Gratisverktyg tar bort reklam i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Konstigt att ingen ser reklam. Jag hade reklam i epostklienten (Outlook) och gick då över till Linux på laptopen.

Du böt alltså operativsystem bara för din mailklient visade reklam?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Trevligt med program som underlättar, men kollar man igenom listan av vad den gör så går ju samtliga saker antingen att stänga av redan med en inställning, eller så är de inte relevanta för oss svenskar till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Ashampoo Windows 11 Adblock tar bort all existerande reklam i Windows 11, och kostar just nu inte ett öre.

Läs hela artikeln här

Jag använder Wintoys, ruskigt bra och inte från microsoft själva.
Det går att ljustera och stänga av allt i stort sett.

Visa signatur

PC #1: Lenovo Legion T530
PC #2: En kass Laptop som måste byta ut till en bättre modell :)
Konsol: XBOX Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Okej, använder ingen den appen? Den är ju inbyggd…

Mja. Den har kommit i år. Innan i år hade de en annan app som är mycket bättre och utan reklam.

Skrivet av 57josa:

Är det kanske så att ni som verkar få reklam är inloggade med ett Microsoft-konto? Bara en tanke som slog mig. Är själv inloggad med lokalt konto.

Kör med MS-konto och ingen reklam jos mig på någon dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Det handlar ju inte bara om vad man är kapabel till utan också vad man har tid för. Jag har inga problem att använda linux, men med barn som spelar fotboll, har läxor, scouter, flöjt, tvätt, städ, mat och allt därtill så har jag inte tiden att sitta och pilla med Linux eller felsöka/fixa/testa.

Vill jag gamea så ska datorn starta, spelet funka och det ska vara det. Kan det ersättas med konsol? Beror helt på spel och upplevelse. Vi har konsoler med, men Cyberpunk vill jag spela med RT och hög upplösning

Vill ungarna gamea så ska min tid inte läggas på något annat än att hjälpa dem med spelet i sig.

När Linux är lika smärtfritt som Windows så byter jag gärna på speldatorn med.

Känner igen det där 100% trotts min förakt för Windows.
När jag bytte till linux på ungarnas datorer fick jag springa upp var och varannan dag
för att spelet hade uppdaterats och nu fungerade det inte längre i linux.
Man fick pilla och ha sig och slita i håret, googla och fan och hans moster.
Gick aldrig mindre än 1 timme innan det var löst på båda datorerna.

Fick byta tillbaka till Windows. Den uppdaterar själv och ungarna vet inte ens om det.
Har inte vart uppe och hjälpt dem en enda gång nu på säkert 1 år.
När man är småbarnsförälder så funkar det helt enkelt inte.

Sen å andra sidan när jag bytte dator på jobbet så fick jag Win 11 på den nya.
Herregud va seg.
Gammla datorn var någon gamingdator från Asus med i7 7700 (Ej K) cpu, 16gb ram och nvme disk. Windows 10.
5 år gammal Windows 10 installation. Gick som ett skott.
Nya jag fick är nu 1 år gammal, 24 kärnor med 3080ti och 64gb ram.

Byter man sådär rätt av och använder samma mjukvara så får man ju en ganska bra
bild av hur välslipat Win11 är jämfört med 10an.
Jag har än idag inte vant mig vid den där segheten i Win 11.
Bara filhantering i Utforskaren är ju katastrofalt seg.
Ibland när man öppnar inställningar så tar det typ 4 sekunder innan nåt händer. Omg man
sliter ju håret av sig.

Ja det finns säkert folk som tycker 11:an är hur snabb som helst.
Ni är bara sega och inte märker

/S

Permalänk
Medlem

En enkel fråga angående de här spelen som avlider vid uppdateringar - vilka titlar drabbas av detta?

Det kan ju vara bra att veta då detta är ett elände även när man moddar spelen. Ett utmärkt exempel på detta är Fallout 4-uppdateringen som orsakat totalt kaos och där nedgradering är i princip bästa rådet.

Inträffar dessa haverier även när man kör Steam? Alltså att en uppdatering får spelet att strula?

