Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Utvecklare får igång ray tracing på processor

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare får igång ray tracing på processor

Når imponerande 60 frames per minute.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

👍

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma ray tracing-prestanda som AMD har i sina GPUer. Det är ganska imponerande.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ungefär samma ray tracing-prestanda som AMD har i sina GPUer. Det är ganska imponerande.

Ungefär den raster-prestanda Nvidia har på sina gpus

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ungefär den raster-prestanda Nvidia har på sina gpus

Det är därför det snabbaste kortet i raster-prestanda är från Nvidia?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är därför det snabbaste kortet i raster-prestanda är från Nvidia?

Nä, men lika relevant/sant som ditt inlägg

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ungefär samma ray tracing-prestanda som AMD har i sina GPUer. Det är ganska imponerande.

Mata inte trollet!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mata inte trollet!

Jag tramsar bara. Har absolut inget emot AMD.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

För den som undrar "varför"

1. Det kan användas vid testning av Mesa utan att man behöver ha en fysisk GPU
2. Det kan användas av användare med mjukvara som förväntar sig att Vulkan RT finns men man saknar kompatibel GPU (Rendering av 3D-scener i annat än spel)

Alltså samma anledning till att det finns en mjukvarurenderare ö.h.t i Mesa.

Permalänk
Medlem

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]
#17675721

Permalänk
Medlem

Jag läste 60 fps, men det var ju 60 per minut

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Jo precis, det är pathtracing. Har inte testat Quake RTX på 7900XTX på ett tag, men Dying Light 2 med all raytracing maxad och 1440p är fullt spelbart (på Linux i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag läste 60 fps, men det var ju 60 per minut

60 FPM

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Nice! Rendering med GPU har ju ändå alltid bara varit fusk

(Påståendet har definitivt inget att göra med att jag skrev en enkel CPU-baserad 3D-motor i slutet av 90-talet som jag fortfarande är lite stolt över. )

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att lägga över mer Ray Tracing på CPU, alltså att implementera det i hårdvaran?

Min CPU används typ bara 35% i spel i snitt (extremt sällan jag kommer upp över 50%). Har rätt mycket kraft till godo som hade kunnat användas till annat.

Borde gå att göra mer samspel mellan cpu och grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Borde det inte gå att lägga över mer Ray Tracing på CPU, alltså att implementera det i hårdvaran?

Min CPU används typ bara 35% i spel i snitt (extremt sällan jag kommer upp över 50%). Har rätt mycket kraft till godo som hade kunnat användas till annat.

Borde gå att göra mer samspel mellan cpu och grafikkort.

Nja, rt/pt behöver i princip skräddarsydd hårdvara för att kunna användas, som cpu har troligen inte tillräckligt med kraft över för att en få en fps extra tr med tanke på hur rt-prestandan var innan vi fick det i gpu

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Utan uppskalning också? Då blir det inte kul. Med DLSS-to-FSR3-modden ska det nog funka.

Jag får köra DLSS Ultra Performance i 1440p för att få bra flyt med RTX 3080. Performance funkar men känns lite för segt. Och Ultra Performance ser förstås rätt hemskt ut, till den grad att man absolut kan diskutera huruvida RTX-varianten är snyggare än originalet eller inte. Med all suddighet som blir där föredrar jag nog att köra originalet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Når imponerande 60 frames per minute.

Läs hela artikeln här

"1 fps" i skärmdumpen är väl tydligt avrundat ut med tanke på 1629ms-tiden bredvid? Så känns inte rimligt att förmoda att det blir 60 fpm, tycker jag.
Vi ser ju visserligen att grafen hoppar runt mycket där (de enorma spikarna börjar så fort de kommit in i själva spelet antar jag) men känns oavsett som vilda gissningar om det skulle kunna bli så "bra" som 60 i snitt givet mätpunkten vi faktiskt ser med en bildruta som tog 1,6s att rendera.

Jag förstår ju att det inte är jätteseriöst menat, men det det ser bara så uppenbart fel ut

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Är inte detta vad "Software"-läget i gamla Counter-Strike använde sig av? Rendering av grafik via CPU:n?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, rt/pt behöver i princip skräddarsydd hårdvara för att kunna användas, som cpu har troligen inte tillräckligt med kraft över för att en få en fps extra tr med tanke på hur rt-prestandan var innan vi fick det i gpu

Jepp men det var det jag menade om ny skräddarsydd CPU. Alla spel har typ Ray Tracing, så det känns lite tradigt att tänka på gamalt sätt ang CPU som gör en viss typ av beräkningar i spel och sen gör GPU resten för grafiken.

Det borde gå att göra CPU:er lite smartare, tror väldigt många sitter på överflödig CPU kapacitet som inte används fullt ut som kunde användas till annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Är inte detta vad "Software"-läget i gamla Counter-Strike använde sig av? Rendering av grafik via CPU:n?

Mvh,
WKL.

Ja, det är väl principiellt jämförbart, men här i Vulkan och med raytracing.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fnys. När jaaaag var ung så renderades minsann allting i software. Och vi siktade med piltangenterna.

Och vi respekterade de äldre och spelade bra musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Utan uppskalning också? Då blir det inte kul. Med DLSS-to-FSR3-modden ska det nog funka.

Jag får köra DLSS Ultra Performance i 1440p för att få bra flyt med RTX 3080. Performance funkar men känns lite för segt. Och Ultra Performance ser förstås rätt hemskt ut, till den grad att man absolut kan diskutera huruvida RTX-varianten är snyggare än originalet eller inte. Med all suddighet som blir där föredrar jag nog att köra originalet.

