Veckans fråga: Hur motverkar du musarm?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur motverkar du musarm?

Det är musarmens dag och för att uppmärksamma det vänder vi oss till SweClockers gemenskap för att se hur man lättast kan motverka åkomman.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gör ingenting och har inte drabbats av musarm på 20 år i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Varför är inte det mest uppenbara med på listan?
Fysisk aktivitet, styrketräning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför är inte det mest uppenbara med på listan?
Fysisk aktivitet, styrketräning.

Exakt, fysisk aktivitet löser 99% av alla krämpor vid datorn från musarm till ryggont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Exakt, fysisk aktivitet löser 99% av alla krämpor vid datorn från musarm till ryggont.

Väl sagt, gainsgoblin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det som är nämnt ovan. Har även musen mitt framför mig på bordet, hitanför tangentbord, eller nu för tiden delvis mellan delarna av mitt delade tangentbord.
Det är bara vid spel som musen intar positionen till höger om tangentbord

Permalänk
Medlem

Gör inget förutom att skrivbordet och stolen är i en behaglig höjd så armen kan vila på på stolarm / skrivbord.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk

Regelbunden marklyft och curls kommer bota åkomman.

Permalänk
Medlem

Jag kör hög sense så man rör typ inte musen. är 38 år gammal nu jobbat i it i 8 år nu med alltid en mus i min närvaro minst 16h om dan. Aldrig haft någon så kallad musarm.

Permalänk
Medlem

Fick värk i armbågen en period, skaffade ett TKL tangentbord rätt snabbt då, sen dess har det inte blivit fler mus-relaterade krämpor på den här gubben. Alltid haft hög känslig, så är tyvärr rätt kräsen med sensor och mus men tror de minimala rörelserna är bra i längden än stora, yviga rörelser över halva skrivbordet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har kört med alla möjliga ergonomiska lösningar, men det finns ingenting som slår vanlig hederlig träning. Hade stora problem med musarm ett tag, men alla problem försvann nästan helt när jag började simma/cykla/springa regelbundet.

Permalänk
Medlem

Hade musarm då och då för många år sedan. Ett höj och sänkbart skrivbord löste det fullständigt. Samt att endast använda tangentbord med ordentligt bekväma handledsstöd som QPAD MK-95 . Tycker det är synd att deras handledsstöd inte säljs separat.

Permalänk
Medlem

Musat 8-15 timmar om dagen i 40 år. Ingen musarm ännu. Blir lite stel i handen om jag sitter för länge (10+ timmar). Har alltid haft stöd för underarmen och armbågen så jag rör i stort sett bara handleden.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag hade faktisk musarm och "mus-hand" i många år sen tidigare, men på dom senaste 4 åren har jag inte haft det, till tross för mycket mera dator arbetande.

Tror det beror på att för 4-5 år sen byte jag från att sitta framför datorn med en vanlig datorskärm till att placera datorn bakom 75" teven, och gå helt och hållet över till att vara soffgamer/arbetare (när jag arbetar hemifrån). Den position jag sitter/ligger i soffan när jag spelar och arbetar är så otroligt behaglig att alla symptom på musarm är helt borta.

Kan bero på att jag har 2 pyttesmå soffbord, en till tangentbordet som ligger exakt i höjd med hur jag sitter/ligger, och ett lite bord bredvid som är lite lägre och "vilar" armen så jag absolute inte får ont i den än hur mkt. jag spelar.

Permalänk
Medlem

[x] Skaffar barn så hinner man inte spela så mycket.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Har haft musarm för några år sen och det e fortf handleden och nerven vid armbågen som brukar ta mest stryk. Kör med Rollermouse sen några år tillbaka och det löste problemet.

När det kommer till andra problem såsom rygg o nacke så är det yoga och motion som gäller. finns inga genvägar tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag kör med hela underarmen på bordet och logitexh mx518 / G502 etc style möss och det har funkat bra i många många år nu.

