Gratisverktyg tar bort reklam i Windows 11

Permalänk
Medlem

Att det ska behövas adblockers för operativsystemet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej. Allmän tandgnissel nu och sen kommer acceptansen. Samma sak som vid lanseringen av Windows 10.

Just Windows 10 är väl ett dumt exempel eftersom det operativsystemet fick idel lovord. Med samma kodbas som Windows 8 fanns dessutom drivrutiner till så gott som allting redan från dag 1. Windows 8 däremot fick ju massor med kritik.

Skrivet av Baxtex:

Att det ska behövas adblockers för operativsystemet.

Exakt, fullständigt oacceptabelt om du frågar mig. Ett operativsystem ska vara som en skicklig betjänt - närvarande i bakgrunden men aldrig påträngande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Würlitzer:

Låt oss ta bort reklam från MS men ge Ashampoo rätten att skicka SPAM och sälja vår mail… Bra deal

Precis. Microsoft är tillräckligt stora och har kunskapen att förädla den informationen som de samlar in. Ashampoo har det inte, så enda möjligheten för dem att sälja informationen. Lite som att sälja bomull, tyg, eller kläder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Snarare att folk hatar förändring för förändrings skull.

Bortsett från hårdvarustöd och säkerhetsaspekten, så finns det ingen som helst anledning att använda Windows 10/11 över Windows 7, vilket var det sista renodlade desktop-operativsystemet, som pyttemjuk någonsin släppte.

Håller inte alls med om det där.
Några funktioner som jag skulle sakna om jag gick tillbaka till Windows 7 (med säkerhetsuppdateringar och modernt hårdvarustöd):

• HDR (går inte under "hårdvarustöd" i min åsikt)

• WSL (Windows Subsystem for Linux)

• Möjlighet att montera ISO-filer utan tredjepartsmjukvara

• Notifikationer

• Den omarbetade aktivitetshanteraren

• Bättre skalning (för högupplösta skärmar)

• Nya miniräknaren (ja, faktiskt)

• Virtuella skrivbord

Finns säkert klart mer som jag skulle sakna/störa mig på som är svårt att komma på, men jag har då ingen lust att köra Windows 7 igen nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Linux tar bort all reklam från Windows 11, och allt annat från Windows 11 också. Helt gratis!

Linux är aldrig gratis, det är däremot fritt!

Min tid är inte gratis, och det tar tid att få saker att funka i Linux. Eller att få saker att fortsätta funka.

Med det sagt så är Linux bra på väldigt mycket, men det är inte i närheten av att vara ett bra generiskt OS för gemene man såvida du inte begränsar dig till endast websurf och webmail, men då är det enklare om du skaffar en ipad eller chromebook :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Absolut, enligt statcounter ligger Linux på 4,45% nu, upp från 3,12% July 2023. Det går att se en start på en "hockey stick" också. Det är några spännande år framöver tror jag.

Helt säkert, det var ju varit exakt samma snack sedan 1995. Så denna gången bara måste det ju lyfta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kör Win11 Enterprise, månne därför jag aldrig sett en tillstymmelse till detta trams?

Nej. Jag har ingen reklam varken på Home eller Pro versionerna. Jag stänger av/bockar ur 3 val i inställningarna så stör inte Windows mig alls. Gör detta på alla datorer jag fixar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta vore faktiskt att göra en omröstning där SweClockers läsare fick göra en undersökning där vi ser hur många som faktiskt får reklam i Windows överhuvudtaget? De flesta av oss (i den här tråden) verkar onekligen inte få någon alls.

Permalänk
Medlem

Att installera program ifrån Ashampoo är att be om skit på datorn. Hela Regedit blir nerlusad med skit som sen bara går att få bort genom att formatera om Windows. Nej tack! Sen undrar man vad det är för reklam alla snackar om? Har inte sett nån hittills.

Permalänk

Jag har varken reklam eller Cortana som folk ondgör sig om? Förstår inte heller.

Permalänk
Medlem

Alltid använt mig utav

https://www.revouninstaller.com/sv/

Fungerar väldigt smidigt och funnits sedan 2006 på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Det handlar ju inte bara om vad man är kapabel till utan också vad man har tid för. Jag har inga problem att använda linux, men med barn som spelar fotboll, har läxor, scouter, flöjt, tvätt, städ, mat och allt därtill så har jag inte tiden att sitta och pilla med Linux eller felsöka/fixa/testa.

Vill jag gamea så ska datorn starta, spelet funka och det ska vara det. Kan det ersättas med konsol? Beror helt på spel och upplevelse. Vi har konsoler med, men Cyberpunk vill jag spela med RT och hög upplösning

Vill ungarna gamea så ska min tid inte läggas på något annat än att hjälpa dem med spelet i sig.

När Linux är lika smärtfritt som Windows så byter jag gärna på speldatorn med.

Jag är ensamstående pappa på heltid till 2 barn sen de var 1 och 5 men som idag är 15 och 19. Jag har inte haft några som helst problem att köra linux under den tiden jag haft barn. Min linuxspeldator är bra mycket enklare att hålla i ordning än döttrarnas windowsspeldatorer.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och läser man "är du nöjd med Linux" tråden så är ju inte Linux för oss som har ett familjeliv och vill ha ett fungerade upplevelse utan att behöva felsöka minsta uppdatering.

