Permalänk
Medlem

Kylning av Ryzen 7 5800X

Hej,

Detta är första gången som jag bestämt mig för att själv uppgradera min dator, bestämde mig för att uppgradera från min gamla Ryzen 7 2700X till en Ryzen 7 5800X. Tillsammans med den köpte jag även en Noctua NH-U12S Kylare för att ersätta min CM Masterliquid ML120L Komplett Edition kylare. Valde NH-U12S då jag bara gjorde en snabb googling och hittade en hemsida där de sa att U12S var den bästa kylaren till en 5800X. Ganska säker på att jag nu i efterhand listat ut att det inte stämmer. Så var bara intresserad av att dubbelkolla här för att försöka ta reda på vad som kan vara ett bättre, eller bästa alternativet.
Av det jag kan hitta själv så verkar det som att den bästa är NH-D15? Men har konstaterat att den inte kommer få plats i mitt chassi. Så jag lutar istället mot NH-U12A istället. Hade den fungerat till en 5800X utan några problem? Eller borde jag leta efter andra märken istället som kanske är ännu bättre?
Och är också intresserad över hur många fläktar brukar man vilja ha i sin dator? Just nu så har jag enbart en 120mm fram och en 120mm bak.
Om det hjälper så har jag ett Phanteks Eclipse P400 Glass chassi

Mvh essah

Permalänk
Medlem

Om du är helt inställd på Noctua så har de listor över vilka kylare som funkar/inte funkar med respektive cpu: https://ncc.noctua.at/cpus/model/Ryzen-7-5800X-1046

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Din 12s kommer att fungera utmärkt till en 5800x. Men när du ändå lägger så mycket pengar kör på en NH-U12A - Du kommer kunna ha den till annat i framtiden(har en sån till en 5800x3d). Sen har det kommit lite nya kylare som presterar bra, bla thermaltake mfl. Dessa ligger i en lägre prisklass men personligen valde jag själv en NH-U12A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du är helt inställd på Noctua så har de listor över vilka kylare som funkar/inte funkar med respektive cpu: https://ncc.noctua.at/cpus/model/Ryzen-7-5800X-1046

Riktigt bra att veta, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Din 12s kommer att fungera utmärkt till en 5800x. Men när du ändå lägger så mycket pengar kör på en NH-U12A - Du kommer kunna ha den till annat i framtiden(har en sån till en 5800x3d). Sen har det kommit lite nya kylare som presterar bra, bla thermaltake mfl. Dessa ligger i en lägre prisklass men personligen valde jag själv en NH-U12A.

Låter som att det kanske får bli en NH-U12A, verkar vara bra och inte läst om någon som är missnöjd med den än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

Låter som att det kanske får bli en NH-U12A, verkar vara bra och inte läst om någon som är missnöjd med den än.

Bytte från Corsair 360 aio. Har datorn på skrivbordet på landet och upplever att noctuan låter mindre och har fullt tillräcklig kylning! Det som störde mig mest var pumpljudet. Som sagt, jag är supernöjd med min 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

Låter som att det kanske får bli en NH-U12A, verkar vara bra och inte läst om någon som är missnöjd med den än.

Funderade också en U12A men valde en U14S istället. Den stödjer 140mm fläktar men är högre än U12A. Jag kommer dock byta fläkten när Noctua släpper deras nya 140mm fläktar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Bytte från Corsair 360 aio. Har datorn på skrivbordet på landet och upplever att noctuan låter mindre och har fullt tillräcklig kylning! Det som störde mig mest var pumpljudet. Som sagt, jag är supernöjd med min 🤩

Har ingen direkt koll på hur bra min gamla kylare är, men störde mig på att man hörde så tydligt när den gick upp i varv för att kyla ner. Och antog bara att den inte skulle klara av en 5800X alls så därför jag bestämde mig för att skaffa ny kylare också.
Bor också på landet, men har min dator hängandes under skrivbordet så den inte ska stå på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Funderade också en U12A men valde en U14S istället. Den stödjer 140mm fläktar men är högre än U12A. Jag kommer dock byta fläkten när Noctua släpper deras nya 140mm fläktar.

Tyvär så får jag inte plats med en U14S i mitt chassi, det är precis så att min U12S får plats och som tur är så är U12A exakt lika stor som den. Annars hade U14S varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Har du redan hunnit köpa kylare? U12A ska ju vara väldigt bra men en U12S duger absolut också. Jag kan dela med mig av min erfarenhet. Jag har själv en 5900x som jag tror går till och med lite varmare än din. Har också en U12S. Det jag gjorde var att undervolta min CPU vilket verkligen rekommenderas (finns videor på youtube om det) den går mkt svalare då, drar mindre ström men presterar bättre. Sedan gjorde jag så bara för att förbättra kylningen att jag bytte ut fläkten mot 2st NF-A12 istället som jag köpte som är grymma. Så den kyler som en U12A. Mina idle temps är runt 31 grader på CPU och går väl upp som mest i kanske 70 grader när man spelar ett tag. Vilket inte är varmt alls för den processorn. Så känner du att en U12S passar bättre i chassit samt så är den billigare så kör på det. Du kan kolla bilder i mitt album hur det ser ut

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av essah:

Låter som att det kanske får bli en NH-U12A, verkar vara bra och inte läst om någon som är missnöjd med den än.

