Det här tycker jag är största begränsningen i dagens VR headsets

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är största begränsningen i dagens VR headsets

Jag satt och funderade på detta idag och kom på vad jag skulle svarat i denna poll.
Min bakgrund är att jag kört, HTC Vive, sen uppgraderat till Valve index men använder nu mest min Quest 3 (haft en Quest 2 också)
Jag tror inte mitt svar kommer bli det vanligaste så motivera gärna i tråden era svar, skulle vara kul att höra vad andra tycker.

Permalänk
Medlem

Lägg till pris så skulle jag rösta på det. Finns det billigare alternativ hade flera testat helt klart. Jag har bara testat ett telefon alternativ och en av occulus tidiga varianter. Priset känns för högt för något som kanske ligger i garderoben efter ett par veckor.

Annars tor jag bättre spel och användbara appar vore bra. Många spel är ju bara någon där man "hänger" med på resan som en film mer med små möjligheter att påverka. Finns undantag såklart som alyx och något rymd spel jag testade som hastigast.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Hmm, kan inte bestämma mig vad som skaver mest för min del riktigt, så har inte bockat i nått.

En viktig grej som inte finns i listan som är viktig för mig är iallafall Optik:
spelar ingen roll hur bra panel du har om allt är ur fokus, eller skärmen fylls med massa blänk osv.
Här verkar Quest 3 kommit långt men många headsets har för jobbiga kompromisser på detta område.

En annan som inte finns i listan som verkar viktigt för många är lägre Pris. Där håller jag kanske bara delvis med: Folk köper telefoner, bildskärmar o TV-apparater för tiotusentals kronor. Borde finnas utrymme att lägga motsvarande pengar för ett VR-headset?

En tredje som inte finns i listan är Komfort/Användarvänlighet (kanske två separata punkter egentligen?
Dvs både att göra dem fysiskt enklare och bekvämare samt gärna trådlöst och med bra see-through, men även enklare/smidigare integration i mjukvara osv så allt blir smidigt och sömlöst. Den utvecklingen går helt klart framåt nu med tex den minimala lätta Bigscreen Beyond, den trådlösa o flexibla Quest 3 och mjukvaruhanteringen och kontroll med fingrarna i Apple:s headset, men det finns mycket kvar att göra

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har bara ägt och använt Vive och Index, och i min mening så är det främst hur osmidigt det är som drar ner upplevelsen för mig. Med Index så har jag tillräcklig upplösning och FOV men faktumet att jag behöver min speldator, basstationer, och en väldans massa utrymme gör att den för tillfället bara samlar damm i sin låda. Har inte testat Quest eller något annat headset men det jag hade velat ha är smidighet i motsvarighet till en konsol.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

VR har kommit långt sen HTC Vive (vilket också var mitt första VR headset).

Det som gjorde att jag lade det på hyllan sen var för det mesta 3 saker:

1) Setuppen, jag hatade setuppen. Att ha 2 light houses på väggen med 2 sladdar i varje ände av rummet var bara irriterande, plus att man hade en tjock 3-sladds kombi kabel man alltid fastnade i 5 minuter med spel. På toppen av detta var det ofantligt mycket andra sladdar hit och dit, HDMI kom att bugga så Windows skärmen dök upp i headsettet div. tillfällen, och nej - det var för bökigt och besvärligt i längden. Men kul var det, så länge det varade.

2) Låg upplösning och liten FOV. Det var som att ha en dykares mask på sig, tunnel-o-vision simulator, det känns lite som att kika ner i en kikare hela tiden och man måste ständigt rotera huvudet för att se nåt i spelen. Surfa i den kan man fetglömma.

3) Att inte vara trädlös, och inte få sitta där man vill, att vara bunden till datorn hela tiden är en deal-breaker, blir man bara lite för ivrig att flytta runt på sig, så ryker headsettets sladd, eller hörlurarna av direkt, no fun! Hated it.

På toppen av detta så är det 1000 tals av 1-man-indie-vr money-grabs som bara tömmar plånboken för skitspel som du själv kan meka ihop i Unity (jag gjorde ett själv på 2 dagar för att testa Valves VR verktygslåda i Unity, funkade verkligken bra), men det fanns för många skitspel i VR och dom bra spelen kunde man räkna på fingrarna.

