Vinn nätagg från Seasonic

Hjälp från utvecklare och rekryterare gällande CV

Permalänk
Medlem

Hjälp från utvecklare och rekryterare gällande CV

Jag har nyligen uppdaterat mitt CV och gått från att använda flashiga CV till ett mer minimalistiskt format. Trots detta har jag inte fått några träffar för praktikplatser och undrar nu om ni skulle kunna ge mig feedback på mitt CV.

Jag söker efter råd om hur jag kan förbättra det för att öka mina chanser att bli uppmärksammad av arbetsgivare. Finns det specifika aspekter som ni tror jag bör fokusera mer på eller förändra?

Jag uppskattar verkligen er tid och hjälp.

Permalänk
Medlem

Du har en åtta år stor lucka i ditt CV efter gymnasiet fram till SU. Vad gjorde du då? Din lucka är större än hela din arbetslivserfarenhet

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är tidigt i din karriär och det är svårt att göra CVt väldigt "köttigt".

Men det som väcker mitt intresse är det som finns under Projekt. Tyvärr beskriver du där bara projektet. Inget om vad din roll har varit i projektet. Har du satt upp och byggt på egen hand? Har du utvecklat en specifik del?

Detta är något som brukar behövas även på de med längre erfarenhet. Många beskriver uppdrag/projekt utan att berätta sin egen roll i det. Vad bidrog du med. Vad lärde du dig i det projektet?

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Du har en åtta år stor lucka i ditt CV efter gymnasiet fram till SU. Vad gjorde du då? Din lucka är större än hela din arbetslivserfarenhet

Ok, luckan består av jobb, har inte inkluderad pga av hålla CV:et till en sida men kan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Jag förstår att det är tidigt i din karriär och det är svårt att göra CVt väldigt "köttigt".

Men det som väcker mitt intresse är det som finns under Projekt. Tyvärr beskriver du där bara projektet. Inget om vad din roll har varit i projektet. Har du satt upp och byggt på egen hand? Har du utvecklat en specifik del?

Detta är något som brukar behövas även på de med längre erfarenhet. Många beskriver uppdrag/projekt utan att berätta sin egen roll i det. Vad bidrog du med. Vad lärde du dig i det projektet?

Ok, bra tips. Har utvecklat tre av dessa på egen hand, en var tvåmanna projekt.
Hur kan man utveckla det man lärt sig, talar vi om att man lärde hur man strukturerar ett rest api, ska man bli teknisk i den beskrivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kpist89:

Ok, luckan består av jobb, har inte inkluderad pga av hålla CV:et till en sida men kan göra det.

Det är ju intressantare vad du gjorde då än att du gick i gymnasiet 2004-2007. När du tar med gymnasiet ser det ut som en lucka och inte bara ett klippt CV då ingen bryr sig vad man gjorde för trettio år sedan när man var ung.

Sen hade jag avpersonaliserat det CV't du postade och även tagit bort infon i dina github länkar som också går att spåra till dig. Alltså här på sweclockers inte i ditt riktiga CV.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag plockat bort sånt som inte är relevant. Här tycker säkert alla olika, men min åsikt är att det personliga brevet är viktigare.

Det beror säkerligen på vilket jobb man söker osv, men jag skriver inte ens ut min utbildning på mitt CV och har typ 2 olika jobb angivet (min utbildning och många tidigare jobb har inte något som helst med jobben jag söker att göra).

Och ja, jag har fått komma på flera intervjuer, men vill som sagt hävda att det är p.g.a. mina personliga brev och inte mitt CV.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kpist89:

Skrivet av drwlz:

Personligen hade jag plockat bort sånt som inte är relevant. Här tycker säkert alla olika, men min åsikt är att det personliga brevet är viktigare.

Det beror säkerligen på vilket jobb man söker osv, men jag skriver inte ens ut min utbildning på mitt CV och har typ 2 olika jobb angivet (min utbildning och många tidigare jobb har inte något som helst med jobben jag söker att göra).

Och ja, jag har fått komma på flera intervjuer, men vill som sagt hävda att det är p.g.a. mina personliga brev och inte mitt CV.

Håller med om att det personliga brevet ofta är viktigast. För "gamla" saker på ditt CV så har jag alltid valt mellanvägen. Gamla saker är med men helt minimalt, exempelvis "Äldrevård 2004-2006" och ju mer i nutid det är så är jag mer utförlig i vad jag jobbat med. Senaste 1-2 jobben (beroende på hur länge de varat) har mest detaljerade beskrivningar.

