VR har kommit långt sen HTC Vive (vilket också var mitt första VR headset).
Det som gjorde att jag lade det på hyllan sen var för det mesta 3 saker:
1) Setuppen, jag hatade setuppen. Att ha 2 light houses på väggen med 2 sladdar i varje ände av rummet var bara irriterande, plus att man hade en tjock 3-sladds kombi kabel man alltid fastnade i 5 minuter med spel. På toppen av detta var det ofantligt mycket andra sladdar hit och dit, HDMI kom att bugga så Windows skärmen dök upp i headsettet div. tillfällen, och nej - det var för bökigt och besvärligt i längden. Men kul var det, så länge det varade.
2) Låg upplösning och liten FOV. Det var som att ha en dykares mask på sig, tunnel-o-vision simulator, det känns lite som att kika ner i en kikare hela tiden och man måste ständigt rotera huvudet för att se nåt i spelen. Surfa i den kan man fetglömma.
3) Att inte vara trädlös, och inte få sitta där man vill, att vara bunden till datorn hela tiden är en deal-breaker, blir man bara lite för ivrig att flytta runt på sig, så ryker headsettets sladd, eller hörlurarna av direkt, no fun! Hated it.
På toppen av detta så är det 1000 tals av 1-man-indie-vr money-grabs som bara tömmar plånboken för skitspel som du själv kan meka ihop i Unity (jag gjorde ett själv på 2 dagar för att testa Valves VR verktygslåda i Unity, funkade verkligken bra), men det fanns för många skitspel i VR och dom bra spelen kunde man räkna på fingrarna.
Sen provade jag med Quest 3 (ville inte ha original Oculus eller Q1,Q2 den gång då jag inte ville logga in med Facebook), och Quest 3 blev en absolute GAMECHANGER för mig.
1) Nu är allt trådlöst. Och det funkar skitbra. Jag kan även ligga 3 våningar uppe i huset i sängen och spela No-Mans-Sky från min dator på nere våningen, en upplevelse jag kan rekommendera före läggdags
2) FOV är nu gigantisk, man ska inte underskatta dom nya pannkaka glasögonen den har fått, dom är jättestora som "bubbles" glasögon från Trailer Park Boys, och det ger en underbar FOV även upp / ner, inte bara sidorna. Det är så skarpt och helt okej upplösning så fast det är 4.5K upplösning, kan man fint se flera 1080p skärmar och använda det till surf inuti, och det är trådlöst så man behöver inte vara på plats, Quest har även egen dator inbyggd, och den är faktisk riktig kapabel.
3) Det faktum att den har hörlurar som inte täcker örnonen är en STOR grej för mig, jag har aldrig kunna palla dom öron-propparna man sticker in i öronen, och jag ogillar att ha slutna headsets då det är riktig läskigt att inte höra vad som händer kring en när man lekar lite i VR, denna uppfinning är helt kanon!
Konklusion:
Jag har aldrig förut spelat så mycket VR, det är nu dominerande för mig, jag lirar NMS varje kväll sen November 2023, så det är en värld till skilnad. En annan grej jag har upptäckt och verkligen uppskattar - är dessa "Indie" produktioner av Tecknat/Animerat VR film som kan fås i VR-Player. Det kommer hela tiden nya episoder, och är en upplevelse man måste unna sig, rejält många gör Egna VR animationer, och jag tror det kommer hitta stort i framtiden, det är en helt fantastisk upplevelse, ett helt nytt sätt att se tecknad film på.
Men det är fortfarande inte en grej jag kommer att ha på mig 8 timmar om dagen, 2 timmar varje dag räcker fint och väl, och för mig är det pengarna värd, det var HTC Vive inte (men det var början och gav ett nyss om hur framtiden kommer att bli).
Quest 3 klarar sig fint på egen hand, den har datorkraft som liknar playstation 2/3, så du kan absolut få rejält bra konsolspels upplevelse på egen hand utan gaming-dator med den (Asgards Wrath II ensamt kommer ge dig 130+ timmar i riktigt bra VR med helt okej spelgrafik).
Men jag använder den 90 procent med Steam VR och PC, och trådlöst - så varning för er som tror det blir ett "billigt fix" till er VR på PC'n.
Och med Varning menar jag: Du kommer att få investera i en rejält High-end pc, för att få bra 90-120 FPS i VR. Du kommer även att få uppgradera ALLT ditt wifi - till MONSTER WIFI som minimum ger 1.5-2 Gbps trådlöst överallt du sitter, detta är inte billigt kan jag säga, kostade mig kring 7000 spänn att fixa så det inte blev lagg. Dessutom uppgraderade jag datorn för 30K för att få 120 FPS i t.ex. NMS. Då kunde en Playstation 5 + PSVR2 varit mycket billigare och funkar fortfarande "bra" i NMS om det är det du kör på, men du får extremt mycket mindre VR programmen om du går den vägen.
TL;DR: Jag har aldrig förut använd VR så mycket som nu. Nu har det för första gången blivit en grej jag använder varje dag. Vi har lång väg att gå m.h.t. urval av AAA+ titlar, men det finns vissa titlar du kan spela om och om igen utan att tröttna på, det hjälper.