Finns det hörlurar med bra neutralt ljud och bra mic i dag?

Permalänk

Finns det hörlurar med bra neutralt ljud och bra mic i dag?

Funderar på att banta ner min utrustning och går i tankarna på ett headset med inbyggd mikrofon.

Har varit skeptisk till headset med inbyggd mikrofon då de låter burkigt, distar och plockar upp en massa omgivande ljud som andetag, tangentbord och musklick m.m. Dock var det 5+år sedan jag kollade in marknaden så det har kanske hänt en hel del med tekniken.

Prio är bra och hyfsat neutralt ljud i lurarna samt en mikrofon av kvalité som inte plockar upp allt för mycket omgivande ljud.
Ska inte vara "plastigt" utan robust som inte går sönder i första taget.

Pris: ~3500:- som max.

Finns detta eller är det icke uppnåbara krav jag har ställt?

Alla tips/förslag uppskattas stort!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon | Deltaco TB-53 | Logitech Pro X Superlight | Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Avstängd

Sennheiser hd560s plus en modmic

Permalänk
Medlem

Har kört Beyerdynamic MMX300 i många år nu, bra kvalitet, robust konstruktion, riktigt bra ljud, bra mikrofon och bekväma.
Passar in på det du letar efter.
Kostar runt 3000 om du lyckas hitta dom i lager någonstans, ser lite tomt ut tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Skrivet av Tibi:

Har kört Beyerdynamic MMX300 i många år nu, bra kvalitet, robust konstruktion, riktigt bra ljud, bra mikrofon och bekväma.
Kostar runt 3000 om du lyckas hitta dom i lager någonstans, ser lite tomt ut tyvärr.

Stort tack för snabba svar! Uppskattas!

Ska kolla upp dem båda!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon | Deltaco TB-53 | Logitech Pro X Superlight | Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ska kolla upp dem båda!

Du kan även kolla upp Røde NTH-100M (de kör jag sen en tid tillbaka, även haft MMX300)
Tycker de är väl så bra som MMX300. Plus att man slipper mmx bedrövliga sladd. Går att fås för runt 2k.

MMX300 är dock riktigt bra också. Jag har inte AB testat Røde mot dem.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibi:

Har också kört MMX300.
Otroligt bra lurar speciellt med en dac, kört med Creative G6 som har fungerat perfekt för det.
Köpte dem.på Thomann för ca 1800 var för ett par års sen..

Sålde dem och köpte mig Sennheiser HD660S med trådlös modmic.
Och har nu äntligen hittat något jag aldrig kommer byta.
Möjligtvis byter jag ut min gamla Creative dac till något finare
Fick ett dessa för samma pris jag gav mina MMX300.
Så blev otroligt nöjd med uppgraderingen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Inte särskilt nöjd med HD560S dock, en sidegrade från mitt Cloud II :/ Hade förväntat mig lägre bas, mycket bättre mellanregister och högre frekvenser men det var mer eller mindre ganska samma lika men med en markant lägre stuns i basen. Läcker ljud som F*N, mest in.
De är sköna dock, har lite bättre mellanregister, men to each their own. Jag tycker de är överskattade. Ångrar inte köpet då jag sprängde mina Cloud II. Men jag hade nog kanske önskat att jag köpte något steg över HD560S.

Nu många dagar senare och lite inskruvande med EQ tycker jag om dem. Men de gav långt ifrån ett bra intryck och de är inte så bra folk försöker få dem att framstå. Lägg några kronor till på en högre klass om du har råd.

Vill tillägga att jag körde mina Cloud II utan medföljande-skräpUSB. Drevs med samma hörlursförstärkning som dessa, tills jag sprängde dem då..

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ska kolla upp dem båda!

Nu vet jag inte om du är ute efter med eller utan kabel, men trådlösa med batteritid upp till 120 timmar och (vad jag tycker) en juste mic och bra ljud är HyperX Cloude III
Deras mjukvara har även EQ och lite andra inställningar.
https://www.inet.se/produkt/6611357/hyperx-cloud-iii-wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte om du är ute efter med eller utan kabel, men trådlösa med batteritid upp till 120 timmar och (vad jag tycker) en juste mic och bra ljud är HyperX Cloude III
Deras mjukvara har även EQ och lite andra inställningar.
https://www.inet.se/produkt/6611357/hyperx-cloud-iii-wireless

Man bör undvika trådlösa om man vill ha bra ljud, bra ljud trådlöst är dyrt. Du kan EQ:a ljud hit och dit, men utan förstärkning tror jag ljudet på Cloud III lämnar mycket att önska.
Är inte det i princip Takstar 80 utan 3.5mm kabel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Man bör undvika trådlösa om man vill ha bra ljud, bra ljud trådlöst är dyrt. Du kan EQ:a ljud hit och dit, men utan förstärkning tror jag ljudet på Cloud III lämnar mycket att önska.
Är inte det i princip Takstar 80 utan 3.5mm kabel?

Är man känslig så kan det absolut vara så, själv är jag inte direkt känslig och upplever att dom funkar bra till både spel och titta på film, fördelen med dom är iaf att dom inte använder BT utan kör via 2,4 GHz
Takstar 80 har jag ingen aning om vad det är för några.

Det jag vet däremot är att HyperX när dom kom fick mycket bra kritik för ljudet, men det var visserligen trådade.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att kika lite på Sennheiser Epos-linjen, finns trådade alternativ med mikrofon och rätt kapabla hörlurar också. En populär variant verkar vara PC38x men den har bara släppts via (m)assdrop.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

För mig går alla headsets som kräver sladd bort direkt. Det spelar ingen roll om de hade kostat 1 kr och ha världens bästa ljud. Det är en "no starter" för mig.

Jag är också intresserad av tips på bra gamingheadset med bra mic, men det kan inte krävas sladd som sagt.

Permalänk

Stort tack för alla tips/förslag! Jag har kollat klipp och recensioner på de headset ni lagt förslag på och det blev till slut ett par Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon.

Möjligen lite mkt bas för att det ska vara neutralt men överlag är jag nöjd med detta headset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket bas!? Vill du byta? Jag får mer duns i diskanterna på min Kia ceed. Det finns ingen märkvärd "bas" i HD560S låt ingen luras. Folk som är van oförstärkta lurar kanske tycker det. Men de har väldigt svag bas. Deras styrka är mellanregister. Men inte 1500kr starkt. I den prisklassen och särskilt för gaming. Köp Cloud II. Men använd inte medföljande USB-kort.

Jag förväntade mig inte mycket stuns. De säljs som "referenslurar". Alltså de är utvecklade för att vara medioker.
Ju mer jag använder dem desto mer gillar jag dem. Men att påstå att de har någon bas är fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Du kan EQ:a ljud hit och dit, men utan förstärkning tror jag ljudet på Cloud III lämnar mycket att önska

Trådlösa lurar har inbyggd DAC/förstärkning.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

För mig går alla headsets som kräver sladd bort direkt. Det spelar ingen roll om de hade kostat 1 kr och ha världens bästa ljud. Det är en "no starter" för mig.

Jag är också intresserad av tips på bra gamingheadset med bra mic, men det kan inte krävas sladd som sagt.

Corsair HS80 wireless
Corsair Virtuoso
Astro A50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Funderar på att banta ner min utrustning och går i tankarna på ett headset med inbyggd mikrofon.

Har varit skeptisk till headset med inbyggd mikrofon då de låter burkigt, distar och plockar upp en massa omgivande ljud som andetag, tangentbord och musklick m.m. Dock var det 5+år sedan jag kollade in marknaden så det har kanske hänt en hel del med tekniken.

Prio är bra och hyfsat neutralt ljud i lurarna samt en mikrofon av kvalité som inte plockar upp allt för mycket omgivande ljud.
Ska inte vara "plastigt" utan robust som inte går sönder i första taget.

Pris: ~3500:- som max.

Finns detta eller är det icke uppnåbara krav jag har ställt?

Alla tips/förslag uppskattas stort!

Misstänker ditt problem var att du kopplade headsetet direkt till moderkortets ljudutgångar och det var mer moderkortets ljudkretsar med en massa emi störningar som headsetet reproducerade korrekt?

Rekommenderar extern usb ljudkort eller bättre internt ljudkort och inte köra onboard kommer göra enorm skillnad då många moderkort verkligen inte har vettiga lösningar för ljud.

