Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

IPX4 klarar väl inte 10L/minut? Utan klarar strilande vatten i 10min.
Ip44 använder man inte där det finns risk för extrem väta, typ spöregn. Då det kommer läcka in.

Vore den X5 så hade den varit spolsäker...

Skrev ordagrant "10 liter vatten per minut som strilas över provföremålet i 5 minuter med trycket 80 – 100 kPa."

Källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Skrev ordagrant "10 liter vatten per minut som strilas över provföremålet i 5 minuter med trycket 80 – 100 kPa."

Källa.

Föremålen testas i 10min för IPX4, så wiki måste ha fel..

"The IPX4 IP Code Testing involves exposing an electronic device to water sprayed from all directions for at least ten minutes. The water volume will depend on the method used to apply it but can range between 0.7 liters per minute per hole to 10 liters per minute. "
https://keystonecompliance.com/ipx4-ingress-protection-testin...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Har gått från en sedvanlig portabel AC som låter runt 65 dB till en tvådelad variant vars innerdel endast låter 39 dB, och kan rekommendera denna typ av AC starkt, då utedelen inte hörs alls när fönstret är 'stängt'. Utedelen är också IPX4-klassad så den klarar "10 liter vatten per minut som strilas över provföremålet i 5 minuter med trycket 80 – 100 kPa". Den har dock begränsad kyleffekt på 5000 BTU så är den inte lämplig för rum större än 20 kvm.

https://www.youtube.com/watch?v=IEDgEgwkvBg

Någon bild på din lösning?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Föremålen testas i 10min för IPX4, så wiki måste ha fel..

"The IPX4 IP Code Testing involves exposing an electronic device to water sprayed from all directions for at least ten minutes. The water volume will depend on the method used to apply it but can range between 0.7 liters per minute per hole to 10 liters per minute. "
https://keystonecompliance.com/ipx4-ingress-protection-testin...

Jag är ingen expert utan använder mig av, och förlitar mig på Wikipedia, precis som så många andra. Nu i efterhand ser jag att en av källorna som anges är Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som i följande pdf skriver:

"IPX4.
Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/ minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spridarmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Vattenstrilningen utförs från alla riktningar på kapslingens ytor."

"Acceptansvillkoren för IPX4 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras."

Hur som helst har jag aldrig påstått att utedelen skulle klara 'extrem väta, typ spöregn', utan "10 liter vatten per minut som strilas över provföremålet i 5 minuter", vilket stämmer om metod två används.

Skrivet av EyeNEye:

Någon bild på din lösning?

Är för privat av mig för att lägga upp bilder online. Youtube-klippet i mitt första inlägg i denna tråd visar rätt bra hur det ser ut då jag inte heller använder den permanent monterad utan flyttar runt den efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Jag är ingen expert utan använder mig av, och förlitar mig på Wikipedia, precis som så många andra. Nu i efterhand ser jag att en av källorna som anges är Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som i följande pdf skriver:

"IPX4.
Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/ minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spridarmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Vattenstrilningen utförs från alla riktningar på kapslingens ytor."

"Acceptansvillkoren för IPX4 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras."

Hur som helst har jag aldrig påstått att utedelen skulle klara 'extrem väta, typ spöregn', utan "10 liter vatten per minut som strilas över provföremålet i 5 minuter", vilket stämmer om metod två används.

Ok var säker att det är 10min.

Skrivet av Chunken:

Är för privat av mig för att lägga upp bilder online. Youtube-klippet i mitt första inlägg i denna tråd visar rätt bra hur det ser ut då jag inte heller använder den permanent monterad utan flyttar runt den efter behov.

Videon visar inte hur utedelen eller genomföringen monteras dock.
Om den hänger på fönsterkarmen så lär den inte användas i lägenheter pga fallrisk? Precis som blomkrukor inte får sticka ut på en balkong.

Edit.
Sen står detta I manualen för qlima

"Låt aldrig enheten komma i kontakt med vatten. Spruta inte apparaten med vatten eller
nedsänk den eftersom sådan åtgärd kan orsaka kortslutning." så då lär den inte vara IPX4?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Gillar att dom klassas som portala när dom flesta är as stora.. finns inga små portala acs? Med köldmedel i

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kör du kyla eller avfuktning?

Om du kör kyla så drar den varma utluften med sig vattnet ut (det släpps ut via varma radiatorn)

Mest kyla men kanske avfuktning på natten. Jag kommer nog även konvertera om den till dubbel slang. Märker att min lägenhet får ett jäkla undertryck, kör ac i 3 timmar sänker temperaturen med ca 4-5 grader, stänger av ac:n och dörren. Inom 1 timme är temperaturen uppe igen. Jag vill bara veta var jag kan hitta en dräneringsslang någonstans?

Om jag skulle använda dubbel slang på natten oavsett om det är för kylning eller avfuktning så kommer ac:n samla på sig en massa vatten eftersom det är över 100% luftfuktighet här.

Annars får jag väl ställa den på toalettsitsen och skruva av korkarna för att tömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

Mest kyla men kanske avfuktning på natten. Jag kommer nog även konvertera om den till dubbel slang. Märker att min lägenhet får ett jäkla undertryck, kör ac i 3 timmar sänker temperaturen med ca 4-5 grader, stänger av ac:n och dörren. Inom 1 timme är temperaturen uppe igen. Jag vill bara veta var jag kan hitta en dräneringsslang någonstans?

Om jag skulle använda dubbel slang på natten oavsett om det är för kylning eller avfuktning så kommer ac:n samla på sig en massa vatten eftersom det är över 100% luftfuktighet här.

Annars får jag väl ställa den på toalettsitsen och skruva av korkarna för att tömma.

Slangen borde ju funnits med? Gjorde iaf med electrolux.

Sen kommer ingen lösning vara bättre än din isolering. Det enda som är okej är FTX med typ fjärrkyla

Visa signatur

Permalänk

Slangen borde ju funnits med? Gjorde iaf med electrolux.

Sen kommer ingen lösning vara bättre än din isolering. Det enda som är okej är FTX med typ fjärrkyla

Nej tyvärr inte. Dubbelkollade manualen men allt som ska vara med är med. Det är inte en jätte big deal om jag måste tömma den då och då pga hög luftfuktighet.

Min isolering är så bra som det går, vilket inte är mycket. Har ett dörr kit som funkar. Men jag har ventilations öppningar över både balkongdörren och fönsteret. Vill nog inte blockera dem. Det är därför jag funderar på att bygga om den till 2 slang lösning.

Permalänk
Medlem

Det är så najs att få in grannens matos i köket och grannens tvättlukt i mitt badrum tack vare allt undertryck. :):):)
Orkar inte med något dubbelslang hack, så gnäller bara av mig lite snabbt här.

Permalänk
Medlem

Ok var säker att det är 10min.

Videon visar inte hur utedelen eller genomföringen monteras dock.
Om den hänger på fönsterkarmen så lär den inte användas i lägenheter pga fallrisk? Precis som blomkrukor inte får sticka ut på en balkong.

Edit.
Sen står detta I manualen för qlima

"Låt aldrig enheten komma i kontakt med vatten. Spruta inte apparaten med vatten eller
nedsänk den eftersom sådan åtgärd kan orsaka kortslutning." så då lär den inte vara IPX4?

Ja, det står så i manualen men det är nog för att friskriva sig från mindre begåvade människor som kanske får för sig att tvätta enheten i badkaret. Det finns ju en anledning till att det måste finnas instruktioner på schampoflaskor.

Det är en produkt som är tillverkad för att transportera fukt och vatten från inne- till utedelen där det också samlas. Om den inte skulle klara fukt och vatten så skulle den inte få säljas, speciellt inte när den (utedelen) här i Sverige är IPX4-klassad av importören för Skandinavien (Klimabrands). I Nederländerna där tillverkaren håller till räcker det att den är IP24-klassad, vilket den också är där.

Denna typ av enhet är egentligen tillverkad för att användas i husbilar eller husvagnar, men fungerar lika bra i hemmet eller stugan om man håller sig till utrymmen på 20 kvm. Monteringen är likadan oavsett vilken tillverkare man köper av.

Är som jag skrev alldeles för privat av mig för att lägga upp bilder online, men hittade en bild som visar hur jag använder den. Jag har utedelen stående på balkongen så jag behöver inte montera den. Har även en balkong i sovrummet så när jag flyttar den dit så står den även där ute på balkongen. Det medföljer dock monteringstillbehör så den går att montera i fönsterkarmen om den inte är för djup.

