Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Går det någonsin, egentligen?

Du får bisarra mängder soppa till dina nuvarande bilar för den ökade månadskostnaden och värdeminskningen på en ny bil. Det är höga räntor på billånen om man inte hugger en kampanj (t.ex Teslas 0,74).

Skulle säga att det knappt någonsin går att motivera ett byte av bil om den man har funkar Klart det finns undantag, t.ex man behöver en större/säkrare bil, kanske inte får köra där man behöver köra med nuvarande motor osv men generellt handlar det ju om att man villhöver. Och det är ju OK också, men det är bara en själv som kan avgöra om det är värt det.

Vi köpte en begagnad Model 3 för 400' för snart ett år sedan. Skulle jag sälja idag ska jag vara glad om jag får 300'. Det är över 8k per månad, på en begagnad bil. Men visst, jag sparar några tusenlappar i månaden på bränsle och är snabbast vid rödljusen

Ångrar ibland bytet, både pga kostnader, värdeminskningen, logistiken och annat. Däremot har jag inte en enda gång ångrat att jag bytte till el, så den biten kan jag absolut rekommendera.

ID Buzz ser trevlig ut, men vad jag förstår så har den fortfarande inget "camping" läge, eller möjlighet att ens köra värme/kyla kontinuerligt när du är ifrån bilen. Får man typ 20 min eller nåt i stöten? Det är för mig en av dom trevligaste sakerna med elbil och jag skulle sakna det om jag bytte märke eller tillbaka till bensin/diesel. Skulle även utvärdera app-styrningen, har hört mycket skit om den från VAG-koncernen.

Jag hör det du säger.
För att ta ett exempel, idag betalar jag ca 2000kr/mån för bränsle + Försäkring till båda bilarna per månad, som tidigare sagt, det är klarbetalda sedan länge. En ny ID4 blir en ökad månadskostnad på ca 5k+ och ID Buzz ännu mer.
Nu laddar vi visserligen gratis via jobbet men det väger ju inte upp på något sätt för jag ser bara att jag skulle kasta pengar i ett svart hål som jag sedan bara ska lämna tillbaka efter 36 månader.

Visserligen är en ny bil en villhöver och trevlig med ny teknik osv men den trogna Forden tar en från punkt A till B, kanske inte med samma ljud eller ljudisolering men den tar en dit

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är du nöjd med din i4 så här långt? Olika +/- som du noterat?

Inte den du citerade men har ett par tusen mil i min M50 nu så känner jag kan svara också.

Negativt med min i4 är att jag aldrig fick manuell förvärmning av batteriet och tror inte det kommer pga att den byggdes innan cutoff. BMW har förbättringspotential här på mjukvaran då hårdvaran i bilarna är exakt samma.
Baksätet är ingen höjdare för vuxna men inte så farligt ändå, har åkt några längre vändor med kompisar och dom har sagt att det är okej men hade kunnat vara bättre.
Man känner tyngden i kurvor vid mer aktiv körning.
Android auto bråkar lite men det kan ha med min telefon att göra också. (S24 Ultra)
Kan inte se temperatur i bilen via appen.
Service ett krav varannat år, kostade drygt 3000 senast så inte dyrt men en onödig kostnad för bromsvätska och luftfilter.

Positivt.
Laddar otroligt bra även utan förvärmningen, tar lite mer tid på vintern men kommer snabbt upp i hastighet. Laddkurvan har förbättrats sen släppet.
Väldigt pigg, tyst och bekväm vid långkörning. Känner ingen oro för att köra landet runt.
Bättre effektivitet än förväntat vid högre hastigheter. Brukar landa runt 2 kWh/mil vid 120 km/h farthållare.
Dragkrok med vettig dragvikt som är helt dold vid ickeanvändning.
HUD är löjligt bekvämt och har nu blivit ett must have på bilar för mig.
Kyler och värmer väldigt bra, inget strul alls.
Förvånansvärt rymligt bagage med halvkombiluckan.

Överlag är jag väldigt nöjd, testar lite annat ibland men finner inget som har hela paketet bättre ännu.
En model 3 är stötig och högljudd.
Id7 är tråkig och slö men bättre utrymmen.
Taycan har ingen dragkrok vilket är en dealbreaker för mig, ännu sämre utrymmen än i4an på något vis.
Kinabilarna är det något som inte sitter rätt för mig, kan inte sätta fingret på det riktigt.

