Permalänk
Medlem

Internet till en gammal TV

Hej

Jag försöker att hjälpa min granne med sitt nya internet, jag har fått det att fungera men jag får inte TVn att koppla upp sig.
Hon har en chromcast som hon tidigare har haft till TVn och det är den som jag nu försöker att få igång.

Problemet jag har är att det går inte att söka efter nätverk utan jag måste skriva in:

IP-adress
Subnätmask
Standardgateway
Primär DNS
Sekundär DNS

och jag vet inte vart jag hittar allt detta, bifogar en bild på hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

TVn behöver inte ha internet för att använda chromecast

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

som dom nämner ovan behöver inte chromecasten att tv'n i sig har internet. du ansluter chromecasten direkt till internet.

Utifrån det vi kan se på bilden ser det ut som att tv'n inte har wifi utan endast kabel, och du har valt manuella ip-inställningar. vill du ha internet till tv'n så anslut en kabel och välj automatiska ip-inställningar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

En Chromecast är helt oberoende av TVn, det som krävs är en HDMI ingång och att man kan välja källan (HDMI porten) där Chromecasten är ansluten. Har hon inte funderat på att skaffa en ny, den senaste varianten av Chromecast kan man hantera utan telefonen. Den har en egen liten fjärrkontroll och man kan installera appar på den. Iofs har den begränsat utrymme men några appar får man in.

Vad gäller TVn så behöver den anslutas till Internet via WiFi eller Kabel och den ska klarar av DHCP även om det är en äldre TV. Det kanske är så att man måste ansluta den med en RJ45 kabel först tillfälligt innan man i TVn kan byta över till WiFi. När det fungerar borde man kunna ta bort kabeln.

Permalänk
Medlem

1. Som alla andra säger så är chromecasten helt oberoende av TVn. Du behöver bara set till att TVn använder rätt HDMI-ingång.
2. TVn har förmodligen inte wifi, utan bara trådbundet nät. Detta är dock inget som du behöver bry dig om p.g.a punkt 1.

Permalänk
Medlem

Grundförutsättningar för Chromecast

1. Fungerande internet
2. Konfigurerad router med trådlöst nätverk
3. TV med HDMI-ingång
4. Äldre Chromecast kräver en mobil, platta eller dator för att cast:a till TV:n (den nyare "Chromecast med Google TV" styrs helt med den medföljande fjärrkontrollen)

Som de övriga i tråden skriver så pluggar du in Chromecast:en till TV:n, är det Chromecast med Google TV växlar du bara HDMI-ingång till Chromecast och följer konfigurationsguiden. Med äldre Chromecast behöver du ha Google Home-appen installerad i grannens mobiltelefon då konfiguration sker genom den appen och integreras med de tjänster som grannen kan tänkas ha i form av Netflix m.m.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se