Iphone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S24 Ultra – jättarna gör upp

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Som att säga att det är ingen skillnad på Nvidia RTX4090 och AMD Radeon 7600, bägge är grafikkort som skickar bilder till monitorn...

Dålig jämförelse.

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nöjd med min 15PM, bytte från en S22U och det var ett stort kliv uppåt. Givetvis hade det också varit ett stort kliv till en S24U, men jag är överlag nöjd med bytet till Apple.

Jag var länge en trogen Android-fanboy, men kan nu (när utvecklingen börjar stagnera, eller vad man ska säga) gilla "enkelheten" i iPhone. Det är högst anekdotiskt men det känns som allt "hänger ihop" så bra, telefonen gör liksom som man vill direkt.

Sedan är det ju sjukt att lägga så mycket pengar på en mobil, men Apple har ju i alla fall högt andrahandsvärde. Räknar med att denna luren får hänga med i minst 3 år, men tänkte försöka dra ut det till 5.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Även om man använder sin telefon jättemycket så finns det ingen anledning att köpa en jättedyr. Det är (i praktiken) ingen skillnad på de och de som kostar en tredjedel.

Det beror väl helt på hur man använder sin telefon? Du kanske bara skickar sms med din telefon och då håller jag helt med dig om att det i praktiken inte är någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det beror väl helt på hur man använder sin telefon? Du kanske bara skickar sms med din telefon och då håller jag helt med dig om att det i praktiken inte är någon skillnad.

Fel. Det spelar ingen roll hur du använder din telefon. De dyra funkar (i praktiken) lika bra som märkbart billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Dålig jämförelse.

På vilket sätt? Du gör ju själv exakt samma typ av jämförelse när du säger att det inte är någon skillnad mellan en dyr telefon och en som kostar en tredje del. Bägge utför samma uppgift och detsamma är sant för gpu:er i olika prisklasser.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

På vilket sätt? Du gör ju själv exakt samma typ av jämförelse när du säger att det inte är någon skillnad mellan en dyr telefon och en som kostar en tredje del. Bägge utför samma uppgift och detsamma är sant för gpu:er i olika prisklasser.

Det är mycket större skillnad i prestanda mellan ett dyrt grafikkort och ett som kostar en tredjedel så mycket. Det är (återigen) ingen skillnad mellan en dyr mobil och en som kostar en tredjedel.

Permalänk
Medlem

Samsung gör trevliga telefoner, men de proppar in så otroligt mycket skit (läs: bloatware), så om jag var tvungen att välja någon av de två, så skulle jag gå emot mina negativiteter gentemot Apple och tar en iPhone 15 Pro.

Alla iPhone-telefoner (åtminstone från iPhone SE 2020 och framåt) har förinstallerade appar som man kan avinstallera. Hos Samsung är detta omöjligt för många av deras appar (till exempel deras egna appbutik). De kör ju med sitt egna lilla Android-ekosystem (One UI) och petar in all möjligt skit. Förr var ju Fecesbook-appen ej tillåten att avinstallera, vilket många klagade på, så där gjorde de faktiskt något bra. Tror bestämt att det var EU som bestämde detta åt oss.

Ne. Tacka vetja Google Pixel-telefonerna. "Stora flaggskepp" som iPhone och Samsung Galaxy S-serien är bara för mycket. De tävlar för mycket mot varann och petar in för mycket skit som majoriteten av alla människor tyvärr älskar (YouTube, Maps, Fecesbook, Chrome, med flera). Pixel-telefonerna däremot. Jag hittade endast 1 eller 2 appar som var bloatware som jag inte kunde avinstallera. Minns dock inte vilken/vilka, då jag nu har använt GrapheneOS i några månader.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Det är mycket större skillnad i prestanda mellan ett dyrt grafikkort och ett som kostar en tredjedel så mycket. Det är (återigen) ingen skillnad mellan en dyr mobil och en som kostar en tredjedel.

För många användare är det såklart marginell skillnad men det ändrar inte på faktumet att det är en skillnad som en del kommer att ha nytta av.

Var går gränsen till när telefonen är dyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Det är mycket större skillnad i prestanda mellan ett dyrt grafikkort och ett som kostar en tredjedel så mycket. Det är (återigen) ingen skillnad mellan en dyr mobil och en som kostar en tredjedel.

