Permalänk
Medlem

Kollade just hos svärföräldrarna som har Telia via fiber. De hade inte fått ipv6 ännu

Permalänk

Väntat i ca ett årtionde, startade precis om vår router och fick native ipv6 från Telia.. :wow:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rachmaninov:

Väntat i ca ett årtionde, startade precis om vår router och fick native ipv6 från Telia.. :wow:

ja undra varför de är så långsamma med det...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Servanet

Enligt sidan https://ispmedipv6.se/isp/ ska kommunikationsoperatörern/stadsnätet Servanet ha stöd för IPv6. När jag provar där med Bahnhof som internetleverantör får jag dock ingen IPv6-uppkoppling.

Någon här med Servanet som kan verifiera att det fungerar med någon internetleverantör överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTePe:

Enligt sidan https://ispmedipv6.se/isp/ ska kommunikationsoperatörern/stadsnätet Servanet ha stöd för IPv6. När jag provar där med Bahnhof som internetleverantör får jag dock ingen IPv6-uppkoppling.

Någon här med Servanet som kan verifiera att det fungerar med någon internetleverantör överhuvudtaget?

Har du frågat Bahnhof efter IPv6 adress till dig då?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du frågat Bahnhof efter IPv6 adress till dig då?

Nu var ju inte frågan specifikt för Bahnhof utan vilken operatör som helst i Servanets nät. Dvs någon av följande:

  • Telia

  • Halebop

  • Bredband2

  • Bahnhof

  • Boxer

  • Junet

  • Net at Once AB

  • Tele2

  • Comviq Bredband

  • Internetport

  • Arkaden

  • Obenetwork

  • Allente

  • Telenor

  • Ownit

  • Inleed

  • Raketen

Men nej, jag har inte varit i kontakt med Bahnhof efter att Servanet flyttats från "Hall of shame" till "Hall of fame" utan räknar med att den informationen som givits tidigare varit korrekt, dvs att Bahnhof levererar IPv6 i de stadsnät som stödjer detta.

Min erfarenhet generellt när det gäller dessa frågor är att de brukar studsa mellan ISP och KO och vad supporten/kundservice säger inte alltid överensstämmer med verkligheten. Därav min fråga här för att höra om någon har praktisk erfarenhet av Servanet och IPv6, i närtid.

Permalänk
Medlem

Zitus/Bahnhof har äntligen fått till IPv6 leveransen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vi fick IPv6 här i Örnsköldsvik (Övik Energis nät) med Bahnhof för några månader sen. Tyvärr av någon anledning så klarade inte routern (den som följer med) av det så fick byta tillbaks till IPv4 (jag är för lat för att gräva i varför det inte funkade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Vi fick IPv6 här i Örnsköldsvik (Övik Energis nät) med Bahnhof för några månader sen. Tyvärr av någon anledning så klarade inte routern (den som följer med) av det så fick byta tillbaks till IPv4 (jag är för lat för att gräva i varför det inte funkade).

Kolla dina inställningar. Native ska du ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTePe:

Nu var ju inte frågan specifikt för Bahnhof utan vilken operatör som helst i Servanets nät. Dvs någon av följande:

  • Telia

  • Halebop

  • Bredband2

  • Bahnhof

  • Boxer

  • Junet

  • Net at Once AB

  • Tele2

  • Comviq Bredband

  • Internetport

  • Arkaden

  • Obenetwork

  • Allente

  • Telenor

  • Ownit

  • Inleed

  • Raketen

Men nej, jag har inte varit i kontakt med Bahnhof efter att Servanet flyttats från "Hall of shame" till "Hall of fame" utan räknar med att den informationen som givits tidigare varit korrekt, dvs att Bahnhof levererar IPv6 i de stadsnät som stödjer detta.

Min erfarenhet generellt när det gäller dessa frågor är att de brukar studsa mellan ISP och KO och vad supporten/kundservice säger inte alltid överensstämmer med verkligheten. Därav min fråga här för att höra om någon har praktisk erfarenhet av Servanet och IPv6, i närtid.

Bara för det är möjligt i ett Stadsnätet så är det inte säkert operatörerna hoppar på tyvärr, krävs konfiguration från båda sidorna och inget man bara slår på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Zitus/Bahnhof har äntligen fått till IPv6 leveransen

Är du säker? För jag kontaktade kundtjänst och dem säger tvärtom. Ingen IPv6 med Zitius.

Du skriver med Max

Ansluten med Max

Max: Hej och välkommen till Bahnhof, hur kan jag hjälpa dig?

Max: Vi saknar ditt svar. Om vi inte hör något inom 3 minuter så kommer konversationen att avslutas.

Du: Hej, Jag undrar om jag kan få IPv6 via Zitius med er?

Max: Jag ska kika på det, återkommer strax

Du: Det är så att i min router så får jag både IPv4 och IPv6 adresser, men när jag väljer IPv6 så tappar jag helt förbindelsen.

Max: jag ber om ursäkt för att det tar lite tid. återkommer så fort jag får svar på din fråga

Du: Ingen fara

Max: Okej nu fick jag fram svar. Dessvärre så kan vi inte erbjuda ipv6 i zitius nät i dagsläget!

Max: Var det något annat jag kan hjälpa dig med?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Är du säker? För jag kontaktade kundtjänst och dem säger tvärtom. Ingen IPv6 med Zitius.

Kan kanske vara så illa att det är varierande beroende på plats men ja

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Kan kanske vara så illa att det är varierande beroende på plats men ja
<Uppladdad bildlänk>

Jo men så får jag också, men när jag slår över till IPv6 så dör hela uppkopplingen.
Så det har helt och hållet på vilka stadsnät som kör Zitius som KO.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jo men så får jag också, men när jag slår över till IPv6 så dör hela uppkopplingen.
Så det har helt och hållet på vilka stadsnät som kör Zitius som KO.

<Uppladdad bildlänk>

Bara som koll, du har satt att du ska få/ta ett /56 block?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Bara som koll, du har satt att du ska få/ta ett /56 block?

Japp och enligt kundtjänst så erbjuder dom inte IPv6 hos oss i vårt stadsnät, vilket är lite lustigt..

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jo men så får jag också, men när jag slår över till IPv6 så dör hela uppkopplingen.
Så det har helt och hållet på vilka stadsnät som kör Zitius som KO.

<Uppladdad bildlänk>

Intressant att du verkar få en ipv6 adress men att allt dör. Har du kollat närmare på det eller ville du bara ha internet tillbaka?

Tex pinga gw, 1.1.1.1 samt 2606:4700:4700::1111?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Intressant att du verkar få en ipv6 adress men att allt dör. Har du kollat närmare på det eller ville du bara ha internet tillbaka?

Tex pinga gw, 1.1.1.1 samt 2606:4700:4700::1111?

Händer inte ett smack när jag aktiverar IPv6, får en host-adress som säger Bahnhof Stockholm, men ingen trafik går igenom, går inte pinga eller tracea något.
Har inte lagt så jättemycket tid efter ha pratat med kundtjänst där "Max" säger att Bahnhof inte erbjuder IPv6 genom Zitius, vilket är märkligt.

Väntar på att byta ISP till Obenetwork, när dem väl trillar in i Zitius system.....

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jo men så får jag också, men när jag slår över till IPv6 så dör hela uppkopplingen.
Så det har helt och hållet på vilka stadsnät som kör Zitius som KO.

<Uppladdad bildlänk>

Vad menar du med "slår över till"? Vad exakt gör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad menar du med "slår över till"? Vad exakt gör du?

Jag kan precis som många andra byta DHCP från wan-port i min CPE. Byter jag från IPv4 DHCP till IPv6, så dör uppkopplingen, får host-adress men inget mer händer. Trooooooligtvis är min IPv4 adress låst till min MAC-adress, när jag ville ha publik IP istället för CGNAT.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag kan precis som många andra byta DHCP från wan-port i min CPE. Byter jag från IPv4 DHCP till IPv6, så dör uppkopplingen, får host-adress men inget mer händer. Trooooooligtvis är min IPv4 adress låst till min MAC-adress, när jag ville ha publik IP istället för CGNAT.

Misstänkte det...

Du ska ha både v4 och v6 igång samtidigt, inte byta från v4 till v6. Hela internet kör inte v6 än, självklart slutar saker funka då.

Dual-stack kallas det när man kör båda samtigt, applikationer som stödjer båda kommer försöka med v6 först och fall-back till v4 om det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Misstänkte det...

Du ska ha både v4 och v6 igång samtidigt, inte byta från v4 till v6. Hela internet kör inte v6 än, självklart slutar saker funka då.

Dual-stack kallas det när man kör båda samtigt, applikationer som stödjer båda kommer försöka med v6 först och fall-back till v4 om det inte funkar.

Jo så klart är det så. Dual-stack körs, men när jag provar olika IPv6 tester så blir det FAIL direkt. Får ingen 2001-hostname heller. Men som jag skrev innan så säger kundtjänst att IPv6 inte stöds i Zitius nät via Bahnhof för tillfället, kan vara vårt stadsnät eller kommun-nät som sätter käppar i hjulet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Telia i deras öppen fiber, inte IPv6 än :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Kolla dina inställningar. Native ska du ha

Vilka inställningar, vart då? På routern? Hittar inget om Native i routerns inställningar.

EDIT: Menar du att jag ska ha på IPv6 och IPv4 samtidigt? Det hade jag, och då valde enheter att byta till IPv6 men det funkade inte så bra.

EDIT: Ah, du menar att Bahnhof ska supporta native IPv6 för Övik Energi statsnät? Ja, det stämmer säkert och det verkar som att de försökt. Det funkade för det mesta bra men var intermittent ibland (tillräckligt ofta för att vara mycket irriterande). Problemet påverkade alla enheter på nätverket och försvann direkt när jag bytte till IPv4 enbart i routerns inställningar (den router som kom med abonnemanget, Tilgin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Telia i deras öppen fiber, inte IPv6 än :c

Jo det har de. Kan vara lokala problem, vilken inställning och utrustning har du?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jo det har de. Kan vara lokala problem, vilken inställning och utrustning har du?

Kör en Mikrotik hAP ac2 som standard och lekt runt med inställningar (och nollställt dom mellan försöken) men inte fått det att lira där. Testade även med en ASUS AC68U med olika inställningar för IPv6 native men den ville inte heller ha något med IPv6 att göra.

På Asusen körde jag
Native IPv6, allt på auto/enabled - inget
6RD - då får jag ett block.

Men de ska väl ha native?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Kör en Mikrotik hAP ac2 som standard och lekt runt med inställningar (och nollställt dom mellan försöken) men inte fått det att lira där. Testade även med en ASUS AC68U med olika inställningar för IPv6 native men den ville inte heller ha något med IPv6 att göra.

På Asusen körde jag
Native IPv6, allt på auto/enabled - inget
6RD - då får jag ett block.

Men de ska väl ha native?

Du behöver använda DHCP prefix delegering IA_PD och då välja /56 eller /64 tex.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver använda DHCP prefix delegering IA_PD och då välja /56 eller /64 tex.

Senaste försöken på Mikrotiken försökte jag med:
/ipv6 dhcp-client
add add-default-route=yes interface=ether1 pool-name=telia-ipv6 prefix-hint=::/56 request=prefix

Där har jag sedan testat olika värden på prefix-hint, pool-prefix-length, testat begära address och prefix. Men den är som Asusen, fast på "Searching".

Permalänk
Medlem

Samma här med Bahhof över Global Connects öppna nät. Får en IPv6 host-adress men delegering fungerar inte. Kontaktade supporten som meddelar att de bara delar ut host-adress över detta nät, i princip för att de själva ska kunna nå utav dem utsatt router-utrustning över IPv6 vad jag förstod på supporten, vilket känns helkasst.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hepp. Kollade för några månader sedan och fick ingen ipv6-adress. Testade nu igen och nu fick jag. Telia, ej öppen fiber.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag funderar på skaffa bredband från Bahnhof. Ska kolla med dom om jag kan köra IPv6. Vad är det för inställningar man ska göra för att få det funka?

Förresten, funkar IPv6 på denna router ASUS RT-AX82U?