Problem med nerladdningar hos steam

Permalänk

Problem med nerladdningar hos steam

Så jag har problem med att ladda ner spel på Steam, när jag börjar ladda ner något spel kommer min Mbps att börja bra (400-500) och sedan några sekunder senare sjunker den till 0 och stannar sedan mellan 0-80 Mbps den tickar imellan som gör att en nerladdning oavsett spel tar 2-4 timmar istället för om jag hade haft en stabil nerladdning "uppkoppling" som skall ha tagit 5-10 minuter. Jag har bokstavligen provat allt. Avinstallerad steam, bytt region, ställ in ett Mpbs-lås, rensat cache,
ändrat ssd-inställningar. stängt av och på brandväggen, Letat i trådar etc.

Jag har 500 500 med fiber och undrar om det kan ha o göra med en inställning någonstans som kapar "anslutningen?" på datan. Eller att det skulle varit ett fel på routern?
Ev är det min ssd som spökar med mig?
Jag har en WD Green 480 GB Internal SSD M.2 SATA, Green-Performance
SSD:n går inte över 50% för den delen heller så den skriker inte om en överbelastning.
Länk till ssd: https://www.amazon.se/gp/product/B07KYDYKQP/ref=ppx_yo_dt_b_a...
Video på mitt själva problem : https://vimeo.com/925605808?share=copy

Någon som har något råd? :´)

Permalänk
Medlem

Kör du med kabel eller över WiFi?
Har du testat att köra med kabel direkt ur medieomvandlaren, d.v.s. koppla förbi routern?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av shimaokpe:

Så jag har problem med att ladda ner spel på Steam, när jag börjar ladda ner något spel kommer min Mbps att börja bra (400-500) och sedan några sekunder senare sjunker den till 0 och stannar sedan mellan 0-80 Mbps den tickar imellan som gör att en nerladdning oavsett spel tar 2-4 timmar istället för om jag hade haft en stabil nerladdning "uppkoppling" som skall ha tagit 5-10 minuter. Jag har bokstavligen provat allt. Avinstallerad steam, bytt region, ställ in ett Mpbs-lås, rensat cache,
ändrat ssd-inställningar. stängt av och på brandväggen, Letat i trådar etc.

Jag har 500 500 med fiber och undrar om det kan ha o göra med en inställning någonstans som kapar "anslutningen?" på datan. Eller att det skulle varit ett fel på routern?
Ev är det min ssd som spökar med mig?
Jag har en WD Green 480 GB Internal SSD M.2 SATA, Green-Performance
SSD:n går inte över 50% för den delen heller så den skriker inte om en överbelastning.
Länk till ssd: https://www.amazon.se/gp/product/B07KYDYKQP/ref=ppx_yo_dt_b_a...
Video på mitt själva problem : https://vimeo.com/925605808?share=copy

Någon som har något råd? :´)

Har du startat om hårdvaran från din leverantör så som Router och mediaomvandlare? Även kollat så att det inte är cachen i disken som inte tar slut? Då brukar hastigheten bli väldigt dålig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Kör du med kabel eller över WiFi?
Har du testat att köra med kabel direkt ur medieomvandlaren, d.v.s. koppla förbi routern?

Jag kör med kabel rätt in i datan. Jag har inte testat att sätta kabel rätt in i medieomvandlaren men skulle kunna testa om det gör någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Kan vara så att hårdvaran i den är för seg för att skyffla den mängd data och sedan throttlar sig självt. Dock borde den sedan gå upp igen efter den har throttlat klart tycker jag.

Men har du även massa loggning och dylikt i routern så tar det en hel del cpu-kraft från den.

Jag hade problem med min edgerouter x - så fick stänga av en del grejer sen kan den nyttja mina 1gig upp och ner.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Detta hände med en av mina SSDer men inte de andra. Visade sig vara cache som tog slut. Behöver inte nödvändigtvis vara det här dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Vad har du för router? Kan vara så att hårdvaran i den är för seg för att skyffla den mängd data och sedan throttlar sig självt. Dock borde den sedan gå upp igen efter den har throttlat klart tycker jag.

Men har du även massa loggning och dylikt i routern så tar det en hel del cpu-kraft från den.

Jag hade problem med min edgerouter x - så fick stänga av en del grejer sen kan den nyttja mina 1gig upp och ner.

/Daniel

Tjena Daniel! Jag hade dem tankarna i luften också att det kan ha o göra med routern, vi fick en router av flickvännens bror då i vårat nya abonnemang behövde vi köpa till en router. Har googlat runt lite angående routern och det är en Comhem router. Länk nedan. Men när jag väl läser om den så finner jag inget som skulle kunnat tyda på att bredbands mängden jag har inte utnyttjas pga routern då router enligt hemsidan supportar det jag behöver

https://www.bredbandsval.se/leverant%C3%B6r/comhem

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta hände med en av mina SSDer men inte de andra. Visade sig vara cache som tog slut. Behöver inte nödvändigtvis vara det här dock.

Okej! Ja jag är öppen för förslag på allt just nu då jag har absolut ingen anning vad det kan innebära. Jag är inte jätteduktig när det kommer till ssd:er och liknande så vad innebär cachen samt vad/hur kan jag göra för att rensa cache?

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor och hur ser belastningen ut på den när du laddar ned på Steam?

Det som laddad ned från Steam är rätt så rejält komprimerat, så det krävs en del cpu-kraft för att hantera uppackningen/installationen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta hände med en av mina SSDer men inte de andra. Visade sig vara cache som tog slut. Behöver inte nödvändigtvis vara det här dock.

Tänkte något liknande. Om det är en QLC SSD eller långsam HDD kan det vara skrivhastigheten som inte hänger med eller tillfälligt laggar. Ibland, speciellt när man uppdaterar spel, skriver Steam väldigt mycket mer data till disken än vad som laddas eftersom den måste skriva om hela filer även om bara en liten del ändrats. Har du flera diskar i systemet och den spelet ligger på är väldigt full kan Steam även använda en annan (långsammare) disk som scratchyta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av shimaokpe:

Okej! Ja jag är öppen för förslag på allt just nu då jag har absolut ingen anning vad det kan innebära. Jag är inte jätteduktig när det kommer till ssd:er och liknande så vad innebär cachen samt vad/hur kan jag göra för att rensa cache?

Det är ingenting du rensar. Vad det innebär är att din SSD har ett område som den kan skriva snabbare till än övriga flashminnet. Tanken är att den tar hand om kortare "bursts" av data med hög hastighet och sen kopierar över det till resten av flashminnet när disken inte är lika aktiv.

Vad har du för SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shimaokpe:

Så jag har problem med att ladda ner spel på Steam, när jag börjar ladda ner något spel kommer min Mbps att börja bra (400-500) och sedan några sekunder senare sjunker den till 0 och stannar sedan mellan 0-80 Mbps den tickar imellan som gör att en nerladdning oavsett spel tar 2-4 timmar

Någon som har något råd? :´)

För det första så har du juh inte 500mb/s med 500/500mbit.
Har du kontaktat steam support? vad säger dem?

Permalänk
Medlem

Jag tänker killgissa på att din SSD inte klarar mer än så i "sustained write speed".
Dels brukar wd green inte vara några prestandamodeller, dels är det en sata-baserad ssd och dels så skriver inte ens WD ut några specifikationer på skrivhastighet (vilket brukar tyda att det är rätt dåliga siffror)

https://www.westerndigital.com/en-za/products/internal-drives...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

För det första så har du juh inte 500mb/s med 500/500mbit.
Har du kontaktat steam support? vad säger dem?

Mb = megabit, MB = megabyte.
Inget konstigt där, alltså

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Mb = megabit, MB = megabyte.
Inget konstigt där, alltså

?? det var juh exakt det jag skrev

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad har du för processor och hur ser belastningen ut på den när du laddar ned på Steam?

Det som laddad ned från Steam är rätt så rejält komprimerat, så det krävs en del cpu-kraft för att hantera uppackningen/installationen.

Tjenare! Har en AMD Ryzen 7 5800x 8 core, så tycker det bör funka iallafall

Permalänk
Skrivet av cheben:

Det är ingenting du rensar. Vad det innebär är att din SSD har ett område som den kan skriva snabbare till än övriga flashminnet. Tanken är att den tar hand om kortare "bursts" av data med hög hastighet och sen kopierar över det till resten av flashminnet när disken inte är lika aktiv.

Vad har du för SSD?

Jag har en WD Green 480 GB Internal SSD M.2 SATA, Green-Performance
https://www.amazon.se/gp/product/B07KYDYKQP/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Skrivet av Jagers:

För det första så har du juh inte 500mb/s med 500/500mbit.
Har du kontaktat steam support? vad säger dem?

Jo jag har 500, jag peakar i nerladdning 435 och i bredbandskollen i både uppladdning och nerladdning så har jag 500 500, sen att den inte laddar ner i 500 är ju just det min tråd handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av shimaokpe:

Tjenare! Har en AMD Ryzen 7 5800x 8 core, så tycker det bör funka iallafall

Dubbelkolla ändå cpu användningen under tiden du laddar ned.

Men som många här ovan nämnt, så är det en m.2 SATA SSD i det lägre prestandasegmentet.

SATA 3 protokollet är begränsat till 600MB/s, men med all overhead så får man max ut ca 550MB/s.

Men om prestandan går från max till väldigt låg så är det som sagt mest troligt att din SSD blir överbelastad eller överhettad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Jag tänker killgissa på att din SSD inte klarar mer än så i "sustained write speed".
Dels brukar wd green inte vara några prestandamodeller, dels är det en sata-baserad ssd och dels så skriver inte ens WD ut några specifikationer på skrivhastighet (vilket brukar tyda att det är rätt dåliga siffror)

https://www.westerndigital.com/en-za/products/internal-drives...

Det är lite där jag också börjar landa i, för jag lutar åt att hade det varit ett problem med internetet eller en annan komponent i datan bör jag har sett det i andra tillfällen också, inte bara i nerladdningar, Så blir nog att köpa en ny ssd med mer krut i och se om det faktiskt löser problemet. Tack!

Permalänk
Skrivet av shugge:

Dubbelkolla ändå cpu användningen under tiden du laddar ned.

Men som många här ovan nämnt, så är det en m.2 SATA SSD i det lägre prestandasegmentet.

SATA 3 protokollet är begränsat till 600MB/s, men med all overhead så får man max ut ca 550MB/s.

Men om prestandan går från max till väldigt låg så är det som sagt mest troligt att din SSD blir överbelastad eller överhettad.

Ja det verkar nog vara ssd:n som är för klen som gör att den dippar. Under tiden jag laddar ner så ligger gpu:n mellan 11-27% och minne stabilt 14%, så är nog ssd:n som inte pallar av det. Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

?? det var juh exakt det jag skrev

Läs ditt förra inlägg igen, du skrev att han inte hade 500mb/s när han hade 500/500mbit. Det finns i klartext.

Ska vara formulerat 500MB/s om påståendet du säger skall stämma. Men sen har nog ingen idag bredband på millibit/byte idag utan det ska vara stort M om det ska vara korrent

M - Mega
m - milli
B - Byte
b - bit

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att en SSD throttlar vid skrivning av cirka ~62MB/s.

Till OP: Testa att gå in under inställningar i Steam, Downloads, sätt på Limit Download speed och sätt 99999 kB/s som gräns. Om du kör på svenska lär det väl heta Nedladdningar och Begränsa Nedladdningshastighet eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Något du kan testa är att göra en kopia av t.ex. en av spelmapparna och se om det också tar lång tid, då vet du att det i alla fall inte är nätverksrelaterat.

Men annars är det ett känt problem att vissa SSDer hanterar långvarig skrivning som t.ex. att ladda ner spel via Steam väldigt dåligt. Och i alla fall WD Green 2018 var en rejäl nedgradering jämfört med WD Green 2017, som redan var en rätt dålig SSD. Jag vet dock inte riktigt var din modell passar in, den har samma modellnummer som 2018 års modell men med B i slutet istället för A (bara ny revision kanske?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shimaokpe:

Tjena Daniel! Jag hade dem tankarna i luften också att det kan ha o göra med routern, vi fick en router av flickvännens bror då i vårat nya abonnemang behövde vi köpa till en router. Har googlat runt lite angående routern och det är en Comhem router. Länk nedan. Men när jag väl läser om den så finner jag inget som skulle kunnat tyda på att bredbands mängden jag har inte utnyttjas pga routern då router enligt hemsidan supportar det jag behöver

https://www.bredbandsval.se/leverant%C3%B6r/comhem

Hej igen!

Jag kollade på den routern du skickade och den har specs som följande: Dataöverföringshastighet: max nedladdning: 1000 Mbit/s, max uppladdning: 100 Mbit/s och max WiFi-hastighet: 773 Mbit/s.

MAX uppladdning på 100mbit/s och du sitter på 500/500.

Nu tänker jag bara lite högt.. men om jag inte missminner mig så använder steam sig av samma teknik som torrenter, dvs du plockar lite verifierad data(spelen dvs) från massvis av användare.

Undrar om det kanske är så att din nedladdning blir strypt av att du bara kan ha max 100mbit uppladdning.. att det du skickar inte matchar det du tankar hem.

Någon får gärna rätta mig om jag har totalt fel

EDIT - För din nedladdning matchar ungefär det du kan tänka dig få ut av din uppladdning..

Jag skulle nog försöka låna en annan router och se hur den beter sig då, sen så är aldrig dessa comhem routrar inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

2nd EDIT - Jag provade nu själv och som jag trodde så skickar steam massa data samtidigt som man laddar ner någonting.

/Daniel

Stavar som en kråka.
Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Hej igen!

Jag kollade på den routern du skickade och den har specs som följande: Dataöverföringshastighet: max nedladdning: 1000 Mbit/s, max uppladdning: 100 Mbit/s och max WiFi-hastighet: 773 Mbit/s.

MAX uppladdning på 100mbit/s och du sitter på 500/500.

Nu tänker jag bara lite högt.. men om jag inte missminner mig så använder steam sig av samma teknik som torrenter, dvs du plockar lite verifierad data(spelen dvs) från massvis av användare.

Undrar om det kanske är så att din nedladdning blir strypt av att du bara kan ha max 100mbit uppladdning.. att det du skickar inte matchar det du tankar hem.

Någon får gärna rätta mig om jag har totalt fel

EDIT - För din nedladdning matchar ungefär det du kan tänka dig få ut av din uppladdning..

Jag skulle nog försöka låna en annan router och se hur den beter sig då, sen så är aldrig dessa comhem routrar inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

2nd EDIT - Jag provade nu själv och som jag trodde så skickar steam massa data samtidigt som man laddar ner någonting.

/Daniel

Nej, Steam har ett CDN-nätverk som filerna laddas ner från. Om Steam skulle ladda ner data från andra användare så borde man ju se att Steam laddar upp när som helst och inte bara när man laddar ner spel själv, annars skulle systemet inte fungera.

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Hej igen!

Jag kollade på den routern du skickade och den har specs som följande: Dataöverföringshastighet: max nedladdning: 1000 Mbit/s, max uppladdning: 100 Mbit/s och max WiFi-hastighet: 773 Mbit/s.

MAX uppladdning på 100mbit/s och du sitter på 500/500.

Nu tänker jag bara lite högt.. men om jag inte missminner mig så använder steam sig av samma teknik som torrenter, dvs du plockar lite verifierad data(spelen dvs) från massvis av användare.

Undrar om det kanske är så att din nedladdning blir strypt av att du bara kan ha max 100mbit uppladdning.. att det du skickar inte matchar det du tankar hem.

Någon får gärna rätta mig om jag har totalt fel

EDIT - För din nedladdning matchar ungefär det du kan tänka dig få ut av din uppladdning..

Jag skulle nog försöka låna en annan router och se hur den beter sig då, sen så är aldrig dessa comhem routrar inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

2nd EDIT - Jag provade nu själv och som jag trodde så skickar steam massa data samtidigt som man laddar ner någonting.

/Daniel

Hej igen Daniel och tack för ditt sökande i detta verkligen, uppskattas något enormt. När du väl lägger upp det på det viset så kan du ha en poäng i att det KAN vara routern som ger mig besvär medtanke på om den bara har i uppladdning 100 mbit/s, dock borde den inte då ens ha lyckats ta sig upp till 430 som peak om den har en max spärr som 100mbit/s dock? eller tänker jag fel här nu. Det är ju antingen routern som är förklen eller så är det ssd:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, Steam har ett CDN-nätverk som filerna laddas ner från. Om Steam skulle ladda ner data från andra användare så borde man ju se att Steam laddar upp när som helst och inte bara när man laddar ner spel själv, annars skulle systemet inte fungera.

Jo det var min första tanke också, men känns även som P2P då jag faktiskt kollade min nedladdning / uppladdning och den skickar upp löjliga mängder data så fort du laddar ner någonting. Men läste även att den kollar så att du faktiskt får ner rätt paket. Men tycker fortfarande det inte stämmer överens med den stora mängd data som skickas upp hela tiden.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shimaokpe:

Hej igen Daniel och tack för ditt sökande i detta verkligen, uppskattas något enormt. När du väl lägger upp det på det viset så kan du ha en poäng i att det KAN vara routern som ger mig besvär medtanke på om den bara har i uppladdning 100 mbit/s, dock borde den inte då ens ha lyckats ta sig upp till 430 som peak om den har en max spärr som 100mbit/s dock? eller tänker jag fel här nu. Det är ju antingen routern som är förklen eller så är det ssd:n.

Tänker att det kanske tar några sek för den att känna av vad som skickas / tas emot.
Men som sagt, jag kill-gissar friskt med relativt bra tekniskt bakgrund

Men hur som haver - tycker i alla fall du borde kolla efter en vettigare router.

Vad får du om du kör text https://speedtest.net ?

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Jo det var min första tanke också, men känns även som P2P då jag faktiskt kollade min nedladdning / uppladdning och den skickar upp löjliga mängder data så fort du laddar ner någonting. Men läste även att den kollar så att du faktiskt får ner rätt paket. Men tycker fortfarande det inte stämmer överens med den stora mängd data som skickas upp hela tiden.

/Daniel

Själv ser jag ingen större ökning i uppladdning när jag laddar ner något med Steam. Men oavsett så begränsar Steam inte nedladdning baserat på uppladdning, om det skulle vara fallet så skulle det ju vara allmänt känt med tanke på hur extremt många som använder Steam med asymmetriska internetanslutningar.