Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Den där listan är inte uppdaterad på länge. Finns flera KOs med på listan som är på shame sidan fast att man har IPv6 aktiverat i stadsnätet.

Det rör på sig snabbt nu. Nätet är viktigare än operatören, tyvärr inte lika enkelt att byte ut. Bredand2 och Bahnhof erbjuder alltid IPv6 om nätet har stöd för det. Telia har alltid IPv6 i deras eget fibernät ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Det rör på sig snabbt nu. Nätet är viktigare än operatören, tyvärr inte lika enkelt att byte ut. Bredand2 och Bahnhof erbjuder alltid IPv6 om nätet har stöd för det. Telia har alltid IPv6 i deras eget fibernät ?

Av egen erfarenhet så vill jag säga att de mindre aktörerna av ISP är oftast inte problemet, utan de stora. Dock inte Telia, Telia ställer upp med IPv6 i stadsnäten som de själv inte äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Inte riktigt sant... Sitter med Servanet, de har bekräftat att de har IPv6 stöd hela vägen ut till mig. Kollar sen med Bahnhof, fritt citerat ur minnet: "nä vi kan inte erbjuda IPv6 i Servanet's nät, är nog några månader bort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Av egen erfarenhet så vill jag säga att de mindre aktörerna av ISP är oftast inte problemet, utan de stora. Dock inte Telia, Telia ställer upp med IPv6 i stadsnäten som de själv inte äger.

Ja och deras eget nät antar jag?
I prakten är det Telia, Telenor och Tele2 som spelar roll det har säkert över 60% av marknaden. Telia lanserade native IPv6 förra året. Telenor och Tele2 har endast aktiverat IPv6 i mobilnätet men inte Telia 🙃.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Inte riktigt sant... Sitter med Servanet, de har bekräftat att de har IPv6 stöd hela vägen ut till mig. Kollar sen med Bahnhof, fritt citerat ur minnet: "nä vi kan inte erbjuda IPv6 i Servanet's nät, är nog några månader bort"

Så här några månader senare, några nyheter i denna fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

https://ispmedipv6.se/isp/

Tobbe har en bra lista!
Enjoy!

Hur ligger det till för er (Bredband2)? Anledningen jag frågar är att jag nyligen har testat att aktivera IPv6 (DHCPv6) och det verkar funka, men bara delvis. Jag får ett /56-prefix från IA_PD, vilken verkar funka ordentligt åt båda hållen, och jag får en IA_NA-adress, och den funkar ordentligt för utgående paket, men det inkommande paket på IA_NA-adressen verkar inte routas till mig. Jag ser om jag pingar en VPS från routern att ping-paketen kommer fram till VPS:en, med IA_NA-adressen som käll-adress, men responsen kommer inte tillbaka till routern. Jag är på Telias fiber. Bredband2 är listat under IPv6 hall of Fame på sidan du länkar till, men supporten hävdar bestämt att de inte alls har IPv6.

Permalänk

Varför går utrullningen av ipv6 så långtsamt i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaggyKar:

Hur ligger det till för er (Bredband2)?

Bredband2 levererar IPv6.
Vad har du för router? Testa och anslut en dator direkt till uttaget och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Bredband2 levererar IPv6.
Vad har du för router? Testa och anslut en dator direkt till uttaget och se om det fungerar bättre.

Det är en Turris Omnia, vilken kör OpenWRT.

Har testat att ansluta en laptop direkt, och den får inte heller någon inkommande trafik på den adress den blir tilldelad (och laptopen försöker ju inte begära någon prefix delegation, utan bara en adress).

Och ja, det verkar ju onekligen finnas någon IPv6, eftersom DP-blocket funkar ordentligt, men det jag tycker är konstigt är att deras kundtjänst hävdar motsatsen. Det här är det jag fick från dem när jag frågade om problemet:

Citat:

Det låter lite märkligt att ens kabelbundna enheter når IPv6, då vårt bredband endast stödjer 4.
Vi har övervägt att introducera IPv6 men det har inte gjorts ännu och därför kan jag dessvärre inte erbjuda dig support på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför går utrullningen av ipv6 så långtsamt i sverige?