Hade ont i handlederna för sisådär 20+ år sedan när jag hade bordskanten för nära, och det tog nog ett par år innan jag kom tillbaka från det där. Sedan dess kör jag alltid tangentbordet typ en halvmeter in. Vinkeln på axlarna och överarmarna är inte lika viktig som att kunna slappna av ordentligt med hela underarmarna vilandes på bordet.

Fick rätt nyligen ont i vänstra underarmen pga att jag bytt till kompakt mekaniskt tangentbord (de är för höga, och var tvungen att aktivt hålla upp handen för att inte råka trycka). Försökte med handledsstöd men det hjälpte inte. Men efter att ha köpt ett low profile mek tangentbord så jag återigen kan vila hela underarmen på bordet är det ok på den fronten.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Logitech MX Vertical med tillhörande tangentbord till jobbet. Inget ont sen dess.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en slags musarm i axeln några gånger under åren. Det har ofta varit orsakat av dålig ställning och att jag spänt mig längre tider.

Annars använder jag en halvvertikal mus, och inte haft problem med den handleden sen jag började.

Jag använder mekaniska tangentbord: relativt låga såna med låg lutning, men inte "lågprofil".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mousetrapper för kontorssysslor men ej spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Exakt, fysisk aktivitet löser 99% av alla krämpor vid datorn från musarm till ryggont.

Jag fick musarm under en period i mitt liv då jag tränade som mest. Inkl axlar och armar. Det som orsakade problemet var att sitta helt fel vid datorn med vanlig mus och klicka frenetiskt (Dragon Age 1) kort tid efter träning. Jag tränar än, det går bra, men jag kan inte använda en vanlig mus och har inte kunnat sedan dess. Problemet blossar då upp på en gång, annars känner jag bara av det litegrann. Använder Rollermouse red tillsammans med ett passande tangentbord, det funkar bra. Har även vissa övningar med gummiband som gör med viss regelbundenhet, to keep the blood flowing through that shoulder.

De två sakerna som vore fina att ta med sig till nästa liv är: ta det lite piano direkt efter fysisk träning och ta tidigt ergonomi vid datorn på allvar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Skaffade en Logitech MX Vertical med tillhörande tangentbord till jobbet. Inget ont sen dess.

Jag gjorde samma sak för snart ett år sen, fick problem med greppstyrkan i handen och en av de större musklerna på ovansidan av underarmen.
Alla problem är som borta efter att jag bytte mus på jobbet. Hemma kör jag fortfarande med Logitech MX Master 3S, men där blir det inte så många timmar per vecka.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Exakt, fysisk aktivitet löser 99% av alla krämpor vid datorn från musarm till ryggont.

Håller helt med! Själv har jag definierat datoranvändning som en fysisk aktivitet och lider därför ej av musarm 🤩 Blir ju t.o.m. svettig när jag spelar multiplayerspel 😂

Permalänk
Medlem

Ta en kvarts promenad för och eftermiddag till fikakaffet, parkera lite längre från jobbet, ta en omväg till lunchrummet på lunchen, …

Permalänk
Medlem

Senast jag drabbades av musarm var strax efter lanseringen av första The Sims. Måste vara minst 25 år sedan. Och det var hitills enda gången.

Intensivt spelande ihop med olämpligt bord och stol för datoranvändning.

Har funderat på en verikalmus för att avlasta kroppen när jag inte spelar. Märks att man inte har fysiken och hälsan längre. Älskar min G502 Lightning men kanske lite väl lyxigt när man crawlar forum.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är 100% inbiten datanörd längre(happy times) så har jag inte några problem med musarm eller tennisarmbåge. På jobbet har vi ca 10 möss som vi använder lite sporadiskt när det behövs så där får man lite variation.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För mig räckte det inte med styrketräning utan det var inte förrän jag gick över till vertikal mus under arbetstimmar som jag blev helt av med eländet. Nu har jag inte haft känningar på flera år i armen och jag tränar fortfarande såklart.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Straffrunkar 10 ggr / dag på jobb

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tror inte jag haft musarm någon gång, men ont i ryggen får man ju helt klart när man sitter länge.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Straffrunkar 10 ggr / dag på jobb

Wait, what? Jobbar du som fluffer kanske?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5