Permalänk

Jag hade ett problem med en HUE Smartplug dök upp som en lampa i både HUE appen och Home Assistant.
Och jag vill använda den som en Smartplug för att stänga av mina skärmar. Men jag gav bort den till min bror och köpte en ny smartplug på Ikea (Trådfri) med hop om att denna skulle gå att ändra till en Smartplug. Men jag hade fel. Den dyker upp som en lampa i Home Assistant och HUE appen. Men i Google Home appen så kunde jag ändra den till en smartplug.
Jag använder idag en HUE brygga.
Om jag istället använde en Home Assistant SkyConnect, kan jag då köra Smartplug:en som en Smartplug istället för en lampa?
Kan jag köra SkyConnect och HUE Brygga samtidigt?
Varför jag vill köra dessa samtidigt är för att jag har en del HUE lampor som synkas med datorn via Razer Synapse och HUE Sync.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Idag har jag en Tellstick Duo, en Tellstick (av första modellen) och några Nexa-enheter. Detta styrs av lastgamla Switch King (som slutade utvecklas för en miljon år sedan). Det har fungerat hyfsat, men jag skulle vilja slippa att de styrs av Windows (i VM) och kör det på mina Linuxservrar istället.

Min Tellstick Duo styr min motorvärmare enligt ett schema där beroende av temperatur ute så startar den vid olika tidpunkter. Temperaturen hämtas av min Nexa termometer.

Har kollat lite på Home Assistant, men varje gång så lägger jag ner projektet då jag tycker det är för omständligt, och jag hittar inte nån bra info att få till det på samma sätt som jag har idag med Switch King. Jag har ingen lust att köpa nya grejer eftersom det fungerar bra idag och jag tycker det är slöseri att kasta fungerande saker även om de är gamla.

Går det att få till det på samma sätt med Home Assistant som jag har idag med Switch King? Någon som gjort detta just med ställa in olika tider då motorvärmaren ska starta beroende på temperatur ute? Undrar även hur jag får in mina Nexa-enheter. Jag antar att man måste skriva in enhets-id (som jag har från Switch King)?

Tellstick (jag kör också Duo) fungerar i HA, om än en aning omständligt

Men kör du HAOS i egen VM finns en addon för tellstick som du tutar in, och sen får du mappa upp alla devices i en config-fil. Tyvärr är configfilen inte kompatibel rakt av med /etc/tellstick.conf men snarlik (kommer inte ihåg hur den lagras på Windows), men en exempelenhet ser ut så här:

- house: "3405743" id: 1 model: selflearning-switch name: Doorbell protocol: arctech unit: "1"

Vill du inte köra HAOS, utan HA (Core) direkt på hosten kan du använda telldusd rakt av (även om den blir knöligare att kompilera för vart år känns det som), vill du köra HA i Docker så börjar det bli stökigt - då måste du exponera telldusd-sockets över TCP till Docker-containern (ex mha socat) EDIT: Du kan säkert också bara mappa socket-filerna, men jag kan tänka mig att det orsakar allsköns spexiga problem. Inspiration för kompilering kan hämtas från Addonets Dockerfile ( https://github.com/home-assistant/addons/blob/master/tellstic... )

och inspiration för socat kan hämtas från addonets körsscript ( https://github.com/home-assistant/addons/blob/master/tellstic...
run.sh ) där främst rad 61-62 är intressanta.

TL;DR: Kör HAOS - underlättar livet. Jag körde länge HA (core) direkt på en host och ledsnade på att uppgradera Python-versioner stup i kvarten.

Däremot; det absolut jävligaste med tellstick/homeassistant-integrationen är sensorer (temperatur och luftfuktighet). Den laddar bara sensorer som telldusd har sett när HA startar, om du inte specat upp dom i konfigfilen ( https://www.home-assistant.io/integrations/tellstick/#sensor )

Jag är lat och har inte specat upp dom (än... sådär 8 år in som HA-användare), any day now!

Du kan garanterat få HA till att styra motorvärmare baserat på temperaturer - jag skulle inte bli förvånad om det redan finns någon blueprint för detta ändamål!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Tellstick (jag kör också Duo) fungerar i HA, om än en aning omständligt

Men kör du HAOS i egen VM finns en addon för tellstick som du tutar in, och sen får du mappa upp alla devices i en config-fil. Tyvärr är configfilen inte kompatibel rakt av med /etc/tellstick.conf men snarlik (kommer inte ihåg hur den lagras på Windows), men en exempelenhet ser ut så här:

- house: "3405743" id: 1 model: selflearning-switch name: Doorbell protocol: arctech unit: "1"

Vill du inte köra HAOS, utan HA (Core) direkt på hosten kan du använda telldusd rakt av (även om den blir knöligare att kompilera för vart år känns det som), vill du köra HA i Docker så börjar det bli stökigt - då måste du exponera telldusd-sockets över TCP till Docker-containern (ex mha socat) EDIT: Du kan säkert också bara mappa socket-filerna, men jag kan tänka mig att det orsakar allsköns spexiga problem. Inspiration för kompilering kan hämtas från Addonets Dockerfile ( https://github.com/home-assistant/addons/blob/master/tellstic... )

och inspiration för socat kan hämtas från addonets körsscript ( https://github.com/home-assistant/addons/blob/master/tellstic...
run.sh ) där främst rad 61-62 är intressanta.

TL;DR: Kör HAOS - underlättar livet. Jag körde länge HA (core) direkt på en host och ledsnade på att uppgradera Python-versioner stup i kvarten.

Däremot; det absolut jävligaste med tellstick/homeassistant-integrationen är sensorer (temperatur och luftfuktighet). Den laddar bara sensorer som telldusd har sett när HA startar, om du inte specat upp dom i konfigfilen ( https://www.home-assistant.io/integrations/tellstick/#sensor )

Jag är lat och har inte specat upp dom (än... sådär 8 år in som HA-användare), any day now!

Du kan garanterat få HA till att styra motorvärmare baserat på temperaturer - jag skulle inte bli förvånad om det redan finns någon blueprint för detta ändamål!

Telldus-center (telldusd) behövs alltid installeras separat i alla lägen antar jag? Räcker med andra ord inte med bara addonet i HA?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Finns det någon quick fix när ens zigbee-enheter blivit otillgängliga?
Har en conbee II och ett antal sensorer och brytare utplacerade överallt.
Jag har en minipc som jag kört ett tag, men la in home assistant på en extern hdd för att inte förstöra windowsinstallationen om det visade sig fungera dåligt.
Nu bestämde jag mig för att flytta över installationen till interna disken så systemet var nere några timmar.
Nu är alla zigbeeenheter "unavailable".
En lösning är att söka upp dem på nytt men då måste jag sätta alla i parningsläge och de sitter utspridda på vinden, utomhus osv så orkar inte just nu haha. Har testat reload och omstart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Finns det någon quick fix när ens zigbee-enheter blivit otillgängliga?
Har en conbee II och ett antal sensorer och brytare utplacerade överallt.
Jag har en minipc som jag kört ett tag, men la in home assistant på en extern hdd för att inte förstöra windowsinstallationen om det visade sig fungera dåligt.
Nu bestämde jag mig för att flytta över installationen till interna disken så systemet var nere några timmar.
Nu är alla zigbeeenheter "unavailable".
En lösning är att söka upp dem på nytt men då måste jag sätta alla i parningsläge och de sitter utspridda på vinden, utomhus osv så orkar inte just nu haha. Har testat reload och omstart.

Dina enheter som går på fast ström borde dyka upp ganska omgående. Dina enheter som går på batteri kommer inom en timme. Annars är det något du missat i din konfiguration, eller som inte följde med över i bytet av hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Jag kör snarlikt, köpte en Optiplex 7010 på tradera som jag kör Proxmox på, har en virtuell maskin som kör HassOS, en som kör Pi-Hole, etc. Stoppade i en 1tb SSD, funkar fina fisken. Gick från en RPi 4 till denna setup, klart det kräver lite mer kompetens/påläsning men när det väl snurrar har jag inte haft några problem alls.

