så att köra några veckor på endast destvatten ska inte va nått problem sålänge systemet är slutet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

teoretiskt sett börjar destvattnet bli vanligt kranvatten igen typ så fort man öppnar korken på flaskan pga luftburna partiklar.

men det tar en stund så att köra några veckor på endast destvatten ska inte va nått problem sålänge systemet är slutet.

Batterivatten är inte samma sak som destillerat vatten och nej destillerat vatten blir inte vanligt kranvatten så fort du öppnar korken.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Batterivatten är inte samma sak som destillerat vatten och nej destillerat vatten blir inte vanligt kranvatten så fort du öppnar korken.

jag sa börjar bli. inte att det instant blir...
det plockar upp små mängder skit och mineraler som yr runt i luften men tar dock väldigt länge innan det kan liknas med kranvatten där av att jag skrev att ett par veckor på det ska inte va nått problem.

samma sak att det sakta kommer plocka upp diverse mineraler och så från kylslingan men man får ha det där i väldigt länge också innan det kan liknas med kranvatten.

och ja de är inte riktigt samma sak.
batterivatten är avjoniserat vatten och destilerat vatten har typ passerat genom hembränningsapparaten.

men de kan i detta syfte liknas som relativt likvärdiga då bägge är vatten rengjort från diverse kontamineringar fast med olika tekniker dock bägge börjar plocka upp skräp igen så fort de har kontakt med något annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Men då kan jag delvis byggs om systemet och testa grejer innan jag modar gpu med block. I slutet så byter jag ut vätskan till ek premix

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azguz:

Men då kan jag delvis byggs om systemet och testa grejer innan jag modar gpu med block. I slutet så byter jag ut vätskan till ek premix

ja

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Uppgraderar datorn med begagnade delar från 6700k till 11900k och till z590-a rog strix moderkort. Kylaren passar även denna socket så behöver inte bygga om loopen för den. Men om grejerna inte funkar vill man ju sätta tillbaka det gamla tills man löst det problemet.

Sen klicka jag hem ett begagnat 3080 suprim x, men det kortet är så långt så måste bygga om loppen lite för att få plats med det, men saknar lite fittings för att göra det snyggt i hela systemet med alla 3 radiatorerna. Så får köra 2 radiatorer ett tag tills jag testat klart gpu:n med luftkylaren.

När allt funkar ska jag köpa ett vattenblock till gpu och de fittings jag saknar och då koppla in det samt 3:e radiatorn så därav viljan att vänta med att spilla i pre-mixen. Vill slippa hålla på å slaska ur den i behållare fram och tillbaka.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.