Komplett.se a152 för 11990 kr. Är det bästa dealen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

MSI-kortet är bra. Nackdelen är två M.2-platser istället för tre och inget PCIe 5.0-stöd på någon M.2-plats men de flesta lär inte påverkas av detta.

Och MSI var något dyrare, så egentligen har jag klantat mig. Borde jag byta till ASUS kortet? Kan fortfarande avbeställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodak:

Och MSI var något dyrare, så egentligen har jag klantat mig. Borde jag byta till ASUS kortet? Kan fortfarande avbeställa.

Jag hade nog bytt till ASUS-kortet i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodak:

Och MSI var något dyrare, så egentligen har jag klantat mig. Borde jag byta till ASUS kortet? Kan fortfarande avbeställa.

Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade nog bytt till ASUS-kortet i så fall.

Jag instämmer, har du möjlighet så byt till ASUS kortet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Så... Bytt ut moderkortet till ASUS b650..
Velar lite kring ram. 4 minnesplatser så jag fundersr på att behålla 16gb idag och utöka med två stickor till när det behövs.
Ska jag ändå gå upp till 6000mhz (+197)?

Förstår det som att +900kr för att gå upp till 32gb 6000mhz är dyrt o därför inte värt pengarna.

Tacksam för input

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Så... Bytt ut moderkortet till ASUS b650..
Velar lite kring ram. 4 minnesplatser så jag fundersr på att behålla 16gb idag och utöka med två stickor till när det behövs.
Ska jag ändå gå upp till 6000mhz (+197)?

Förstår det som att +900kr för att gå upp till 32gb 6000mhz är dyrt o därför inte värt pengarna.

Tacksam för input

Jag valde att "nedgradera" minnena till ett par 2x8gb utan RGB. Blev minus några tior. Sen beställde jag minnen på inet, 2x16gb, 6000mhz för 1199:-.
Blev i slutändan ungefär samma som att uppgradera hos komplett med fördelen att jag nu har 2x8gb över till ett annat projekt.

Nån som vet hur snabbt komplett brukar skicka? Inte hänt nåt med min order :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodak:

Jag valde att "nedgradera" minnena till ett par 2x8gb utan RGB. Blev minus några tior. Sen beställde jag minnen på inet, 2x16gb, 6000mhz för 1199:-.
Blev i slutändan ungefär samma som att uppgradera hos komplett med fördelen att jag nu har 2x8gb över till ett annat projekt.

Nån som vet hur snabbt komplett brukar skicka? Inte hänt nåt med min order :/

Brukar skickas samma dag/dagen efter. Nu har det iofs varit Norges nationaldag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Brukar skickas samma dag/dagen efter. Nu har det iofs varit Norges nationaldag

Även om man gör ändringar i standard konfigurationen?
Beställde om igår runt lunch och status är fortfarande "Order mottagen"

Permalänk
Skrivet av rodak:

Jag valde att "nedgradera" minnena till ett par 2x8gb utan RGB. Blev minus några tior. Sen beställde jag minnen på inet, 2x16gb, 6000mhz för 1199:-.
Blev i slutändan ungefär samma som att uppgradera hos komplett med fördelen att jag nu har 2x8gb över till ett annat projekt.

Nån som vet hur snabbt komplett brukar skicka? Inte hänt nåt med min order :/

Jag tänkte mer på att om jag går upp till 6000Mhz så kan jag köpa 2x8gb extra sen men minnen vill ha samma hastigheter förstår jag så därför frågan om jag ska gå upp i frekvens redan från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodak:

Även om man gör ändringar i standard konfigurationen?
Beställde om igår runt lunch och status är fortfarande "Order mottagen"

Jag har aldrig gjort ändringar i ett paket tidigare så jag vet inte.
Enklast är nog att chatta med dem, de har kanske fått slut på någon del

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har aldrig gjort ändringar i ett paket tidigare så jag vet inte.
Enklast är nog att chatta med dem, de har kanske fått slut på någon del

Tack för svar.
Avbeställde och köpte lösa delar istället (något bättre och en del dyrare men YOLO)

Permalänk

Hallådär,

De flesta förslagen från samtliga verkar inte finnas kvar. Är det någon som har lite andra tips på byten om man skulle vilja köpa den här datorn idag? @rodak @Alastor Moody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastapolitan:

Hallådär,

De flesta förslagen från samtliga verkar inte finnas kvar. Är det någon som har lite andra tips på byten om man skulle vilja köpa den här datorn idag? @rodak @Alastor Moody

Permalänk
Medlem

Nu är det min tur.

