Eventuell övergång från G-Sync till Freesync

Permalänk
Medlem

Eventuell övergång från G-Sync till Freesync

Hej,

Har nyligen avvecklat min dator och är inne på att bygga ny fast nu kör en hel AMD rigg. Har kört Nvidia de sista 10 åren.
Har just nu en skärm som är G-Sync compatible, en Asus ROG Strix XG27AQ.

Nu vänder jag mig till er som kommit från en g-sync värld och gått över till AMD Freesync. Upplevde ni någon som helst skillnad mellan att köra g-sync och gå över till freesync?

T.ex jag hade igång både low-latency mode + Nvidia reflex i kombination med V-Sync av och cappade FPS ca 8 fps under max refresh rate för att jag skulle känna att det inte finns några stutters.

Jag är helt enkelt ute efter att höra vad andras upplevelser har varit i en transition mellan team grönt och team rött.
Vad var bra? Vad var dåligt? Vad saknade man?

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 600MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

G-Sync Compatible och Freesync är samma teknik, det är bara Nvidias och AMDs namn på VESA Adaptive Sync som är en del av DisplayPort. Det hade varit en annan sak om du hade gått från "riktig" G-Sync, som är Nvidias egen teknik. Se Sweclockers guide till synksoppan.

Så skillnaden kommer med andra ord handla mer om vilka funktioner grafikkorten har, t.ex. Nvidia Reflex, än om skärmarna.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen från "riktig" g-sync till adaptive sync. I en rescension till skärmen hade nån skrivit att ifall gsync var påslagen i nvidias kontrollpanel så skulle man checka ur den för lägre latency. Kändes som det hjälpte faktiskt, kan säkert va inbillning dock

Permalänk
Bildexpert 📺

Så länge du behåller samma skärm ska det i praktiken vara samma effekt. Den här frågeställningen brukar oftare handla om att man byter skärm och då är svaret att upplevelsen varierar mellan olika skärmar och att detta sällan kan härledas till vad Nvidia respektive AMD kallar sin version av samma sak.

Det bör därför fungera problemfritt så länge vi pratar om specifikt den adaptiva synken och förekomsten av likt hack, ryck och flimmer samt moderna GPU:er. Skärmen bör fungera lika bra i båda läger ur den synpunkten.

Sedan förlorar du förstås de Nvidia-specifika funktionerna likt Reflex och här kan det finnas något möjligt gnissel.

Det finns flera olika sorters Asus-skärmar som heter XG27AQ och du behöver fler bokstäver för att avgöra vilken du har:
AMD:s lista över deras Freesync-certifierade modeller (listar tre olika XG27AQ-modeller)
https://www.amd.com/en/products/graphics/technologies/freesyn...

Nvidias lista över deras G-Sync certifierade modeller (listar fem olika XG27AQ-modeller)
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Det kan alltså vara så att du har en skärm som är byggd med kretsar avsedda för att fungera fullt ut med Nvidia-GPU och att denna inte är testad eller bekräftad med AMD-GPU med risk att du tappar något du tagit för givet. Då blir det testa och se.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av n0kturnal:

Bytte nyligen från "riktig" g-sync till adaptive sync. I en rescension till skärmen hade nån skrivit att ifall gsync var påslagen i nvidias kontrollpanel så skulle man checka ur den för lägre latency. Kändes som det hjälpte faktiskt, kan säkert va inbillning dock

Såvida inte recensionen specifikt testade latenser med en ljussensor är det oftast mest en känsla. Den som testar kanske bara är ovan och förändringen upplevdes som en försämring mot vad man är van med. Någonting blev annorlunda och detta annorlunda brukar klädas i tekniska termer som kanske inte applicerar på det som faktist ändrades. Ofta används slasktrattsordet "lagg" om precis allt som är en negativ upplevelse. Fast den som är mer påläst kan ofta slänga sig med mer specifika termer.

"det blev mer latency"
"Jaså, hur mycket då? Detta går ju att mäta"
"Öhh, jag vet inte, det bara känns som det jag tror latency är för något".

Detta är rätt komplexa funktioner som i kombinationer med varandra gör att en enda ändring ofta påverka beteenden på flera olika sätt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Du är en jäkla legend! Tack för svar!

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 600MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||