Snabbkoll: Kör du Windows, MacOS eller Linux?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av joakim99:

Fast det var ju inte samma fråga sist.Dessa två frågor är inte likvärdiga tycker jag:

"Vilket operativsystem för datorer använder du oftast?"

"Vilket operativsystem kör du?"

Tänker du att skillnaden är att i förra specades att det handlade om datorer och i denna utelämnas enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tänker du att skillnaden är att i förra specades att det handlade om datorer och i denna utelämnas enhet?

Jag tycker den förra frågan var mer specifik, dels att det frågades efter vilket operativsystem som användes "oftast" samt att det i rubriken stod "Snabbkoll: Vilket är ditt primära operativsystem?".

Gårdagens fråga var mer öppen tycker jag.

Permalänk
Medlem

MacOS

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

speldator + jobbdator = windows 11
2 raspberry pi:s = ubuntu 24
3 nas:ar = ubuntu 24

rösten fick hamna på windows

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Enviro:

Ja, det var medvetet. Snabbkoll är mer en spot check för att se hur läget ser ut nu. Visst, jag hade kunnat skriva "primära operativsystem", men denna diskussion skulle ske oavsett ordval. Diskussion och engagemang är kul och det är ju det vi jobbar för med allt kopplat till SweC-veckan-grejerna (snabbkoll, veckans fråga, quiz och helgsnack).

"Mer en spot check" än vad? Alltså, vad menar du att en snabbkoll inte är?

Ska jag förstå det som att svaret på min undran om SweClockers vinner något på detta är att man faktiskt ville ha den metadebatt som upptagit i princip hela tråden hittills?

Citat:

Det är väldigt intressant att se hur siffrorna har ändrats sedan vi körde frågan sist. Då var det 82% Windows, 6% MacOS och 11% Linux. Kul att se att fler anammat Linux.

Förstår faktiskt inte hur man kan dra några sådana slutsatser när man ställer två olika frågor med två olika uppsättningar svarsalternativ. Förra gången:

Citat:

Snabbkoll: Vilket är ditt primära operativsystem?

Vilket operativsystem för datorer använder du oftast?

🔘 Windows
🔘 Macos
🔘 Linux
🔘 Övrigt

Den här gången:

Citat:

Snabbkoll: Kör du Windows, MacOS eller Linux?

OS är över, men den äkta OS-frågan kvarstår. Vilket operativsystem kör du?

Vilket operativsystem kör du?

🔘 Windows
🔘 MacOS
🔘 Linux

Många brukar envist hävda att ingen bryr sig, att det inte ska användas till något osv, men här skriver alltså till och med redaktionen själva om hur intressant det är att se hur siffrorna förändras osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har ni ställt denna fråga tidigare? Hur såg resultatet ut då i så fall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blev Linux då jag skickade svaret från OpenSUSE Tumbleweed. Kör Windows 10 LTSC och Linux samtidigt, på varsin skärm.

En gång i tiden körde jag Mac OS X men när Apple bestämde att det var dags för Macen att bli en "mac" med kraftiga iOS-influenser övergav jag den plattformen. Linux påminner dock om gamla hederliga Mac OS X på ett bra sätt.

Jag ser min framtid som Linux direkt på hårdvaran och Windows i en VM för att kunna fortsätta köra W10 LTSC även på hårdvara som inte har officiellt drivrutinsstöd för det som inte finns i Linuxversion än.

Programvara som medelst artificiella begränsningar "kräver" W11 är däremot uteslutet.

Permalänk
Medlem

Linux och Windows.
Hade gärna kört MacOS men Apple har inte längre någon dator som passar mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har en raspberry pi 5 med raspberry os på, kör dual boot på stationära med Windows 11 och Endeavor OS

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 27842.1000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Ja

Jag saknar alternativet "ja".

Visa signatur

🖥️ Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 64GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logi K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8
💻 Apple MacBook Pro Mid 2012 13" | i5 3210M | 16GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB | macOS Sequoia 15 || 💊 Apple iPad Air M2 13" | 128GB | iPadOS 18 || 📱 Apple iPhone 16 Pro Max | 256GB | iOS 18
💻 Lenovo IdeaPad Slim 5 Gen 10 (13" AMD) | Ryzen 7 7735HS | 16GB LPDDR5 6400 | SK hynix 1TB | Logi M240 | Proxmox 8
🖥 NUC8i5BEH | i5 8259U | 16GB DDR4 2400 | Micron 2300 480GB | Proxmox 8 || 🖥 Asus PN51-S1 | Ryzen 3 5300U | 16GB DDR4 3200 | Kingston NV1 240GB | Intel SSD 320 Series 80GB | Proxmox 8 || 🖥 Synology DS920+ | 8GB DDR4 2400 | 3x6TB | DSM 7.2.2
🎹 Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 32GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 9

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Windows = Kör tyskt

MacOS = kör amerikanskt eller saab

Linux = Kör japanskt

Kör Linux både i jobbet och privat

Windows = För oss som är riktiga män.

MacOS = För de som är lite svaga i handleden och allmänt dragna åt homofil-hållet.

Linux = Bittra incels, Qanon-tomtar, anti-vaxxers...etc.

Visa signatur