NetOnNet säljer en motsvarande enhet, om ön mer högljudd med sina 45 dB, under sitt egna namn Andersson ARC 2.6 Mobile, och har bilder som visar monteringstillbehören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

Nej tyvärr inte. Dubbelkollade manualen men allt som ska vara med är med. Det är inte en jätte big deal om jag måste tömma den då och då pga hög luftfuktighet.

Min isolering är så bra som det går, vilket inte är mycket. Har ett dörr kit som funkar. Men jag har ventilations öppningar över både balkongdörren och fönsteret. Vill nog inte blockera dem. Det är därför jag funderar på att bygga om den till 2 slang lösning.

Mät med linjal eller liknande och åk till Jula/Biltema/Bauhaus…

Slangar är inget problem att köpa, tänk bara på att det inte kommer rinna ’uppåt’

Permalänk
Medlem

Drog igång min AC idag, den står i fönstret helt otätad

Enda jag gjort är att den inte suger kallluft direkt utifrån

Den ger bra effekt som det verkar nu i alla fall

Den gråa halverade dunken på mitten är alltså för att den ska suga kalluften inifrån

Går förvånansvärt tyst, kompressorljuden hamnar mest ute när man ställer den så

Eeese Kaya 9000BTU
Kyler mer än 25kvm utan problem (bara öst/väst-fönster)

Permalänk
Medlem

Hehe, detta va en ny variant! 😄👍

Permalänk
Medlem

Vad händer om man sätter slangen för utblås på bilden? Kan det förstöras eller något?

Bilden kom inte med
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad händer om man sätter slangen för utblås på bilden? Kan det förstöras eller något?<Uppladdad bildlänk>

Om du bor i brf så kommer du sabba allas ventilation då du blockerar flödet och forcerar in fuktig varm luft till alla. Då jag gissar det där är Mekanisk frånluft spjäll.

Bor du i hus och det enbart är frånluft don eller tilluft så borde det fungerar att ansluta på eget bevåg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du bor i brf så kommer du sabba allas ventilation då du blockerar flödet och forcerar in fuktig varm luft till alla. Då jag gissar det där är Mekanisk frånluft spjäll.

Bor du i hus och det enbart är frånluft don eller tilluft så borde det fungerar att ansluta på eget bevåg

Det finns ett sådant i varje rum. Bor i lgh och det suger ut i samma flöde hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det finns ett sådant i varje rum. Bor i lgh och det suger ut i samma flöde hela tiden.

Då borde du inte montera på den, du kommer förstöra ventilationens in trimning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har garanterat betydligt lägre luftflöde än hur mycket luft som blåser ut från AC'n så hela luftflödet skulle ändras, plus det är väldigt fuktig luft som blåser ut från kompressorn så i absolut värsta fall så förstör du luft balansen och skapar mögel i ventilationen på grund av att du dumpar så mycket fukt där. Extremt dålig idé överlag skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad händer om man sätter slangen för utblås på bilden? Kan det förstöras eller något?<Uppladdad bildlänk>

Problemet är att varmluften ut från AC är fuktig, den kyls ner inne i det där systemet och skapar kondens, och möjligen baktryck in i andras lägenheter

Hade det varit rakt ut genom väggen så kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunken:

Är du nöjd med din lösning då? Tänker du att du tar in uteenheten om det börjar regna?

Vi har en 12 000 BTU enhet där just nu men den är ju grymt ineffektiv p.g.a. att det blir undertryck och den kyler redan nedkyld luft. Funderar på hur dessa externa 5000 BTU kommer stå sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Är du nöjd med din lösning då? Tänker du att du tar in uteenheten om det börjar regna?

Vi har en 12 000 BTU enhet där just nu men den är ju grymt ineffektiv p.g.a. att det blir undertryck och den kyler redan nedkyld luft. Funderar på hur dessa externa 5000 BTU kommer stå sig.

Om du gör som jag och kör en tvåslangslösning så kommer det bli som natt och dag. Du måste se till att den både blåser ut varmluften men samtidigt suger in lika mycket luft via en lika slang. På så sätt blir det inget undertryck samt att all luft som kylts ned också återcirkuleras inomhus istället för att att den smiter ut pga undertrycket. Då blir även en maskin på 12000BTU fruktansvärt ineffektiv och får jobba onödigt hårt också.

https://www.sweclockers.com/galleri/15425-portabel-ac-tvaslan...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

BTU betyder British Thermal Unit och är ett antikt mått på energi, inte effekt. Borde anges som BTU/h om det ska vara "lite" rätt.

I Sverige mäter vi med SI-enheter sedan länge, det är dessutom ett lagkrav.

Kyleffekten anges då i W, eller kW.

1000BTU/h motsvarar 293W, eller 0,293kW.

Blir dessutom mycket enklare att relatera till tex hur mycket effekt från en dator som ska kylas. Ni vet väl ungefär hur många W er dator utvecklar, eller räknar ni den i BTU/h också? Enda anledningen till att portabla AC-aggregat visar effekten som "BTU" är säkert för att "siffervärdet" blir större...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om du gör som jag och kör en tvåslangslösning så kommer det bli som natt och dag. Du måste se till att den både blåser ut varmluften men samtidigt suger in lika mycket luft via en lika slang. På så sätt blir det inget undertryck samt att all luft som kylts ned också återcirkuleras inomhus istället för att att den smiter ut pga undertrycket. Då blir även en maskin på 12000BTU fruktansvärt ineffektiv och får jobba onödigt hårt också.

Tack för tipset blade80. Har testat en tvåslangare tidigare (från fabrik - inte moddad alltså) och det var bra men det låter ju så förbannat oavsett. Hade hoppats fönsterenheterna är lite tystare.

Permalänk
Medlem

Hittade en skiva till ett ikeabord vi hade kastat, så nu blev det lite bättre… duger nog så för i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Såg lite konversationer runt själv-moddade två slang system att det inte alltid fungerar så bra på vissa modeller då deras övre och undre kammare inte är ordentligt förseglade och kan läcka luft mellan de för det är svårare att suga in ny luft genom slangen än förväntat, alltså att kompressor delen börjar suga in kyld luft från övre kammaren internt i maskinen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Såg lite konversationer runt själv-moddade två slang system att det inte alltid fungerar så bra på vissa modeller då deras övre och undre kammare inte är ordentligt förseglade och kan läcka luft mellan de för det är svårare att suga in ny luft genom slangen än förväntat, alltså att kompressor delen börjar suga in kyld luft från övre kammaren internt i maskinen.

Det är fortfarande långt bättre än en slang

De flesta modeller har ju funnits några år på marknaden, borde gå att se resultat och vilka modeller som är bra att göra det på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag körde ett sånt där fönsterkit i drygt en vecka innan jag tröttnade. Det var fult och omöjligt att få lika rakt och snyggt på bilderna, det drog in varmluft i blixlåset och i hörn där det inte gick att få tätt, det blev blött när det regnade. Jag sågade till en plywoodskiva med hål för slangen (riktad lite neråt för att inte få in regnvatten) och målade den i samma färg som karmen. Satte ett par fönsterhakar som den sätts fast med. Ser bra mycket mindre gräsligt ut och blir tätt och fint. Kände mig nästan lite dum efter att ha läst på och ändå slösade 200 kr på fönster(s)kitet.

Skrivet av sebbeharry:

Du får gärna visa en bild på din lösning, om du har

Nu har den värsta pollenvågen klingat av och luftrenaren ställs undan och AC:n tas fram. Såhär har jag ställt till det i sovrummet. Plywood (som jag fick skarva lite), några extra fönsterhakar och lite färg som matchar bågen (som ska målas om i år, döm inte skvankerna 😉). Jag vill också kunna ha för gardin, så har en hel rullgardin för båda fönstren och sedan en för bara högra när AC:n är på plats.

Ville som sagt ha det tätt, hyffsat säkert (åtminstone inte mindre säkert än ett stängt fönster) och framförallt snyggare än det rappliga kithelvetet. Och mörkt.

Permalänk
Medlem

Köpte en Comfort 600 Portabel AC BTU 12000.
Någon som vet om man kan köpa en längre slang för utblås? Eller om man kan köpa något för att förlänga nuvarande? Behöver typ 0.5-1 meter extra..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Köpte en Comfort 600 Portabel AC BTU 12000.
Någon som vet om man kan köpa en längre slang för utblås? Eller om man kan köpa något för att förlänga nuvarande? Behöver typ 0.5-1 meter extra..

Så kort som möjligt är att föredra

Behöver du längre slang borde du också gå upp i dimension så den inte begränsar luftflödet

Ett annat alternativ är att ha slang på kalluften för att bättre rikta den dit du vill ha den

Liknande dessa är bra annars:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsslang...