Vinn nätagg från Seasonic

Slå ihop två oallokerade ytor på hårddisk

Permalänk
Medlem

Slå ihop två oallokerade ytor på hårddisk

Lyckas inte googla mig fram till något vettigt. Hur slår jag ihop dessa? Och varför kan jag inte ta bort systempartitionen? Det är inte en bootdisk och den satt inte i datorn när jag installerade windows.

Jag vill alltså uppnå en enda oallokerad del av disken som jag vill göra lagringsutrymme av.

Tack!

Permalänk
Medlem

Högerklicka och ta bort volymerna. Skapa (formatera) sedan ny volym?

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag kunde skapa en partion -> Extend volume med det som var kvar. Men det går inte. Och varför låter inte Windows migh ta bort en systempartition på 56 gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag trodde jag kunde skapa en partion -> Extend volume med det som var kvar. Men det går inte. Och varför låter inte Windows migh ta bort en systempartition på 56 gb?

Om du har flera diskar inkopplade i datorn när du installerar windows, så lägger sig tyvärr ofta boot partitionen på anna disk än den du faktislt installerar windows på.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

56 GB är ju bisarrt mycket för en EFI-partition; de är ofta typ 100-512 MB. Min är 100 MB (Windows 11). Fast sen har jag en på 488 MB också till Linux.

Kan du ge den en bokstav och se vad som är på den?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Sötast

Jag hade bootat den på en linux usb, kört gparted, wipat hela disken och sedan formaterat på nytt så som du vill ha den.

diskverktygen i windows är under all kritik.
Det bästa windows har att erbjuda är diskpart och det är inte särskilt kraftfullt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Den disken kommer från en färdig dator. Partitionen är där du återställer ifrån om disken hade varit i sin ursprungliga dator.

Du kan ta bort allt och göra en partition av allt.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Om du är helt helt helt hundra på att boot inte ligger på denna disk så kan du lösa detta med Diskpart.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

om partitionen inte tillhör det Windows som du är inne på så kan du testa ta bort i CMD
öppna CMD och skriv
diskpart
list disk
select disk (siffra)
list partition
select partition (siffra)
delete partition override

Permalänk
Medlem

Det finns verktyg att ladda ned för att flytta partitioner på en disk. Har för mig att jag använt detta någon gång https://www.easeus.com/partition-manager-software/resize-and-...

Tror att trail-versionen iaf tillåter flytt, men sen kostar det snabbt pengar. För något som borde finnas inbyggt i operativet ...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Det finns verktyg att ladda ned för att flytta partitioner på en disk. Har för mig att jag använt detta någon gång https://www.easeus.com/partition-manager-software/resize-and-...

Tror att trail-versionen iaf tillåter flytt, men sen kostar det snabbt pengar. För något som borde finnas inbyggt i operativet ...

Det är i såna lägen man kör gparted live. Gratis vad man än vill göra och välbeprövat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS