Permalänk
Medlem

Har nyligen skaffat ny cykel. Har godkänt lås och har antecknat ramnummer och låsnummer, samt har hemförsäkring som täcker cykelstöld, men funderar ändå på hur man ska förvara den för att minimera risken att den blir stulen direkt.

Cykelställ ute utanför bostadshuset vs cykelförråd? Cykelförrådet kräver passerbricka så i teorin ska bara boende kunna komma in där. Samtidigt är det väl lätt för en cykeltjuv att se till att dörren inte går i lås och sedan smyga in där och arbeta ostört eftersom det inte är någon insyn? Cykelstället utanför huset ser jag och andra grannar från sovrumsfönstret, men inte när man sover med fördragna persienner... Så vad är egentligen säkrast?

Skulle ni våga lämna cykeln i ett industriområde över en natt när jag tar mig hem från jobbet på annat sätt? Det är i princip ingen som rör sig där utanför kontorstid, men det kanske är en nackdel snarare än en fördel? Är man på jakt efter en cykel att stjäla ostört är det kanske det mest uppenbara stället?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

Min cykel står i köket hos mig, aldrig i livet att jag skulle ha den utomhus.
Jag bor centralt mitt inne i stan så den skulle försvinna snabbare än lönen på en krogkväll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har nyligen skaffat ny cykel. Har godkänt lås

Har inte ens lås. Förvarar numer aldrig cykeln där den behöver vara låst eftersom då snor någon den. Bor iofs i Stockholm, men är nog ganska illa överallt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har nyligen skaffat ny cykel. Har godkänt lås och har antecknat ramnummer och låsnummer, samt har hemförsäkring som täcker cykelstöld, men funderar ändå på hur man ska förvara den för att minimera risken att den blir stulen direkt.

Cykelställ ute utanför bostadshuset vs cykelförråd? Cykelförrådet kräver passerbricka så i teorin ska bara boende kunna komma in där. Samtidigt är det väl lätt för en cykeltjuv att se till att dörren inte går i lås och sedan smyga in där och arbeta ostört eftersom det inte är någon insyn? Cykelstället utanför huset ser jag och andra grannar från sovrumsfönstret, men inte när man sover med fördragna persienner... Så vad är egentligen säkrast?

Skulle ni våga lämna cykeln i ett industriområde över en natt när jag tar mig hem från jobbet på annat sätt? Det är i princip ingen som rör sig där utanför kontorstid, men det kanske är en nackdel snarare än en fördel? Är man på jakt efter en cykel att stjäla ostört är det kanske det mest uppenbara stället?

Säkrast är väl inomhus i sin egen lägenhet, eller inne på jobbet, men går såklart inte alltid att uppnå

Väl synlig belyst plats är också bra

En annan sak som också hjälper är att den ser skitig/gammal/sliten ut, då lämnas den ofta ifred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att någon eventuellt ser en tjuv spelar ingen roll, ingen kommer stoppa någon som står och kapar ett lås.

Jag förvarar min cykel i lägenheten, står i vardagsrummet vid mitt skrivbord.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Hej!

Jag är ute efter lite köpråd. Jag är ute efter en ny cykel, någon typ av hybridcykel. Jag vill använda den till att ibland cykla till jobbet (ca 15km och +250 höjdmeter enkel väg) samt att göra cykelutflykter med barnen. Jag bor i en mindre by på landet så jag tänkte spontant en crosshybrid pga en del grusvägar runt om, men är öppen för andra förslag.

Jag tänker mig en smärtgräns på 9-10k och då skulle jag gärna se att cykeln har pakehållare, stänkskärmar, stöd, enklare lampor osv. Jag är 186cm lång och 100-105kg.

Har ni några tankar så hojta gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att någon eventuellt ser en tjuv spelar ingen roll, ingen kommer stoppa någon som står och kapar ett lås.

Jag förvarar min cykel i lägenheten, står i vardagsrummet vid mitt skrivbord.

Jo civilkurage är väl tyvärr inget som existerar längre. Det är bara så otroligt opraktiskt att förvara en cykel inne i en lägenhet. Tar upp hela hallen så man får brottas med den när man ska in i garderoben eller på toa. Tar man in den längre i lägenheten drar man också in en massa smuts.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jo civilkurage är väl tyvärr inget som existerar längre.

En grej är ju att man inte vet när man får sätta livet till för någon annans cykel.

Det är helt enkelt inte värt att lägga sig i.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.