Permalänk

OLED vs Mini-LED

Är i tagen att köpa ny TV.

Har varit inne på en LG 77" 3B OLED föe 22.990kr
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77b36la/...

Men har även sneglat lite på Philips 75PML9008 Amblight, 75" Mini-LED. för 19.900kr

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/philips-75pml90...

Hade ambligt på förra TVn och det gillade jag, 70" The One men den gick sönder efter bara 3.5år så lite osäker på ny philips :D.

Men till frågan, OLED eller Mini-LED?
Googlat lite och Mini-LED verkar ju ska vara ljusstarkare men samtidigt så är ju OLDEs svärta svårt att slå, OLED har ju funnits några år men Mini-LED hyfsat ny men många som verkar satsa på det med?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Men har även sneglat lite på Philips 75PML9008 Amblight, 75" Mini-LED. för 19.900kr

Hade ambligt på förra TVn och det gillade jag, 70" The One men den gick sönder efter bara 3.5år så lite osäker på ny philips :D.

Googlat lite och Mini-LED verkar ju ska vara ljusstarkare men samtidigt så är ju OLDEs svärta svårt att slå, OLED har ju funnits några år men Mini-LED hyfsat ny men många som verkar satsa på det med?

Finns fördelar och nackdelar med båda. Är det svärta i mörkt rum eller maxat ljus i ljust rum som är viktigast?
Sedan är väl Phillips lite av slaskmärke dessa dagar. Hade hellre kollat mot Samsung om du söker LCD.

Permalänk
Medlem

Hur ser rummet ut där du ska ha tvin?
Är det mestadels alltid full solsken så kanske Philips är det bättre valet.
Annars kör på LG

Edit. TCL har hållit på med mini led rätt länge och vad jag förstått så är väll de de "bästa" på tekniken just nu, och de tillverkar ju sina egna paneler med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bjornsson:

Mini-LED är endast ljuskällan och som sådan är det en variation på hur ljusstarkt det faktiskt blir. De allra ljusstarkaste modellerna har mini-LED där individuella modeller är på en skala. Resten handlar om att de är olika TV-apparater med olika egenskaper i övrigt som kan vara avgörande för olika personers olika behov. Förekomsten av mini-LED är därför mer en indikation på att man väljer en TV av en hög nivå, om än inte alltid den allra högsta nivån.

Phillips PML-serie är något av ett mysterium. Det finns ont om tester på exakt prestanda. Baserat på vad Philips själva uppger för siffror är det inte den ljusstarkaste av mini-LED-modeller men bör ändå hålla en generellt högre nivån än OLED B3. Om det nu är ljusstyrka du behöver vill säga. Finns så mycket mer som gör en TV till den TV man vill ha och behöver.

Permalänk
Medlem

Mini-LED skulle jag säga är mer om du vill fokusera hård på HDR med väldigt ljusstarka effekter. Det kan se riktigt fint ut men bara om du har HDR. Utan HDR så har jag så att local-dimming stängs av, för annars ser det hemskt ut då alla zones bara gissar vilken ljusstyrka de ska ha.

OLED är generellt bättre på alla sätt oavsett om man kör HDR eller SDR med undantaget för HDR ljusstyrkan på större ytor av skärmen. Kontrast är också bättre på OLED utan kompremiss som Mini-LED oftast har (VA panel med smearing eller IPS med IPS-glow och sämre kontrast t.ex.).

Jag jämför just nu dock mestadels bara bildskärmar vad gäller Mini-LED, men gissar att samma tillämpas på TV. Jag skulle rekommendera OLED för ett bättre helhetsupplevelse. OLED är också ljust nog för att vara ärligt, speciellt på en TV och ännu mer i ett lite mörkare rum.

Ps. Jag har inte kollat på dina länkar, bara ville ge mina tankar vad gäller Mini-LED vs OLED

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Hur ser rummet ut där du ska ha tvin?
Är det mestadels alltid full solsken så kanske Philips är det bättre valet.
Annars kör på LG

Edit. TCL har hållit på med mini led rätt länge och vad jag förstått så är väll de de "bästa" på tekniken just nu, och de tillverkar ju sina egna paneler med.

Det är relativt ljust men ska det kollas film drar jag oftast för fönster med rullgardiner
ok, ja TCL är ju rätt nytt för mig men kanske ska kika lite på dom med.

Skrivet av Laxpudding:

Mini-LED är endast ljuskällan och som sådan är det en variation på hur ljusstarkt det faktiskt blir. De allra ljusstarkaste modellerna har mini-LED där individuella modeller är på en skala. Resten handlar om att de är olika TV-apparater med olika egenskaper i övrigt som kan vara avgörande för olika personers olika behov. Förekomsten av mini-LED är därför mer en indikation på att man väljer en TV av en hög nivå, om än inte alltid den allra högsta nivån.

Phillips PML-serie är något av ett mysterium. Det finns ont om tester på exakt prestanda. Baserat på vad Philips själva uppger för siffror är det inte den ljusstarkaste av mini-LED-modeller men bör ändå hålla en generellt högre nivån än OLED B3. Om det nu är ljusstyrka du behöver vill säga. Finns så mycket mer som gör en TV till den TV man vill ha och behöver.

Ljusstyrka är nog inte det som väger upp mest då jag inte har några problem att få det mörkt i vardagsrummet.
Och som tidigare kommenterades att Philips blivit ett "slask" märke kanske bara spär på min skepsis mot min 3.5 år gammal Philips gick halft sönder

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3