Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja?
8-pin 150W
En Daisy-chain har två 8-pin -> 300W max

Nej tvärt om skulle jag säga.
PCIe från nätagg 288W till en 8 pin pcie molex 288W, 6 pin pcie 216W.

Daisy-Chain klarar därför max 288 oavsett och man ska då enbart använda den ena av dom två oavsett så därför är den totalt värdelös om man har ett mer krävande grafikkort.

Kör därför alltid med två pcie och dessa ska sitta på rätt plats på nätagget.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nej tvärt om skulle jag säga.
PCIe från nätagg 288W till en 8 pin pcie molex 288W, 6 pin pcie 216W.

Daisy-Chain klarar därför max 288 oavsett och man ska då enbart använda den ena av dom två oavsett så därför är den totalt värdelös om man har ett mer krävande grafikkort.

Kör därför alltid med två pcie och dessa ska sitta på rätt plats på nätagget.

men vänta nu, även om vi är långt OT...
du slänger med termer hej vilt; kontakten in i grafikkort är absolut 6-pin eller 8-pin PCIe (på vissa WS är det 8-pin EPS men det är ovanligt)
Kontakten i nätagget är dock inte alls säkert en PCIe utan kan vara en helt annan kontakt, finns varken standard eller kotym.
Molex har absolut inte något med det vi pratar om att göra om du inte använder en molex-adapter.

Ni har fortfarande inte förklarat varför daisy-chain kablarna finns om de inte går att använda båda kontakterna.

Samma tankevurpa ni gör skulle gå att applicera på sata-kedjor också (daisy-chainade, eller parallellkopplade med andra ord) och därmed förbjuda mer än en disk per kedja.

för att citera Hans Rosling; ni har fel, vi har rätt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

men vänta nu, även om vi är långt OT...
du slänger med termer hej vilt; kontakten in i grafikkort är absolut 6-pin eller 8-pin PCIe (på vissa WS är det 8-pin EPS men det är ovanligt)
Kontakten i nätagget är dock inte alls säkert en PCIe utan kan vara en helt annan kontakt, finns varken standard eller kotym.
Molex har absolut inte något med det vi pratar om att göra om du inte använder en molex-adapter.

Ni har fortfarande inte förklarat varför daisy-chain kablarna finns om de inte går att använda båda kontakterna.

Samma tankevurpa ni gör skulle gå att applicera på sata-kedjor också (daisy-chainade, eller parallellkopplade med andra ord) och därmed förbjuda mer än en disk per kedja.

för att citera Hans Rosling; ni har fel, vi har rätt

Jag upplyste bara om var själva kabeln med kontakt klarar av. MAX Detta är specifikationen oavsett vad du vill vända och vrida på olika begrepp fram och åter.

För det första det är vad kabeln och kontakterna klara av max vid kontinuerlig drift.

varför skriver du Citat " kontakten in i grafikkort är absolut 6-pin eller 8-pin". jag skrev specifikationen på dessa så vad är det du svara på för nått ? Nån skrev 300 Wat och det är fel därför skrev jag var som är rätt.

Att svara på varför en viss kabel existerar. varför måste jag bevisa något mer än dom specifikationer jag just nämnt ???: Det existerar säkert femtio (inom datorbyggarsammahang) olika molex med diverse adaptar du kan koppla hur som helst med vad som helst. Bara för att detta går att göra och bara för att dom ofta är med i förpackningen du får när du köper ett nätageregat så har det aldrig någonsin Inneburit att det är fritt fram att koppla utan att ens tänka.

Du ska vara väl medveten om att ett nätaggregat på marknaden har flera användningsområden än enbart gamerdatorer och därför är det frikostigt med ett knippe kablar i paketet varav flera av dem inte är till för att driva ett tungdrivet grafikkort.

Det finns inte en standard för vad som ska vara med när du köper ett nätaggregat samtidigt som inget nätagg eller få är märkta "till för gaming" eller liknade.

Daisy chain om du kollar och tänker till. Spelar ingen roll om det är en enkel kabel eller en Y kabel. Du kan ändå max plocka ut 288 WAT, det är ju orsaken till varför man SKA !!! Använda två kablar eller som i det här fallet tre då det tydligen är ett grafikkort modell kraftig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den kabelnd existerar för att det finns annat än just grafikkort, prylar som ofta inte drar så mycket ström och i bland har man ganska många därför är det bra att ha en Y kabel eller daisy...

lite som förr i tiden när man ville ha två diskettstationer och en CD spelare och en brännare. En diskettstation drar nästan ingenting.

Om man bygger en helt annan typ av dator som inte är till för just spel. Ett normalt legacy-chassi kan ju ha tio platser för HDD bara som ett exempel och då kör man ju en sån lösning med en kabel så att man kan köra med ett nätagg.

man kan så klart köra med fler än ett nätaggregat i en dator men om man inte behöver det så blir det ju dyrt och bara dumt.

Eller vid MINING Där man kan klocka ner en del grafikkort rejält, då orkar en sån kabel driva flera grafikkort. Det finns mer men dessa exempel borde förklara nog. Det är med en drös kabel och med dom får man använda sitt sunda förnuft, läsa på och göra det som är vettigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag upplyste bara om var själva kabeln med kontakt klarar av. MAX Detta är specifikationen oavsett vad du vill vända och vrida på olika begrepp fram och åter.

För det första det är vad kabeln och kontakterna klara av max vid kontinuerlig drift.

varför skriver du Citat " kontakten in i grafikkort är absolut 6-pin eller 8-pin". jag skrev specifikationen på dessa så vad är det du svara på för nått ? Nån skrev 300 Wat och det är fel därför skrev jag var som är rätt.

Att svara på varför en viss kabel existerar. varför måste jag bevisa något mer än dom specifikationer jag just nämnt ???: Det existerar säkert femtio (inom datorbyggarsammahang) olika molex med diverse adaptar du kan koppla hur som helst med vad som helst. Bara för att detta går att göra och bara för att dom ofta är med i förpackningen du får när du köper ett nätageregat så har det aldrig någonsin Inneburit att det är fritt fram att koppla utan att ens tänka.

Du ska vara väl medveten om att ett nätaggregat på marknaden har flera användningsområden än enbart gamerdatorer och därför är det frikostigt med ett knippe kablar i paketet varav flera av dem inte är till för att driva ett tungdrivet grafikkort.

Det finns inte en standard för vad som ska vara med när du köper ett nätaggregat samtidigt som inget nätagg eller få är märkta "till för gaming" eller liknade.

Daisy chain om du kollar och tänker till. Spelar ingen roll om det är en enkel kabel eller en Y kabel. Du kan ändå max plocka ut 288 WAT, det är ju orsaken till varför man SKA !!! Använda två kablar eller som i det här fallet tre då det tydligen är ett grafikkort modell kraftig.

Jag ber om ursäkt om det kom ut lite aggressivt.

jag måste dock fråga var du får 288W max för kabeln ifrån? Alla hänvisningar till maxeffekter jag hittar är enbart för kontakterna (höljen med stift).

Precis som det skrevs i början av denna tråd så är 1.5mm2-kabel specat till 10A, vilket sammanfaller till 360W max för en kabel med tre ledare av 12V (8-pin PCIe).
Med detta, kan vi då dra 150W per 8-pin utan att överbelasta någon av kontakterna, eller kabeln (totalt 300W i kablen,vilket är under 360W)
Är det dessutom så att tillverkaren av PSUn satt en annan kontakt än 8-pin PCIe i den änden som går in i PSU (mycket vanligt) så är det ju inga problem att dra med över bara den kontakten.

Tesen från början var dessutom att en dasiy-chain PCIe inte var begränsad till 150W max från PSU (som är max för 8-pin PCIe) utan *ospecificerat högre värde som i princip begränsas av PSUns totaleffekt på 12V*
Att säga att du bara BÖR dra 288W från en DC-PCIe-kabel, eller att det GÅR att dra är lite olika saker också.

EDIT: verkar som att 8-pin KAN vara specad till 432W beroende på pins och kablage (kommentar som hänvisar till Toms HW)
https://forums.evga.com/Max-Wattage-on-8-pin-PSU-output-m3432...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Vet inte om det går att låsa tråden eller nåt men jag lämnade tillbaka kortet och köpte ett nytt 2080 Ti, och allt funkar som det ska! Älskar denna community, tack som fan för all er tid och hjälp alla! Speciellt du @Viita

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsam162:

Vet inte om det går att låsa tråden eller nåt men jag lämnade tillbaka kortet och köpte ett nytt 2080 Ti, och allt funkar som det ska! Älskar denna community, tack som fan för all er tid och hjälp alla! Speciellt du @Viita

Skönt att det löste sig!
Hoppas du snart hittar ett kort att ersätta det med

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Skönt att det löste sig!
Hoppas du snart hittar ett kort att ersätta det med

Tack min vän! Haha nja ersätta mitt 2080 Ti snart är väl att ta i, men kanske efter 5000 serien släppts att jag tittar på 3080 Ti Du kanske missa att jag fick ett nytt 2080 Ti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsam162:

Tack min vän! Haha nja ersätta mitt 2080 Ti snart är väl att ta i, men kanske efter 5000 serien släppts att jag tittar på 3080 Ti Du kanske missa att jag fick ett nytt 2080 Ti!

Haha, ja, läste lite fort! Gött att du fick tag i ett nytt så fort

Visa signatur