Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM på Gigabyte G5 KE

Jag har denna laptop Gigabyte G5 KE. Som ni ser i specsen så stödjer den upp till 64GB RAM. Jag undrar om jag stoppar in 64GB RAM att jag kommer få ut hela 64GB eller måste jag kanske uppgradera BIOS för att det ska gå? Min BIOS version är FB04 och det finns FB05 och FB06. Kommer det funka så jag får ut 64GB RAM?

Om jag skulle behöva uppgradera BIOS så finns det ett problem. Jag har glömt BIOS lösenordet och kan inte ändra några inställningar eller flasha BIOS därifrån. Kan man uppgradera BIOS på denna laptop i Windows 11 miljö? Hur går det till? Om det skulle gå. Kommer jag behöva ändra nåt i BIOS för att kunna slutföra uppgraderingen av BIOS för jag är som sagt utelåst från BIOS inställningarna?

Jag har skickat ett meddelande till Gigabyte supporten och av egen erfarenhet så kan det ta ett bra tag innan jag får något svar så därför frågar jag här i hopp om att ni har bättre koll än jag och kanske kan svara på mina frågor och kanske går lite fortare. Tacksam för all svar.

Permalänk
Medlem

Man brukar aldrig behöva uppdatera BIOS för att kunna använda mer minne, så köp och testa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man brukar aldrig behöva uppdatera BIOS för att kunna använda mer minne, så köp och testa.

Du hade rätt. Uppgraderade från 16GB till 64GB RAM och det var inga bekymmer