Pengar. Pengar. Pengar.

Finns ingen myndighet som tvingar operatörerana att rulla ut det så då skiter dom i det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaggyKar:

Och ja, det verkar ju onekligen finnas någon IPv6, eftersom DP-blocket funkar ordentligt, men det jag tycker är konstigt är att deras kundtjänst hävdar motsatsen. Det här är det jag fick från dem när jag frågade om problemet:

Vad bra att det fungerar då har du IPv6.
Supporten går sällan att lita på i det här fallet, fungerar ipv4 har du internet punkt.

Permalänk
Medlem

Finns ingen supporter för ipv6 Ingen använder Ipv6.. Och varför?
Kommer ta minst 20 år tills det protokollet är standard.
Saken är också företag som kräver den sorten att bli standard. Blire det 5 av 4 blir IPv6 den standarden.
Företag tar den lätta vägen av ekonomiska värderingar.
Men det tar åratal tills det!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Finns ingen supporter för ipv6 Ingen använder Ipv6.. Och varför?
Kommer ta minst 20 år tills det protokollet är standard.
Saken är också företag som kräver den sorten att bli standard. Blire det 5 av 4 blir IPv6 den standarden.
Företag tar den lätta vägen av ekonomiska värderingar.
Men det tar åratal tills det!

Merparten av min trafik hemma mot internet är över ipv6, troligen ser det likadant ut för andra som har ipv6. Om bara Telia börja slå på ipv6 på deras DNN/APN så kanske siffrorna skulle se bättre ut i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Vad bra att det fungerar då har du IPv6.
Supporten går sällan att lita på i det här fallet, fungerar ipv4 har du internet punkt.

Men som sagt, bara delvis. Med det i åtanke plus att kundservice säger att det inte ska finnas alls, så får jag känslan av att det är något som har öppnats av misstag och kan försvinna när som helst, så därför undrar jag om det finns något officiellt ord från @Bredband2. Tillsvidare har jag tilldelat ett subnät från PD-prefixet till routerns WAN-gränssnitt som en workaround.

Permalänk
Skrivet av LaggyKar:

Men som sagt, bara delvis. Med det i åtanke plus att kundservice säger att det inte ska finnas alls, så får jag känslan av att det är något som har öppnats av misstag och kan försvinna när som helst, så därför undrar jag om det finns något officiellt ord från @Bredband2. Tillsvidare har jag tilldelat ett subnät från PD-prefixet till routerns WAN-gränssnitt som en workaround.

Bättre nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Merparten av min trafik hemma mot internet är över ipv6, troligen ser det likadant ut för andra som har ipv6. Om bara Telia börja slå på ipv6 på deras DNN/APN så kanske siffrorna skulle se bättre ut i Sverige.

Ja, när väl folk väl får IPv6 brukar de i många fall i princip momentant börja skicka 50% eller mer av sin trafik över IPv6. Har sett flera som sagt precis samma sak.

När fler ISP:er väl rullat ut det kan nog frågeställningen inom några år snarare bli "Varför har vi kvar IPv4?". När det blir får vi väl dock ske.

Ja, det vore fint om Telia hade IPv6 på mobilnätet också. På deras fibertjänst har det fungerat felfritt för föräldrarna i alla fall. Dubbelkollade att det hade aktiverats automatiskt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

För att nämna några få saker som går över ipv6;

Google
- allt google har är ipv6 inkl youtube
Meta
- allt meta är ipv6 så som facebook och instagram
Microsoft
- allt ms är ipv6 inkl windows updates och aktivering. Din dator behöver ingen ipv4 adress alls för att installeras eller aktiveras. Dock är tidsserven du får ipv4 only
Spotify
- desktop appen kan inte köras på ipv6 only, men musiken är över ipv6
Steam
- kan inte logga in via ipv6 only men alla nerladdningar är via ipv6
Netflix
- fullt ipv6
Max
- fullt ipv6
Disneyplus
- fullt ipv6
Skyshowtime
- fullt ipv6

Cloudflare är fullt ipv6.
AWS/GCP/Azure har stöd för ipv6 men upp till användaren om det används. AWS har börja ta betalt för publik ipv4 nu.