Enda Windowsversionen jag kört där uppdateringar fungerar mer eller mindre OK är Windows 10 LTSC. I Windows 11 samt Windows 10 Pro och Enterprise skulle jag inte direkt säga att det varit problemfritt med Windows Update, bytte till LTSC efter att min 20H2-installation blev väldigt skum efter en liten uppdatering.

I Linux fungerar det överlag bra i de distros jag kört.

När det dyker upp verktyg av denna typ för Windows 11 och efter att ha upplevt "A great app is on its way" vid installation av Pro-versionen vilket kräver omfattande debloating blir min egen slutsats helt klar: Linux direkt på hårdvaran nästa gång det vankas dator där det saknas drivrutiner för Windows 10 (Ryzen 9000...) eller där det inte är "rekommenderat" med 10an (Intel 13/14 och nyare generationer).

Hittills finns det ingenting jag noterat i 11an som gör att den blir lika bra som vare sig Windows 7 eller ett tweakat (rekonstruktion av 7an) W10 LTSC. Det är alldeles för mycket kamp med Microsoft för att fungera som daily driver. Däremot fungerar KDE som jag vill och förväntar mig. Linux direkt på hårdvaran och W10 i en VM är den väg framåt jag ser klart och tydligt. MS får jobba hårt för att få ordning på 11an och dessvärre gäller det även 11 LTSC (läckta builds) - den är klart bättre än standard-11 men fortfarande inte lika trevlig som 10 LTSC 2019 eller 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du böt alltså operativsystem bara för din mailklient visade reklam?

Det var droppen som fick bägaren att rinna över. Jag har varit inne på Linux tidigare. Kör fortfarande Win11 på stationära, men det är nog bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Slutade använda windows när 10an kom. Får så mycket bättre spelprestanda i linux. Men jag får även en tiling window manager och mycket trevligare program att jobba med. De flesta gratis.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

En enkel fråga angående de här spelen som avlider vid uppdateringar - vilka titlar drabbas av detta?

Det kan ju vara bra att veta då detta är ett elände även när man moddar spelen. Ett utmärkt exempel på detta är Fallout 4-uppdateringen som orsakat totalt kaos och där nedgradering är i princip bästa rådet.

Inträffar dessa haverier även när man kör Steam? Alltså att en uppdatering får spelet att strula?

Enda Windowsversionen jag kört där uppdateringar fungerar mer eller mindre OK är Windows 10 LTSC. I Windows 11 samt Windows 10 Pro och Enterprise skulle jag inte direkt säga att det varit problemfritt med Windows Update, bytte till LTSC efter att min 20H2-installation blev väldigt skum efter en liten uppdatering.

I Linux fungerar det överlag bra i de distros jag kört.

När det dyker upp verktyg av denna typ för Windows 11 och efter att ha upplevt "A great app is on its way" vid installation av Pro-versionen vilket kräver omfattande debloating blir min egen slutsats helt klar: Linux direkt på hårdvaran nästa gång det vankas dator där det saknas drivrutiner för Windows 10 (Ryzen 9000...) eller där det inte är "rekommenderat" med 10an (Intel 13/14 och nyare generationer).

Hittills finns det ingenting jag noterat i 11an som gör att den blir lika bra som vare sig Windows 7 eller ett tweakat (rekonstruktion av 7an) W10 LTSC. Det är alldeles för mycket kamp med Microsoft för att fungera som daily driver. Däremot fungerar KDE som jag vill och förväntar mig. Linux direkt på hårdvaran och W10 i en VM är den väg framåt jag ser klart och tydligt. MS får jobba hårt för att få ordning på 11an och dessvärre gäller det även 11 LTSC (läckta builds) - den är klart bättre än standard-11 men fortfarande inte lika trevlig som 10 LTSC 2019 eller 2021.

Minecraft och Roblox. Typ dem största spelen för kidsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Minecraft och Roblox. Typ dem största spelen för kidsen.

Bra att veta. Jag hade nog kört dessa i en VM om de är så känsliga så man snabbt kan återställa sin snapshot när haveriet inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Bra att veta. Jag hade nog kört dessa i en VM om de är så känsliga så man snabbt kan återställa sin snapshot när haveriet inträffar.

En enklare lösning är att bara köra Windows

Att rekommendera folk att köra sina program via en VM med Windows är som att rekommendera folk i Norrland att skaffa el-bil med en fossilbil på kärra bakom, så de ska kunna handla i sin lokala ICA-butik

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej. Allmän tandgnissel nu och sen kommer acceptansen. Samma sak som vid lanseringen av Windows 10.

Edit: Senaste Steam Survey. Windows - 96,55%. Win 10 - 50,16%. Win 11 - 45,81%. Linux (inklusive Steam Deck) - 2,08%.

Fast just gaming är ju ganska specifikt för Windows.

Anekdotiskt kan jag bidra med att jag installerade Ubuntu 24.4 på två Windows-maskiner nyligen. De kom med Win10 Pro, men eftersom det var så kort tid kvar (2025) valde jag att gå direkt till Linux.

De var inga spelmaskiner, så de hade aldrig dykt upp i Steam Survey.

Nuvarande spelmaskinen (AM4-bygge med 5900X, 7900GRE, 64GB RAM) får rulla på till det bittra slutet. Sen blir det Linux på den med.

Kanske, kanske blir det en Windows 11-maskin efter det, men då kommer den vara väldigt ensam om att köra Windows i maskinparken. Och antagligen den enda maskinen som dyker upp i Steam Survey.

Glömde ett 'det'
Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Absolut, enligt statcounter ligger Linux på 4,45% nu, upp från 3,12% July 2023. Det går att se en start på en "hockey stick" också. Det är några spännande år framöver tror jag.

Så vi börjar se resultatet av Windowsanvändare som testar WSL?

Permalänk
Medlem

Denna ganska så tveksamma artikel får en ”Missa inte” bump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Denna ganska så tveksamma artikel får en ”Missa inte” bump?

Undrar vem som bestämmer. Har dom läst kommentarerna? Eller gör dom det bara för att retas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Roligt att alla utgår från att alla pc-användare är medlemmar på forum som detta med intresse

Aldrig sett någon reklam men kanske ska testa verktyget på någon windows-dator för att se om man märker att något försvinner.

När windows påminner om att du ska byta till Edge (Duvet, popupen som kommer när man byter standardwebbläsare) - Det är reklam.

Enbart ett litet exempel, men inom EU är det främst reklam för Windows egna tjänster då vi är något mer skyddade jämfört med USA.

Ett annat exempel jag kom på är ju nya Widgets för W11.
En bra idé som solkas med en massa skitnyheter som inte går att stänga av (dvs - Vill du ha widgets måste du se reklam i form av nyheter)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Altså, win11 och reklam är typ osynligt för EU..

Tror fan aldrig jag ens sett reklam på denna dator någonstans förutom på websidor.
Sen kanske det finns någonstans i menyer etc, som man aldrig är inne på.. minns fan inte när man klicka på startmenyn -_-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Så vi börjar se resultatet av Windowsanvändare som testar WSL?

Statcounter mäter data från browsing. Det är nog inte många som kör WSL och använder en webbläsare i det.
Jag har kört WSL i typ 3-4 år och har aldrig kört ett grafiskt program i det (har kört VS Code som ansluter till WSL, men ändå körs i Windows).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin sett reklam i W11 och jag har ändå haft det sen slutet på förra året. Så för min del kvittar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

När windows påminner om att du ska byta till Edge (Duvet, popupen som kommer när man byter standardwebbläsare) - Det är reklam.

Har inte sett det när jag bytt från Edge till Firefox (och Firefox kan ändra den inställningen själv utan att jag behöver gå och själv välja Firefox där)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Känns som tråden blivit väldigt OT?

OnT: Detta verktyg som ni gör gratis(?)reklam för är ju rena rama scammen. Det är absolut inte gratis, du säljer ut en massa uppgifter om dig och ditt system. Varför i hela världen skulle det behövas en klient för att sedan installera typ "moduler"? Identiskt resultat som "gratisverktyget" gör går att nå med ett antal rader powershell-kod. Det behövs absolut ingen klient eller ännu mindre "connected service" för att lösa detta.

Detta är *inte* den typ av reklam som jag förväntar mig att se på SweC, detta känns otroligt oseriöst och knappast något jag skulle rekommendera till någon - någonsin. Jag trodde vi hade en bättre standard på SweC?