Sen provade jag med Quest 3 (ville inte ha original Oculus eller Q1,Q2 den gång då jag inte ville logga in med Facebook), och Quest 3 blev en absolute GAMECHANGER för mig.

1) Nu är allt trådlöst. Och det funkar skitbra. Jag kan även ligga 3 våningar uppe i huset i sängen och spela No-Mans-Sky från min dator på nere våningen, en upplevelse jag kan rekommendera före läggdags

2) FOV är nu gigantisk, man ska inte underskatta dom nya pannkaka glasögonen den har fått, dom är jättestora som "bubbles" glasögon från Trailer Park Boys, och det ger en underbar FOV även upp / ner, inte bara sidorna. Det är så skarpt och helt okej upplösning så fast det är 4.5K upplösning, kan man fint se flera 1080p skärmar och använda det till surf inuti, och det är trådlöst så man behöver inte vara på plats, Quest har även egen dator inbyggd, och den är faktisk riktig kapabel.

3) Det faktum att den har hörlurar som inte täcker örnonen är en STOR grej för mig, jag har aldrig kunna palla dom öron-propparna man sticker in i öronen, och jag ogillar att ha slutna headsets då det är riktig läskigt att inte höra vad som händer kring en när man lekar lite i VR, denna uppfinning är helt kanon!

Konklusion:

Jag har aldrig förut spelat så mycket VR, det är nu dominerande för mig, jag lirar NMS varje kväll sen November 2023, så det är en värld till skilnad. En annan grej jag har upptäckt och verkligen uppskattar - är dessa "Indie" produktioner av Tecknat/Animerat VR film som kan fås i VR-Player. Det kommer hela tiden nya episoder, och är en upplevelse man måste unna sig, rejält många gör Egna VR animationer, och jag tror det kommer hitta stort i framtiden, det är en helt fantastisk upplevelse, ett helt nytt sätt att se tecknad film på.

Men det är fortfarande inte en grej jag kommer att ha på mig 8 timmar om dagen, 2 timmar varje dag räcker fint och väl, och för mig är det pengarna värd, det var HTC Vive inte (men det var början och gav ett nyss om hur framtiden kommer att bli).

Quest 3 klarar sig fint på egen hand, den har datorkraft som liknar playstation 2/3, så du kan absolut få rejält bra konsolspels upplevelse på egen hand utan gaming-dator med den (Asgards Wrath II ensamt kommer ge dig 130+ timmar i riktigt bra VR med helt okej spelgrafik).

Men jag använder den 90 procent med Steam VR och PC, och trådlöst - så varning för er som tror det blir ett "billigt fix" till er VR på PC'n.

Och med Varning menar jag: Du kommer att få investera i en rejält High-end pc, för att få bra 90-120 FPS i VR. Du kommer även att få uppgradera ALLT ditt wifi - till MONSTER WIFI som minimum ger 1.5-2 Gbps trådlöst överallt du sitter, detta är inte billigt kan jag säga, kostade mig kring 7000 spänn att fixa så det inte blev lagg. Dessutom uppgraderade jag datorn för 30K för att få 120 FPS i t.ex. NMS. Då kunde en Playstation 5 + PSVR2 varit mycket billigare och funkar fortfarande "bra" i NMS om det är det du kör på, men du får extremt mycket mindre VR programmen om du går den vägen.

TL;DR: Jag har aldrig förut använd VR så mycket som nu. Nu har det för första gången blivit en grej jag använder varje dag. Vi har lång väg att gå m.h.t. urval av AAA+ titlar, men det finns vissa titlar du kan spela om och om igen utan att tröttna på, det hjälper.

Permalänk
Medlem

Superintressant att läsa om era erfarenheter, jag kan avslöja hur jag svarat då
Pris, ja är ju inte gjord av pengar men tycker VR är så spännande att jag är beredd att betala för det, hade Apple Vision PRO haft lägre vikt hade jag nog köpt en…
Upplösning, jo det är ju bra men upplevelsen som den är idag är bra nog för mig, kan läsa även mindre text osv.
Vikt/komfort är nog min nummer två kanske.
Prestanda, klart jag vill kunna spela ”crysis” med raytracing i 8K men inte det jag tycker begränsar idag.
Fler spel/appar, alltid kul men hinner inte spela allt jag har installerat idag ändå.