För zigbee och blåtand så låter jag min virtuella maskin använda de som sitter i den fysiska maskinen.

Jag hade mest erfarenhet av Docker när jag började. Tycker det är rätt gött att kunna köra MQTT, Pi hole, Cloudflared, Deconz och HA i olika containers.

Vad tjänar man på Proxmox? Som jag fattat det rä det typ som containers fast VMs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hade mest erfarenhet av Docker när jag började. Tycker det är rätt gött att kunna köra MQTT, Pi hole, Cloudflared, Deconz och HA i olika containers.

Vad tjänar man på Proxmox? Som jag fattat det rä det typ som containers fast VMs?

Proxmox kan köra både LXC containers och VMS.
Så du kan ju köra Hass + en burk som kör docker alt köra allt i LXC

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Telldus-center (telldusd) behövs alltid installeras separat i alla lägen antar jag? Räcker med andra ord inte med bara addonet i HA?

Nej, addonet löser telldusd. Det är helt klart den mest smärtfria vägen att köra med Tellstick - men för att köra addons krävs antingen att du kör HAOS eller HA Supervised (inte core el. container).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Dina enheter som går på fast ström borde dyka upp ganska omgående. Dina enheter som går på batteri kommer inom en timme. Annars är det något du missat i din konfiguration, eller som inte följde med över i bytet av hårddisken.

Varken de på ström eller batteri dyker upp automatiskt, det är nog något med konfigurationen i så fall.
Jag hade problem med detta när jag körde på en RPi 3B också. Den tappade ibland nätverket, kunde inte nås med SSH ens, hade en skärm och tangentbord kopplat så jag startade om och efter det så var sensorer och brytare "Unavailable" efter omstarten.

Är det några inställningar man kan göra i zigbee-integrationen tro?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Varken de på ström eller batteri dyker upp automatiskt, det är nog något med konfigurationen i så fall.
Jag hade problem med detta när jag körde på en RPi 3B också. Den tappade ibland nätverket, kunde inte nås med SSH ens, hade en skärm och tangentbord kopplat så jag startade om och efter det så var sensorer och brytare "Unavailable" efter omstarten.

Är det några inställningar man kan göra i zigbee-integrationen tro?

Kan det vara så att den inte hittar stickan? Har du bytt usb-port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kan det vara så att den inte hittar stickan? Har du bytt usb-port?

Nope ej bytt. Stickan funkar.
Jag var runt och satte två brytare och två sensorer i "parningsläge", och nu dyker de upp när jag söker efter nya enheter. De känns igen och ersätter bara de otillgängliga, så behöver inte ändra på några automationer etc.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sitter litegrann och funderar om jag borde så småningom skaffa en skild controller exempelvis denna som tycks få många rekommendationer för att kunna koppla in de flesta zigbee prylar. Jag kör ju idagsläget med Philips Hue Bridge endast, den blev skaffad då jag inte ännu tänkt på tanken att köra Home Assistant, annars kanske hade blivit skaffat någon annan kontroller från början.

Är det några fler här som kör dubbla kontrollers? Tänkte köra Sonoff kontrollern i Mini PC:n jag nyligen skaffat som kör filserver och HA och lite annat smått med Zigbee2MQTT integrationen + Mosquito broker (eller ZHA integrationen, osäker). Philips produkterna tänkte jag kanske man kunde låta stå kvar i Philips bridge, det finns ju vissa inställningar via Hue som är ganska användbara. Men funkar det bra om man har flera Zigbee nätverk kopplade, tänkte lite höra av er erfarenhet isåfall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är det några fler här som kör dubbla kontrollers? Tänkte köra Sonoff kontrollern i Mini PC:n jag nyligen skaffat som kör filserver och HA och lite annat smått med Zigbee2MQTT integrationen + Mosquito broker (eller ZHA integrationen, osäker). Philips produkterna tänkte jag kanske man kunde låta stå kvar i Philips bridge, det finns ju vissa inställningar via Hue som är ganska användbara. Men funkar det bra om man har flera Zigbee nätverk kopplade, tänkte lite höra av er erfarenhet isåfall.

Ja, inga problem att göra så. Kör exakt så själv, med alla Hue-lampor kopplade till originalbryggan, och i övrigt mestadels IKEA kopplade via SkyConnect till HAOS på en Pi. Detta eftersom Hue Sync Box mig veterligen endast fungerar med originalbryggan samt att de inte publicerar firmwareuppdateringar installerbara genom tredjepart.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja, inga problem att göra så. Kör exakt så själv, med alla Hue-lampor kopplade till originalbryggan, och i övrigt mestadels IKEA kopplade via SkyConnect till HAOS på en Pi. Detta eftersom Hue Sync Box mig veterligen endast fungerar med originalbryggan samt att de inte publicerar firmwareuppdateringar installerbara genom tredjepart.

OK bra att veta, jå jag hittar nog ganska många som kör lite likadant, så tycks inte vara några problem. Enda nackdelen jag ser är ju eftersom de är helt skilda nätverk så behöver man ju bygga ut sitt nätverk av prylar om du ska använda t.ex. Aqara rörelsesensor utomhus men den kontrollern jag länkade till tycks ju komma med stark signal med upp till +20dBm förstärkning så den borde ha ganska så bra täckning redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nope ej bytt. Stickan funkar.
Jag var runt och satte två brytare och två sensorer i "parningsläge", och nu dyker de upp när jag söker efter nya enheter. De känns igen och ersätter bara de otillgängliga, så behöver inte ändra på några automationer etc.

Måste vara något som inte kommit över i backupen. Var någon som skrev för några inlägg sedan att det var krångligt att återställa backupen rätt. Har inte behövt prova själv som tur är.

Permalänk

Är det någon som vet om IKEAS nya Smartplug (tretakt) fungerar ihop med HUE bryggan och Home assistant? Jag använder ingen USB dongel för zigbee, utan kör via Hue Bryggan.
Jag vet att Trådfri fungerar ihop med bHUE Bryggan och Home Assistant då jag har en (https://www.ikea.com/se/sv/p/tretakt-stickpropp-smart-8054034...). Behöver nämnligen en till.

Tretakt: https://www.ikea.com/se/sv/p/tretakt-stickpropp-smart-8054034...

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Är det någon som vet om IKEAS nya Smartplug (tretakt) fungerar ihop med HUE bryggan och Home assistant? Jag använder ingen USB dongel för zigbee, utan kör via Hue Bryggan.
Jag vet att Trådfri fungerar ihop med bHUE Bryggan och Home Assistant då jag har en (https://www.ikea.com/se/sv/p/tretakt-stickpropp-smart-8054034...). Behöver nämnligen en till.

Tretakt: https://www.ikea.com/se/sv/p/tretakt-stickpropp-smart-8054034...

Väldigt tveksam på att det inte skulle lira, går under samma protokoll och TRETAKT är ju inte smartare än att den bara kan slå av och på strömmen.
Samt att allt annat ur IKEA's sortiment med Zigbee funkar med hue-bryggan

Kan varmt rekommendera att gå över till USB-dongle, men det är en annan historia.

Återkom ifall du testar så andra får veta.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör, eller har kört, HA på en Synology NAS?

Tänker huruvida det fungerar smidigt eller om det har några begränsningar för vad man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Är det någon som kör, eller har kört, HA på en Synology NAS?

Tänker huruvida det fungerar smidigt eller om det har några begränsningar för vad man kan göra?

Vilken modell av Synology NAS besitter du?
Home Assistant beter sig generellt bäst om man kör det som "Home Assistans OS" på en VM eller liknande.
Kör man det i en Docker så får man en del begränsningar som är väldigt jobbiga när man blivit varm i kläderna och vill laborera med systemet.

Har du en modell som stödjer en virtuell maskin så är det bara att rocka på om den lever upp till minimikraven.
Stödjer den inte det så skulle jag tipsa om att använda något annat för att slippa en Docker, typ en gammal skräp laptop eller så.

Minimum recommended assignments virtual machine:
2 GB RAM
32 GB Storage
2vCPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Vilken modell av Synology NAS besitter du?
Home Assistant beter sig generellt bäst om man kör det som "Home Assistans OS" på en VM eller liknande.
Kör man det i en Docker så får man en del begränsningar som är väldigt jobbiga när man blivit varm i kläderna och vill laborera med systemet.

Har du en modell som stödjer en virtuell maskin så är det bara att rocka på om den lever upp till minimikraven.
Stödjer den inte det så skulle jag tipsa om att använda något annat för att slippa en Docker, typ en gammal skräp laptop eller så.

Minimum recommended assignments virtual machine:
2 GB RAM
32 GB Storage
2vCPU

Tack för svar.
Då blir det att skaffa en dedikerad maskin istället då jag har en DS418.
Det ska gå att köra docker även på den, men inte officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för svar.
Då blir det att skaffa en dedikerad maskin istället då jag har en DS418.
Det ska gå att köra docker även på den, men inte officiellt.

Skulle rekommendera det också. När jag började med HA så körde jag docker, insåg ganska snabbt att det är är inget för mig då jag gillar att laborera.
Jag kör det just nu på en gammal skitlaptop som ligger inslängd bakom garderoben, drar ingen ström heller och inget ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Home Assistant beter sig generellt bäst om man kör det som "Home Assistans OS" på en VM eller liknande.
Kör man det i en Docker så får man en del begränsningar som är väldigt jobbiga när man blivit varm i kläderna och vill laborera med systemet.

Det är väl inte hela sanningen; finns fördelar och nackdelar med alla installationstyper. Det man inte kan köra som addon kan man ju själv slänga upp i en container.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Skulle rekommendera det också. När jag började med HA så körde jag docker, insåg ganska snabbt att det är är inget för mig då jag gillar att laborera.
Jag kör det just nu på en gammal skitlaptop som ligger inslängd bakom garderoben, drar ingen ström heller och inget ljud

Drog iväg och köpte en billig bärbar.
Installera HAOS var piece of kaka.

Fått igång kamerorna och några småprylar.

Men stökar med min IP-modul till larmet.
Blir att leka vidare imorgon.

Permalänk
Medlem

Har suttit å lekt med HA nu några månader och fungerar ypperligt, och faktiskt väldigt problem fritt men alla olika sorters grejer man lagt in.

Men är nu lite sugen på att prova att köra det via Proxmox istället (bara för att testa då jag ändå kör allt på överpresterande mini dator nu så). Men går det enbart köra en säkerhetskopia av HA och sen få in den i igen, följer alla mina automation / integrationer med in igen? eller måste allt göras om igen?

Sen nästa fråga, kör DUCK dns som addon. Men skulle vilja prova att lägga in HACS istället med, funkar DUCK dns fortfarande då eller måste man lägga in något nytt? Samt behöver man göra om alla automation / integrationer om man lägger in HACS i stället.?

Allt gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Har suttit å lekt med HA nu några månader och fungerar ypperligt, och faktiskt väldigt problem fritt men alla olika sorters grejer man lagt in.

Men är nu lite sugen på att prova att köra det via Proxmox istället (bara för att testa då jag ändå kör allt på överpresterande mini dator nu så). Men går det enbart köra en säkerhetskopia av HA och sen få in den i igen, följer alla mina automation / integrationer med in igen? eller måste allt göras om igen?

Sen nästa fråga, kör DUCK dns som addon. Men skulle vilja prova att lägga in HACS istället med, funkar DUCK dns fortfarande då eller måste man lägga in något nytt? Samt behöver man göra om alla automation / integrationer om man lägger in HACS i stället.?

Allt gött.

För din första fråga så har jag gjort exakt samma resa. Det är precis så enkelt som att bara återställa sin backup.
1. Gör en full backup och exportera den till valfritt ställe
2. Installera Proxmox
3. Installera HA på en VM
4. Fixa passthrough för eventuella USB-enheter (så de vet vilken VM de tillhör)
5. När du startar HA första gången, klicka på återställl och importera din backup.
6. Vänta (det kan ta lång tid). Klart!

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder Xiaomi termometer (LYWSD03MMC) omflashad till zigbee?
Har haft några kopplade till Dirigera men de visar ju inte decimaler så beställde en Sky Connect.
Fungerar bra, men man ska kunna stänga av den fula smileyn på displayen och jag hittar inte hur det ska gå till i HA.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det någon som använder Xiaomi termometer (LYWSD03MMC) omflashad till zigbee?
Har haft några kopplade till Dirigera men de visar ju inte decimaler så beställde en Sky Connect.
Fungerar bra, men man ska kunna stänga av den fula smileyn på displayen och jag hittar inte hur det ska gå till i HA.

Jag använder typ 6 st sådana runt om i huset. Funkar kanon och visar decimaler i HA via en Sonoff-sticka. Läste också om att smileyn skulle gå att få bort men var nog nöjd att jag lyckade flasha dom överhuvudtaget så då struntade jag i att gräva mer efter lösningar på att få bort den. Återkom gärna om du lyckas 😀

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag använder typ 6 st sådana runt om i huset. Funkar kanon och visar decimaler i HA via en Sonoff-sticka. Läste också om att smileyn skulle gå att få bort men var nog nöjd att jag lyckade flasha dom överhuvudtaget så då struntade jag i att gräva mer efter lösningar på att få bort den. Återkom gärna om du lyckas 😀

En del verkar ju få upp ett interface med inställningar i HA, vet inte hur de gjort.
Vad jag förstått ska det också gå att skicka rätt värde till rätt adress, men jag får inte fram den adressen:

0x0204 (Thermostat User Interface Configuration)
Attribute: 0x0010: boolean: smiley. 0 - smiley is off, 1 - smiley is on (according to comfort values below).

https://github.com/devbis/z03mmc

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag använder typ 6 st sådana runt om i huset. Funkar kanon och visar decimaler i HA via en Sonoff-sticka. Läste också om att smileyn skulle gå att få bort men var nog nöjd att jag lyckade flasha dom överhuvudtaget så då struntade jag i att gräva mer efter lösningar på att få bort den. Återkom gärna om du lyckas 😀

Jag har två st och en av mina frös nyligen, både display och zigbee. Tog bara ut batteriet för att lösa, men lite drygt.

Skrivet av Json_81:

En del verkar ju få upp ett interface med inställningar i HA, vet inte hur de gjort.
Vad jag förstått ska det också gå att skicka rätt värde till rätt adress, men jag får inte fram den adressen:

0x0204 (Thermostat User Interface Configuration)
Attribute: 0x0010: boolean: smiley. 0 - smiley is off, 1 - smiley is on (according to comfort values below).

https://github.com/devbis/z03mmc

Du har den senaste firmwaren? Jag har 3001-1100 från 20240204 och kan ändra det. jag kör med zigbee2mqtt, inte zha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har två st och en av mina frös nyligen, både display och zigbee. Tog bara ut batteriet för att lösa, men lite drygt.

Jag tror det skett något i HA och z2mqqt? Två st av mina frös också för någon/några dagar sen och fick ta ut batteriet en stund. Låter lite för bra för att vara sant?
Detta får mig att tro att något annat spökar om våra la av samtidigt? Mina dog 9/4 kl 00.03 på natten. Kan du se när dina dog?
Funkat helt felfritt länge innan.

Kör du via DuckDNS eller mot HA's egna prenumerationsuppkoppling?