Jag vill inte peka några fingrar, jag har ingen aning om hur kedjan ser ut för att få ut en artikel - men jag skulle verkligen önska att det kvalitésgranskades mer än såhär. Artikeln får det att låta som en "superdeal", det är det knappast.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte sett det när jag bytt från Edge till Firefox (och Firefox kan ändra den inställningen själv utan att jag behöver gå och själv välja Firefox där)

Kan så vara, men samtidigt finns det många exempel där man undersöker sätt att fortsätta utnyttja sitt monopol.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet det där, dock inget som jag sett, verkar nog bara gälla folk som byter till Chrome. Jag har dock stängt av

Och gör det på alla datorer jag fixat med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och läser man "är du nöjd med Linux" tråden så är ju inte Linux för oss som har ett familjeliv och vill ha ett fungerade upplevelse utan att behöva felsöka minsta uppdatering.

Får 1h över för gaming - > spelet man lirar har en uppdatering - > Linux programmet startar inte - > fritid slut - > måste invänta Linux patch I någon dag

Överdrivet så klart men det är något som aldrig har hänt mig på pc

Blir lite konstigt att dra en slutsats så och sedan posta den i en annan tråd.

Jag har inte heller några problem med Linux och lever familjeliv utan att lägga massor av tid på min dator. Dessutom slipper jag Windows-eksem!

Sedan tror jag att många som vill testa Linux är mer åt det nyfikna hållet och är mer benägna att ta risken, testa och så vidare. Därav blir det från en community-aspekt mer att Linux är problem.
(Tänk på att majoriteten av servrar kör Linux och oftast rock solid)

(Är man tekniskt konsevativ och alltid levt med Windows så bör man kanske stanna där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Känner igen det där 100% trotts min förakt för Windows.
När jag bytte till linux på ungarnas datorer fick jag springa upp var och varannan dag
för att spelet hade uppdaterats och nu fungerade det inte längre i linux.
Man fick pilla och ha sig och slita i håret, googla och fan och hans moster.
Gick aldrig mindre än 1 timme innan det var löst på båda datorerna.

Fick byta tillbaka till Windows. Den uppdaterar själv och ungarna vet inte ens om det.
Har inte vart uppe och hjälpt dem en enda gång nu på säkert 1 år.
När man är småbarnsförälder så funkar det helt enkelt inte.

En tanke här med Steam, det *kan* ju ha varit så att en endaste fil blev korrupt vid uppdateringen. För de gånger spel krashat för mig i Win10LTSC, är 99.98% pga att en korrupt fil. I steam kan du i properties, verifiera filerna och den drar då oftast ner en eller två filer för mig, och då funkar spelet igen.

Skrivet av ROGBear:

Ungefär samma svar till ovan, jag får relativt ganska ofta en eller två korrupta filer av steam-uppdateringar på spelen, en "enkel" verifiering av filerna brukar resultera i en eller två filer hämtas om, och då funkar spelen för mig igen.

Permalänk
Medlem

Därför man kör Linux på muskelbygget!

Permalänk
Medlem

Windows 11 i ett nötskal. Det måste installeras en massa tredjepartsprogram för att ta bort icke önskvärda "funktioner" för att göra det användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Windows 11 i ett nötskal. Det måste installeras en massa tredjepartsprogram för att ta bort icke önskvärda "funktioner" för att göra det användbart.

Jupp, bloat är synnonymt med Windows, dock har det blivit mer aggressivt med åren, framförallt i form av att vara integretetskränkande. Jag förstår inte riktigt varför entusiaster inte överger Windows. Nog for att man kan ta bort mycket av all bloat, men Windows är ju inte ett bra OS till att börja med, så varför inte bara välja ett annat OS som värnar om ens integritet istället?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jupp, bloat är synnonymt med Windows, dock har det blivit mer aggressivt med åren, framförallt i form av att vara integretetskränkande. Jag förstår inte riktigt varför entusiaster inte överger Windows. Nog for att man kan ta bort mycket av all bloat, men Windows är ju inte ett bra OS till att börja med, så varför inte bara välja ett annat OS som värnar om ens integritet istället?

Sedan får vi inte glömma extra-bloated man får med via dell/hp/acer osv när du köper en färdig dator. Lixom BloatDeluxe i slutändan.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett reklam i mitt win11, men kanske bara haft tur.