Men FOV! Det stör upplevelsen för mig, den är OK i Quest3 men faktum är att det ändå känns som man upplever världen genom en strut och något jag tänker på ganska ofta när jag är inne i den virtuella verkligheten.

Permalänk

För lite fritid. Man har X antal tusen saker som man borde göra, men man får prioritera. Detta VR-set man har är för omständligt att ta fram och det löser inga av ens X antal tusen saker som man borde göra.
Någon gång blir VR-set ett arbetsredskap som man kan spara tid med, då kommer jag använda det mer.

Permalänk
Medlem

Personligen finns det inga hinder för mig. jag använder i dagsläget Quest 3 trådlöst mot PC men även standalone och lite PSVR2 till PS5.
Jag kan utan problem spela flera timmar just för att det är så roligt.
VR har gjort att jag spelar betydligt mindre "vanliga" spel, jag har inte slutat men spelar typ sådana spel då jag inte har möjlighet att köra VR eller om jag är "ur form" på ett eller annat sätt.
Jag har också märkt att VR har gjort att jag dessutom ser mycket mindre på film och serier. Jag hoppar hellre in i VR det ger som en helhetslösning på nå sätt

Jag tror komfort/pris är största orsaken bland allmänheten och sen få "kända spel". Ser att många klickat i fler/bättre spel. Men antalet bra spel är det inget fel på men spelen heter inte Call of duty mm och tyvärr är det så casuals ser det.
Men inser man tex att Call of duty Warzone är Contractors Showdown fast i VR och mycket bättre så då har man det på det klara.
Men det kommer alltid vara så Casuals och oinsatta ser bara "vilka spel spelar jag och finns dessa spel för VR" om svaret är nej då är det som per automatik "Finns inga spel".

Jag tycker man får bra komfort med Quest 3, men Quest 3 kostar en del plus att man måste lägga på säkert minst 1000kr till om man vill ha bättre komfort+batteritid.

Det finns billigare headset men då tullas det på komfort och upplösning och "sämre teknik".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Alltså allt hänger ju ihop. Vill man ha headset med bra upplösning är det dyrt och dålig prestanda. Lägg till bra fov, och så blir komforten dålig också. De med bra komfort och vikt har dålig fov, optik och pris. Vikt är ju klart del av komforten.
Behöver en mix av de bästa, Pimax Crystal, Bigscreen Beyond, Varjo Aero, Psvr2, Quest3 och till lågt pris, vilket inte är möjligt idag.

Permalänk
Medlem

Jag valde komfort eftersom Half Life Alyx är bland det ballaste jag spelat, No mans sky inte dåligt heller i VR men gillar varken att surfa / eller teleportera mig fram...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

För allt utom racing/flygsimulator så behöver det kompletteras med neurolink med forcefeedback.

(Ni behöver inte försöka förklara vilka spel jag inte testat än som helt kommer ändra min syn på vr)

Dold text
Permalänk
Medlem

När man har skärmen 2 cm från ögonen räcker det fan inte med 1080p eller ens 4k. Det blir alltid suddigt och pixligt med vr headsets. Behöver bli minst 8k upplösning.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan komfort, spelar ingen roll hur bra upplevelser som finns om man drar sig för att använda den för att den är för tung och varm. Det andra är att det är avskärmande vilket kan vara svårt att kombinera med familj.

Permalänk
Medlem

Komfort ja men också att det är bökigt. Har inte jättemycket plats så man måste möblera om när man ska köra. Eftersom man inte kör så ofta så måste det oftast bytas batterier i handcontroller. Sen behöver man typ alltid rita om skyddszonen man spelar i... Nu är man en halvtimme in i den timme man hade att spela den dagen.

Positiv till VR men tyvärr lite för omständligt att komma igång för mig varje gång.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "verkligheten".

Permalänk
Medlem

Det är också en fråga om man vad vill göra i VR.

Skrivet av tompatomp:

När man har skärmen 2 cm från ögonen räcker det fan inte med 1080p eller ens 4k. Det blir alltid suddigt och pixligt med vr headsets. Behöver bli minst 8k upplösning.