Plus säkert massa mer saker som jag inte känner till.

Android, iOS/iPadOS/MacOS kör xlat464 automatiskt på ipv6 only med DNS64/NAT64 nät. Windows kör det endast på WWAN av nån anledning.

När de sista mobil operatörerna slår på ipv6 så kommer nog det bli lite fart på övergången för vår del iaf.

Men ipv4 kommer ju inte försvinna på många år, CGNAT kommer ju bara byta namn till NAT64/DNS64. Men jag skulle hävda att folk redan i dag(utom windows, om det inte är via wwan) klarar sig utan en ipv4 adress om de ändå sitter bakom CGNAT.

Permalänk
Avstängd

nästan alla isper, men man måste ringa och be dom aktivera det i dom flesta fallen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

AWS/GCP/Azure har stöd för ipv6 men upp till användaren om det används. AWS har börja ta betalt för publik ipv4 nu.

Android, iOS/iPadOS/MacOS kör xlat464 automatiskt på ipv6 only med DNS64/NAT64 nät. Windows kör det endast på WWAN av nån anledning.

När de sista mobil operatörerna slår på ipv6 så kommer nog det bli lite fart på övergången för vår del iaf.

En del tjänster så som Epic Games Launcher och diverse andra är enbart några DNS records bort från att ha IPv6-stöd. De använder CDN:er som har IPv6-stöd men har inte lagt till AAAA records. Därför har det dygt upp DNS-resolvers som är specifikt anpassade för att automatiskt lägga till dessa svar vid namnuppslag då CDN:ernas IPv6-adresser enkelt kan räknas ut från IPv4-adresserna.

Även en del andra cloud-leverantörer så som Hetzner har indirekt börjat ta betalt för IPv4-adresser också, men i form av att de sänker det ordinarie priset om man väljer bort IPv4. AWS-metoden att ta extra betalt är nog mer effektiv i att få företag att lägga till IPv6-stöd dock.

Microsoft har efter att ha efterfrågat feedback från communityn nu sagt att de ska implementera 464XLAT även för andra anslutningstyper. Exakt hur snabbt detta kommer rulla ut vet jag dock inte, men det är en positiv utveckling i alla fall.

Ja, vore fint med mer IPv6 i mobilnätet. Är det enda stället jag har CGNAT.

Skrivet av klockish:

nästan alla isper, men man måste ringa och be dom aktivera det i dom flesta fallen...

Några av de stora ISP:erna i Sverige har det, men att nästan alla ISP:er här skulle ha IPv6-stöd stämmer inte alls med vad jag sett. Däremot är det fler än för några år sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

En del tjänster så som Epic Games Launcher och diverse andra är enbart några DNS records bort från att ha IPv6-stöd. De använder CDN:er som har IPv6-stöd men har inte lagt till AAAA records. Därför har det dygt upp DNS-resolvers som är specifikt anpassade för att automatiskt lägga till dessa svar vid namnuppslag då CDN:ernas IPv6-adresser enkelt kan räknas ut från IPv4-adresserna.

Ah, hade inte koll. Startade upp min ipv6 only vm för att kolla vad som funka när jag skrev posten. Steam hade jag koll på innan. Min poäng med listan är att ipv6 finns på riktigt och används flitigt.

Skrivet av blunden:

Microsoft har efter att ha efterfrågat feedback från communityn nu sagt att de ska implementera 464XLAT även för andra anslutningstyper. Exakt hur snabbt detta kommer rulla ut vet jag dock inte, men det är en positiv utveckling i alla fall.

Nice, har missat det. Troligen blir det möjligt att köra ipv6 only snart på alla OS. Har dock inte längre nått ipv6 only dnn/apn att leka med och testa det. Men ser fram emot när Telia börjar köra ipv6 där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ah, hade inte koll. Startade upp min ipv6 only vm för att kolla vad som funka när jag skrev posten. Steam hade jag koll på innan. Min poäng med listan är att ipv6 finns på riktigt och används flitigt.

Nice, har missat det. Troligen blir det möjligt att köra ipv6 only snart på alla OS. Har dock inte längre nått ipv6 only dnn/apn att leka med och testa det. Men ser fram emot när Telia börjar köra ipv6 där.

Ja, listan var bra. Tänkte att det kunde vara värt att komplettera med att diverse ytterligare tjänster som också väldigt enkelt kan aktivera IPv6 på viktiga endpoints (exempelvis spelnerladdningar via Epic Games, där man helst slipper att köra via en potentiellt överbelastad CGNAT-gateway).

Ett exempel på en sån där speciell DNS-resolver är den nedan. Vet att det finns en eller två andra också.

https://gitlab.com/miyurusankalpa/IPv6-dns-server

Det kändes alltid lite skumt att den funktionaliteten var begränsad till WWAN bara för att det är ett vanligt fall där 464XLAT kan behövas.

Ja, jag ser gärna att Telia aktiverar det för sin APN. CGNAT slipper man ju gärna. Förr i tiden fick man ju ibland med deras gamla proxy i APN-inställningarna också, vilket gjorde saken ännu värre om man inte gick in och tog bort den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaggyKar:

Om du får en /56 så är det nätet du ska använda. WAN-prefixet kan vara blockerat för att användas på Internet. Bredband2 började leverera IPv6 redan 2019 enligt tråden så jag tror inte det är ett misstag. Ingen ISP ger klara besked när IPv6 kommer Bredband2 är inget undantag.

Permalänk
Medlem

Jag har också Bredband2 och det ser ut som om jag får en ipv6 adress om jag tittar i routers WAN-interface. Om jag gör en lookup på adressen som står så står det att det är Bredband2 som är ägare.

Jag har dock inte grävt ner mig i detta något mera då ip4 fungerar fint för min del än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har också Bredband2 och det ser ut som om jag får en ipv6 adress om jag tittar i routers WAN-interface. Om jag gör en lookup på adressen som står så står det att det är Bredband2 som är ägare.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har dock inte grävt ner mig i detta något mera då ip4 fungerar fint för min del än så länge.

Du är ett par klick bort från hela internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Du är ett par klick bort från hela internet

Vad är det som jag missar idag menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det som jag missar idag menar du?

Jag tog det som att du inte använde det på lan sidan eller missförstod jag dig?

Men om man har en publik ipv4 i dag och bor i Sverige så missar man nog inget innehåll om man saknar ipv6. Men idén men internet var end to end kommunikation som på många sätt är trasigt med flera lager av nat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag tog det som att du inte använde det på lan sidan eller missförstod jag dig?

Men om man har en publik ipv4 i dag och bor i Sverige så missar man nog inget innehåll om man saknar ipv6. Men idén men internet var end to end kommunikation som på många sätt är trasigt med flera lager av nat.

Korrekt, jag använder inte IP6 på lan-sidan men var som sagt ute efter att förstå vad jag missar. Du antydde i ditt svar att jag hade en begränsad version av internet och det var det som jag inte riktigt förstod.

Jag lär mig gärna mer så om det talar om vilka knapptryck jag skall göra för att kunna uppleva hela internet så är jag intresserad att lära mig.

Permalänk
Medlem

Under wan behöver du troligen fylla i /48 /56 på prefix delegation size.

På lan behöver du sätta ett prefix delegation id, tex 0.

Ev behöver du lägga till regler i brandväggen, jag kommer inte ihåg om de autoskapas.

Jag hade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Under wan behöver du troligen fylla i /48 på prefix delegation size.

Ev behöver du lägga till regler i brandväggen, jag kommer inte ihåg om de autoskapas.

Tackar. Jag får kolla på detta i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Under wan behöver du troligen fylla i /48 på prefix delegation size.

De flesta ISP:erna brukar väl ge sina privatkunder ett /56, inte ett /48? Företag brukar få ett /48 åtminstone dock.

Visa signatur