SweClockers Noobbyggarguide - Del 3: Den dramatiska moderkortsmonteringen

Permalänk
Melding Plague

SweClockers Noobbyggarguide - Del 3: Den dramatiska moderkortsmonteringen

I det här avsnittet lägger jag in moderkortet i chassit, vilket var det läskigaste momentet hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Moderkortsmonteringen har ju alltid varit det klurigaste momentet: Få in kontakterna rätt i bakkant, inte kortsluta med distanserna, ansluta alla små kablar från chassit..
Mycket som kan gå fel och har gjort det för många.

Permalänk
Medlem

Har det moderkortet själv, och jag utmanar er att installera 3.0 USB-kabeln på det moderkortet i ett FD Define 7 Compact.

Det tog mig 50% av byggtiden att lösa den kabeln genom genomdragningshålet och kabeldragningen runt den styva 3.0-kabeln.

Det kan vara riktigt trixigt ibland!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer i 30 år, har alltid monterat moderkortet först i chassit så det sitter stabilt, sen processor, minnen och grafikkort på sedan. Varför görs det inte nu, är det nåt jag har missat i den senaste tidens utveckling ?

Permalänk
Musikälskare

Mycket trevlig serie, bästa på länge

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Jag har byggt datorer i 30 år, har alltid monterat moderkortet först i chassit så det sitter stabilt, sen processor, minnen och grafikkort på sedan. Varför görs det inte nu, är det nåt jag har missat i den senaste tidens utveckling ?

Tycker det är mycket smidigare att sätta ihop paketet med Moderkort, processor, kylare, RAM & Hårddisk först, och sen använda kylaren som grepp för att sen smyga ner moderkortet mot I/O-plåt-hålet. Du har så mycket mer utrymme utanför chassit att göra de pilliga jobben.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag sätter in RAM, CPU, M:2 diskar först utanför chassit, eventuellt kylare också, beror lite på chassiet..
Idag är det nog enklare att få dit moderkort mot för några år sen då man inte behöver krångla med 2.5 eller 3.5 diskar, och dess kablar.
Sådana är förpassade till en NAS om man behöver mycket lagring över runt 10Tb+

Och den flimsiga I/O plåten som ofta är integrerad direkt på moderkortet underlättar, och distanser har ju aldrig varit nått krångligt alls varken förr eller nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Minns runt 2015 någon gång när jag skulle montera moderkort, ett Asus X99 vill jag minnas, och tappade en skruvmejsel i processorsockeln. Good times.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Jag har byggt datorer i 30 år, har alltid monterat moderkortet först i chassit så det sitter stabilt, sen processor, minnen och grafikkort på sedan. Varför görs det inte nu, är det nåt jag har missat i den senaste tidens utveckling ?

Fungerar det för dig så är det väl bara att fortsätta. Jag har sedan 25 år tillbaka monterat innan moderkortet skall i.

Jag har alltid tidigare monterat på moderbordet, fört in moderbordet och kopplat in grafikkort osv och sist kablar. Men nu vid senaste bygget insåg jag att vissa kablar kommer vara svårt att kränga in så jag fäste dessa redan innan jag förde in moderkortet. Oerhört mycket smidigare att göra så innan annars blir det på tok för trångt utrymme för mina händer.
Det gäller dock att guida in kablarna rätt samtidigt moderkortet skall in men med nuvarande strömaggregats kablar så är de ofta väldigt långa.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Keffmode:

Har det moderkortet själv, och jag utmanar er att installera 3.0 USB-kabeln på det moderkortet i ett FD Define 7 Compact.

Det tog mig 50% av byggtiden att lösa den kabeln genom genomdragningshålet och kabeldragningen runt den styva 3.0-kabeln.

Det kan vara riktigt trixigt ibland!

En uppsida är att du åtminstone hade möjlighet att plocka bort taket på chassit, vilket bör ha underlättat inkopplingen av 8-pinskontakterna från nätagget. I nästa del får Edin kämpa rätt rejält med den punkten, då Corsair-chassit som används inte har den finessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

En uppsida är att du åtminstone hade möjlighet att plocka bort taket på chassit, vilket bör ha underlättat inkopplingen av 8-pinskontakterna från nätagget. I nästa del får Edin kämpa rätt rejält med den punkten, då Corsair-chassit som används inte har den finessen.

Att kunna ta bort taket har nästan varit ovärdeligt för den här datorn! Har plockat isär den här datorn säkert över 50 gånger då jag hade stora problem med 7800X3D på launch. Fractal har verkligen gjort det lätt att ta isär chassit ner till stommen.

Byggde en likadan dator i just ett 4000D och då fick man dra fram fingertoppskänslan på 8-pin igen. Självklart ska man envisas att sätta i båda kontakterna med "bara för att" även fast man klarar sig på en. 3.0 USB var dock en mycket kortare historia!

Ska kolla nästa avsnitt och se hur det gick för Edin.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av flashen:

Mycket trevlig serie, bästa på länge

Skönt att höra!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av D.:

Moderkortsmonteringen har ju alltid varit det klurigaste momentet: Få in kontakterna rätt i bakkant, inte kortsluta med distanserna, ansluta alla små kablar från chassit..
Mycket som kan gå fel och har gjort det för många.

Det kan jag hålla med om. Behövde vara väldigt noggrann där.