Surrande aktiv sub, endast kopplad i vägguttag.

Permalänk
Medlem

Lim är normalt. Stora/tunga komponenter vibrerar sönder i en subb om dom inte limmas fast. Antingen smältlim eller helst elektroniksilikon (absolut inte vanligt silikon, det släpper ifrån sig syra(?) som fräter sönder komponenterna).

Att limmet mörknar tyder ofta på värme men behöver inte tyda på fel. Men ser liknande ut som i min sub.
Inget uppenbart fel på någon kondensator men bara för att dom inte poppat betyder inte att dom är hela, dom kan även gå sönder utan att det syns. Så därför jag bytte alla och det löste mitt problem, men fick aldrig veta exakt vilken som var problemet bara att det var någon av alla kondensatorer i signalsteget.
För mycket jobb att byta en i taget så jag bytte alla samtidigt av lathet...

Permalänk
Medlem

Så här kan det gå om man inte byter i tid, se även resistorn som sitter bredvid:
(bilden är från nätdelen i min AKAI AA-1200 Receiver från 1977, kondensator och resistor är utbytta nu)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Låter som jordfel, prova att isolera skyddsjorden i stickkontakten för att testa om det hjälper.
OBS, (prova inte detta om du inte vet vad du gör, eller har oskyddade komponenter exponerade)

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Kan du göra två bilder? En med subben igång och en med subben avstängd.
Under samma förutsättningar (så tyst som möjligt i rummet). Tråkigt om någon annan pryl står för den peaken på 50 Hz, jag hade blivit tokig...

Nu har jag tagit lite bilder i mitt sovrum, där bör det låta minst.

Denna bild med subben avstängd.

Denna bild med subben avstängd.

Denna med subben på men elementet utanför lådan.

Denna med subben på men elementet halvvägs i lådan.

Denna med subben på och elementet på plats i lådan.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Nu har jag tagit lite bilder i mitt sovrum, där bör det låta minst.

Bra gjort med bilderna!
Tyvärr tycker jag det är svårt att säga men att du har jämna 50Hz multiplar indikerar ändå mot PSU men det drar även upp andra frekvenser så frågan är vars felet kan vara.

Kan tyvärr inte ge något bra svar för det kan vara både psu och signaldelen. Personlig gissning är att det krävs mindre för att signaldelen ska strula och släppa igenom brus än att psu sidan ska fungera så pass dåligt att den släpper igenom för mycket.

Jag hade nog i detta läget antingen skippat det eller chansat och börjat byta ut kondensatorer. Billigast först är en metod lika bra som någon annan :).

Permalänk
Skrivet av BNEA02:

Låter som jordfel, prova att isolera skyddsjorden i stickkontakten för att testa om det hjälper.
OBS, (prova inte detta om du inte vet vad du gör, eller har oskyddade komponenter exponerade)

Finns ingen skyddsjord på stickproppen.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att sub är ojordad. En fördel är att man slipper jordloopar med annan utrustning eftersom det blir förstärkaren (källan) som står för jord om man använder RCA. Annars finns en viss risk beroende på placering m.m. att det går ström igenom RCA kabeln av de inducerade fälten eller annan jordpotential till andra enheter.

Men eftersom den låter med kortsluten ingång och inget inkopplat tror inte jag jord är problemet i grunden utan någon skada internt för så ska den absolut inte fungera när den är ny och hel.