Rekommendation om hur montera PSU

Permalänk
Medlem

Rekommendation om hur montera PSU

Har köpt mig ett Inter-tech 4U-4724 chassi och ett corsair rm1000x PSU och insåg när jag skulle montera det att fläkten antingen hamnar mot chassits ytterplåt eller den avskruvbara plåten som särskiljer utrymmet för PSU och utrymmet för moderkort.

Som jag ser det, om jag inte missar något, är mina enda alternativ att göra något av följande:

1. Låta fläkten försöka suga in luft rakt mot den avskruvbara chassiplåten som sitter mellan PSU-utrymmet och moderkorts-utrymmet (0,3cm mellan plåt och PSU).

2. Låta fläkten suga in luft rakt mot ytterplåten av chassit (1,2cm mellan plåt och PSU)

3. Skruva bort plåten och låta fläkten suga in varmluften från utrymmet där moderkort sitter.

Gissar att inga av dessa alternativ är optimala men vad tycks vara det bästa av alternativen? (Köpa nytt PSU är inte aktuellt)

Slänger in lite bilder ifall mina förklaringar är så usla som jag tror.

Permalänk
Medlem

Den blåser väl ut igenom?, mitt aggregat suger från insidan och blåser ut ur chassit, när den väl snurrar, semi-passivt

Om det är så, låter 3 bra, ta luft från toppen av moderkortet och blåsa ut

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men det där nätagget har fläkten på undersidan, och den fläkten blåser luft in i nätagget. (Den blåser inte ut, utan tar in luft.) Utan ordentligt luftintag så kommer nätagget antagligen att bli överhettat och gå sönder.

Av bilden att döma så är det där ett serverchassi som bara är avsett att användas med nätagg med "klassisk" konstruktion med fläkt/luftintag på ena kortsidan och utblås i motsatt ände.

Ditt alternativ 3 - ta bort plåten mellan nätagg och insidan av chassit - är det enda som verkar ha en vettig chans att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Rätta mig gärna om jag har fel, men det där nätagget har fläkten på undersidan, och den fläkten blåser luft in i nätagget. (Den blåser inte ut, utan tar in luft.) Utan ordentligt luftintag så kommer nätagget antagligen att bli överhettat och gå sönder.

Av bilden att döma så är det där ett serverchassi som bara är avsett att användas med nätagg med "klassisk" konstruktion med fläkt/luftintag på ena kortsidan och utblås i motsatt ände.

Ditt alternativ 3 - ta bort plåten mellan nätagg och insidan av chassit - är det enda som verkar ha en vettig chans att fungera.

ChatGPT säger att den suger in luft från fläkten på toppen/botten och blåser ut baktill. Har inte lyckats hitta någon manual som benämner detta. Och ja det är ett serverchassi, men ska enligt spec och deras support fungera med ATX.

Permalänk
Medlem

Så här är väl då kanske enda vettiga lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Så här är väl då kanske enda vettiga lösningen.
<Uppladdad bildlänk>

Det ser ju rimligt ut som enda lösningen. Fläkten MÅSTE kunna få in luft, om enda alternativet är från insidan av chassit måste man använda det. Luften i ett nättagg kommer sedan pressas ut där det finns "hål" så det finns ingen utfläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Det ser ju rimligt ut som enda lösningen. Fläkten MÅSTE kunna få in luft, om enda alternativet är från insidan av chassit är det det man får använda. Luften i ett nättagg kommer sedan pressas ut där det finns "hål" så det finns ingen utfläkt.

Ok, ja nästa steg är väl att ta fram borrmaskinen och borra massa egna hål i chassit där PSU-fläkten hamnar. Men då blir nästa stopp istället racket, om än lite mer avstånd (kanske 5-10cm?)
Men är väl mer troligt att jag våldsför mig på den plåten jag tog bort ifall jag vill ha tillbaka plåten för att montera SSD och tills dess låter det vara som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

ChatGPT säger att den suger in luft från fläkten på toppen/botten och blåser ut baktill. Har inte lyckats hitta någon manual som benämner detta. Och ja det är ett serverchassi, men ska enligt spec och deras support fungera med ATX.

ATX täcker en hel del.
Ditt nätagg är säkert längre än en standard ATX PSU (140mm), men det spelar inte så stor roll i det här fallet.

Jag är inte säker på om ATX standarden beskriver hur fläkten skall vara monterad, men alla tidiga ATX nätagg var konstruerade så att fläkt/luftintag är på ena kortsidan och luften blåser rakt igenom till utblåset på baksidan. Ett ATX nätagg med den konstruktionen skulle säkert passa fint.

Nätagg med inblås i botten kom till för att då kan man använda större fläktar, och därmed minska ljudnivån. Låg ljudnivå är inget som serverkonstruktörer brukar bekymra sig om, utan servrar är nästan alltid konstruerade så att luft tas från fronten, blåser rakt igenom, och ut på baksidan.

Men, men. Alldeles oavsett vad som skall eller inte skall fungera så behöver du ordentligt luftintag för ditt nätagg. Annars kommer det garanterat inte att fungera bra.