Ser det som ett problem enbart när man ska se "film" och då är det oftast källan som är problemet.
Spel tex är inte pixliga eller suddiga förutom om det är fel inställningar eller "dåligt optimerat" som tyvärr en del PSVR2 spel råkat ut för

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

HMD Oddysey + här.
Att få till inställningarna så att spelen flyter är ofta en hel del pill. Kanske är bättre nu - men no mans sky såg orimligt pixligt ut länge jämte exempelvis alyx hur man än höll på att ställa in. Dirt 2 ser ut som skit - och flyter dåligt samtidigt.
Olika kontrollers där det är handkontrollen behövs (subnautica, starwars flygspelet m.m. - men där man då inte kommer åt en del menyer för VR istället.
Blir en massa pill till annat än att spela.

Men mest problem för mig är att det hela är ganska klumpigt i upplevelsen.
Utöver att det är stort och tungt så är det sladd till datorn. Och så ska man tänka på batterier till kontrollerna.
Systemet tappar tracking när det öser in sol eller när det är för mörkt så man behöver mappa om.

Det blir mycket fifflande - både med hårdvaran och med mjukvaran. Kul i början - men rätt tröttsamt i längden.

Flera delar av det här finns det lösningar på.
Quest 3 verkar ju grymt för spelen är föroptimerade för plattformen och man slipper sladdar. Det är en bra bit på vägen! Men ett sådant har jag inte hehe.

Sedan kan jag väl tycka att säljkanalen för spel har varit rätt svår. På steam iaf. För mycket skit som presenteras. Det är svårnavigerat vad som är bra nog. Jag tror det är en delanledning till att man inte är helt nöjd med spelutbudet.
På datorn spelar jag mer indiespel än stortitlar- men upplever ändå att det är lite skralt med bra spel. Det här kanske inte sant, men det behövs mer guidning till ett kurerat utbud tror jag.

Jag har skickat vidare mitt VRheadset till en vän sedan i vintras. Får nog bli nya grejer på en mer färdig plattform om jag ska ge mig in på VRfronten igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

För mig är det lätt plats. Ska man ha en VR-setup där man kan gå runt i miljön så behöver man några kvadratmeter tom golvyta. Det går att ordna om jag möblerar om lite (vilket jag gjorde när vi testade som bäst) men om man inte vill göra om sitt hem för VR-upplevelsens skull så är det lätt den begränsande faktorn som gör att man inte kör mer VR.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Söderbäck:

HMD Oddysey + här.
Att få till inställningarna så att spelen flyter är ofta en hel del pill. Kanske är bättre nu - men no mans sky såg orimligt pixligt ut länge jämte exempelvis alyx hur man än höll på att ställa in. Dirt 2 ser ut som skit - och flyter dåligt samtidigt.
Olika kontrollers där det är handkontrollen behövs (subnautica, starwars flygspelet m.m. - men där man då inte kommer åt en del menyer för VR istället.
Blir en massa pill till annat än att spela.

Men mest problem för mig är att det hela är ganska klumpigt i upplevelsen.
Utöver att det är stort och tungt så är det sladd till datorn. Och så ska man tänka på batterier till kontrollerna.
Systemet tappar tracking när det öser in sol eller när det är för mörkt så man behöver mappa om.

Det blir mycket fifflande - både med hårdvaran och med mjukvaran. Kul i början - men rätt tröttsamt i längden.

Flera delar av det här finns det lösningar på.
Quest 3 verkar ju grymt för spelen är föroptimerade för plattformen och man slipper sladdar. Det är en bra bit på vägen! Men ett sådant har jag inte hehe.

Sedan kan jag väl tycka att säljkanalen för spel har varit rätt svår. På steam iaf. För mycket skit som presenteras. Det är svårnavigerat vad som är bra nog. Jag tror det är en delanledning till att man inte är helt nöjd med spelutbudet.
På datorn spelar jag mer indiespel än stortitlar- men upplever ändå att det är lite skralt med bra spel. Det här kanske inte sant, men det behövs mer guidning till ett kurerat utbud tror jag.

Jag har skickat vidare mitt VRheadset till en vän sedan i vintras. Får nog bli nya grejer på en mer färdig plattform om jag ska ge mig in på VRfronten igen.

Kan inflika här med en helt annan upplevelse men då får man fokusera på sakerna VR gör bra.

1. Starta headsetet o sätt på dig
2. Allt automatiserat med boundaries osv
3. Starta Virtual desktop
4. ansluten till datorn välj spel
5. Enjoy

Kör simracing för det mesta men även ex BoxVR, Vrchat och några onlinespel här o där men då har jag en liten hörna i källaren där jag har "plats" o röra mig. Komforten på mitt Vive Focus 3 är underbart men har även testat Quest 3 med aftermarket headstrap och det funkade liknande dock att om jag flyttar på mig kan jag behöva göra om playspace ytan.