Är inte skillnaden mellan u12a och u12s bara en extra fläkt på tornet?

Så låter ju som att bara addera en fläkt till så har du en a kylare

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är inte skillnaden mellan u12a och u12s bara en extra fläkt på tornet?

Så låter ju som att bara addera en fläkt till så har du en a kylare

Så kanske det är, har inte full koll på det, men sen skiljer sig väl fläktarna på tornet också tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Har du redan hunnit köpa kylare? U12A ska ju vara väldigt bra men en U12S duger absolut också. Jag kan dela med mig av min erfarenhet. Jag har själv en 5900x som jag tror går till och med lite varmare än din. Har också en U12S. Det jag gjorde var att undervolta min CPU vilket verkligen rekommenderas (finns videor på youtube om det) den går mkt svalare då, drar mindre ström men presterar bättre. Sedan gjorde jag så bara för att förbättra kylningen att jag bytte ut fläkten mot 2st NF-A12 istället som jag köpte som är grymma. Så den kyler som en U12A. Mina idle temps är runt 31 grader på CPU och går väl upp som mest i kanske 70 grader när man spelar ett tag. Vilket inte är varmt alls för den processorn. Så känner du att en U12S passar bättre i chassit samt så är den billigare så kör på det. Du kan kolla bilder i mitt album hur det ser ut

Ja, jag har redan beställt en U12A och när jag fått den tänkte jag att jag skickar tillbaka min U12S. Om jag inte misstar mig så hade det blivit lite dyrare att köpa till två st NF-A12 och sätta på min U12S till skillnad från att byta till U12A helt. Angående att undervolta sin cpu har jag ingen koll på hur man gör, men ska kolla upp det och se om det är något jag kan fixa själv. Tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

Ja, jag har redan beställt en U12A och när jag fått den tänkte jag att jag skickar tillbaka min U12S. Om jag inte misstar mig så hade det blivit lite dyrare att köpa till två st NF-A12 och sätta på min U12S till skillnad från att byta till U12A helt. Angående att undervolta sin cpu har jag ingen koll på hur man gör, men ska kolla upp det och se om det är något jag kan fixa själv. Tack för infon

Ok men dåså En u12s kostar väl runt 950 ny och en u12a runt 1500. Du har rätt i att det kanske inte blir så stor prisskillnad. För mig var det att jag hade köpt u12s precis som du förde och monterat den redan men fläktarna kan du köpa beggade annars. Jag köpte två helt nya fläktar men som ”beggade” för ca 150 kr st så ja det blev väl va 200 kr billigare i slutändan. Men kör på u12a om du redan beställt den och inte monterat den andra
Undervolt kan du göra antingen i BIOS eller i AMDs program Ryzen Master. Finns video på exakt hur man gör om du skulle våga dig på det

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Ok men dåså En u12s kostar väl runt 950 ny och en u12a runt 1500. Du har rätt i att det kanske inte blir så stor prisskillnad. För mig var det att jag hade köpt u12s precis som du förde och monterat den redan men fläktarna kan du köpa beggade annars. Jag köpte två helt nya fläktar men som ”beggade” för ca 150 kr st så ja det blev väl va 200 kr billigare i slutändan. Men kör på u12a om du redan beställt den och inte monterat den andra
Undervolt kan du göra antingen i BIOS eller i AMDs program Ryzen Master. Finns video på exakt hur man gör om du skulle våga dig på det

Jag har monterat U12S, men eftersom det är första gången jag bytt kylare själv så tänker jag att det kan även vara lärorikt att ta bort den bara för att kolla hur kylpastan spred sig undertill. Och då vet jag även att jag har en bra kylare (U12A) och behöver inte tänka på att jag kanske skulla vilja köpa ny i framtiden.
Jag hittade en video på hur man undervoltar, verkar ganska simpelt att göra, men vill nog läsa på lite mer innan jag gör det bara för att veta exakt vad det är som händer. Såg att han ändrade från Auto(som är runt 1.4xx) till Manual 1.025 på CPU Voltage och ändrade även CPU Core Ratio från Auto till 40.00. I min värld när man drar ner från 1.4xx till 1.025 så borde prestandan bli sämre? Men antar att det funkar på något helt annat sätt. Får läsa på lite mer och sedan ta det beslutet

Permalänk
Medlem

Thermalright ger mycket mer för pengarna än Noctua.

https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...