Finns externa usb dacar för några hundra som får bort all hörbar interference.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av SLARVA:

Corsair HS80 wireless
Corsair Virtuoso
Astro A50X

Är Corsair nåt att ha när det gäller headsets alltså? Hm! Det var nytt för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

Mycket bas!? Vill du byta? Jag får mer duns i diskanterna på min Kia ceed. Det finns ingen märkvärd "bas" i HD560S låt ingen luras. Folk som är van oförstärkta lurar kanske tycker det. Men de har väldigt svag bas. Deras styrka är mellanregister. Men inte 1500kr starkt. I den prisklassen och särskilt för gaming. Köp Cloud II. Men använd inte medföljande USB-kort.

Jag förväntade mig inte mycket stuns. De säljs som "referenslurar". Alltså de är utvecklade för att vara medioker.
Ju mer jag använder dem desto mer gillar jag dem. Men att påstå att de har någon bas är fel.

De har löjligt mycket bas om man EQ:ar såklart, rekommenderar Oratory.
Jämfört med andra Sennie lurar så går dessa djupare direkt ur lådan jämfört med ex 598 eller hd650 mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Är Corsair nåt att ha när det gäller headsets alltså? Hm! Det var nytt för mig.

Ja för gaming funkar dem toppen och mikrofonerna är top notch på just dessa modeller.

Permalänk

Mina endgame neutrala lurar = Sennheiser HD800S
För en mic som är minimal är det svårt, jag körde med modmic men jag gillade de inte för de tog upp för mycket annat ljud. Kör Rode Procaster (inte podcaster) och de är fantastiska, de tar upp noll bakgrundsljud/tangentbord etc.

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite. Använder sedan några år ett par B&O H4. De är i linje med vad jag gillar, men behöver nog skaffa nya lurar inom kort. Vad ska jag kolla efter?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD600 + Mic

Permalänk
Medlem

Fick med ett par sony mx5 (xm5?), trådlösa bt-lurar med mic och anc ihop med en mobil jag köpte. Tycker de gör det mesta väldigt kompetent och ljudet måste väl vara hyggligt neutralt, var först när jag installerade Wavelet-appen, efter tips från swec, som jag började gilla lurarna för musiklyssning. Såååå, rekar dom om prisklassen ~3-3,5k är acceptabelt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Master of Overkill

Audeze Maxwell

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hd 560s för fps och bara om du vill lyssna efter fotsteg osv. Vill du leva dig in i spel så är dom inte så roliga dock.

Permalänk
Medlem

Sennheiser är alltid ett säker kort om man vill ha bra *neutralt* ljud. Finns i de flesta prisklasser

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Hörsel är inte nödvändigtvis objektivt – kanske något att komma ihåg i samband med dessa diskussioner.

Verkar högst sannolikt att folks hjärnor processar ljud något olika, sen har vi aspekten att örat/innerörat är i olika skick hos folk. Ett objektivt hörseltest i form av "Otoacoustic Emissions (OAE)" vore nog inte fel innan vi börjar jämföra hur ljudutrustning låter i detalj, men ett sådant test verkar inte så lätt att få till, inte i Sverige i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Shure aonic 50 har jag kört på med i snart 3 år. Köpte dom för musik och där tycker jag om vad dom levererar; sköna o ha på sig längre stunder och man kan dra på utan att tappa klarhet i ljudet, och utan att basen tar över, men ändå lagom oumpf.
Senaste året har det mest varit teamsmöten dock, ingen har klagat på att jag hörs konstig så det är väl ett plus 😄

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hörsel är inte nödvändigtvis objektivt – kanske något att komma ihåg i samband med dessa diskussioner.

Verkar högst sannolikt att folks hjärnor processar ljud något olika, sen har vi aspekten att örat/innerörat är i olika skick hos folk. Ett objektivt hörseltest i form av "Otoacoustic Emissions (OAE)" vore nog inte fel innan vi börjar jämföra hur ljudutrustning låter i detalj, men ett sådant test verkar inte så lätt att få till, inte i Sverige i alla fall.

Fast Sennheiser har ingen bas och så har det alltid varit. Därför de är så älskade. Man kan höra instrumenten och inte bara dränkas i billig bas.

Och frekvens är ju inte direkt svårt att mäta va? Så att säga att de har eller saknar bas är fakta. Däremot om det är bra eller dåligt? Det är tycke o smak.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3