Permalänk

Nytt grafikkort, dator ballar ur.

Tjena, uppgraderade från ett 2060 super till ett 2080 Ti.
Har ett 750w Corsair Vengance 750M. Var tvungen att köpa till en extra PCIE sladd, den gamla sladden stod det type 3 på och denna var en type 4 - men det skulle tydligen inte spela någon roll enligt han jag köpte av. Det var en PCI sladd som använts till corsair RM750.

Först när jag starta datorn dorekt efter installation av nya GPU så märkte jag att den sats av och på 3 gånger typ innan den gick igång. Ingen bild första, så jag starta om och då kom det upp som om jag resetat CMOS. Gick in i BIOS, klickade save and exit och sen gick den igång. Kom in, och tänkte jag installerar nya driversna - efter jag gjorde detta börja den balla ut mer - men vet inte om det har med dem o göra eller om det bara skulle hänt ändå? Har fått sådär också att det står "Ett fel har uppstått :(". Nu startar den liksom 50/50 och när man kommer in laggar bilden mycket, och den blinkar liksom av och på. Själva skärmen är det inget fel på, det är jag 1000 procent på.

Har en i79700F och 16GB RAM.

Kortet lyser och fläktarna snurrar, som allt annat.

Min frågar är då - vad kan problemet vara, pch vad borde jag testa?

Permalänk
Medlem

Sätt tillbaka 2060.
Samma fel?
Om inte, så är troligen du har fått tag på ett defekt kort.
Ganska säker att ett Corsair 750 ska räcka.

Kanske har du en kompis som du kan testa kortet i?
Blir detta samma fel i en annan dator.. ja, då har du svaret.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Sätt tillbaka 2060.
Samma fel?
Om inte, så är troligen du har fått tag på ett defekt kort.
Ganska säker att ett Corsair 750 ska räcka.

Kanske har du en kompis som du kan testa kortet i?
Blir detta samma fel i en annan dator.. ja, då har du svaret.

Har tyvärr sålt mitt 2060 så kan ju ej testa det. Aj fan asså, låter illa. Hoppas det är nåt driver fel bara. Ska testa installera om windows. Det gick ju okej i början...

Permalänk
Medlem

Kontrollera att PCIe-strömkablarna är ordentligt anslutna till både grafikkortet och PSU:n.

Byt PCIe-port och testa att sätta grafikkortet i en annan port på moderkortet.

Återställ BIOS till standardinställningar.

Avinstallera gamla drivrutiner med DDU och installera de senaste drivrutinerna för RTX 2080 Ti.

Testa med ett annat grafikkort om möjligt för att se om problemet kvarstår.

Kontrollera att PSU:n fungerar bra och att den har tillräcklig kapacitet för RTX 2080 Ti.

Övervaka temperaturerna på grafikkortet för att se att det inte överhettas.

Se till att RAM-minnet sitter ordentligt och testa det om möjligt.

Permalänk

När jag skulle spela red dead redemption 2 så kom det upp ERR_GFX_STATE , vet inte om detta är nån hjälp men tänkte jag nämner det också. Skulle starta ett annat spel då kom det där "ett fel har uppstått". Jag valde att göra en ren installation förresten på nvidia installern, kan den ha tagit bort nåt annat kanske?

Permalänk
Skrivet av aLx:

Kontrollera att PCIe-strömkablarna är ordentligt anslutna till både grafikkortet och PSU:n.

Byt PCIe-port och testa att sätta grafikkortet i en annan port på moderkortet.

Återställ BIOS till standardinställningar.

Avinstallera gamla drivrutiner med DDU och installera de senaste drivrutinerna för RTX 2080 Ti.

Testa med ett annat grafikkort om möjligt för att se om problemet kvarstår.

Kontrollera att PSU:n fungerar bra och att den har tillräcklig kapacitet för RTX 2080 Ti.

Övervaka temperaturerna på grafikkortet för att se att det inte överhettas.

Se till att RAM-minnet sitter ordentligt och testa det om möjligt.

