Vinn nätagg från Seasonic

Filminstitutets VD vill införa Netflix-skatt

Permalänk
Melding Plague

Filminstitutets VD vill införa Netflix-skatt

Anna Croneman vill förbättra svensk film genom att få in mer pengar från streamingbolag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först inför de skatt på lagringsmedium, sedan på streamingen.
Det går alltid att hitta på anledningar för att skapa nya eller höja befintliga skatter.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tja, varför inte .. höja priset lite till.

Det finns en konkurrens om våra pengar därute och ingen av aktörerna vill samsas med någon annan.

Permalänk
Medlem

April april, 620 miljoner räcker tydligen inte att göra film ”ingen” tittar på.

Permalänk
Medlem

Netflix streamar knappast svenska filmer gratis, så vem betalar Netflix för att ens visa en svensk film och varför får Filminstitutet inte betalt den vägen?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Så bara för att många svenska filmer är så dåliga att dom inte bär sin egna ekonomi så ska vi svenska skattebetalare gå in och stötta? Låter lite skevt.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Först inför de skatt på lagringsmedium, sedan på streamingen.
Det går alltid att hitta på anledningar för att skapa nya eller höja befintliga skatter.

De? Hon tycker något. Huruvida det finns en majoritetet för ett sådant förslag i riksdagen torde för närvarande vara oklart.

"Artikeln" är också baserad på ett urklipp ur en intervju på ca en halvtimme (som inte länkas i sin helhet):
https://sverigesradio.se/avsnitt/anna-croneman-jag-onskar-mig...

Permalänk
Medlem

Har alla dessa människor läst boken "Hur man får tillbaka piratkopiering som i början av 2000-talet"?

Permalänk
Medlem

Varför vill intresseorganisationer alltid komma åt våra pengar utan att leverera en tillräckligt bra gentjänst? De borde fokusera på att göra ett bra jobb istället (bra filmer i det här fallet) så att vi frivilligt ger dem våra pengar.

Permalänk
Medlem

De skall inte ha en krona.
Om folk inte vill se filmerna/serierna de producerar, så skall vi väl för fan inte tvingas till att betala för dem?
Låt skiten dö ut. Hade de faktiskt producerat något som var värt att se, så hade de inte haft några problem att locka publik.
Vill jag verkligen se en film så betalar jag för att se den på bio, eller att jag köper den.

Jag tycker det är vrickat att kultur och andra "estet"-grejor blir finansierade av skattepengar.
Det finns ett värde i att hålla sådant vid liv för att främja turism, i andra sektorer; såsom museum etc. Men att pracka på inhemska befolkningen skitserier och skitfilmer som de flesta inte gillar är sinnessjukt. (Tvinga till att betala)

Utöver att vi blir tvångsbeskattade för media vi inte har något intresse av, av staten, så skall de börja ta betalt för något de inte ens tillhandahaver?
Jag har inte slagit på en enda TV-kanal/radio på +10 år, men likförbannat så skall jag betala för det via skattsedeln för att finansiera strunt jag inte vill se på?

Politik
Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Syna Filminstitutets VD och hans skatteplanering och se om han har rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd

Nej, vi ska ha mindre skatt.. mer fokuserad skatt på smarta lösningar, inte såna här grejer.

Skola
Vård
Trafik

Resten är bara pengatvätt åt de rika. (Förenklat)

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Streamingjättarna verkar älska att göra reklam för VPN-tjänsterna, bra jobbat!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför vill intresseorganisationer alltid komma åt våra pengar utan att leverera en tillräckligt bra gentjänst? De borde fokusera på att göra ett bra jobb istället (bra filmer i det här fallet) så att vi frivilligt ger dem våra pengar.

Filminstitutet är inte en intresseorganisation utan en del av den statliga filmpolitiken, dock i stiftelseform. Det här är alltså lite som att Trafikverkets GD säger att verket vill ha mer pengar till att bygga väg och järnväg.

Permalänk
Medlem

Jag vill jobba med att sitta i soffan och dricka öl. Förväntar mig att Ikeas och Systembolagets försäljning punktbeskattas för att finansiera detta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Alla som ej har streaming-tjänstabonnemang, ska dessa betala denna skatt via skattsedeln eller vad?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Lika rimligt som att tvångsbeskatta bilar för att stödja hästtransporter, tvångsbeskatta datorer för att stödja skrivmaskiner, tvångsbeskatta digitalkameror för att stödja kameratillverkare.
Föråldrad teknik har genom alla tider konkurrerats ut av nya bättre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Nej, vi ska ha mindre skatt.. mer fokuserad skatt på smarta lösningar, inte såna här grejer.

Skola
Vård
Trafik

Resten är bara pengatvätt åt de rika. (Förenklat)

Tjänstemannaansvaret har ju dessvärre avskaffats.
Du kan strössla pengar till höger och vänster utan påföljder.
Godkänner du ett projekt som skulle kostat 20 miljoner, men det landar på 300 miljoner? Ingenting hän der för personen som godkände det.
Klart som korvspad att det är korrupt, men ändå sägs Sverige vara ett av de länder som har lägst korruption.