Enligt dig, jag upplever personligen enorm skillnad (och allt handlar inte om prestanda) mellan min iphone och en android som kostar en tredje del och har därför personligen inte svårt att motivera det högre priset.

GPU:er anser min ena son att han inte märker skillnad mellan sin GPU och brorsans GPU. Brorsan har lagt dubbelt på sin GPU (och han märker absolut skillnad och anser att det har varit värt det).

Så each-to-his-own men att påstå att ingen märker skillnad mellan en telefon och en telefon som kostar 1/3-del är något arrogant.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av joakim99:

För många användare är det såklart marginell skillnad men det ändrar inte på faktumet att det är en skillnad som en del kommer att ha nytta av.

Var går gränsen till när telefonen är dyr?

Nej. Ingen i hela världen har någon nytta av det lilla lillalall llilala lilla pyttelilla skillnaden som en jättedyr mobil (10.000 SEK+) uppvisar jämfört med en billig telefon (2500-4000 SEK).

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Enligt dig, jag upplever personligen enorm skillnad (och allt handlar inte om prestanda) mellan min iphone och en android som kostar en tredje del och har därför personligen inte svårt att motivera det högre priset.

GPU:er anser min ena son att han inte märker skillnad mellan sin GPU och brorsans GPU. Brorsan har lagt dubbelt på sin GPU (och han märker absolut skillnad och anser att det har varit värt det).

Så each-to-his-own.

Vad ni upplever och inte spelar ingen roll. Benchmarks visar annat. Låt mig upprepa mig: DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ EN DYR MOBIL OCH EN MÄRKBART BILLIGARE. DE ÄR I PRAKTIKEN LIKADANA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Nej. Ingen i hela världen har någon nytta av det lilla lillalall llilala lilla pyttelilla skillnaden som en jättedyr mobil (10.000 SEK+) uppvisar jämfört med en billig telefon (2500-4000 SEK).

Visa mig en telefon för 2500-4000 kr som fungerar lika bra som den jag har idag (iPhone 14 pro).

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Visa mig en telefon för 2500-4000 kr som fungerar lika bra som den jag har idag (iPhone 14 pro).

Samsung Galaxy S22
Samsung Galaxy A54
Google Pixel 7a
Nothing 2a
m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Samsung Galaxy S22
Samsung Galaxy A54
Google Pixel 7a
OnePlus 12R
m.fl.

Tackar! Jag trodde att S22 kostar lite mer än 4000 kr.

Dessa telefoner fungerar bra ihop med apple watch också antar jag? icloud fungerar fint på dessa också?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Tackar! Jag trodde att S22 kostar lite mer än 4000 kr.

Dessa telefoner fungerar bra ihop med apple watch också antar jag?

Ja. Den funkar exakt lika bra med en Android som en Apple-telefon. Den funkar till och med med din skärmskydd och skal. Du kan bara flytta de. Laddaren funkar likadant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Vad ni upplever och inte spelar ingen roll. Benchmarks visar annat. Låt mig upprepa mig: DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ EN DYR MOBIL OCH EN MÄRKBART BILLIGARE. DE ÄR I PRAKTIKEN LIKADANA.

Ok, sherlock, tack för upplysningen att vad jag upplever inte spelar någon roll utan det bara är benchmarks som har ett värde.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ok, sherlock, tack för upplysningen att vad jag upplever inte spelar någon roll utan det bara är benchmarks som har ett värde.

Var så god. Nu vet du bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Ja. Den funkar exakt lika bra med en Android som en Apple-telefon. Den funkar till och med med din skärmskydd och skal. Du kan bara flytta de. Laddaren funkar likadant också.

Skärmskydd och skal? vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skärmskydd och skal? vad pratar du om?

Han trollar bara, varken watchen eller något annat passar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Samsung gör trevliga telefoner, men de proppar in så otroligt mycket skit (läs: bloatware), så om jag var tvungen att välja någon av de två, så skulle jag gå emot mina negativiteter gentemot Apple och tar en iPhone 15 Pro.

Ang. bloatware på Samsung, så tycker jag att Shizuku + Hail gjort underverk på mina Android-mobiler. Lätt att inaktivera/frysa alla oönskade appar. Har nära 40 appar frysta på en gammal Samsung Tillsammans med Firefox, uBlock Origin och NoScript, så blev den riktigt användbar igen.

Däremot föredrar jag min iPhone 15 Pro, då den helt enkelt fungerar bättre out-of-the-box för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Vad ni upplever och inte spelar ingen roll. Benchmarks visar annat. Låt mig upprepa mig: DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ EN DYR MOBIL OCH EN MÄRKBART BILLIGARE. DE ÄR I PRAKTIKEN LIKADANA.

???
Vad jag känner och upplever har du väl ingen aning om? Att du inte känner en skillnad är kanon bra ju 😊 benchmarks har inget med min upplevelse att göra.
Är väl isåfall samma sak om folk som vill köpa en nyare bil än en volvo 240?
Större lägenhet än 40kvm?
Utlandssemester?
Osv…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det finns inget belägg för det där. Man kan självklart använda bank-ID med telefoner som slutat fått uppdateringar.

Och med handen på hjärtat. Du köper en ny mobil inom 6 år.

Beror på hur långt tillbaka, senaste versionerna av Bank-Id kräver ios 14 eller högre.

Jag är tyvärr illa tvungen att byta detta år :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Vad ni upplever och inte spelar ingen roll. Benchmarks visar annat. Låt mig upprepa mig: DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ EN DYR MOBIL OCH EN MÄRKBART BILLIGARE. DE ÄR I PRAKTIKEN LIKADANA.

Fråga till mobilexperten:

Vilken Doro kör du med?

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Samsung gör trevliga telefoner, men de proppar in så otroligt mycket skit (läs: bloatware), så om jag var tvungen att välja någon av de två, så skulle jag gå emot mina negativiteter gentemot Apple och tar en iPhone 15 Pro.

Alla iPhone-telefoner (åtminstone från iPhone SE 2020 och framåt) har förinstallerade appar som man kan avinstallera. Hos Samsung är detta omöjligt för många av deras appar (till exempel deras egna appbutik). De kör ju med sitt egna lilla Android-ekosystem (One UI) och petar in all möjligt skit. Förr var ju Fecesbook-appen ej tillåten att avinstallera, vilket många klagade på, så där gjorde de faktiskt något bra. Tror bestämt att det var EU som bestämde detta åt oss.

Ne. Tacka vetja Google Pixel-telefonerna. "Stora flaggskepp" som iPhone och Samsung Galaxy S-serien är bara för mycket. De tävlar för mycket mot varann och petar in för mycket skit som majoriteten av alla människor tyvärr älskar (YouTube, Maps, Fecesbook, Chrome, med flera). Pixel-telefonerna däremot. Jag hittade endast 1 eller 2 appar som var bloatware som jag inte kunde avinstallera. Minns dock inte vilken/vilka, då jag nu har använt GrapheneOS i några månader.

Bara så du är medveten om att en Pixel är en Samsung Galaxy lite

Alla de appar du nämner går att avinstallera samt att när du startar upp en Samsung telefon och läser den fina step by step så kommer du till ett läge för telefonen låser upp sig. Där står det vill du installera följande standard appar. Det är bara att avmarkera så blir de aldrig installerade.

På IPhone kan du också avinstallera det du inte gillar. Nackdel här är att vissa utav apparna är svårare att komma runt än på Android.

Haft flera S serier genom åren och nu den här gången valde jag 15 PM eftersom mina ögon ej gillar hur Samsung envisas med så hyper ljuskänsliga inställningar på sin skärm. iPhone är också en Samsung Display. Den är mjukare i ljuset för ögonen.
Prata med någon i telefon är bättre med IPhone där är S serien riktigt dålig.
Kamera är rätt så lika. Mest inställning som skiljer och jämföra sensor mot varandra är rätt så svårt i praktiken. Batteriet är väldigt lika. Allt handlar om hur mycket telefonen blir använd. Jämföra processor i verkligheten är också svårt. De presterar rätt lika. 5G modemet blir också svårt att jämföra eftersom Samsung kör en nyare version utav qualcoom som kan hantera Wifi 7 med IPhone har enbart 6E. I praktiken märker man noll skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bara så du är medveten om att en Pixel är en Samsung Galaxy lite

Förklara gärna hur du menar.

Skrivet av Buddaz112:

Alla de appar du nämner går att avinstallera samt att när du startar upp en Samsung telefon och läser den fina step by step så kommer du till ett läge för telefonen låser upp sig. Där står det vill du installera följande standard appar. Det är bara att avmarkera så blir de aldrig installerade.