Allting går så lätt med boundary för jag har enterprise licens för arkadhallar till mitt Vive Focus 3. Så för mig är det verkligen, släng på dig headsetet o kör sen får man ju hålla med att det krävs mer kraft för VR, det kostar och att man behöver yta.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

När det är glasögon, sladfritt och samma prestanda/kvalitet som det högre segmentet, då blir jag intreserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Har bara ägt och använt Vive och Index, och i min mening så är det främst hur osmidigt det är som drar ner upplevelsen för mig. Med Index så har jag tillräcklig upplösning och FOV men faktumet att jag behöver min speldator, basstationer, och en väldans massa utrymme gör att den för tillfället bara samlar damm i sin låda. Har inte testat Quest eller något annat headset men det jag hade velat ha är smidighet i motsvarighet till en konsol.

Har bl.a. fortfarande kvar min Vive (Nedpackad) men alla basstationer är uppgraderade och uppsatta för Index men efter att jag införskaffade mig Quest 3 men när man tar på sig Index igen så blir man förbluffad över hur dåliga linserna är. Samtidigt måste jag säga att det är svårt att överträffa komforten på Index. Index-kontrollerna är också bättre. Men den största anledningen till att jag istället använder Quest är dock smidigheten. Man behöver bara sätta på sig det på huvudet och vips är man inne på sin dator via Virtual Desktop (Jag kör nästan aldrig mobilspel på Questen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Jag valde komfort eftersom Half Life Alyx är bland det ballaste jag spelat, No mans sky inte dåligt heller i VR men gillar varken att surfa / eller teleportera mig fram...

Håller med. Framförallt spel där man ”surfar” (åker) fram i världen får mig ganska snabbt att bli illamående. Försökte guppa upp och ned med huvudet i samband med att karaktären jag var inne i spelet gick framåt, men det hjälpte inte mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med. Framförallt spel där man ”surfar” (åker) fram i världen får mig kanska snabbt att bli illamående. Försökte guppa upp och ned med huvudet i samband med att karaktären jag var inne i spelet gick framåt, men det hjälpte inte mycket.

Guppa inte med huvudet bara utan "trampa" med fötterna.
Det var så jag vande mig.
Optik och performance kan också vara en oesak till illamående. Jag tror en Quest 3 är bra mot illamående, en PSVR2 är nog sämst mot illamående av dom senaste headseten.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Håller med. Framförallt spel där man ”surfar” (åker) fram i världen får mig kanska snabbt att bli illamående.

Hmm att bara glida rakt fram i konstant hastighet tror jag inte är ett problem för mig… (dvs tror inte det är guppandet som saknas)

De två problemen för mig är:
1. när det är massa start o stopp osv så känner man ju inte samma rörelse i verkligheten.
2. Att man som default generellt rör sig exakt dit man tittar är inte realistiskt: jag skulle vilja ha en kroppstracker som gör att jag går i kroppens riktning istället. (Dit tex höfterna eller i värsta fall axlarna pekar)
Jag blir sjukt irriterad när jag inte kan gå rakt fram och samtidigt titta runt i omgivningen utan att byta riktning.

De två begränsningarna gör att jag än så länge hellre teleporterar mig i de flesta ”gå-spel”...
Även om jag egentligen hatar teleportering också!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

De flesta problemen har lyfts i tråden. Jag köpte en HTC Vive tidigt och det har gett en del härliga upplevelser, men det är för bökigt att sätta ihop, det är för obekvämt att ha på sig den och upplösning och FOV är inte bra nog. Har inte testat PSVR 2 eller Q3 och kan tänka mig att HDR i PSVR 2 (bra Oled) och pannkakslinserna och trådlösheten i Q3 är alla för sig bra och upplevelsehöjande tekniker. Och PSVR 2s ögonspårning är nog ett krav för att kunna rendera i hög upplösning nog för att det ska bli bra rent prestandamässigt.

Finns en massa andra aspekter som behöver falla på plats för att jag ska köpa en uppföljare till min Vive och alla delarna finns nog på marknaden, men de är utspridda på olika produkter. Finns ingen som uppfyller alla mina krav för att rättfärdiga ett köp med tanke på det skrala spel och programutbudet. Kanske nästa Index höjer ribban? Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm att bara glida rakt fram i konstant hastighet tror jag inte är ett problem för mig… (dvs tror inte det är guppandet som saknas)

De två problemen för mig är:
1. när det är massa start o stopp osv så känner man ju inte samma rörelse i verkligheten.
2. Att man som default generellt rör sig exakt dit man tittar är inte realistiskt: jag skulle vilja ha en kroppstracker som gör att jag går i kroppens riktning istället. (Dit tex höfterna eller i värsta fall axlarna pekar)
Jag blir sjukt irriterad när jag inte kan gå rakt fram och samtidigt titta runt i omgivningen utan att byta riktning.

De två begränsningarna gör att jag än så länge hellre teleporterar mig i de flesta ”gå-spel”...
Även om jag egentligen hatar teleportering också!

Lösningen på titta och gå samtidigt är att ha smooth turnig på höger spak(om du går med vänster) så kompenserar du dvs tittar du åt vänster så för du höger spak åt höger.
I praktiken blir det ju ingame som att du "strafar". Det är tex så man styr ett FPS med joypad, det blir lite samma sak.
Vet inte hyr mycket du spelar men jag spelar shooters i vr nästan dagligen så för mig blir det naturligt.
Quest 3 har ju funktionen att ha upper body tracking som skulle kunna vara den lösningen du söker. Dock inget som är aktiverat än.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Optik som man kan justera skärpan själv med är nog det jag saknar mest.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lösningen på titta och gå samtidigt är att ha smooth turnig på höger spak(om du går med vänster) så kompenserar du dvs tittar du åt vänster så för du höger spak åt höger.
I praktiken blir det ju ingame som att du "strafar". Det är tex så man styr ett FPS med joypad, det blir lite samma sak.
Vet inte hyr mycket du spelar men jag spelar shooters i vr nästan dagligen så för mig blir det naturligt.

Hmm kanske kan funka för mig, men jag tvivlar på att jag kan ha den fingerfärdigheten att kompensera naturligt. (Man ska ju då sömlöst kompensera nackens absoluta rörelse mot smooth turnings relativa rörelse, om jag tänker rätt)

Skrivet av Molotov:

Quest 3 har ju funktionen att ha upper body tracking som skulle kunna vara den lösningen du söker. Dock inget som är aktiverat än.

Visste inte det var på gång! Får hålla ett öga på den funktionen o läsa lite intryck från den senare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inside out tracking med displayport och hög fov. Har Quest 2an. Bättre bildkvalitet är det jag önskar. Önskar displayport främst för bildkvalitet. Och sen större FOV och sweetspot. Kör glasögon med spacer för att få plats och då blir det ännu mindre fov. Om quest 3an hade displayport hade jag köpt den direkt. Det jag vill ha är: Displayport/Bildkvalitet och sen större FOV.

Och det finns ju, men då kostar det och så måste man pilla med trackers. Beyond t.ex.

Egentligen behöver allt förbättras på alls fronter. Beyond VR är närmst bäst men för dyr, för bökig och för lång väntetid.

För dyrt och för bökigt med tracking. Det är satans bökigt som det är med quest 2an. Försöka hitta rätt bitrate, jaha nu är min usb 3 en usb 2, köpa sladdar köpa usb expansions kort, och hur najs är det med maxad 5ghz rakt i huvet med kass bild medans man väntar på nya delar. all den skiten hade försvunnit med DP. Kunde köra 800mbps men så slutade det funka. Det ärnmassa problem mednVR. Det är inte användarvänligt om man inte älskar skiten. Då löser man det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm kanske kan funka för mig, men jag tvivlar på att jag kan ha den fingerfärdigheten att kompensera naturligt. (Man ska ju då sömlöst kompensera nackens absoluta rörelse mot smooth turnings relativa rörelse, om jag tänker rätt)

Ja precis samma som du vrider huvudet höger/vänster måste du styra tvärtom med högra spaken.
För mig känns det naturligt som spelat myclet FPS på PC sen Wolfenstein och även konsol men är man inte van kanske det behöver träning.
Finns ju annars att direction styrs med vilket håll du pekar med handen men det tycker jag ställer till i andra situationer ist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc