Permalänk
Medlem

video8 kamera band till datorn

hej
skulle vilja veta hur jag bär mig åt lättast för att föra över video8 band till datorn för att spara dessa där då, jag har skaffat en
sony DCR-TRV345E till detta och jag har köpt Plexgear Moviesaver 700 och har skaffat och instalerat ett firewire kort i datorn och har även kabel men som sagt det hadde varit bra att höra hur man bär sig åt så att detta blir så bra som möjligt , jag har en kamera till med mini dv band och en digital kamera men det är samma uttag på båda av dessa kameror då så vad jag tror är att får jag till det med ena kameran så ska det väl funka på den andra också , men som sagt jag vill höra hur ni har gjort detta

Permalänk
Medlem

Ingick det ingen programvara till plexgear-grunkan?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

OBS - Open Broadcaster Software
https://obsproject.com/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

jo jag fick med mjukvara att köra in i datorn och det funkade bra till den digitala med s-video kopplingen , men nu har jag ju firewire kabeln med kort i datorn och ska inte det vara bättre bildkvallitet på det eller är det s-video som är bäst, eller vad ska man helst använda för uttag och sladdar och kopplingar .

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipwips:

jo jag fick med mjukvara att köra in i datorn och det funkade bra till den digitala med s-video kopplingen , men nu har jag ju firewire kabeln med kort i datorn och ska inte det vara bättre bildkvallitet på det eller är det s-video som är bäst, eller vad ska man helst använda för uttag och sladdar och kopplingar .

Du kommer aldrig att få någon bättre kvalité än vad din svagaste länk i kedjan klarar utav, begränsningen ligger i din videokamera.

Vill du få den bästa kvalitén så kostar det tyvärr lite grand.

https://www.uppsalabildteknik.com/?page=128&gad_source=5&gcli...

Men nöjer du dig med det du har nu så är det bara att lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du kommer aldrig att få någon bättre kvalité än vad din svagaste länk i kedjan klarar utav, begränsningen ligger i din videokamera.

Vill du få den bästa kvalitén så kostar det tyvärr lite grand.

https://www.uppsalabildteknik.com/?page=128&gad_source=5&gcli...

Men nöjer du dig med det du har nu så är det bara att lycka till.

Det är väldigt mycket ordbajseri på den där sidan. Dom kan säkert vara bra, men när man läser saker som "bättrre bildkvalitet", "våra guld DVD skivor" och "Vid digitalisering av videofilm hos oss tappar ni ingenting i bildkvalitet, tvärtom kan resultatet bli bättre än vad som fanns på originalbanden." Så drar iaf jag öronen åt mig.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wipwips:

jo jag fick med mjukvara att köra in i datorn och det funkade bra till den digitala med s-video kopplingen , men nu har jag ju firewire kabeln med kort i datorn och ska inte det vara bättre bildkvallitet på det eller är det s-video som är bäst, eller vad ska man helst använda för uttag och sladdar och kopplingar .

Firewire överför digitaldatan från kameran, det är den bästa signalkvalitet du kan få och är du inte nöjd med digitalkopian så får du efterbehandla den efter tycke och smak men filen i sig är så bra det kan bli från kamerann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

video8 kamera band till datorn

@wipwips:
ja jag förstår ju att dom som livnär sig på detta vill säga att detta inte går så bra för de klart att dom har andra grejer att göra detta på så att det blir perfekt men som dom sa då kostar det ju åxså och jag har ju ganska många band så de blir dyrt att lämna in , så nu vill jag göra detta själv men jag ville ha svar på vilket program man ska använda sig av och vilka kablar som är bäst att använda
de måste jag väl kunna få svar på i alla fall .

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag när jag överförde från VHS till PC (Vet ej om samma metod fungerar med Super-8)
Jag säger inte att det är rätt sätt eller det enklaste, tänkte mest dela med mig och tala om att detta funkade för mig.

Jag hade en Plexgear moviesaver 220 som jag köpte för massa år sedan, testade den på winxp och 7 men det blev fula ränder över bilden så den blev liggande i garderoben och slutligen lämnad till återvinningen. Den rekommenderas alltså inte. Förhoppningsvis så är din Moviesaver 700 bättre.

Men en dag så skänkte @Håkis bort en liknande analog-till-USB-sticka, en Terratec G1.

(Scart och RCA-kablar hade jag redan)

Problemet är att jag inte riktigt minns hur jag fick allt att fungera och var jag hittade programmet som jag tillslut använde mig av; MAGIX Video easy TerraTec Edition v. 5.0.3.111

i programmet finns det en "upgrade to full"-option så detta ska ju vara shareware-versionen jag använt.
(Länkar inte i fall att...)
Sen kan det vara så att jag behövde drivrutinerna från https://www.terratec.de/details.php?artnr=10680&lang=en (Där verkar det även finnas mjukvara för Mac)

Hursomhelst. Jag använde en gammal laptop som jag kör som testrigg, en "Offlinetop" eh eh? *nudge* *nudge*
Windows 10 på en i3 330M med snurrdisk och bara 4 gig ram är ganska hemskt, även när den är offline. Men om man startar upp den och går och tar en fika så har den tuggat klart när man är tillbaka.

Sen var det bara att tuta och köra, från VHS-spelare via scart till RCA till Terratec:en till USB (usb2, laptopen har inte usb3 men just här gör det ju ingenting eftersom man kopierar i realtid. Värre sen när man ska få över filerna till nästa maskin.)

Sen valde jag att kopiera råfilerna och editera/konvertera dom på en annan dator i Avidemux men jag tror att, som redan sagts, Handbrake är go-to-programmet för många. Jag har bara inte kört Handbrake själv ännu.
Men Magix video easy klarar också av editering etc.
Råfil:

Snabbsparad med default settings:

Bry er inte om datumen, laptopen saknar batteri så den är fast i tiden.

Och sen för att återknyta till mitt tidigare inlägg så citerar jag bl.a. @anon55694 och @Laxpudding :
"Skit in, skit ut". Det blir inte bättre än källan.

Jag och, framför allt min släkt, blev i alla fall väldigt glada åt att återse över trettio år gamla filmer.

Tack för mig och glad fortsättning på påskhelgen!

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Jag använde Topaz Video Enhance AI (kostar en del) på gamla Super8-filmer för att få bort brus och få bättre skärpa osv. Man får dock använda det med måtta så det inte börjar se plastigt och onaturligt ut.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.