Jag har inte använt en Samsung-telefon sen Samsung Galaxy S3 Mini. Tack vare den nya och helt underbara EU-lagen DMA, kan jag förstå om Samsung har öppnat upp det hela en aning. Men vad jag har både sett och hört från personer som använder en Samsung-telefon, så finns det en hel del appar som du inte kan avinstallera.

Skrivet av Buddaz112:

På IPhone kan du också avinstallera det du inte gillar. Nackdel här är att vissa utav apparna är svårare att komma runt än på Android.

Yepp. I mitt tycke, var iOS mer öppen än vad Samsung är/var innan eller under pandemin, tack vare att man kunde avinstallera appar som kom förinstallerade. När jag hjälpte morsan med hennes iPhone SE 2020, blev jag positivt överraskad över att man kunde avinstallera flertalet appar som kunde klassas som systemappar hos Samsung (till exempel Notes).

Skrivet av Buddaz112:

Haft flera S serier genom åren och nu den här gången valde jag 15 PM eftersom mina ögon ej gillar hur Samsung envisas med så hyper ljuskänsliga inställningar på sin skärm. iPhone är också en Samsung Display. Den är mjukare i ljuset för ögonen.
Prata med någon i telefon är bättre med IPhone där är S serien riktigt dålig.
Kamera är rätt så lika. Mest inställning som skiljer och jämföra sensor mot varandra är rätt så svårt i praktiken. Batteriet är väldigt lika. Allt handlar om hur mycket telefonen blir använd. Jämföra processor i verkligheten är också svårt. De presterar rätt lika. 5G modemet blir också svårt att jämföra eftersom Samsung kör en nyare version utav qualcoom som kan hantera Wifi 7 med IPhone har enbart 6E. I praktiken märker man noll skillnad.

Nu använder jag varken iPhone eller Samsung, men vad jag har sett på YouTube och de kort som iPhone-användare har delat till mig, så har iPhone en riktigt bra kamera (när man inte zoomar in). Kortfilmen Midnight har filmats med en iPhone 15 Pro.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

När jag hjälpte morsan med hennes iPhone SE 2020, blev jag positivt överraskad över att man kunde avinstallera flertalet appar som kunde klassas som systemappar hos Samsung (till exempel Notes).

Jag säger inte emot dig i ditt inlägg och jag använder själv nästan enbart Apple-produkter sedan två år sedan, men ville mest poängtera att man inte riktigt kan ta bort alla dessa appar i iOS -- man döljer dom. Dom ser inte installerade ut för systemet, men datan finns där och går inte att ta bort.

Märks snabbast genom att installera en standard-app från Appstore - installationen blir klar direkt.

Med andra ord är det som att gömma appen, och det lär man kunna göra med minst en launcher på Android.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med andra ord är det som att gömma appen, och det lär man kunna göra med minst en launcher på Android.

En skillnad med Android är dock att apparna är synliga för systemet, så man är fortfarande fast med ett 40-tal appar som ständigt vill uppdateras i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag säger inte emot dig i ditt inlägg och jag använder själv nästan enbart Apple-produkter sedan två år sedan, men ville mest poängtera att man inte riktigt kan ta bort alla dessa appar i iOS -- man döljer dom. Dom ser inte installerade ut för systemet, men datan finns där och går inte att ta bort.

Märks snabbast genom att installera en standard-app från Appstore - installationen blir klar direkt.

Med andra ord är det som att gömma appen, och det lär man kunna göra med minst en launcher på Android.

Min negativa inställning gentemot Apple har nu blivit ännu mer negativ Tack för informationen!

Skrivet av walkir:

En skillnad med Android är dock att apparna är synliga för systemet, så man är fortfarande fast med ett 40-tal appar som ständigt vill uppdateras i bakgrunden.

Inte om man "avinstallerar" apparna via till exempel 0x192/universal-android-debloater. Då göms apparna helt och Android kommer inte fråga om några uppdateringar. Jag gjorde en video om detta och publicerade den på Mastodon för ett tag sen. Dock är det bästa valet att root'a Android, men även det mest riskabla.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:
Mitt svar var till nu1mlock ang. Launchers som bara döljer appar. Själv kör jag med Shizuku + Hail då jag numera inte känner samma behov av root på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Airikr:
Mitt svar var till nu1mlock ang. Launchers som bara döljer appar. Själv kör jag med Shizuku + Hail då jag numera inte känner samma behov av root på Android.

Yepp, jag vet Ville bara berätta det jag skrev.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.