Aha, måste prova!
Jag kan tillägga att jag spelar på en 4K TV så, jaa... Kan det vara lite tungt utan uppskalning kanske?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]
#17675721

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jepp men det var det jag menade om ny skräddarsydd CPU. Alla spel har typ Ray Tracing, så det känns lite tradigt att tänka på gamalt sätt ang CPU som gör en viss typ av beräkningar i spel och sen gör GPU resten för grafiken.

Det borde gå att göra CPU:er lite smartare, tror väldigt många sitter på överflödig CPU kapacitet som inte används fullt ut som kunde användas till annat.

Datorer kan faktiskt användas till annat än spel, så att ha ett dedikerad insticksmodul som används vid spel är inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag testade Portal RTX på mitt "nya" 6950 XT och tänkte att "det går väl att få en 20 fps så man kan spela lite i alla fall"?

Quake 2 med RTX flöt ju inte jättebra, kanske 5-15 fps.
Portal RTX ska vi inte ens snacka...

Men det är pathtracing om jag förstår rätt, så spel som inte gör pathtracing kan ändå flyta spelbart.

Portal RTX är inte så krävande för att det använder just path tracing utan för att det enbart använder path tracing. D.v.s. det är inte som de flesta andra spel som använder en kombination av klassisk rasterisering och ray och/eller path tracing för specifika effekter, utan allt du ser i spelet (förutom 2D-element som GUI) är ett resultat av path tracing.

Men annars är path tracing en variant av traditionell ray tracing, och vilken metod som är bäst beror på ändamålet. Att path tracing används i spel som Portal RTX beror på att det i själva verket är effektivare än traditionell ray tracing i det sammanhanget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Men annars är path tracing en variant av traditionell ray tracing, och vilken metod som är bäst beror på ändamålet. Att path tracing används i spel som Portal RTX beror på att det i själva verket är effektivare än traditionell ray tracing i det sammanhanget.

Med definitionen att path tracing skickar strålar från kameran, och traditionell från ljuskällor?
Används den "traditionella" överhuvudtaget isåfall? Typ 99%+ av arbetet måste ju vara bortkastat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Datorer kan faktiskt användas till annat än spel, så att ha ett dedikerad insticksmodul som används vid spel är inte så konstigt.

Jepp, men väldigt många privatpersoner använder datorer till spel vilket alla vet om. Det går att utveckla saker om man vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jepp men det var det jag menade om ny skräddarsydd CPU. Alla spel har typ Ray Tracing, så det känns lite tradigt att tänka på gamalt sätt ang CPU som gör en viss typ av beräkningar i spel och sen gör GPU resten för grafiken.

Det borde gå att göra CPU:er lite smartare, tror väldigt många sitter på överflödig CPU kapacitet som inte används fullt ut som kunde användas till annat.

CPU:er är faktiskt redan generalister, som kan göra i princip allting. Anledningen till att vi har separata GPU:er är att de är specialiserad hårdvara som har superoptimerats till att utföra rasterisering. Samma utveckling ser vi inom AI, där Nvidia's tensor kärnor är hårdvara som är specialiserad för att specifikt utföra matrisopterationer så snabbt som möjligt.

Specialister kommer alltid att prestera bättra i sitt område än generalister. Det är därmed en fysisk omöjlighet att skapa hårdvara som kan omsättas från att utföra ett sorts arbete till ett annat, såvida vi inte uppfinner sci-fi teknologi, så som nanites, som då kan konfigurera om kärnan efter behov.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

CPU:er är faktiskt redan generalister, som kan göra i princip allting. Anledningen till att vi har separata GPU:er är att de är specialiserad hårdvara som har superoptimerats till att utföra rasterisering. Samma utveckling ser vi inom AI, där Nvidia's tensor kärnor är hårdvara som är specialiserad för att specifikt utföra matrisopterationer så snabbt som möjligt.

Specialister kommer alltid att prestera bättra i sitt område än generalister. Det är därmed en fysisk omöjlighet att skapa hårdvara som kan omsättas från att utföra ett sorts arbete till ett annat, såvida vi inte uppfinner sci-fi teknologi, så som nanites, som då kan konfigurera om kärnan efter behov.

Jo precis.

Men det finns hybrider och det finns cpu:er med inbyggd vanlig grafik (iGPU), det är inte omöjligt att peta in annan teknik på detta som kan avlasta eller göra grund beräkningar.

Exempel, måste alla cpu:er idag ha typ 8 kärnor? Det skulle gå lika bra med 6 kärnor och sen peta in annan teknik.
Det finns fortfarande många spel som inte kan utnyttja alla kärnor även om det blivit bättre.

I framtiden kanske man inte behöver köpa ett separat grafikkort för grafiken. AMD är ju inne på det spåret lite.

Förr köpte man separata ljudkort, idag är ljudet integrerat på moderkortet eller grafikkortet (nu är det väldigt mycke enklare kretsar än för ljud än ray tracing), men i framtiden så...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med definitionen att path tracing skickar strålar från kameran, och traditionell från ljuskällor?
Används den "traditionella" överhuvudtaget isåfall? Typ 99%+ av arbetet måste ju vara bortkastat.

Inte riktigt, strålar kan skickar i båda riktningarna med båda metoderna, och t.ex. bidirectional path tracing utnyttjar det för att hantera vissa fenomen på ett effektivt sätt. Men det är två olika metoder som är bra på olika saker, och det är inte helt ovanligt att man t.o.m. kombinerar ray tracing och path tracing för att få det bästa av båda.