Tradera vill ha spårningsnummer

Permalänk

Tradera vill ha spårningsnummer

Så jag sålde ett grafikkort på tradera, skickat och klart.
Igår fick jag meddelande från support att dom saknar spårnings... Och det är allt jag kan se.
När jag ska öppna meddelandet så står det "något gick fel".
Har testat via appen och datorn med samma fel.
Så jag ringde tradera och han gick in och fick samma problem.
Han berättade att meddelandet var att jag var tvungen att skicka in spårningslänken till grafikkortet jag sålde annars får köparen pengarna tillbaka.
Något tips vad jag kan göra?

get images from url

Permalänk
Medlem

Tror inte vi kan göra något åt att Tradera har fel på deras sida.

Permalänk
Medlem

Kan du inte maila kundtjänst spårningsnumret så får dom lösa det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått nått medelande från Tradera att dom vill ha spårningsnummret. Mycket konstigt, Har hen som köpt grafikkortet hört av sig att han inte har fått varan, Vad handlar detta om?

Permalänk

Kundtjänst via telefon säger att jag ska maila till kundservice@tradera men har inte fått något svar om dom fått spårningsnummret.
Kundtjänst via chat säger att jag ska melja verifikation@tradera, samma där.
Kortet har inte kommit fram än skickade det i Onsdags, ska komma på Måndag enligt spårningen.
Så om han får paketet på Måndag och tradera inte fått spårningsnummret så får han sina pengar tillbaka och jag blir blåst på grafikkortet och pengarna bara för att deras system inte fungerar vilket han på telefon support kunde bekräfta när han loggade in på mitt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Kundtjänst säger att jag ska maila till kundservice@tradera men har inte fått något svar om dom fått spårningsnummret.
Kortet har inte kommit fram än skickade det i Onsdags, ska komma på Måndag enligt spårningen.
Så om han får paketet på Måndag och tradera inte fått spårningsnummret så får han sina pengar tillbaka och jag blir blåst på grafikkortet och pengarna bara för att deras system inte fungerar

Avvakta lite innan du drar förhastade slutsatser, det kommer lösa sig. Se bara till att mejla ditt spårningsnummer till deras kundtjänst så har du gjort det du kan, men det är bra att du fortsätter jaga dem så att de bekräftar att de har fått ditt spårningsnummer.

Permalänk
Medlem

har du spårningsnumret är det ju inga problem? tror du att tradera försöker blåsa dig eller vad?

Permalänk
Medlem

Bokade du frakten via Tradera eller utanför?
Om det är inom Tradera så borde de ju kunna se det så fort de fort de fått ordning på sin egen sida.

Vilket fraktbolag skickade du med?

Permalänk
Skrivet av Razken:

Bokade du frakten via Tradera eller utanför?
Om det är inom Tradera så borde de ju kunna se det så fort de fort de fått ordning på sin egen sida.

Vilket fraktbolag skickade du med?

Bokade och betalade frakten via Tradera.
Man tycker det men men.
Schenker

Permalänk
Medlem

Som en av de ledande plattformarna borde de ta ett stort ansvar för att så långt möjligt skapa en fungerande och trygg handelsupplevelse.
För visst förekommer det både säljare och köpare som på olika sätt försöker bluffa el fiffla.
Man ska inte som ärlig säljare el köpare behöva råka ut för något när man gör rätt.
Att Tradera inte svarar på mail el bekräftar att det kommit in är en stor brist, risken finns ju som sagt att någon blir blåst bara för att de missat.

För övrigt vore det intressant med en artikel om Tradera, liksom även Blocket m fl aktörer. Kanske inte heller omöjligt att få den sponsrad av dem liksom det varit för en del företag det varit artiklar om.
Både i syfte att informera kring deras arbete och vad de gör för att förbättra för användarna, inkl frågor från medlemmarna.

Gällande det aktuella fallet:
Se till att du får någon form av bekräftelse på att de tagit emot det, om du mailat men inte fått svar behöver det framgå även vid annan kontakt med kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Fick du meddelandet via appen eller via SMS. Om du fick det via SMS skulle jag inte trycka på någonting utan kontakta dem via telefon.

Permalänk
Medlem

Om du har köpt och betalat frakten via Tradera, så har det via API genomförts via deras konto till fraktbolaget. Innebär att de dels har tillgång till den samt att du gjort allt i din makt att tillhandahålla dem den efterfrågade informationen. Rent juridiskt så kommer du vara "safe" oavsett om de tar felaktigt beslut och återbetalar.

Du kan då hålla dem skadeståndsskyldiga där du med 100% kommer vinna fallet. Så sitt lugnt i båten och invänta bekräftelse ifrån deras support, om de tar "fel" beslut bestrid beslutet och se vad de säger och sen tar du det därifrån men just nu har du gått händelserna i förväg och stressat upp dig över något du inte behöver stressa upp dig för även om jag förstår känslan

Permalänk

Köparen har fått/hämtat paketet, men har inte hört ett ljud ifrån tradera.

Permalänk

Hade en liknande situation nyligen fast som köpare & via DHL. Ett spårningsnummer stod under leverans på tradera men någon information om försändelsen "kunde inte visas". Så tradera bråkade väl med DHLs API. Efter någon vecka fungerade det.

Permalänk

Lyckades få kontakt med tradera, pengarna ska komma in på kontot om ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Märkligt man inte bara kan ringa dom och ge numret ifall deras sida inte fungerar... just sånt gör att man aldrig vill sälja via tradera idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Märkligt man inte bara kan ringa dom och ge numret ifall deras sida inte fungerar... just sånt gör att man aldrig vill sälja via tradera idag..

Har slutat helt att sälja på Tradera. Slänger hellre grejerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Tradera tar sig rätten numera att hålla inne säljarens pengar godtyckligt, men särskilt om det är dyrare elektronikprodukter man ska sälja. Därför säljer jag aldrig sådant längre via Tradera. Har ingen lust att behöva vänta 14 dagar på att någon godtycklig köpare ska tycka en vara är ok eller inte, utan att jag kan påverka någonting. Senaste jag sålde en sådan produkt var det en nyare iPad Air, men valde en helt annan kanal än Tradera.

Sådana regler och andra förändringar samt DAC7 där Tradera rapporterar alla transaktioner till farbror staten gör att jag efter mer än 20 år och 5 i säljarbetyg valt att hoppa av helt och hållet. Vägrar bli en del i en sådan utveckling.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tradera tar sig rätten numera att hålla inne säljarens pengar godtyckligt, men särskilt om det är dyrare elektronikprodukter man ska sälja. Därför säljer jag aldrig sådant längre via Tradera. Har ingen lust att behöva vänta 14 dagar på att någon godtycklig köpare ska tycka en vara är ok eller inte, utan att jag kan påverka någonting. Senaste jag sålde en sådan produkt var det en nyare iPad Air, men valde en helt annan kanal än Tradera.

Sådana regler och andra förändringar samt DAC7 där Tradera rapporterar alla transaktioner till farbror staten gör att jag efter mer än 20 år och 5 i säljarbetyg valt att hoppa av helt och hållet. Vägrar bli en del i en sådan utveckling.

Det gäller bara om du gör fler än 30 transaktioner eller om det totala transaktionsvärdet överstiger 2000 euro. Det gäller dock för alla såna plattformar och inte bara Tradera, Blocket berörs också om du använder deras betaltjänster.