Permalänk
Medlem

Vad är fel? Canon A70 vs A60

Jag har en Canon Powershot A70, min bror har en Canon Powershot A60.

Jag har ett tag tyckt att min kamera tar väldigt färgklena bilder.
Så jag ställde min A70 mot brors A60 och testade.
Här är resultaten. (Ställ gärna bilderna mot jämter varandra och jämför.)

Canon Powershot A70
http://w1.141.telia.com/~u14114593/testA70.jpg

Canon Powershot A60
http://w1.141.telia.com/~u14114593/testA60.jpg

Vad kan felet bero på? Mina bilder blir ju otroligt mycket ljusare än min brors bild.

Inställningarna är inställda på "Auto"-läge och med blixt (exakt samma "starkhet"). Korten är tagna direkt efter varandra. Först A70, sedan A60. Kamerorna är placerade på en mur och har stått helt still under tagningen. Dock råkade hunden gå i vägen vid A60-kortet. men det gör ju ingen större skillnad.

Jämför och se. Vilken tycker ni är bäst? Varför är A70:n så ljus? Måste ju va nåt fel?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

A60'n hade väldigt fina färger, medan din A70 som du själv säger är väldigt ljus.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
A60'n hade väldigt fina färger, medan din A70 som du själv säger är väldigt ljus.

Japp precis ... Det måste ju va nåt fel på min kamera? För sådär ljusa bilder vill ju ingen ha?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Japp precis ... Det måste ju va nåt fel på min kamera? För sådär ljusa bilder vill ju ingen ha?

har själv en A40 och har inte problem med ljusa bilder, så nåt knas är det nog, iallafall när det är så markant skillnad mellan två så lika kameror som A60n och A70n

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
har själv en A40 och har inte problem med ljusa bilder, så nåt knas är det nog, iallafall när det är så markant skillnad mellan två så lika kameror som A60n och A70n

Exakt.. Men det verkar bara vara vid gröna nyanser som det uppträder. Upplever alltid att naturbilder blir så mycket bättre på brorsans A60 .. Mina blir bara bleka o.s.v.. jättetråkigt =(
Ska vandra till fotoaffären med far min imorn och se.. Vi ska checka lite andra saker också .. Nya mobiltelefoner och inspelningsbar dvd

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Något skummt är det. Bilderna är tagna inom en minut med samma inställningar. F2,8 1/60 s brännvidd 5,4 mm Automatisk vitbalans och med blixt. Dom borde se likadana ut, eller åtminstonde mycket mer lika än dom gör. Är linsen smetig på A70 ? Ta samma bild utan blixt med båda kameror och se om det är blixtautomatiken som spelar spratt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av egekko
Något skummt är det. Bilderna är tagna inom en minut med samma inställningar. F2,8 1/60 s brännvidd 5,4 mm Automatisk vitbalans och med blixt. Dom borde se likadana ut, eller åtminstonde mycket mer lika än dom gör. Är linsen smetig på A70 ? Ta samma bild utan blixt med båda kameror och se om det är blixtautomatiken som spelar spratt.

Jag har prövat både med och utan blixt.. Ungefär samma resultat.. Ungefär samma stora skillnad.. Bilderna är tagna med auto, som sagt och autvitbalans och allt det där andra
först är a70kortet taget, en halvminut (max) efter är A60kortet taget...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Automatiken hade valt samma intällning på bägge kamerorna. Jag kollade EXIF-informationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av egekko
Automatiken hade valt samma intällning på bägge kamerorna. Jag kollade EXIF-informationen.

Okej, vad innebär det ?
Bilderna blir ju inte likadana?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

EXIF är det format som kameror sparar bilder i. Det är en utökad JPEG-bild så att man kan läsa hur kameran var inställd vid fototillfället. Det framgår att kamerorna valt samma inställningar, vilket innebär att det är något lurt med A70n. Samma inställningar, motiv och ljus = lika bilder. Naturligtvis så kan det skilja lite mellan olika kameror, men det ska vara på gränsen till uppfattbart. Bränn bilderna på en CD och gå till handlaren och visa, har du garanti kvar så är det ett klart läge att utnyttja den.

Permalänk
Medlem

När du visar bilden ifrån A70´n så känner jag igen mig välldigt mycket
Har själv en A70. Tycker verkligen det är en toppenkamera för övrigt.

Så meddela gärna vad ni kommer fram till så kanske jag o fler blir gladare

Min skall ändå in på service då ngn rolig tekniker verkar ha lyckats få lite fett mellan linserna inuti kameran så jag får ett V liknande mönster på alla bilder jag tar. Dessutom så får min kamera för sig att batterierna är tomma trots att dom är nyladdade, då får man öppna batteriluckan o stänga den igen. Så den verkar ha lite taskig kontakt emot batterierna.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
När du visar bilden ifrån A70´n så känner jag igen mig välldigt mycket
Har själv en A70. Tycker verkligen det är en toppenkamera för övrigt.

Så meddela gärna vad ni kommer fram till så kanske jag o fler blir gladare

Min skall ändå in på service då ngn rolig tekniker verkar ha lyckats få lite fett mellan linserna inuti kameran så jag får ett V liknande mönster på alla bilder jag tar. Dessutom så får min kamera för sig att batterierna är tomma trots att dom är nyladdade, då får man öppna batteriluckan o stänga den igen. Så den verkar ha lite taskig kontakt emot batterierna.

Ha! När du säger det.. Det första jag upptäckte på min lins var ett stort fett fingeravtryck.. Åkte tillbaka till affären så de fick putsa rent den ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är att "fettet" (som supporten säger är döda pixlar ) sitter inuti kameran mellan linserna.

Jo ringde supporten direkt o dom sa att det var döda pixlar. Det kan dom ju tro isf. men det är det inte. Jaja, väntar på att skolan börjar så man har tid o lämna ifrån sig kameran
http://hedis.ath.cx/Datorn/Fel.jpg

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Det jobbiga är att fettet (som supporten säger är döda pixlar ) sitter inuti kameran mellan linserna.

Jo ringde supporten direkt o dom sa att det var döda pixlar. Det kan dom ju tro isf. men det är det inte. Jaja, väntar på att skolan börjar så man har tid o lämna ifrån sig kameran
[IMG]http://hedis.ath.cx/Datorn/Fel.jpg/IMG]

Hehe ok. Jag ska vandra ner till affären med min kamera imorn och prata med dom.. Han som jag pratade med tyckte jag skulle komma ner med den så kunde han kolla på den ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nå -=Fredrik=- hur har det gått?

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "