Permalänk

usb c till DisplayPort funkar inte!

Hej. Har en HP Laptop med Thunderbolt 3 (SS) som ska ha stöd för DisplayPort 1.3 enligt manual.

Jag har en kabel (USB-C > DisplayPort)
Den funkar inte för någon anledning. Min skärm har stöd för 1.4 och 1.2 och kan toggla mellan båda men får en "No signal"

Kabeln är DP 1.2, men om jag förstår rätt så ska kabeln fungera med 1.3 ändå.

Det är inget fel på Thunderbolt porten, kan ladda laptop och mobil med porten utan problem.

Permalänk
Medlem

Vi behöver veta 3 saker för att kunna felsöka ordentligt:
Vilken laptop, vilken kabel och vad det är för skärm du har.

Permalänk

Viken hp laptop?

Om du har mer än en gpu så kan det vara att den körs på grafiken i processorn endast och du isf får aktivera skärmen från mjukvaran till det grafikchippet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av tonii:

Vi behöver veta 3 saker för att kunna felsöka ordentligt:
Vilken laptop, vilken kabel och vad det är för skärm du har.

HP ZBook 15v G5
,
Denna kabel:
https://noerdic.se/products/usbc-to-dp-cable-50cm-black-usbc-...

En Huawei Mate view 27" (165hz)

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Viken hp laptop?

Om du har mer än en gpu så kan det vara att den körs på grafiken i processorn endast och du isf får aktivera skärmen från mjukvaran till det grafikchippet.

Tror inte att det är problemet, provade att stänga av integrerad grafik via bios och via Windows, det hjälpte inte

Permalänk
Skrivet av BigBoi777:

Tror inte att det är problemet, provade att stänga av integrerad grafik via bios och via Windows, det hjälpte inte

Om jag inte tolkar hps sida fel är thunderbolt porten endast kopplad till intel hd630 kretsen även om du har modellen med quadro p600 kortet och p600 gpun är bara kopplad till den interna skärmen.

Så stängde du av det chippet så stängde du troligen dessutom av thunderbolt porten som bildutgång.

Visa signatur

Permalänk

Om jag inte tolkar hps sida fel är thunderbolt porten endast kopplad till intel hd630 kretsen även om du har modellen med quadro p600 kortet och p600 gpun är bara kopplad till den interna skärmen.

Så stängde du av det chippet så stängde du troligen dessutom av thunderbolt porten som bildutgång.

Okej märkligt, aja kan leva med 144hz, har inga planer att gamea, det är endast för studier.

Misstänker att det är kabeln som inte vill samarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBoi777:

Okej märkligt, aja kan leva med 144hz, har inga planer att gamea, det är endast för studier.

Misstänker att det är kabeln som inte vill samarbeta.

Kan du köra HP Support Assistant och söka efter uppdateringar?

Vet av erfarenhet att det finns en uppdatering som heter HP All Docks (ethernet) som gör att basala funktioner inte fungerar. Kolla och återkom

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Kan du köra HP Support Assistant och söka efter uppdateringar?

Vet av erfarenhet att det finns en uppdatering som heter HP All Docks (ethernet) som gör att basala funktioner inte fungerar. Kolla och återkom

Ska prova, ska jag radera hp all docks då? Eller bara uppdatera allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBoi777:

Ska prova, ska jag radera hp all docks då? Eller bara uppdatera allt?

Uppdatera allt. INTE radera.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Uppdatera allt. INTE radera.

Allt är updated, fanns inget att ladda ner

Permalänk

Vart hitta du denna information?

Permalänk
Skrivet av BigBoi777:

Vart hitta du denna information?

Står inte i klartext men efter att läst lite om dens anslutningsmöjligheter och skillnaderna mellan modellerna tolkade jag det som att tb porten använder intel gpun för bildutgången oavsett modell.

Säger inte att det garanterat är så men inget ovanligt fenomen.

Speciellt inte på kontorslaptops och ännu troligare pga modellens ålder.

Visa signatur