Får 1h över för gaming - > spelet man lirar har en uppdatering - > Linux programmet startar inte - > fritid slut - > måste invänta Linux patch I någon dag

Överdrivet så klart men det är något som aldrig har hänt mig på pc

Vi minns väl hur det var förr med Windows, det var fasen inte lätt att ha en hemdator då heller, och vi körde windows/DOS på den tiden.
GNU/Linux är bra, det är stödet för linux som är dåligt.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Och läser man "är du nöjd med Linux" tråden så är ju inte Linux för oss som har ett familjeliv och vill ha ett fungerade upplevelse utan att behöva felsöka minsta uppdatering.

Får 1h över för gaming - > spelet man lirar har en uppdatering - > Linux programmet startar inte - > fritid slut - > måste invänta Linux patch I någon dag

Överdrivet så klart men det är något som aldrig har hänt mig på pc

Så du har aldrig haft ett problem på PC?
Anmärkningsvärt, vill jag påstå.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har använt win 11 sen det släpptes och jag har aldrig sett nån reklam... "har jag gjort fel"? hehe... Är det home versionen det handlar om eller finns reklam i pro också?

Köpt din kopia? Då ser du inga ads. Crackat? Då ser du inga ads.

Annars ser du ads.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen ser reklam. Jag hade reklam i epostklienten (Outlook) och gick då över till Linux på laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har använt win 11 sen det släpptes och jag har aldrig sett nån reklam... "har jag gjort fel"? hehe... Är det home versionen det handlar om eller finns reklam i pro också?

Samma här. Windows 11 Home. Ingen reklam alls.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Konstigt att ingen ser reklam. Jag hade reklam i epostklienten (Outlook) och gick då över till Linux på laptopen.

Använder inte den appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Annars ser du ads.

Min version är köpt och jag ser ingen reklam. Aldrig gjort. Kollade upp hur reklamen ser ut via google och kan bekräfta att jag aldrig sett något liknande på mitt system.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Linux är aldrig gratis, det är däremot fritt!

Bra distinktion där. Lärde mig nåt. Tid är bara fri om vi lever för evigt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Så du har aldrig haft ett problem på PC?
Anmärkningsvärt, vill jag påstå.

Inte som inte går att rerolla tillbaka en uppdatering driver wise.

I spel har jag aldrig, hittils, haft problem att det inte gått att lira vid en ny patch pga att jag haft Windows.
Utan då har det varit server wide problem och hela spelet har varit nere

Linux fungerar inte, överhuvudtaget, med anti cheat klienter om jag inte har tolkat disskussionerna fel. Vilket tar bort väldigt många spel man kör med kompisar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Administrativ avgift

Förstår inte varför det rekommenderas program när det finns script för detta..... och framförallt verkar swec ha valt det absolut sämsta alternativet som finns? Varför inte tipsa om verktygen som har öppen källkod på github?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Förstår inte varför det rekommenderas program när det finns script för detta..... och framförallt verkar swec ha valt det absolut sämsta alternativet som finns? Varför inte tipsa om verktygen som har öppen källkod på github?

Nyfiken, kan man få tips?
Är det lika enkelt som att installera ett program?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Linux fungerar inte, överhuvudtaget, med anti cheat klienter om jag inte har tolkat disskussionerna fel. Vilket tar bort väldigt många spel man kör med kompisar

Inte riktigt så illa. Verkar bli bättre med tiden. Se t.ex.
https://areweanticheatyet.com/

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av kyre:

Vill du ha det så enkelt som ett program har du https://github.com/xM4ddy/OFGB/releases/tag/v0.4 - fixar register nycklar

https://github.com/Raphire/Win11Debloat - är PSscript

Annars tipsar jag om att man kan installera LTSC IOT edition och sen aktivera windows med ett script(MAS)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Annars ser du ads.

Jag har inte crackat och ser ingen reklam, varken på jobbdatorn eller hemma.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Installeras inte bara körs i powershell, sedan borta när du stänger ner det.
Kanske lite mer avancerat än andra de-bloaters, aktivt under utveckling.

https://github.com/ChrisTitusTech/winutil/

Skrivet av andra94:

Annars tipsar jag om att man kan installera LTSC IOT edition och sen aktivera windows med ett script(MAS)

Man kan också installera Windows och välja English (World) eller English (EU/Europa), så installeras inte 3:e part skräpet heller.
Sedan efter sin installation är klar lägger man till "Svenska/Sverige" som region/språk och väljer att det ska vara standard.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Installeras inte bara körs i powershell, sedan borta när du stänger ner det.
Kanske lite mer avancerat än andra de-bloaters, aktivt under utveckling.

https://github.com/ChrisTitusTech/winutil/

Man kan också installera Windows och välja English (World) eller English (EU/Europa), så installeras inte 3:e part skräpet heller.
Sedan efter sin installation är klar lägger man till "Svenska/Sverige" som region/språk och väljer att det ska vara standard.

Super bra tips, tack!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Använder inte den appen

Okej, använder ingen den appen? Den är ju inbyggd…

Permalänk
Medlem

Är det kanske så att ni som verkar få reklam är inloggade med ett Microsoft-konto? Bara en tanke som slog mig. Är själv inloggad med lokalt konto.