Cooler Master visar upp ny spelskärm på 57 tum

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master visar upp ny spelskärm på 57 tum

Ansluter sig till skaran av tillverkare som släpper jättelika DUHD-skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

20 000 - 25 000 för en VA-skärm? Nä tack! I så fall tar jag hellre en proffsskärm med perfekt färgkalibrering.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så många som använder dessa typer av skärmar till spel?

Sure simracing kan jag helt klart förstå, men mer eller mindre allt annat så är det värdelöst med så pass avlång skärm..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

20 000 - 25 000 för en VA-skärm? Nä tack! I så fall tar jag hellre en proffsskärm med perfekt färgkalibrering.

Tveksamt om färgkalibrerade skärmar och gamerstm har så mycket överlappande i det venn-diagramet...

Skrivet av norrby89:

Sure simracing kan jag helt klart förstå, men mer eller mindre allt annat så är det värdelöst med så pass avlång skärm..

Sim-scenen är väl om något folk som lägger enorma summor pengar på utrustning så det är nog ett rätt vettigt segment att ha

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ser grym ut, vet dock inte hur stödet ser ut i spelen för så bred skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det är fantastiskt till en otrolig massa spel. Assassins creed, league of legends, rocket league, Civ 6, Gta är några exermpel jag kan komma på just nu. Många spel blir mycket bättre ju mer man ser av spelet. Det är ungefär som att jämföra din vanliga syn med att kolla igenom toapapperrullar (kanske inte riktigt så extremt, men nästan).

Permalänk
Medlem

VA ....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ser grym ut, vet dock inte hur stödet ser ut i spelen för så bred skärm

Beror helt på vilket spel. En del, inte alls. Men när det finns är det amazing

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Håller inte med 2D spel är absolut underbara att spela i 32:9. Rekommenderar alla att testa ett bra 2D spel som inte kapar vertikalt utan expanderar horisontellt FOV.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Håller inte med 2D spel är absolut underbara att spela i 32:9. Rekommenderar alla att testa ett bra 2D spel som inte kapar vertikalt utan expanderar horisontellt FOV.

Kan tänka mig det! Typ som spelet Trine som är en 3D platformer. Här är en video som visar hur det kan se ut i 32:9.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan tänka mig det! Typ som spelet Trine som är en 3D platformer. Här är en video som visar hur det kan se ut i 32:9.

https://youtu.be/aUec0wddcoU

Exakt! riktigt fint exempel. Var som att gå ifrån 60 till 120Hz för mig, innan jag testat så trodde jag inte att det skulle vara sådan skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av effe0p:

Det är fantastiskt till en otrolig massa spel. Assassins creed, league of legends, rocket league, Civ 6, Gta är några exermpel jag kan komma på just nu. Många spel blir mycket bättre ju mer man ser av spelet. Det är ungefär som att jämföra din vanliga syn med att kolla igenom toapapperrullar (kanske inte riktigt så extremt, men nästan).

League? Va?

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var TN.

Permalänk
Medlem

Hur driver man den panelen, framförallt med DP1.4… jag ser inte hur varken DP eller HDMI räcker till 120Hz på den bildmatrisen

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Synd att det inte var TN.

Finns gott om gamla TN-paneler att köpa varför man nu skulle vilja ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det finns inga perfekt kalibrerade skärmar, man måste kalibrera själv så man får korrekt utefter sina egna ljusförhållanden.
Köper du en proffsskärm så har en del av dem automatisk kalibrering så du slipper göra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Simracing är ju dock en situation där VR headset fungerar ypperligt och ger den fulla immersion man söker. Ser alltså inte varför man skulle lägga kvalitets VR headset pengar på en skärm för simracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Går ju också att dela upp så du spelar i mitten och har chatt och liknande vid sidorna istället för att ha flera skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Simracing är ju dock en situation där VR headset fungerar ypperligt och ger den fulla immersion man söker. Ser alltså inte varför man skulle lägga kvalitets VR headset pengar på en skärm för simracing.

Jag blir dålig av VR så bra skärm är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Absolut, men för de som inte mår dåligt av VR är det en klar uppgradering över skärmar för just simracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Absolut, men för de som inte mår dåligt av VR är det en klar uppgradering över skärmar för just simracing.

Självklart, när jag testat så i början har det varit en grym upplevelse. Men det jag syftar på är att det finns marknad för flera alternativ VR, trippelskärm eller en stor skärm,alltid bra med alternativ 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Jag tror det är ytterst få som inte kan träna bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror det är ytterst få som inte kan träna bort det.

Jag vet flera som provat hårt och testat varje trick folk gett. Själv har jag testat ca 100 timmar och inte märkt ett dugg förbättring, efter 15 minuter mår jag illa och då är det inte kul att spela och som sagt flera andra som testat mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur driver man den panelen, framförallt med DP1.4… jag ser inte hur varken DP eller HDMI räcker till 120Hz på den bildmatrisen

Både DP 1.4 och HMDI 2.1 klarar det med hjälp av DSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

League? Va?

League fungerar faktiskt ganska bra med större aspect ratios ändå. Visst, bilden blir distorted på sidorna men att man ser mer gör ändå stor skillnad. Det är ganska fantastiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Går ju också att dela upp så du spelar i mitten och har chatt och liknande vid sidorna istället för att ha flera skärmar

Självklart men med tanke på priset för dessa så får man säkerligen två motsvarande skärmar som är betyderligt bättre med samma skärmyta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Rätt storlek, men 1000R skall det vara....

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Det finns inga perfekt kalibrerade skärmar, man måste kalibrera själv så man får korrekt utefter sina egna ljusförhållanden.
Köper du en proffsskärm så har en del av dem automatisk kalibrering så du slipper göra den.

Eh ... va?

Du påstår ju sju själv att den ska kalibreras? Sådan del ansluter man till skärmen flera gånger per år beroende på hur kräsen man är. Eller inbyggd i vissa fall.

Det jag pratade om var själva kalibreringen, inte att den var kalibrerad. Även om dom ofta är optimerade från fabrik.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Både DP 1.4 och HMDI 2.1 klarar det med hjälp av DSC.

Jo, men är det inte lite störigt att skärmen i princip kräver DSC för sin vanliga upplösning? Känns lite dumt bara

Permalänk

Hmm… Så hälften av en 8K 65”s TV. Dock är TV’n i 60Hz. (Högre Hertz för lägre upplösningar, ex. 120Hz i 4K på samma TV.) TV-apparaterna brukar gå som lägst ≈15 tusen kr. Men halva Hz’en, dubbla höjden. (Och mängder med features…)

Finns det någon 8K TV idag som klarar 120Hz (eller mer?!) i 8K-upplösning?
(Frågan gäller mottagare, alltså TV inte gpu. )