Permalänk
Skrivet av socsoc:

Jag funderar på skaffa bredband från Bahnhof. Ska kolla med dom om jag kan köra IPv6. Vad är det för inställningar man ska göra för att få det funka?

Förresten, funkar IPv6 på denna router ASUS RT-AX82U?

Tror inte att det finns en router på marknaden idag som inte har stöd för IPv6, så att det är nog bara att köra. Frågan är mer vilken eller vilka inställningar som ska köras, men det får du nog ta med operatören. Maila och fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag funderar på skaffa bredband från Bahnhof. Ska kolla med dom om jag kan köra IPv6. Vad är det för inställningar man ska göra för att få det funka?

Förresten, funkar IPv6 på denna router ASUS RT-AX82U?

Skrivet av Dirktator:

Tror inte att det finns en router på marknaden idag som inte har stöd för IPv6, så att det är nog bara att köra. Frågan är mer vilken eller vilka inställningar som ska köras, men det får du nog ta med operatören. Maila och fråga?

Bahnhof kör med DHCPv6 PD /56 där de eller stadsnäten har stöd för det

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Bahnhof fick till IPv6 i det stadsnät jag är ansluten till äntligen. Härligt med en hel /56 att stycka upp i /64or :D.

Den som väntar på något gott

Permalänk
Medlem

Fick stänga av IPV6 igen. Måste läsa på hur man konfigurerar (AC86U) för det var några sajter jag helt plötsligt inte kunde nå, trots att IPV4 fortfarande var igång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

2023 blev Sveriges IPv6 år! Antalet användare ökade med ca 10% och är nu uppe på 25% enligt Google. Fick själv nöjet att slå på ipv6 på en privat fiberlina för första gången i år

Skrivet av Alphahanne:

Fick stänga av IPV6 igen. Måste läsa på hur man konfigurerar (AC86U) för det var några sajter jag helt plötsligt inte kunde nå, trots att IPV4 fortfarande var igång.

Kan uppstå spännande fel när det finns två olika protokoll som kan krångla. Jag har kört dhcpv6 på WAN länken och endast Stateless (autoconfiguration) på LAN. DHCP behövs inte på ipv6 och Android har inte stöd för dhcpv6 alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

2023 blev Sveriges IPv6 år! Antalet användare ökade med ca 10% och är nu uppe på 25% enligt Google. Fick själv nöjet att slå på ipv6 på en privat fiberlina för första gången i år

Kan uppstå spännande fel när det finns två olika protokoll som kan krångla. Jag har kört dhcpv6 på WAN länken och endast Stateless (autoconfiguration) på LAN. DHCP behövs inte på ipv6 och Android har inte stöd för dhcpv6 alls.

Det är kul att det äntligen rör på sig!

Med ren SLAAC får du väl dock inte några DNS-servrar, om du inte förlitar dig på de du får via DHCPv4? Där kan DHCPv6 göra nytta, även om du i övrigt använder SLAAC. RDNSS är ju en annan lösning om alla dina klienter stödjer det, men att säga att DHCP inte behövs alls på IPv6 är inte nödvändigtvis sant i alla lägen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det är kul att det äntligen rör på sig!

Med ren SLAAC får du väl dock inte några DNS-servrar, om du inte förlitar dig på de du får via DHCPv4? Där kan DHCPv6 göra nytta, även om du i övrigt använder SLAAC. RDNSS är ju en annan lösning om alla dina klienter stödjer det, men att säga att DHCP inte behövs alls på IPv6 är inte nödvändigtvis sant i alla lägen.

Man kan få DNS resolver via RA/SLAAC sedan ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ktangfelt:

Man kan få DNS resolver via RA/SLAAC sedan ett tag

Ja, men då det är ett nyare tillägg så är det ju inte säkert att alla klienter stödjer det. I normalfallet i hemmet lär man ju dock köra dual-stack och därmed få det via DHCPv4 om inte annat, så för de flesta är det nog ett icke-problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag kan äntligen sälla mig till dem som fått native IPv6 via stadsnät (”Öppen” Fiber). Bahnhof verkar tilldela en /56 vilket räcker utmärkt för mina personliga subnätbehov. Samtidigt upptäckte jag att min nätverkskunskap inte räckte till för att på egen hand hantera dynamiskt tilldelad IPv6 på min hemmasnickrade Ubuntubaserade router, så nu har jag istället installerat OPNsense, vilket också är en trevlig bekantskap.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kan äntligen sälla mig till dem som fått native IPv6 via stadsnät (”Öppen” Fiber). Bahnhof verkar tilldela en /56 vilket räcker utmärkt för mina personliga subnätbehov. Samtidigt upptäckte jag att min nätverkskunskap inte räckte till för att på egen hand hantera dynamiskt tilldelad IPv6 på min hemmasnickrade Ubuntubaserade router, så nu har jag istället installerat OPNsense, vilket också är en trevlig bekantskap.

Välkommen och vilken rolig ny utveckling

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kan äntligen sälla mig till dem som fått native IPv6 via stadsnät (”Öppen” Fiber). Bahnhof verkar tilldela en /56 vilket räcker utmärkt för mina personliga subnätbehov. Samtidigt upptäckte jag att min nätverkskunskap inte räckte till för att på egen hand hantera dynamiskt tilldelad IPv6 på min hemmasnickrade Ubuntubaserade router, så nu har jag istället installerat OPNsense, vilket också är en trevlig bekantskap.

Så intressant! Har några frågor som du kan besvara om du vill.

1) Vilket geografiskt område?
2) Informerade Bahnhof eller Öppen Fiber dig före ändringen eller kom det som en överraskning?
3) För ditt WAN interface, vilken "IPv6 Configuration Type" har du inställt? (DHCP6 eller SLAAC)

Tackar på förhand

Permalänk
Skrivet av kentlarson:

Så intressant! Har några frågor som du kan besvara om du vill.

1) Vilket geografiskt område?
2) Informerade Bahnhof eller Öppen Fiber dig före ändringen eller kom det som en överraskning?
3) För ditt WAN interface, vilken "IPv6 Configuration Type" har du inställt? (DHCP6 eller SLAAC)

Tackar på förhand

1) Norra Bohuslän
2) Som privatperson: överraskning. Dock har vi ett avsides beläget kontor som i egenskap av företagskund fick förhandsbesked om ett kommande underhållsstopp. Däremot inga detaljer om vad som skulle inträffa och vilka förbättringar det skulle medföra.
3) DHCP6. I och med att adressen i praktiken är flytande, kör jag prefixtilldelning baserat på ”Track interface: WAN”-schemat i OPNsense. På det sättet ska jag inte behöva göra om DHCP-reservationer till mina servrar om/när mitt adressblock någon gång byts ut. (DHCP6-servern i OPNsense är en smula kalkad och kan inte registrera dynamiskt tilldelade adresser i lokal DNS)

Permalänk
Medlem

Ringde och frågade Bahnhof hur jag aktiverar ipv6 och fick svaret att använda "passthrough" och allt annat default under ipv6 inställningarna på min Asus router. Stämmer verkligen detta? Inte fått någon ipv6 address än.

För skoj skull testade jag precis att aktivera native och allt annat default och då visade https://ipv6-test.com/ att jag hade en ipv6 address.
Standard WAN prefixen var /64 men efter jag klickat apply så ändrades den till /56. Ska det vara 56?

Helt lost när det kommer till ipv6.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Ringde och frågade Bahnhof hur jag aktiverar ipv6 och fick svaret att använda "passthrough" och allt annat default under ipv6 inställningarna på min Asus router. Stämmer verkligen detta? Inte fått någon ipv6 address än.

För skoj skull testade jag precis att aktivera native och allt annat default och då visade https://ipv6-test.com/ att jag hade en ipv6 address.
Standard WAN prefixen var /64 men efter jag klickat apply så ändrades den till /56. Ska det vara 56?

Helt lost när det kommer till ipv6.

Dålig koll på Asus, men ja, du verkar ha IPv6.

/56-prefix är bra: det betyder att du kan skapa subnät på standardvis för IPv6 vid behov: varje subnät ska då ha ett /64-prefix inom ditt tilldelade /56-område. Inte jättenoga för vanligt konsumentbruk, men kan vara bra att känna till om du vill labba lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Ringde och frågade Bahnhof hur jag aktiverar ipv6 och fick svaret att använda "passthrough" och allt annat default under ipv6 inställningarna på min Asus router. Stämmer verkligen detta? Inte fått någon ipv6 address än.

För skoj skull testade jag precis att aktivera native och allt annat default och då visade https://ipv6-test.com/ att jag hade en ipv6 address.
Standard WAN prefixen var /64 men efter jag klickat apply så ändrades den till /56. Ska det vara 56?

Helt lost när det kommer till ipv6.

Ja, det är vanligt att man från sin ISP får ett /56-prefix, vilket ger dig 256 st /64-prefix som du kan använda för dina olika LAN-segment.

Varje /64 ger dig 18 446 744 073 709 551 616 användbara globala adresser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av alteam:

Ringde och frågade Bahnhof hur jag aktiverar ipv6 och fick svaret att använda "passthrough" och allt annat default under ipv6 inställningarna på min Asus router. Stämmer verkligen detta? Inte fått någon ipv6 address än.

För skoj skull testade jag precis att aktivera native och allt annat default och då visade https://ipv6-test.com/ att jag hade en ipv6 address.
Standard WAN prefixen var /64 men efter jag klickat apply så ändrades den till /56. Ska det vara 56?

Helt lost när det kommer till ipv6.

Hej. Jag kommer få Bahnhof den 25:e och vill komma igång med ipv6. Fick du igång ipv6 i din Asusrouter? Jag har en RTAX82U. Vore skönt om man kunde få det att flyga så man slipper CG-NAT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Hej. Jag kommer få Bahnhof den 25:e och vill komma igång med ipv6. Fick du igång ipv6 i din Asusrouter? Jag har en RTAX82U. Vore skönt om man kunde få det att flyga så man slipper CG-NAT.

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt: min mobil får fortfarande enbart en IPv4-adress av Telia, så ska jag komma åt tjänster därhemma när jag är ute på vift måste jag ändå presentera dem över båda protokollen.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt: min mobil får fortfarande enbart en IPv4-adress av Telia, så ska jag komma åt tjänster därhemma när jag är ute på vift måste jag ändå presentera dem över båda protokollen.

Ja jag såg att Android inte verkar ha stöd för ipv6. Men att det fanns en teknik som kallas dualstack så man kan köra ipv4 och ipv6 parallellt? Är helt novice på detta så finns det någon bra guide hur man konfigurerar allting?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ja jag såg att Android inte verkar ha stöd för ipv6. Men att det fanns en teknik som kallas dualstack så man kan köra ipv4 och ipv6 parallellt? Är helt novice på detta så finns det någon bra guide hur man konfigurerar allting?

Android har, men stödjer inte dhcpv6 utan du får köra ra mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ja jag såg att Android inte verkar ha stöd för ipv6. Men att det fanns en teknik som kallas dualstack så man kan köra ipv4 och ipv6 parallellt? Är helt novice på detta så finns det någon bra guide hur man konfigurerar allting?

Då har du läst slarvigt.

Android saknar stöd för begära IPv6-adresser via DHCPv6 (av ideologiska skäl), vilket nästan uteslutande används för tilldelning av adresser på en del företagsnätverk. Android har däremot stöd för SLAAC, vilket ändå är det du bör använda i ditt nätverk.

DHCPv6 PD används för att tilldela din router ett prefix, men detta används inte för mobiltelefoner i mobilnäten så därför är det inte ett problem där.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hej. Jag kommer få Bahnhof den 25:e och vill komma igång med ipv6. Fick du igång ipv6 i din Asusrouter? Jag har en RTAX82U. Vore skönt om man kunde få det att flyga så man slipper CG-NAT.

Förutsatt att nätet du bor i klarar ipv6 är det bara att slå på native i routern. Vet inte varför supported bad mig välja passthrough.

Någon klok här inne får gärna berätta vad passthrough innebär.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Förutsatt att nätet du bor i klarar ipv6 är det bara att slå på native i routern. Vet inte varför supported bad mig välja passthrough.

Någon klok här inne får gärna berätta vad passthrough innebär.

Bra fråga. Kan tänka mig att det handlar om när man låter en framförliggande enhet (typ en ISP-router) förhandla IPv6 av någon anledning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ni som är insatta i ämnet. Finns det några latensfördelar med IPv6 VS IPv4? Bättre och snabbare routing?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ni som är insatta i ämnet. Finns det några latensfördelar med IPv6 VS IPv4? Bättre och snabbare routing?

Nja, det lilla som finns är försumbar för gemene man.

Skrivet av Midvintersorg:

Ja jag såg att Android inte verkar ha stöd för ipv6. Men att det fanns en teknik som kallas dualstack så man kan köra ipv4 och ipv6 parallellt? Är helt novice på detta så finns det någon bra guide hur man konfigurerar allting?

Det stämmer inte alls, Android har haft stöd i många år och jag har haft IPv6 länge via 3/Hallon. Testa att välja IPv4/IPv6 i APN-iställningen "APN Protocol".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ni som är insatta i ämnet. Finns det några latensfördelar med IPv6 VS IPv4? Bättre och snabbare routing?

Om vi säger helt hypotetiskt att alla just nu kör ipv6 så är det en stor fördel mot ipv4 men vi är tyvärr inte där än. Tråden startades 2015 nästan 10 år och jag tycker utvecklingen av ipv6 är väldigt dålig men framåt jag själv kör knappt ipv6.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ni som är insatta i ämnet. Finns det några latensfördelar med IPv6 VS IPv4? Bättre och snabbare routing?

Om allt annat är lika så kan IPv6 ofta ha något lägre latens eftersom man slipper NAT och liknande. Många större internationella ISP:er och CDN:er kör också IPv6 primärt internt, så det kan också leda till lägre latens mot dessa.

Peeringen över IPv6 kan dock i vissa fall skilja sig mot den för IPv4, vilket naturligtvis kan påverka antingen positivt eller negativt.

Använder din ISP CGNAT i sitt nät så är det dock i princip garanterat så att IPv6 är snabbare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Ni som är insatta i ämnet. Finns det några latensfördelar med IPv6 VS IPv4? Bättre och snabbare routing?

Jag har inte sett några bra siffror på det . I en värld där många sitter bakom CGNAT på IPv4 så sägs det att IPv6 är snabbare eftersom CGNAT kräver mer datorkraft för routrarna att hantera.

Permalänk
Skrivet av Meto:

Jag har inte sett några bra siffror på det . I en värld där många sitter bakom CGNAT på IPv4 så sägs det att IPv6 är snabbare eftersom CGNAT kräver mer datorkraft för routrarna att hantera.

Det plus att man får problem med port-brist efter ett tag med. Då IPv4 adressen i praktiken förlängs med port numret i TCP/UDP. En del utveckling som SPDY/HTTP2o3 multiplexar anslutningar över ett koppel. Men en del äldre protokoll kan ibland öppna x antal anslutningar och m
Konsumera rätt mycket portar. Tar man det x antal kunder som delar IP under CGNAT så blir det tungt och ibland risk för att kommunikationen tas ner och kraschar mellan varven för de är slut på portar i poolen

Permalänk
Bredband2

https://ispmedipv6.se/isp/

Tobbe har en bra lista!
Enjoy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

https://ispmedipv6.se/isp/

Tobbe har en bra lista!
Enjoy!

Den där listan är inte uppdaterad på länge. Finns flera KOs med på listan som är på shame sidan fast att man har IPv6 aktiverat i stadsnätet.