Permalänk
Medlem

En person som leasade en elbil från Volvo för 8090 kronor per månad blev överraskad när bilen enbart nådde 70 procent av den utlovade räckvidden. Kunden anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som nu har friat bilhandlaren och slagit fast att allt är i sin ordning. Detta eftersom man inte kan veta hur långt det går att köra på en laddning. https://teknikveckan.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petersv:

En person som leasade en elbil från Volvo för 8090 kronor per månad blev överraskad när bilen enbart nådde 70 procent av den utlovade räckvidden. Kunden anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som nu har friat bilhandlaren och slagit fast att allt är i sin ordning. Detta eftersom man inte kan veta hur långt det går att köra på en laddning. https://teknikveckan.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/...
https://www.youtube.com/watch?v=02s8bou9DQ8

Nja, WLTP är inte någon "utlovad räckvidd", utan bara ett jämförtal mellan olika bilar.

Kunden påstår att han blivit utlovad en viss specifik räckvidd, men har inte kunnat visa det, därför dömer ARN som de gör utifrån det underlag kunden lämnat fram.

Man undrar vad utgången hade varit om kunden istället hade klagar på att räckviddsmätaren visar fel. Som kunden beskriver det så verkar den inte alls fungera som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nja, WLTP är inte någon "utlovad räckvidd", utan bara ett jämförtal mellan olika bilar.

Dessutom är WLTP som gemensamt mått bestämt av EU, och inget som biltillverkarna som säljer här i Europa själva kan ändra på.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Dessutom är WLTP som gemensamt mått bestämt av EU, och inget som biltillverkarna som säljer här i Europa själva kan ändra på.

Nä, tillverkare måste presentera en WLTP-siffra för att bilar ska kunna jämföras mellan varandra, men det hindrar ju inte biltillverkare att visa egna räckviddssiffror som inte är baserade på WLTP. Många väljer dock inte att göra det då de verkliga siffrorna är lägre än WLTP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inte den du citerade men har ett par tusen mil i min M50 nu så känner jag kan svara också.

Negativt med min i4 är att jag aldrig fick manuell förvärmning av batteriet och tror inte det kommer pga att den byggdes innan cutoff. BMW har förbättringspotential här på mjukvaran då hårdvaran i bilarna är exakt samma.
Baksätet är ingen höjdare för vuxna men inte så farligt ändå, har åkt några längre vändor med kompisar och dom har sagt att det är okej men hade kunnat vara bättre.
Man känner tyngden i kurvor vid mer aktiv körning.
Android auto bråkar lite men det kan ha med min telefon att göra också. (S24 Ultra)
Kan inte se temperatur i bilen via appen.
Service ett krav varannat år, kostade drygt 3000 senast så inte dyrt men en onödig kostnad för bromsvätska och luftfilter.

Positivt.
Laddar otroligt bra även utan förvärmningen, tar lite mer tid på vintern men kommer snabbt upp i hastighet. Laddkurvan har förbättrats sen släppet.
Väldigt pigg, tyst och bekväm vid långkörning. Känner ingen oro för att köra landet runt.
Bättre effektivitet än förväntat vid högre hastigheter. Brukar landa runt 2 kWh/mil vid 120 km/h farthållare.
Dragkrok med vettig dragvikt som är helt dold vid ickeanvändning.
HUD är löjligt bekvämt och har nu blivit ett must have på bilar för mig.
Kyler och värmer väldigt bra, inget strul alls.
Förvånansvärt rymligt bagage med halvkombiluckan.

Överlag är jag väldigt nöjd, testar lite annat ibland men finner inget som har hela paketet bättre ännu.
En model 3 är stötig och högljudd.
Id7 är tråkig och slö men bättre utrymmen.
Taycan har ingen dragkrok vilket är en dealbreaker för mig, ännu sämre utrymmen än i4an på något vis.
Kinabilarna är det något som inte sitter rätt för mig, kan inte sätta fingret på det riktigt.

Tack för bra input! 👍

Baksätet är inga problem eftersom detta är andrabilen i familjen, och då kör vi oftast inte så många och väldigt långa sträckor. Samt att min fru som är rätt kort jämfört med mig (strax under medel för att vara kvinna), sitter helt OK i baksätet på vår nuvarande M3 även när vi åkt några längre turer.

Gällande stötighet så är det inget som jag är speciellt känslig för. Har kört ett par Tesla M3 sedan 2019, och har inga som helst problem med det. Samma sak med vår rätt hårt satta Mini Cooper SE. Kan snarare tycka att både M3 (speciellt senare generationer) är lite för mjukt satta för min smak. Det värsta jag vet är gungiga och svajiga chassin, och speciellt de som man inte kan ta kurvor med utan att de kränger. Så här är jag snarare mer orolig om BMW i4 möjligen är för mjukt satt isf.

Halvkombilucka är dock en av de saker som tilltalar mig mycket. Även om detta skall vara vår andrabil (och vi har en stort BMW kombi att lasta i), så är ju en sedan med sitt brevlådeinkast något som gör det förhållandevis stora bagageutrymmet i Tesla M3 ganska opraktiskt att använda. Detta hade ju varit en väldigt bra sak med i4 tycker jag.

Det som är lite negativt är väl att förbrukningen verkar vara klart högre än för Tesla (speciellt som jag inte har bränsleförmån, utan betalar all snabbladdning privat på både tjänsteresor och privatresor), och synd att de inte rullar ut mjukuppdateringar till äldre bilar på samma sätt. Har de nya som säljs 2024 förvärmning av batterierna?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kunden påstår att han blivit utlovad en viss specifik räckvidd, men har inte kunnat visa det, därför dömer ARN som de gör utifrån det underlag kunden lämnat fram.

Man undrar vad utgången hade varit om kunden istället hade klagar på att räckviddsmätaren visar fel. Som kunden beskriver det så verkar den inte alls fungera som det är tänkt.

Fast visar den verkligen fel enligt kundens beskrivning? Nu har jag inte läst hela anmälan, men av det som visas upp i det länkade klippet ovan så klagar ju köparen på att bilen säger en räckvidd när den står i varmgarage. Sedan när man backar ut den i vinter-klimat så minskar den räckvidden, utan att ha kört någonting. Detta är ju fullt rimligt, eftersom bilen kalkylerar räckvidd baserat på den omgivningen den känner av, inte genom att hämta extern väderdata. Vidare så sjunker den ännu mer när det visar sig att man endast kör en kort sträcka i kylan, för att sedan parkera och handla innan man kommer tillbaks till bilen. Under denna tid så har bilen och batterier hunnit kylas ner, och värmare behöver köras för att återfå temperaturen, sådant körmönster sänker såklart också prognosen för räckvidden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, tillverkare måste presentera en WLTP-siffra för att bilar ska kunna jämföras mellan varandra, men det hindrar ju inte biltillverkare att visa egna räckviddssiffror som inte är baserade på WLTP. Många väljer dock inte att göra det då de verkliga siffrorna är lägre än WLTP

Hoppas att EU kommer uppdatera detta. För som du säger så kan man ändå inte jämföra biltillverkarnas andra egna uppskattningar, då de bygger på väldigt varierade typer av beräkningar. De blir då rätt meningslösa IMO.

Men gällande de som klagar på WLTP, och där håller jag 100% med i kritiken att det är ett både dåligt och orealistiskt mått, så skall man som sagt vända sig till EU och sina politiker med klagomål (inte de enskilda biltillverkarna).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman90:

Fast visar den verkligen fel enligt kundens beskrivning? Nu har jag inte läst hela anmälan, men av det som visas upp i det länkade klippet ovan så klagar ju köparen på att bilen säger en räckvidd när den står i varmgarage. Sedan när man backar ut den i vinter-klimat så minskar den räckvidden, utan att ha kört någonting. Detta är ju fullt rimligt, eftersom bilen kalkylerar räckvidd baserat på den omgivningen den känner av, inte genom att hämta extern väderdata. Vidare så sjunker den ännu mer när det visar sig att man endast kör en kort sträcka i kylan, för att sedan parkera och handla innan man kommer tillbaks till bilen. Under denna tid så har bilen och batterier hunnit kylas ner, och värmare behöver köras för att återfå temperaturen, sådant körmönster sänker såklart också prognosen för räckvidden.

Svårt att säga om det är *felaktigt*, men med dagens uppkopplade bilar så hade det varit mycket rimligare om räckviddsuppskattningen beräknas på utomhustemperaturen än den uppmätta temperaturen där bilen står parkerad. Det riskerar ju att bli helt fel åt båda håll, står bilen i solen så visar ju också termometern mycket högre än verkligheten.

Det är inte direkt svårt att få den datan. Bilarna är uppkopplade mot Internet, och det finns GPS, så att ta fram en uppskattad yttertemperatur är inte direkt rocket science.

Visst, då stämmer väl inte räckvidden om man tänkt köra bilen inomhus, men det är nog ganska få som gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har de nya som säljs 2024 förvärmning av batterierna?

Ja, det har den, kom typ 22-23. Min som är en 2024 har det och även den jag testade förra sommaren Håller med tidigare kommentar om det mesta. Gillar det mer traditionella i en bil och det kör ju BMW på. Förbrukning kan jag inte säga jättemycket om, av mina 500 mil så har 350-400 av dem gått i Tyskland på Autobahn och jag har ju dessutom bytt ut hjulen som följer med mot några andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, det har den, kom typ 22-23. Min som är en 2024 har det och även den jag testade förra sommaren Håller med tidigare kommentar om det mesta. Gillar det mer traditionella i en bil och det kör ju BMW på. Förbrukning kan jag inte säga jättemycket om, av mina 500 mil så har 350-400 av dem gått i Tyskland på Autobahn och jag har ju dessutom bytt ut hjulen som följer med mot några andra

Fast här pratar vi väl för tydlighets skull, givet hur frågan är formulerad, om manuell aktivering av förvärming av batteriet? Även äldre kan såvitt jag minns förvärma, men bara om man hittar laddaren i bilens egen navigation och navigerar dit. Sedan borde varenda elbil ha manuell aktivering som komplement, så länge man inte tekniskt lyckas lösa grundproblemet. Att behöva fippla med navigationen när man inte är i behov av den är dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast här pratar vi väl för tydlighets skull, givet hur frågan är formulerad, om manuell aktivering av förvärming av batteriet? Även äldre kan såvitt jag minns förvärma, men bara om man hittar laddaren i bilens egen navigation och navigerar dit. Sedan borde varenda elbil ha manuell aktivering som komplement, så länge man inte tekniskt lyckas lösa grundproblemet. Att behöva fippla med navigationen när man inte är i behov av den är dumheter.

Och mitt svar kvarstår, jag har det och jag hade det i den bilen jag testade förra sommaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu tänkte jag iofs. på om det fanns någon form av batteriförvärmning på i4 (oavsett om automatisk eller manuell). Finns det på något sätt så är jag OK med det (även om det bästa vore om det fanns både automatik och manuell). Värre med elbilar som inte alls har det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tack!

Hur ser du på i4 vs i5?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack!

Hur ser du på i4 vs i5?

i5 är mer åkbil. Om du är orolig för att i4 ska vara för mjuk så ska du inte titta på i5 tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde min ID7 t/r Göteborg-Malmö under gårdagen i relativt hårt regn och 19 grader ute. Farthållaren på 120-130km/h hela vägen.

17.8kWh/100km i snittförbrukning, riktigt imponerad, verkar inte bli så väldigt mycket mer ”törstig” i 130km/h kontra lägre hastigheter. Gamla ID4:an låg oftast runt 22kWh/100km på samma sträcka och hastighet.

Har efter några långresor nu konstaterat att en full laddning tar mig 45-50 mil på motorväg i Sverige i strax över hastighetsbegränsningen.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

i5 är mer åkbil. Om du är orolig för att i4 ska vara för mjuk så ska du inte titta på i5 tror jag.

En synpunkt jag har avseende 5-serien oavsett drivmedel är att den har blivit en redig kluns. Bilarna har nu växt så mycket att 3-serien har växt ikapp gamla tiders 5-serie och 5-serien har jäst till en 7-serie med standard hjulbas. Nu är senaste 5-serien över fem meter lång, även om det inte är jättemycket. 4-serien som Gran Coupe (vilket i4 är) är marginellt längre än sista (?) V70... Knappast lika effektiv paketering, men det kan ju vara bra att ha med sig för skalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Skrivet av ztenlund:

En synpunkt jag har avseende 5-serien oavsett drivmedel är att den har blivit en redig kluns. Bilarna har nu växt så mycket att 3-serien har växt ikapp gamla tiders 5-serie och 5-serien har jäst till en 7-serie med standard hjulbas. Nu är senaste 5-serien över fem meter lång, även om det inte är jättemycket. 4-serien som Gran Coupe (vilket i4 är) är marginellt längre än sista (?) V70... Knappast lika effektiv paketering, men det kan ju vara bra att ha med sig för skalan.

Tack till er bägge. 👍

Vi har redan en 5-serie PHEV kombi om vi behöver plats. Denna elbil jag kikar på skall vara en ersättare för vår nuvarande mellanbil (Model 3), och inte den stora kombin. Blir helt klart i4 för mig att fokusera på att provköra då när det gäller en möjlig BMW elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det där håller jag helt med om. Särskilt irriterande när man har garageplats... Just i5 och id7 har gått bort från vår lista pga yttermåtten (även Taycan känns väldigt stor för små innermått) . Hade en A6 allroad innan vi bytte till elbil och den kändes liten i jämförelse.

VW kan jag förstå för de har ju Id4 i segmentet under så att säga, som redan den är rejält rymlig. Men i4 är tämligen oanvändbar för familj med fyra (varav två långa tonåringar.). Känns som bmw lider av designvalet att använda samma plattform för el och förbränningsmotorer.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Och mitt svar kvarstår, jag har det och jag hade det i den bilen jag testade förra sommaren

Ja, det kom från och med juni 23 modeller ungefär. Min är producerad före det så jag har inte fått det även om hårdvaran är exakt samma enligt folk som undersökt närmare. Lite irriterande då det bara är en mjukvaruknapp och förvärmning med navigering till laddare fungerar bra. Den är någorlunda uppdaterad med laddare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det där håller jag helt med om. Särskilt irriterande när man har garageplats... Just i5 och id7 har gått bort från vår lista pga yttermåtten (även Taycan känns väldigt stor för små innermått) . Hade en A6 allroad innan vi bytte till elbil och den kändes liten i jämförelse.

VW kan jag förstå för de har ju Id4 i segmentet under så att säga, som redan den är rejält rymlig. Men i4 är tämligen oanvändbar för familj med fyra (varav två långa tonåringar.). Känns som bmw lider av designvalet att använda samma plattform för el och förbränningsmotorer.

i4 har helt galet dåligt baksäte, knappt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Känns som bmw lider av designvalet att använda samma plattform för el och förbränningsmotorer.

Ja, det är ju en starkt bidragande orsak till utrymmet. Samtidigt säljer deras elbilar på, försäljningen ökar. BMW tjänar pengar på sina elbilar efterdom inte har samma utvecklingskostnad. Många gillar nog det mer traditionella också i en BMW vs abdra bilmärken som ska ”förnya sig” så fort dom gör en elbil (mig själv inkluderad, därför jag köpte en i4)

Skrivet av Dunde:

i4 har helt galet dåligt baksäte, knappt användbart.

Grov överdrift.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har börjat titta lite på ny bil. I dagsläget kör jag en golf sportcombi. Men i och med att familjen växer börjar bilen bli för liten. Kan tex inte sätta bilbarnstolen bakom förarsätet utan att benen fastnar i ratten....

Vad har ni för förslag på bra elbilar med gott om utrymme i baksätet? Gärna något där en bjässe som denna får plats bakom förarsätet.
https://www.babyworld.se/sv/varumarken/besafe/besafe-stretch-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Har börjat titta lite på ny bil. I dagsläget kör jag en golf sportcombi. Men i och med att familjen växer börjar bilen bli för liten. Kan tex inte sätta bilbarnstolen bakom förarsätet utan att benen fastnar i ratten....

Vad har ni för förslag på bra elbilar med gott om utrymme i baksätet? Gärna något där en bjässe som denna får plats bakom förarsätet.
https://www.babyworld.se/sv/varumarken/besafe/besafe-stretch-...

Tror nog den passar i alla MEB bilar som VW iD4/iD5, Audi Q4/Q5, Skoda Enyaq t.ex.
Sen finns det säkert en hel del till ex. KIA EV6, Tesla Y, mao alla elbilar som är byggda på elbilsplattform och klassas som mellanstora och uppåt.

Permalänk
Medlem

Fråga om Model S - är det så att de fick dragkrok med "Palladium", eller i alla fall möjlighet att montera en som kan dra riktigt släpvagn?
En ny kostar för mycket och tyvärr verkar försäljningen i stort sett blivit 0 i Norge senaste åren, så finns inte mycket på begmarknaden att välja. Men man kan alltid får drömma lite

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, det är ju en starkt bidragande orsak till utrymmet. Samtidigt säljer deras elbilar på, försäljningen ökar. BMW tjänar pengar på sina elbilar efterdom inte har samma utvecklingskostnad. Många gillar nog det mer traditionella också i en BMW vs abdra bilmärken som ska ”förnya sig” så fort dom gör en elbil (mig själv inkluderad, därför jag köpte en i4)

Grov överdrift.

Jag klarar ett par mil, sedan måste man ut. Är 180 cm. Låg takhöjd också. i4 är i mycket en designpryl där man offrat en hel del användbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Jag hör det du säger.
För att ta ett exempel, idag betalar jag ca 2000kr/mån för bränsle + Försäkring till båda bilarna per månad, som tidigare sagt, det är klarbetalda sedan länge. En ny ID4 blir en ökad månadskostnad på ca 5k+ och ID Buzz ännu mer.
Nu laddar vi visserligen gratis via jobbet men det väger ju inte upp på något sätt för jag ser bara att jag skulle kasta pengar i ett svart hål som jag sedan bara ska lämna tillbaka efter 36 månader.

Visserligen är en ny bil en villhöver och trevlig med ny teknik osv men den trogna Forden tar en från punkt A till B, kanske inte med samma ljud eller ljudisolering men den tar en dit

Sitter i exakt samma sits med en avbetald V60, även med gratis laddning på jobbet blir det en rejäl kostnadsökning per månad. Enda jag hittar som skulle vara ett vettigt köp, sett till priset och som jag testar, är en begagnad Tesla model 3. Men är inte helt såld på den avskalade interiören.

Något som skulle vara intressant att testa eller få synpunkter på någon som har testat är Peguot e-2008, men de verkar inte ha dragkrok på de tidigare modellerna.

Permalänk
Medlem

Ni som har äldre bilar och tvekar om att köpa ny pga kostnaden, glöm inte bort att att räkna med säkerhet som en parameter. Nya bilar har bra mycket mer proaktiv/aktiv säkerhet samt förarstöd, jämfört med bara några år gamla bilar. De flesta är även säkrare om det smäller.

Det är dock svårt att värdera säkerhet. Beror kanske på hur man prioriterar. Bra om man vill motivera ett dyrare inköp

Nu är inte säkerheten högre endast på elbilar, men många modeller ligger i framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svårt att säga om det är *felaktigt*, men med dagens uppkopplade bilar så hade det varit mycket rimligare om räckviddsuppskattningen beräknas på utomhustemperaturen än den uppmätta temperaturen där bilen står parkerad. Det riskerar ju att bli helt fel åt båda håll, står bilen i solen så visar ju också termometern mycket högre än verkligheten.

Det är inte direkt svårt att få den datan. Bilarna är uppkopplade mot Internet, och det finns GPS, så att ta fram en uppskattad yttertemperatur är inte direkt rocket science.

Visst, då stämmer väl inte räckvidden om man tänkt köra bilen inomhus, men det är nog ganska få som gör det...

Jag är inte helt säker på att jag håller med. Dels så kan det ta ett tag från att bilen startar tills att bilen kopplar upp och kan hämta väderdata, vilket då ger en viss tid "utan" en räckvidd. Men framförallt så tänker jag att det ibland kan vara rätt stora skillnader mellan prognosens temperatur och den faktiska temperaturen. Så även om ditt förslag lär vara bättre i de fall en bil står i varm-garage, för att sedan köra ut i vinter-klimat, så ökar risken att den har "fel" i de flesta andra scenarierna, då bilens faktiska termometer lär ge mer riktigt data än väderleksprognosen.

Jag kan tycka att det är ganska mycket av ett icke-problem när man står i ett varm-garage. Bilen vet ändå inte vart man ska, vad det är för underlag, hur fort man kommer köra, så siffran är extremt hypotetisk ändå. Om exempelvis Google Maps inkorporerar väderdata för den rutten man har lagt in är ju en annan sak såklart.