Hur ville ni uppgradera a152 komplett bygget för att framtidssäkra det? Jag försökte med detta;
Phanteks Eclipse G360S Mid Tower
Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT
AMD Ryzen 5 7500F CPU
CM Hyper 212 ARGB Komplett Edition
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB
Kingston NV2 NVMe SSD 1TB
MSI MAG A650GL 650W PSU
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort
Uten operativsystem

Priset gick från 11,000 --> 13,431kr.

Alternativt har jag övervägt att beställa en PC med byggnation från Inet - detta är mitt ärliga försök. Jag vill gärna ha en "framtidssäker" PC för cirka 15000kr som skall klara gaming, spelar aktuellt mycket fornite och överväger att köpa elden ring. Min flickvän har skämtat om mig att köpa mig en ny skärm, 1440p, så det skall man också ha i tankarna.
Vill mitt försök funka - eller är jag naiv?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/QQMqAdbpJxJP_kJPiaTbF3_SqAs/eget-forsok

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av 15kå:

Nu är det min tur.

Hur ville ni uppgradera a152 komplett bygget för att framtidssäkra det? Jag försökte med detta;
Phanteks Eclipse G360S Mid Tower
Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT
AMD Ryzen 5 7500F CPU
CM Hyper 212 ARGB Komplett Edition
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB
Kingston NV2 NVMe SSD 1TB
MSI MAG A650GL 650W PSU
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort
Uten operativsystem

Priset gick från 11,000 --> 13,431kr.

Alternativt har jag övervägt att beställa en PC med byggnation från Inet - detta är mitt ärliga försök. Jag vill gärna ha en "framtidssäker" PC för cirka 15000kr som skall klara gaming, spelar aktuellt mycket fornite och överväger att köpa elden ring. Min flickvän har skämtat om mig att köpa mig en ny skärm, 1440p, så det skall man också ha i tankarna.
Vill mitt försök funka - eller är jag naiv?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/QQMqAdbpJxJP_kJPiaTbF3_SqAs/eget-forsokhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/QQMqAdbpJxJP_kJPiaTbF3_SqAs/eget-forsok

Mvh

Jag beställde först komplett datorn med lite modifieringar men avbeställde och byggde eget till slut, lite dyrare men känns mer framtidssäkrad och allt kom fram snabbare:

Permalänk
Skrivet av rodak:

Jag beställde först komplett datorn med lite modifieringar men avbeställde och byggde eget till slut, lite dyrare men känns mer framtidssäkrad och allt kom fram snabbare:
https://komponentkoll.se/bild/AOBoB.png

Förstår. Märker att det ofta är det man landar i till slut. Men ville göra det väldigt smidigt för mig och försöka hålla kostnaden nere.
Och när jag försöker byta ut lite komponenter så verkar det vara ganska begränsat i kompletts "anpassa inför köp"..
Så i slutändan tänker jag bara byta moderkortet för det verkar vara det som rekommenderas mest. Eller är det bara att ta den som helt paket och vara nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastapolitan:

Förstår. Märker att det ofta är det man landar i till slut. Men ville göra det väldigt smidigt för mig och försöka hålla kostnaden nere.
Och när jag försöker byta ut lite komponenter så verkar det vara ganska begränsat i kompletts "anpassa inför köp"..
Så i slutändan tänker jag bara byta moderkortet för det verkar vara det som rekommenderas mest. Eller är det bara att ta den som helt paket och vara nöjd?

Jag hade definitivt bytt ut RAM till: Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB 2x16GB för 633 kr innan jag byter moderkort.

Jag hade dock samtidigt tagit ett B650 moderkort istället, då det är mer framtidssäkert och AM5 sannolikt får nya processorer tom 2027 och A620 har inte stöd för PBO

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag hade definitivt bytt ut RAM till: Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB 2x16GB för 633 kr innan jag byter moderkort.

Jag hade dock samtidigt tagit ett B650 moderkort istället, då det är mer framtidssäkert och AM5 sannolikt får nya processorer tom 2027 och A620 har inte stöd för PBO

Mvh

De tar ju dock 1000kr för att uppgradera moderkortet.. nu är frågan om det är bättre att beställa via inet och lägga lite mer.