Ska prova det med sladdarna. Nu verkar jag va på en "bra start" av datorn eller va man ska säga, skärmen blinkar inte sådär nåt mer så ska passa på det du sa med DDU också

Permalänk
Skrivet av samsam162:

Ska prova det med sladdarna. Nu verkar jag va på en "bra start" av datorn eller va man ska säga, skärmen blinkar inte sådär nåt mer så ska passa på det du sa med DDU också

Försökte installera några updates av windows men datorn verkar flippat ur.. Kunde ej installera stod det, ångrar beslut eller nåt stod det. Ska kolla om det hjälper med att ändra på sladdarna annars kanske datorn behöver en hel windows ominstallation. Skärmen blinkar inte såhär när jag är i BIOS förresten, om det betyder nåt.

Permalänk

Får inte en chans att ominstallera windows, skärmen blinkar och fryser för mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsam162:

Kalasbra

Permalänk
Skrivet av aLx:

Håller på att återställa hela datorn. Problemen verkar inte finnas sålänge man inte är inne på själva windows, återställningen har hållt på nån timme nu men skärmen har inte blinkat nåt nu.. Återkommer med resultat

Det hjälpte inte att ominstallera windows...

Permalänk

När jag befinner mig i safe mode så uppstår inte dessa problem. Det känns som kanske den PCIe kabeln jag köpte inte funkar, skulle en kabel kunna göra så att det inte funkar? Annars är väl grafikkortet så paj att det inte klarar av vanliga windows, ska se om jag kan testa med nåt 3d programi safe mpde för att se om något händer då.

Permalänk
Inaktiv

Stor sannolikhet så blev du lurad och köpte ett defekt grafikkort.
Vanligt att kort från 2000serien ger upp, vanligast med något defekt minne.

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Stor sannolikhet så blev du lurad och köpte ett defekt grafikkort.
Vanligt att kort från 2000serien ger upp, vanligast med något defekt minne.

Finns det chans att det kan ha med PSU att göra tho? Eller skulle sånna här problem inte uppstå om det var PSU som var felet? Sladden jag köpte var tydligen corsair också, men är lite förvirrad till vilka som funkar till vilka, fatta mig ej på den där charten på deras sida... Får väl lägga upp en annons och se om nån i närheten kan hjälpa med att testa kortet i deras dator.

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör GPU-Z.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Kolla temperaturerna.
Det går även att göra med tex MSI Afterburner, HWinfo, HWMonitor.

Hur ser det ut på kortets baksida, ser det ut som det finns åverkan på skruvarna?
Det kansle är någon som rengjort det tidigare och sedan inte monterat tillbaka kylaren/kylpasta/"thermal pads" korrekt så att kortet stängs av för att gpu/minne överhettas.

Om du använder DP-kabel och har tillgång till en HDMI-kabel och kan ansluta den till skärmen så prova med den istället annars om möjligt prova istället att ansluta till en TV.
DP-kabeln ska inte uteslutas då det finns en typ av DP-kabel där stift 20 är anslutet och kan orsaka problem när den ansluts till mellan komponenter där den inte ska vara ansluten.

Från corsairs sida: "The only difference between Type 3 and Type 4 cables is the pinout of the 24-pin ATX cable; all other cables (SATA, PCIe, etc) are the same." så kabeln bör inte vara problemet.

Permalänk

Använder du 2x8pcie ström från samma kabel? Om så är fallet, gör inte det. Använd alltid bara en pcie strömkontakt per kabel. En kabel kan ge max 150watt, spelar ingen roll hur många kontakter den har.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ladda ner och kör GPU-Z.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Kolla temperaturerna.
Det går även att göra med tex MSI Afterburner, HWinfo, HWMonitor.

Hur ser det ut på kortets baksida, ser det ut som det finns åverkan på skruvarna?
Det kansle är någon som rengjort det tidigare och sedan inte monterat tillbaka kylaren/kylpasta/"thermal pads" korrekt så att kortet stängs av för att gpu/minne överhettas.

Om du använder DP-kabel och har tillgång till en HDMI-kabel och kan ansluta den till skärmen så prova med den istället annars om möjligt prova istället att ansluta till en TV.
DP-kabeln ska inte uteslutas då det finns en typ av DP-kabel där stift 20 är anslutet och kan orsaka problem när den ansluts till mellan komponenter där den inte ska vara ansluten.