Ta alla badhus tex, skall kosta 200-300 miljoner att bygga, hamnar på 1 miljard+.
Utan att man behöver ta på sig foliehatten så kan man ju kanske se att det sitter någon där på kommunen som får ett förslag att acceptera bygget för 500k extra i form av "konsulttid" för ett tal eller liknande.
Då de ändå inte bär något ansvar för vad de gör, så finns det inte direkt så många nackdelar att acceptera.
Just det att många inom denna sfären bär ansvaret för vad "vanligt" folk skall få, så duckar många från frågor och ingen vill ta ansvaret.

För att återgå till den röda tråden, så händer ju det här på flera håll.
Filminsitutets VD bör ju gå en kurs i hur man gör bra filmer istället.
I det stora är det helt fel att man skall bli tvingad till att betala för något, man inte vill ha.

Tillägg för SweC regler :§1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande

Varken partipolitik, partitillhörighet eller liknande nämndes.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Lika rimligt som att tvångsbeskatta bilar för att stödja hästtransporter, tvångsbeskatta datorer för att stödja skrivmaskiner, tvångsbeskatta digitalkameror för att stödja kameratillverkare.
Föråldrad teknik har genom alla tider konkurrerats ut av nya bättre saker.

Den bättre tekniken är alltså amerikansk engelska istället för svenska? Jag känner att du får jobba lite på dina liknelser...

Permalänk
Hedersmedlem

Komplicerat ämne det här.

Svensk film på svenska kan inte bära sig själv på sina egna ben. Marknaden är för liten helt enkelt. Vill vi ha bra svensk film så behöver det bekostas av det allmänna på ett eller annat sätt, och inte bara genom att kasta pengar på problemet, utan att öppna dörrar och möjliggöra för de som vill skapa film att göra det, på olika sätt. Få ner trösklarna helt enkelt, så att det kan skapas mer film som folk faktiskt är intresserade att titta på. Det är inte ett problem unikt för film på något sätt, vi har stora problem i samhället idag med att finanisera andra samhällsbärande institutioner, som journalistik, till exempel.

Det är naivt att tro att man kan bekosta detta genom att beskatta streamingbolagen. De har ingen pengamaskin som trycker pengar som man kan ta del av, utan pengarna kommer istället från de som tittar, som då kommer sitta där med höjda avgifter som resultat.

Nä, då är det rakare att bara helt enkelt säga att vi behöver höja kulturbudgeten med X hundra miljoner kronor och ta ut det genom förhöjd skatt, istället för att pengarna ska ta några märkliga omvägar. Det blir billigare för de allra flesta, eftersom så mycket av pengarna precis som vanligt kommer komma från de som betalar mest skatt.

Och ska vi betala för filmen på skattsedeln, ja då ska den också vara gratis att kolla på.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De skall inte ha en krona.
Om folk inte vill se filmerna/serierna de producerar, så skall vi väl för fan inte tvingas till att betala för dem?
Låt skiten dö ut. Hade de faktiskt producerat något som var värt att se, så hade de inte haft några problem att locka publik.
Vill jag verkligen se en film så betalar jag för att se den på bio, eller att jag köper den.

Jag tycker det är vrickat att kultur och andra "estet"-grejor blir finansierade av skattepengar.
Det finns ett värde i att hålla sådant vid liv för att främja turism, i andra sektorer; såsom museum etc. Men att pracka på inhemska befolkningen skitserier och skitfilmer som de flesta inte gillar är sinnessjukt. (Tvinga till att betala)

Utöver att vi blir tvångsbeskattade för media vi inte har något intresse av, av staten, så skall de börja ta betalt för något de inte ens tillhandahaver?
Jag har inte slagit på en enda TV-kanal/radio på +10 år, men likförbannat så skall jag betala för det via skattsedeln för att finansiera strunt jag inte vill se på?

Det är som om det var jag som skrev detta. Precis detta 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tjänstemannaansvaret har ju dessvärre avskaffats.
Du kan strössla pengar till höger och vänster utan påföljder.
Godkänner du ett projekt som skulle kostat 20 miljoner, men det landar på 300 miljoner? Ingenting hän der för personen som godkände det.
Klart som korvspad att det är korrupt, men ändå sägs Sverige vara ett av de länder som har lägst korruption.

Ta alla badhus tex, skall kosta 200-300 miljoner att bygga, hamnar på 1 miljard+.
Utan att man behöver ta på sig foliehatten så kan man ju kanske se att det sitter någon där på kommunen som får ett förslag att acceptera bygget för 500k extra i form av "konsulttid" för ett tal eller liknande.
Då de ändå inte bär något ansvar för vad de gör, så finns det inte direkt så många nackdelar att acceptera.
Just det att många inom denna sfären bär ansvaret för vad "vanligt" folk skall få, så duckar många från frågor och ingen vill ta ansvaret.

För att återgå till den röda tråden, så händer ju det här på flera håll.
Filminsitutets VD bör ju gå en kurs i hur man gör bra filmer istället.
I det stora är det helt fel att man skall bli tvingad till att betala för något, man inte vill ha.

