Bästa teknikköpet ni har gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Köpte Intel X25-M G2 80GB när den kom ut, vilket lyft.

Denna samt Xperia Pro med utskjutbart Qwerty.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield alt. robotdammsugaren. Bra skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Insåg precis att det snart är 10 år sen jag köpte min nuvarande tv, en Sony 55W805, och hur otroligt nöjd jag är med den tvn! Jag kan ibland fortfarande få gåshud när en scen med mycket svärta och kontraster utspelar sig. Bilden är verkligen top notch. Inga fel eller direkta brister så här långt. Peppar peppar, ta i trä.
Det är ju snart dags för en ny men jag sitter verkligen inte i sjön. Den dagen jag köper ny ska mina föräldrar få den här.
Dessutom idag är väl i stort sett alla tv-apparater kapabla att matcha eller överträffa bilden från min tv?
Då för 10 år sen var det betydligt svårare att hitta en tv med "bra" bild för tv-tittande/spelande. Tyckte det var mest säljgimmicks från alla tillverkare.
3D-tv, är det ens någon som använder det idag? 4K, som var en gimmick då. Smart-tv, hur smart är den nu? Välvda tv-apparater kom strax efter den vevan och förvann några år senare.

Vad har ni gjort för teknikrelaterade köp som ni verkligen är 100% nöjda med? Det känns som det blir mindre och mindre av den varan. Det är inte mycket teknik heller som överlever så länge som 10 år?

Instämmer med dig.

Jag har en 55" Samsung i övre segmentet som är från 2014. Tycker fortfarande den är otroligt bra och har absolut inga planer på att byta.

Permalänk
Medlem

I9

I9 13900k puttrar på bra. Snabb, men dyr.

Permalänk
Medlem

Måste nog faktiskt säga mina Audio Technica ATH-M50X. Har varit mina vardagslurar och gått tusentals timmar sen inköpet i Juni 2015. Bytt kuddar och huvudband 5-6 gånger, har ett helt ormbo med olika kablar och lurarna bara går och går. Låter förbaskat bra med. Bästa 999 kronorna jag spenderat.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

iPad Pro (2015) och Korg KronosX (2013)

Båda används fortfarande flitigt ute på fältet och jag hoppas verkligen de båda håller ett tag till. Det vore förödande annars :-D.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

144hz skärm, och trådlös mus!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har köpt många bra prylar, men nedan är dom tre absolut bästa köp jag gjort!

  1. Logitech Harmony Companion - Bästa fjärren jag någonsin ägt. Vet inte vad jag ska ta mig till när den går sönder.

  2. Nvidia Shield Pro - Prylen som fick mig att göra mig av med htpc'n helt o hållet.

  3. LG OLED65A1 65" tv - Så sjukt bra jämfört med vanliga LED-tv's.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

GTX1070, rockar på fortfarande i ena grabbens dator. Han kör GTA V, RDR2 och Hogwarts och är nöjd.

Sedan helt klart ATV 4K, riktigt nöjd med de tre vi har.

Bästa köpet är nog tusan den batteridrivna muttermackan!
Så smidigt att byta hjul på bilarna.

Permalänk
Medlem

MiPad 5, nVidia ShieldTV Pro (2019) och min Harman/Kardon Onyx Studio (Gen 1) blåtandshögtalare som knallar på för fullt efter 10 år.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Denna samt Xperia Pro med utskjutbart Qwerty.

Skaffade också den men kom från en Nokia N97 som hade en mycket smartare flipfunktion än Xperia Pro, kom aldrig helt överens med det. Den gick inte lägga ner så skärmen var vinklad mot mig som Nokian kunde. Kom det en mobil idag med samma stuk som N97 skulle jag köpa den direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett RTX3080 för 7990kr när det kom ut.
Såhär i efterhand vart det ett rätt bra köp!

Tyckte 7990 var mycket för ett grafikkort då, men marknaden verkar aldrig ha återhämtat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska det just vara teknikköp så är det nog utan tvekan våran google home mini!

En sån liten sak som låter så pass mycket och som samtidigt är så otroligt användbar, har underlättat extremt mycket för oss (Sambon) när hon bakar och har sig i köket.

Jag är otroligt nyfiken - vad exakt använder ni den till så mycket i köket? Vi har en Google Nest Hub i köket (alltså typ likadan fast med skärm) och vi använder den primärt till mattimers samt att lägga till saker på Google Shopping list. Don't get me wrong den är grym, men verkar som om ni gör något alldeles extraordinärt med den?

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

2010-01-07 2169:-

Används den som OS disk på någon dator idag?

Skrivet av Ironhawk67:

Med tanke på hur mycket jag använt den under alla år, måste jag säga att det bästa köpet måste vara min Panasonic mikro som jag köpte för 3000:- år 1989. Använder den fortfarande och den fungerar utmärkt, trots 35 år på nacken. Jag tror till och med grillelementet i den fortfarande fungerar.

Föräldrarna har en micro som är minst 25 år gammal. Kommer inte ihåg när de fick den, för jag har inget minne att vi/de haft någon annan och då är jag 31 år i år. Den fungerar fortfarande alldeles utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Få teknikprylar har följt med mig så länge som min Nikon D700 har gjort. Både i vått, torrt, varmt och kallt har den bara fortsatt att leverera riktigt bra bilder.

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch, köpte en beggad april 2017 för att sedan uppgradera till OLED 2022. Ångrar inte en krona. Jag har inte haft så här kul på en konsol sedan N64 tror jag.

Permalänk

1. Diverse begagnade laptops (4-6 år gamla) i bra skick från en känd återförsäljare av obsolet begagnad elektronik från diverse företag och myndigheter. Skjuter man in en linuxdistribution har man en kanondator för vardagsurf, Youtube Spotify med mera.

2. Min egenbyggda HTPC som jag har i vardagsrummet med diverse återanvända gamla komponenter; en Ryzen 1700, a320m moderkort, GTX650 ti, 8gb DDR4 ram.

3. Mina egenbyggda NAS:ar med XIGMANAS.

4. Min egenbyggda router/brandvägg (pfSense).

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mina Sennheiser HD650, helt underbara hörlurar som har hängt med i många år nu.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Jag är för kräsen och blir aldrig nöjd. De teknikprylar som imponerar på mig är superbilliga teknikprylar där jag imponeras över att de inte är helt kassa.
Mina inear Jabra Elite 10 är annars de bästa inear jag har haft, många har frågat mig om dessa. När jag sedan nämner priset så blir de ett ointressant val för dem.
Jag själv stör mig på ingen kommunikation till laddlådan och lite BT störningar ibland.

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord (Corsair K70 RGB MX Red) och min Mus (Razer Deathadder Elite RGB)

Köptes under hösten 2016 och brukats dagligen sedan dess, fortfarande fullt fungerande även om de börjar visa tecken på ålder i form av minimalt slitage, gummit är lite ruggat på musen och på tangentbordet är det kabeln som är sliten efter att ha dragits och klämts mellan mitt skrivbord i snart 8 år.

Min billiga 55 tums 1080p LG TV med IPS panel har funnits med lika länge köptes under våren 2016 men används inte lika flitigt men är väl igång några timmar om dagen i snitt och visar inga tecken på att att ha åldrats.

Rent generellt känns det som mycket var av god kvalitet åren 2014-2018, haft båda bra upplevelser med bilar, datorkomponenter osv. som inte riktigt upplevs nuförtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köpte vår Roborock S50 för 6 år sen och den går dagligen. Nu kör den i källaren då vi köpte en Dreame D10s Pro för några veckor sen, är mycket nöjd med den också.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

iPad Pro M2 11”. Använder den mååånga timmar varje dag.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Listar tre grejer som verkligen gjort skillnad för mig

  1. LG OLED 77" OLED (overklig uppgradering från min förra LCD)

  2. Xiaomi Roborock S6 robotdamsugare

  3. Mitt smarta hem (älskar att kunna styra belsyning och annat med rösten och via händelser. Enskilt bästa är dock när jag säger God natt efter jag bäddat ner sig i sängen och alla lampor släcks och rullgardinen i sovrummet åker ner. Låter banalt men är grym life improvement)

Rullgardin? Intressant, vilken är det du använder??

Permalänk
Medlem

Jag hör er. Robotdammsugare verkar vara nästa ting sen skivat bröd!
Har tittat åt det hållet länge, men tycker synd om min vanliga snabeldrake som kostade hela 3600kr. Det känns elakt att förpassa den till källare-duty när den ändå kostade en bra slant då för ett antal år sen nu.
Det blev ett "impulsköp" för ett presentkort jag hade på Media Markt en gång när det ryktades om skarp konkurs. Men, MM överlevde många år innan dom till sist gick hädan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Rullgardin? Intressant, vilken är det du använder??

#20311364

Fungerat helt perfekt i ett par månader nu
Har tre stycken motorer till fönster i olika storlekar. Den största rullgardinen är 220x180 cm stor.

Permalänk
Medlem

Överlag skulle jag säga att mina Genelec 8030 är nog det jag är mest nöjd med som jag använder som datorhögtalare.. Fantastiska högtalare och tillräckligt nätta för att få plats på skrivbordet. Finns egentligen inget jag skulle vilja uppgradera till inom rimlig kostnad, vilket är ovanligt när det gäller teknik.

Permalänk
Medlem

Mina Bose QC35 måste nog va på min topplista iaf. Använts flera timmar varje dag i typ 5 år och bara bytt kuddar en gång. Batteriet håller typ hur länge som helst känns det som. Laddar dem kanske en gång i veckan. Också riktigt nice att koppla in med kabel till PS5an’s handkontroll

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Min scanner, en Epson Perfection 2400 Photo. Köpte den för 22 år sedan och använder den än idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

talar vi rent ekonomiskt var kickstarten av oculus rift klart bästa affären.
talar vi användarmässigt så är det z-wave systemet (styrning av huset)
enskilda enheter så är det närmast oavgjort mellan gräsklipparen som bara rullar, (430x) eller dammsugaren dreame L10 ultra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Jag är otroligt nyfiken - vad exakt använder ni den till så mycket i köket? Vi har en Google Nest Hub i köket (alltså typ likadan fast med skärm) och vi använder den primärt till mattimers samt att lägga till saker på Google Shopping list. Don't get me wrong den är grym, men verkar som om ni gör något alldeles extraordinärt med den?

Musik, timera, har för mig sambon ställer små frågor ibland.

Men stora grejen är just att kunna göra det även om händerna är helt degiga =p

Är säkert ingen stor grej för många men då tycker vi inte att det är direkt jobbigt att dra fram damsugaren så jämfört med robot damsugaren så är denna för oss mycket mer användbar och förenklar våran vardag mer

Visa signatur

here we go!