Från corsairs sida: "The only difference between Type 3 and Type 4 cables is the pinout of the 24-pin ATX cable; all other cables (SATA, PCIe, etc) are the same." så kabeln bör inte vara problemet.

Han som sålde mig kortet nämnde att han bytt lylpasta på det, jag ska titta. Är osäker om jag kan köra GPU Z i felsäkert läge, återkommer. Tack för din hjälp

https://imgur.com/a/gyN18Ed

Här är vad GPU Z säger, ser det ut som något avvikande där?

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Snurrar fläktarna på kortet?
Om ja, snurrar de fort eller långsamt?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Snurrar fläktarna på kortet?
Om ja, snurrar de fort eller långsamt?

Nu snurrar dem inte, tror dem gjort det innan men kan ha fel. Så här såg det ut efter jag skulle sätta på en youtube video, först blinka det till och frös men sen gick videon igång.

https://imgur.com/a/1DyhtdW

Dem snurrar när datorn startar, sen slutar dem.

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Använder du 2x8pcie ström från samma kabel? Om så är fallet, gör inte det. Använd alltid bara en pcie strömkontakt per kabel. En kabel kan ge max 150watt, spelar ingen roll hur många kontakter den har.

Yes det är en kabel som har x2 6+2pin, och delen som går in i själva PSU är bara en 3 pin, type 3. Ska testa lägga den som 8 pin + 6 pin, sen min andra Type 4 kabel som 8pin.

Testade att byta plats men har inte gjort någon skillnad direkt. Kanske värt o säga också jag såg att PSU hade en "multiple" och "singular" switch liksom, först va den på multiple men testade på songular nu, blev ingen direkt skillnad dock.

Permalänk
Skrivet av samsam162:

Yes det är en kabel som har x2 6+2pin, och delen som går in i själva PSU är bara en 3 pin, type 3. Ska testa lägga den som 8 pin + 6 pin, sen min andra Type 4 kabel som 8pin.

Gör det! Som sagt, aldrig en kabel till två kontakter. Jättedumt att dom har två kontakter på en kabel, (såvida inte gpu bara behöver max 150w då)..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Gör det! Som sagt, aldrig en kabel till två kontakter. Jättedumt att dom har två kontakter på en kabel, (såvida inte gpu bara behöver max 150w då)..

Gjorde ej nån skillnad tyvärr, jag undrar kan det ha nåt med att den kabeln som har två st 6+2 pin bara har en 3pin som går in i PSU? Min andra Type4 kabel har 8pin på båda sidorna, ingen aning men kan det ha nåt att den inte får nog ström?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av samsam162:

Gjorde ej nån skillnad tyvärr, jag undrar kan det ha nåt med att den kabeln som har två st 6+2 pin bara har en 3pin som går in i PSU? Min andra Type4 kabel har 8pin på båda sidorna, ingen aning men kan det ha nåt att den inte får nog ström?

Vad menar du med 3pin? Kan du ta bild på din PSU och hur kablarna ser ut som du använder?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Vad menar du med 3pin? Kan du ta bild på din PSU och hur kablarna ser ut som du använder?

Sorry menade att det är en 6pin.

Den det står type3 på är 6pin, från den går det två st 6+2pin kablar. Kabeln över är en 8pin som går till 6+2pin.

https://imgur.com/a/0mV1Yzy

Permalänk
Medlem

Kör PSU:n som single-rail istället för multi-rail till att börja med.
Skillnaden är att i Multi-rail-läge har du effektbegränsningar på vissa grupperingar av kontakter, nackdelen är att det sällan brukar framgå vilka som är grupperade tillsammans.

Bara så frågan är ställd så vi har ett svar, använder du Displayport-kabel eller HDM? det är bra att veta så vi kan utesluta eventuellt DP-kabel-problem.

Sedan är jag lite fundersam över att fläktarna inte verkar snurra alls i Windows-läge.
Du skulle kunna installera tex MSI afterburner, och manuellt ställa upp fläktarna för att se om de faktiskt startar i Windows.
https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards
Osäker på hur man gör med den nya layouten då jag alltid ställer om till den gamla.

Det finns inget i GPU-Z som jag direkt tycker sticker ut mer än just att fläktarna verkar stå stilla.
Finns det någon "switch" på kortet för tex "silent mode" eller något liknande? Om ja, prova flytta till det andra läget.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av samsam162:

Sorry menade att det är en 6pin.

Den det står type3 på är 6pin, från den går det två st 6+2pin kablar. Kabeln över är en 8pin som går till 6+2pin.

https://imgur.com/a/0mV1Yzy

Hmm. Vet inte hur bra det är att köra en 6-pin för SATA från din PSU till grafikkortet. Skulle nog ordnat så det är 2st 8pin PCI-E kablar från PSUn som går till ditt grafikkort först och främst. Men någon får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Faktum är att när jag tittar på bilden på kontakterna på PSU:n så blir jag lite fundersam och ställer mig bakom @Moseby när det kommer till den faktiska kompatibiliteten.
I en 8pin PCIe så har du 3st kablar +12V för matningsspänning och 5st "jord" varav 2st för "sense", och även om kablaget i sig skulle vara grovt nog för att klara av spänningen så är jag inte säker på att det i praktiken fungerar som det skall.
I en 6pin så har du 2st för spänning, +1st för spänning som normalt inte är ansluten och 3 st för "jord" varav 1st är "sense".

Du har tre grova kabelstammar som sticker ut från nätagget, ena är 24-pin, den andra är EPS-kontakten (CPU-ström), vad är den tredje? en st 8pin PCIe? Om det är det, prova använd denna istället för din "6-pin-kontakt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

För guds skull, du är medveten om att dessa kablar har 1,5mm2 ledare, och EN ensam ledare klarar utan problem 10A och upp mot 20A utan problem en kortare stund och just denna kabel är 3 positiva och 3 negativa ledare sen en brygga till dom sista två.

Dvs denna kabel kommer klara 360 watt utan problem kontinuerligt och det dubbla utan problem kortare stunder..

Att en kabel med dubbla anslutningar inte bör användas har inte varit en grej på EXTREMT länge och gäller bara när det är riktiga skräp kablar och ett nätagg som använder såna kablar vill man nog inte använda oavsett kablar...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Viita:

Faktum är att när jag tittar på bilden på kontakterna på PSU:n så blir jag lite fundersam och ställer mig bakom @Moseby när det kommer till den faktiska kompatibiliteten.
I en 8pin PCIe så har du 3st kablar +12V för matningsspänning och 5st "jord" varav 2st för "sense", och även om kablaget i sig skulle vara grovt nog för att klara av spänningen så är jag inte säker på att det i praktiken fungerar som det skall.
I en 6pin så har du 2st för spänning, +1st för spänning som normalt inte är ansluten och 3 st för "jord" varav 1st är "sense".

Du har tre grova kabelstammar som sticker ut från nätagget, ena är 24-pin, den andra är EPS-kontakten (CPU-ström), vad är den tredje? en st 8pin PCIe? Om det är det, prova använd denna istället för din "6-pin-kontakt".

Hade blandat ihop dem helt, dem 2 6+2pin kablarna som går i grafikkortet är den tredje kabeln, den där andra type 3 var något helt annat, verkar ha nåt med hårdiskarna att göra. Sorry!

Permalänk
Inaktiv

Du kör alltså med en PCI-E-kabel som inte tillhör ditt nätaggregat? Samma fabrikat är inte en garanti för att den ska fungera. Risken finns att du bränt något i kortet. Nissen som sålde kabeln till dig verkar ha noll koll. Leta upp en riktig adapter till dina kablar eller ett eftermarknadskit som är just för ditt nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

För guds skull, du är medveten om att dessa kablar har 1,5mm2 ledare, och EN ensam ledare klarar utan problem 10A och upp mot 20A utan problem en kortare stund och just denna kabel är 3 positiva och 3 negativa ledare sen en brygga till dom sista två.

Dvs denna kabel kommer klara 360 watt utan problem kontinuerligt och det dubbla utan problem kortare stunder..

Att en kabel med dubbla anslutningar inte bör användas har inte varit en grej på EXTREMT länge och gäller bara när det är riktiga skräp kablar och ett nätagg som använder såna kablar vill man nog inte använda oavsett kablar...

Spelar ingen roll hur kraftig kabeln är i detta fall. Har med nätagget att göra, dom trycker inte ut mer per pcie kabel.

Visa signatur