Tillägg för SweC regler :§1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande

Varken partipolitik, partitillhörighet eller liknande nämndes.

Hehe, ja, och sen kommer frågan om hur man definierar korruption. Kort sagt kan det väl sägas att alla utom ett fåtal osedvanligt korkade/duperade/naiva människor ser om sitt eget hus först. Den som inte gör det är kort sagt en förlorare annat än möjligen moraliskt. Moral köper dock inte shiten alla vill ha.

Utan att vilja ursäkta det, är det korruption att följa partilinjen för att snabba på eller rent av alls möjliggöra karriären? Att tycka rätt för att få det där toppjobbet i Bryssel med > €10k i månaden? Och så vidare. Eller ska det till otillbörliga inbetalningar till privata konton? Någonstans gör vi väl alla val som gynnar oss, trots att etos säger något annat. Inte alltid någon helt lätt gränsdragning.

Det vore intressant att veta hur många av de som låter sig korrumperas idag som gav sig in i politiken för att de tyckte sådant sköttes fel tidigare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

3 månader sen hon tillträdde som VD och hon vill redan ha mer pengar.
Men det är klart att åren på SVT har väl vant henne med tillgången på skattepengar mer än prestation.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att det man säger i klartext är helt enkelt

Det vi producerar har så otroligt låg kvalitet att vi inte klarar av att konkurrera så vi behöver ta till andra medel

Har man 4 skådisar som alternerar runt i alla filmer blir det lätt tröttsamt. För att inte ens tala om det absoluta skräpet som svensk film titulerar som Hollywood kvalitet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

3 månader sen hon tillträdde som VD och hon vill redan ha mer pengar.
Men det är klart att åren på SVT har väl vant henne med tillgången på skattepengar mer än prestation.

Fast det här handlar förstås inte om hur länge hon har varit där, utan om den utredning om den framtida filmpolitiken som tillsatts.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/01/regeringen...

Permalänk
Medlem

Idag är en del av priset på en biobiljett skatt som går till Filminstitutet. När fler filmer streamas hem till folk istället för att visas på bio så går Filminstitutet miste om skatt, kan man tycka. Inte konstigt att hon ber om den här skatten då.

(Detta borde ha stått i artikeln, f.öv)

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Anna Croneman får väl ta och höja priserna på svensk film, så får vi se hur bra det blir. Alla vet ju att svensk film inte kommer bli bättre av mer pengar. Budgeten är sällan ett problem. Svenska filmen Avgrunden släpptes ungefär samtidigt och hade samma budget som Godzilla Minus One. Gissa vilken film som vann en oscar?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inte ett öre till dom.
Och det redan statliga anstödet med 62 kr per capita, alltså typ 68 miljoner kr ska förstås inte ges.
Ta bort alla såna här orättvisa kulturskatter/kulturstöd. Det blir alltid någon som inte anses vara "finkultur" som inte får dom pengarna och som då får orättivs konkurrens.
Ta opera till exempel. Vet ni om att 80 jävla procent av kungliga operans intäkter är skattefinansierade.
80% för att en kulturell elit ska kunna se något dom ändå har råd med!
Likadant med snacket om symfoniorkesterstödet i Norrköping där man inte kunde finansiera grudnläggande verksamehter.
När vi ändå är i farten så undarr jag hur i h-vete vi kan ge 8 miljarder per år till SVT där man öser ut pengar på underhållning som deltävlingar i melodifestivalen och annat dravel som bevisligen inte är grundläggande versksamhet som är till nytta för någon samhällsmedborgare.
Jag är inte emot public service. Den är viktig och behövs för att ha program där tex makthavare/företeg ska kunna granskas utan att vara beroende av konflikter med reklamfinansiärer, tex.
Men att pengar ska ösas på skit som ändå kan köras i kommersiella kanaler då man vet att pengarna behövs på andra områden och samtidigt som privatpersones ekonomi är pressad av inflation och höga räntor tycker jag det är skandal att sånt försigår.
Likadant med partisöd, presstöd, ekonomiskt stöd till olika föreningar etc...
Är inte emot skatt per se, vill bara att den ska fördela till rätt saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag älskar att det man säger i klartext är helt enkelt

Det vi producerar har så otroligt låg kvalitet att vi inte klarar av att konkurrera så vi behöver ta till andra medel

Har man 4 skådisar som alternerar runt i alla filmer blir det lätt tröttsamt. För att inte ens tala om det absoluta skräpet som svensk film titulerar som Hollywood kvalitet

Nu är förstås ett betydande problem för svensk film att den potentiella marknaden är mycket mindre än för Hollywood, eller även fransk eller tysk film, om filmen inte ska göras på engelska från början för en internationell publik. Vilket ju inte riktigt är det huvudsakliga målet med att göra just svensk film av den typ man främst ger stöd för.

Sedan är det kanske lite roligt i sammanhanget att du länkar till en film som beställts av Netflix...

Permalänk
Medlem

Kärringen får väl hitta andra sätt att få mer medel till sina lönehöjningar. Be om ursäkt eller avgå.