Gamla erfarenheter är inte viktiga, men jag vill heller inte lämna luckor som ser märkliga ut.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men jag tänkte på en sak iaf. Du skriver att det gäller praktikplats. Jag vet inte om ett uppstyltat CV är så himla viktigt och intressant då. Du går ju en utbildning och vill få en chans att få lära dig mer genom praktisk erfarenhet. Som jag ser det så är vad du gjort tidigare rätt ointressant om det inte gäller att du har erfarenhet från just den branschen som företaget som du söker plats hos.

Så, som drwlz säger tror jag att du bör lägga majoriteten av din energi på det personliga brevet istället. Kolla jobbannonser för att se vilka företag som söker folk inom Java och ring upp personen som är angiven i annonsen och säg som det är. Du går den här utbildningen och vill få chansen att få lära och visa vad du går för.

En personlig erfarenhet här är att många företag verkar rädda att det ska krävas för mycket tid av handläggaren och då kan ett tips vara att söka tillsammans med en klasskamrat. Då är ni två pers och det första ni gör när ni fastnar är att bolla med varandra. Paradoxalt innebär det att det krävs mindre tid av handledaren med två praktikanter än med en.

Permalänk
Medlem

Jag är varken utvecklare eller rekryterare, men har som chef anställt ett flertal personer och anlitat många rekryterare.
Jag tycker du ska ha det viktigaste först och skulle lyfta fram det du anger under projekt (om du har platsbrist minska ner beskrivningen under servicehandläggare). För projekten behöver du inte ha en funktionell beskrivning av applikationen som du har idag, utan ange istället vad du gjorde t.ex. "Ansvarig för utveckling av det administrativa gränssnittet med integrationer mot backend xyz", "Implementerade AI-baserad texthantering i abc". Också lyfta fram vad du mer personligen kan ha bidragit med, typ projektledning, införsäljning, planering, budgetering, bla. bla.
Jag skulle inte ha den tidsmässiga luckan du har nu. Är det en massa ovidkommande jobb kan du väl klumpa ihop dom, men att du täcker in hela tidsperioden.
Slutligen är ju det personliga brevet det viktigaste där du har möjlighet att sälja in vem du är, vad som driver dig och vad du är bra på. Att ringa upp rekyteraren är också alltid en bra idé så får du möjlighet att göra ett personligt avtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag är varken utvecklare eller rekryterare, men har som chef anställt ett flertal personer och anlitat många rekryterare.
Jag tycker du ska ha det viktigaste först och skulle lyfta fram det du anger under projekt (om du har platsbrist minska ner beskrivningen under servicehandläggare). För projekten behöver du inte ha en funktionell beskrivning av applikationen som du har idag, utan ange istället vad du gjorde t.ex. "Ansvarig för utveckling av det administrativa gränssnittet med integrationer mot backend xyz", "Implementerade AI-baserad texthantering i abc". Också lyfta fram vad du mer personligen kan ha bidragit med, typ projektledning, införsäljning, planering, budgetering, bla. bla.
Jag skulle inte ha den tidsmässiga luckan du har nu. Är det en massa ovidkommande jobb kan du väl klumpa ihop dom, men att du täcker in hela tidsperioden.
Slutligen är ju det personliga brevet det viktigaste där du har möjlighet att sälja in vem du är, vad som driver dig och vad du är bra på. Att ringa upp rekyteraren är också alltid en bra idé så får du möjlighet att göra ett personligt avtryck.

Tack för svar, här är mitt senaste personliga brev, tacksam om du har tid att feedbacka

Hej Luxdone-teamet,
Jag heter xxx och studerar Javautveckling vid IT-högskolan i Stockholm. Jag söker nu efter en praktikplats för min LIA under vintern/våren 2024/2025. LIA-perioden börjar den 18 november och pågår till och med den 31 maj. Programmering och datorer har alltid varit min stora passion, men jag har också ett starkt intresse för samhällsvetenskap. Efter gymnasiet, där jag studerade datateknik, valde jag att ta en kandidatexamen i statsvetenskap. Detta ledde till en karriär inom den offentliga sektorn. Just nu är jag tjänstledig från mitt jobb som handläggare för att följa min dröm och omskola mig till utvecklare.
Innan LIA-perioden börjar kommer jag ha examinerats i följande kurser:

• Javaprogrammering
• Javaverktyg och byggmiljöer
• Utveckling mot databaser
• Web services och integrationer
• Utveckling av webbapplikationer
• Agil utveckling
• Clean code och testbar kod
• Komplex Javautveckling

Jag söker LIA på Luxdone eftersom jag är imponerad av er mission att koppla samman ledande teknikföretag med topp-talanger och att ni skapar en utvecklarvänlig miljö. Jag är övertygad om att jag hos er kan lära mig hur man bygger fantastiska mjukvara och hanterar de utmaningar som uppstår under utvecklingsprocessen. Er transparens och fokus på att göra arbetet roligt och stödjande är något jag verkligen värdesätter och ser fram emot att uppleva. Jag tror att en praktikperiod hos Luxdone skulle ge mig ovärderliga insikter och erfarenheter inom både teknisk utveckling och teambyggande.

Jag studerar som sagt Javautveckling vid IT-Högskolan och har arbetat intensivt med verktyg som Spring Boot och Maven. Jag arbetar under sommaruppehållet på att certifiera mig inom Kotlin och har erfarenhet av Git, GitHub, MySQL, HTML, CSS och JavaScript. Innan LIA-perioden i höst kommer jag att fördjupa mig i HTML, CSS, JavaScript och agil utveckling. Under denna tid kommer jag att arbeta nära IT-projektledare och frontend-utvecklare för att skapa webbapplikationer med fokus på användarupplevelse och agil arbetsprocess.

Jag har arbetat som servicehandläggare vid Statens servicecenter och samhällsvägledare hos Botkyrka kommun. På Statens servicecenter kommunicerade jag dagligen med besökare och kunder angående ärenden hos myndigheter som Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, inklusive utfärdande av Skatteverkets id-kort med ansvar för identitetsverifiering. I Botkyrka kommun handledde jag medborgare i kommunens uppdrag och samhällsfrågor samt hanterade ärenden gällande färdtjänst och parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättningar. Min roll krävde stark kommunikativ förmåga och förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Dessa roller har stärkt mina analytiska och kommunikativa färdigheter samt min förmåga att hantera varierande ansvarsområden och uppgifter.

Jag är en nyfiken och kreativ person som älskar att lära mig nya saker och lösa problem. På min fritid umgås jag gärna med min fru, vår dotter och vår katt, eller med mina vänner. Annars hittar ni mig med en bra sci-fi bok eller hejar mig hes på Djurgården.
Jag hoppas att ni tycker att jag verkar intressant, och jag träffar er gärna på en intervju, antingen digitalt eller fysiskt. Ser fram emot att höra från er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kpist89:

Tack för svar, här är mitt senaste personliga brev, tacksam om du har tid att feedbacka

Hej Luxdone-teamet,
Jag heter xxx och studerar Javautveckling vid IT-högskolan i Stockholm. Jag söker nu efter en praktikplats för min LIA under vintern/våren 2024/2025. LIA-perioden börjar den 18 november och pågår till och med den 31 maj. Programmering och datorer har alltid varit min stora passion, men jag har också ett starkt intresse för samhällsvetenskap. Efter gymnasiet, där jag studerade datateknik, valde jag att ta en kandidatexamen i statsvetenskap. Detta ledde till en karriär inom den offentliga sektorn. Just nu är jag tjänstledig från mitt jobb som handläggare för att följa min dröm och omskola mig till utvecklare.
Innan LIA-perioden börjar kommer jag ha examinerats i följande kurser:

• Javaprogrammering
• Javaverktyg och byggmiljöer
• Utveckling mot databaser
• Web services och integrationer
• Utveckling av webbapplikationer
• Agil utveckling
• Clean code och testbar kod
• Komplex Javautveckling

Jag söker LIA på Luxdone eftersom jag är imponerad av er mission att koppla samman ledande teknikföretag med topp-talanger och att ni skapar en utvecklarvänlig miljö. Jag är övertygad om att jag hos er kan lära mig hur man bygger fantastiska mjukvara och hanterar de utmaningar som uppstår under utvecklingsprocessen. Er transparens och fokus på att göra arbetet roligt och stödjande är något jag verkligen värdesätter och ser fram emot att uppleva. Jag tror att en praktikperiod hos Luxdone skulle ge mig ovärderliga insikter och erfarenheter inom både teknisk utveckling och teambyggande.

Jag studerar som sagt Javautveckling vid IT-Högskolan och har arbetat intensivt med verktyg som Spring Boot och Maven. Jag arbetar under sommaruppehållet på att certifiera mig inom Kotlin och har erfarenhet av Git, GitHub, MySQL, HTML, CSS och JavaScript. Innan LIA-perioden i höst kommer jag att fördjupa mig i HTML, CSS, JavaScript och agil utveckling. Under denna tid kommer jag att arbeta nära IT-projektledare och frontend-utvecklare för att skapa webbapplikationer med fokus på användarupplevelse och agil arbetsprocess.

Jag har arbetat som servicehandläggare vid Statens servicecenter och samhällsvägledare hos Botkyrka kommun. På Statens servicecenter kommunicerade jag dagligen med besökare och kunder angående ärenden hos myndigheter som Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, inklusive utfärdande av Skatteverkets id-kort med ansvar för identitetsverifiering. I Botkyrka kommun handledde jag medborgare i kommunens uppdrag och samhällsfrågor samt hanterade ärenden gällande färdtjänst och parkeringstillstånd för personer med funktionsnedsättningar. Min roll krävde stark kommunikativ förmåga och förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Dessa roller har stärkt mina analytiska och kommunikativa färdigheter samt min förmåga att hantera varierande ansvarsområden och uppgifter.

Jag är en nyfiken och kreativ person som älskar att lära mig nya saker och lösa problem. På min fritid umgås jag gärna med min fru, vår dotter och vår katt, eller med mina vänner. Annars hittar ni mig med en bra sci-fi bok eller hejar mig hes på Djurgården.
Jag hoppas att ni tycker att jag verkar intressant, och jag träffar er gärna på en intervju, antingen digitalt eller fysiskt. Ser fram emot att höra från er.

Vad man gillar i personliga brev är givetvis högst subjektivt och en fråga om tycke och smak. Med det sagt tycker jag personligen att du fokuserar för mycket på "fakta". Vilka kurser du läst, vilka tekniker du kan, vilka arbetsuppgifter du gjort mm. Min rekommendation är att fokusera på dig som person, dina egenskaper, vad som driver dig, vad du kan bidra med, dina sociala talanger. Du har bara någon mening om det på slutet att du är nyfiken och kreativ. Jag tycker du inleder väldigt bra med att programmering och datorer är din stora passion i första stycket. Kan du inte spinna vidare på det temat där? Vad är det med programmering som gör att det är din passion? Vilka egenskaper har du som gör att du är bra på det? Du har valt att ta tjänstledigt för att förverkliga din passion så här tycker jag du ska fokusera mer på och jag tänker att det också är din selling point. Det finns massor av folk som kan HTML, det som gör dig speciell är din passion och ditt driv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Jag skickar inte ens med något personligt brev när jag söker jobb. Det är ingen som läser det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag skickar inte ens med något personligt brev när jag söker jobb. Det är ingen som läser det ändå.

Jag (chef) och min chef läser alltid personliga brev för alla vi har anställningsintervjuer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter väldigt märkligt, men det händer säkert

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag läser bara personliga brev i ansökningar för de som jag vill gå vidare med. Man tittar ju efter erfarenhet först och främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Det låter väldigt märkligt, men det händer säkert

Du får testa genom att låtsassöka några jobb och se om du får gå på intervju i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag läser bara personliga brev i ansökningar för de som jag vill gå vidare med. Man tittar ju efter erfarenhet först och främst.

I trådstartarens fall handlade det dock om att söka praktik under pågående utbildning. Dvs ytterst begränsat med erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Samma här. Tycker det känns som det blivit färre som frågar efter det också när jag kollat runt. Kanske beror på bransch/yrkesroll också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har inte studerat ditt innehåll men då jag satte upp mitt CV/Portfolio så ville jag ha något som stack ut. Testade massor av olika men denna var precis så nördig som jag ville. Kunde köra den på min vanliga webbsida med och behövde ingen dedikerad server. Tror det är en kille Kuba som gjort den. Gjorde om teman och rubbet och fick dessutom leka med ascii art. Till saken hör att jag inte behövde söka jobb så vet inte om det fungerar.

https://aterm.netlify.app/

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Skrivet av planet4:

Har inte studerat ditt innehåll men då jag satte upp mitt CV/Portfolio så ville jag ha något som stack ut. Testade massor av olika men denna var precis så nördig som jag ville. Kunde köra den på min vanliga webbsida med och behövde ingen dedikerad server. Tror det är en kille Kuba som gjort den. Gjorde om teman och rubbet och fick dessutom leka med ascii art. Till saken hör att jag inte behövde söka jobb så vet inte om det fungerar.

https://aterm.netlify.app/

Är utvecklare och har granskat en del CVn inför tekniska intervjuer och culture fit,

Gör absolut inte detta, man vill kunna se vad du har gjort snabbt och enkelt, behöver jag sitta och skriva in kommandon i en terminal för att se dina projekt kommer jag stänga sidan omedelbart.

Info för OP - Jag hade plockat bort din gymnasieutbildning från 2007 från CV't, det känns inte relevant. Förstår att du försöker flasha med "datateknik" i din gymnasielinje, men dels kommer detta troligtvis betyda väldigt lite för en rekryterare (då du har eftergymnasial utbildning) och det enda du gör med att inkludera det är att skylta med din 8 års lucka därefter.

Annars inga fler tips på rak arm, lycka till!.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade enligt allas feedback hoppas att det blev bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag brukar agera sidekick till chefen när vi ska anställa nya utvecklare. Kan säga att vi båda läser de personliga breven, i synnerhet om det kommer in flera kandidater med likartad erfarenhet/kunskapsnivå.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kpist89:

Uppdaterade enligt allas feedback hoppas att det blev bättre!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det blev bra! Lycka till!