Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

KALP är ju beräknat efter man har betalat 7% ränta på bolånet? Men visst, håller med om att det skulle bli extremt tight även för oss om räntan blev 7%. I princip all vår disponibla inkomst skulle gå till ränta. Tänkte mer på att vissa kostnader beräknas högt som ska täckas av KALPen.

Jo alltså man klarar ju räntan och sen har man KALP kvar. Men problemet är ju att dom deras KALP inte 100% avspeglar verkligheten så är man ju rökt.

Jag har även mängder med exempel där folk dragit på sig nya kostnader (t ex en andrabil som leasing) efter att man väl fått lånet. Ibland medvetet, ibland omedvetet. Men det är därför jag är kritisk till att man inte har en större "buffert" i kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har även mängder med exempel där folk dragit på sig nya kostnader (t ex en andrabil som leasing) efter att man väl fått lånet. Ibland medvetet, ibland omedvetet. Men det är därför jag är kritisk till att man inte har en större "buffert" i kalkylen.

Bankernas jobb är inte att vara överförmyndare, de gör en riskbedömning och kalp är en rimlig lägsta nivå. Bilar o.s.v. är inte en livsnödvändighet (oberoende av vad en del försöker påstå emellanåt) t.ex., utan de kan avvecklas om det krisar.

Sen kan jag hålla med dig om att folk behöver ha större marginaler, men det får man själv ta ställning till vad man anser är rimligt.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag är fortfarande student så har väldigt låga inkomster och därmed låg skatt så därför jag bara låtit det vara, hon är visserligen pensionär men får in bra mycket mer än vad jag gör som student men jag ska ut i arbetslivet inom ett år

Om du är student kommer du ha extremt svårt att ta över ett bolån. Detsamma gäller en eventuell provanställning efter examen. Det lär inte vara förrän du får en tillsvidareanställning som banken kommer godkänna dig som låntagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

En fråga - man ser ofta folk som pratar om att belåna huset för diverse konsumtion, att baka in bilen är ett praktexempel. Ta ut lån på huset för att finansiera bilköp med lägre ränta än ett motsvarande billån.

När jag pratade med min bank (Swedbank) för nåt år eller två sedan om bland annat detta, så var det inte på tal om att göra. Belåning på hur fick endast går till kostnader rörande fastigheten hette det då. Hur är det egentligen, om utrymme finns, får man belåna kåken för andra ändamål?

Det stämmer, bankens policy är att det ska gå till boendet. Problemet är att de har ingen kontroll över vad du gör med pengarna, och i praktiken, vad ska de göra om du använder pengarna till något annat? Så länge du har råd med lånet så ser jag inte riktigt problemet, känns mer som ett råd att inte låna för att spendera vilket ju är vettigt.

Permalänk
Medlem

Kollar man rörlig ränta på SBAB så är det ca 4.6% om det är mellan 80-85% belåningsgrad om man lånar säg typ 3miljoner.
Men har man strax under 80% belåningsgrad så är det t ex 4.45% istället.

Säg att man har ett sånt lån just nu, men nästa månads amortering kommer man under 80%, kommer räntan automatiskt att sjunka 0.15% då vid nästa villkorsändringsdag pga den lägre belåningsgraden?

Om man är nära att hamna under 80% inför en villkorsändringsdag men inte riktigt når hela vägen så kan det då vara värt att betala in lite extra innan den?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Kollar man rörlig ränta på SBAB så är det ca 4.6% om det är mellan 80-85% belåningsgrad om man lånar säg typ 3miljoner.

Säg att man har ett sånt lån just nu, men nästa månads amortering kommer man under 80%, kommer räntan automatiskt att sjunka 0.15% då vid nästa villkorsändringsdag pga den lägre belåningsgraden?

Om man är nära att hamna under 80% inför en villkorsändringsdag men inte riktigt når hela vägen så kan det då vara värt att betala in lite extra innan den?

0.15% är väl 250kr vid 3m I månaden som skiljer. Så frågan är om inbetalningen kommer ge lägre månadskostnad än avkastningen för samma summa på kontot/fonder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Handelsbankens 2 åriga lån fungerar nu för tiden.
Vad betyder den "kostnadsfri ångerrätt på tvååriga bolån"?

Är det så att man behöver byta bank eller kan man bara skiva om lånet till en bättre ränta nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag vet inte hur just SBAB gör det, men jag skulle inte bara kallt räkna med att sådant sker automatiskt. Enklast är dock att du kontaktar SBAB och frågar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har skandia och detta skedde automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Någon som vet hur Handelsbankens 2 åriga lån fungerar nu för tiden.
Vad betyder den "kostnadsfri ångerrätt på tvååriga bolån"?

Är det så att man behöver byta bank eller kan man bara skiva om lånet till en bättre ränta nu?

jag hade detta och jag har gjort om det till rörligt innan sommaren då jag fick en bättre ränta på rörliga efter första sänkningen kom.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

jag hade detta och jag har gjort om det till rörligt innan sommaren då jag fick en bättre ränta på rörliga efter första sänkningen kom.

Intressant, undrar om man kan "binda om" på 2års igen. Tackar för infon

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med banker som ger olika räntor för olika belåningsgrader?
Jag vet att gällande amortering får man först omvärdera efter 5 år.
Gäller samma för räntor vid olika belåningsgrader? Köpte för ca 3 år sedan och värdet har ökat ca 500 000, så nu är det under 65%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Hur fungerar det med banker som ger olika räntor för olika belåningsgrader?
Jag vet att gällande amortering får man först omvärdera efter 5 år.
Gäller samma för räntor vid olika belåningsgrader? Köpte för ca 3 år sedan och värdet har ökat ca 500 000, så nu är det under 65%.

Det står banken fritt att basera räntan på en egen värdering fristående från den amorteringsgrundande värderingen.

Landshypotek gör ex. detta via en regelbunden automatiserad värdering med vilken de beräknar ränterabatten. Ränterabatten är giltig ett år, som sedan automatiskt uppdateras.

Hur andra banker gör låter jag vara osagt, men har hört ryktesvägen att en del kräver en värdering utfärdad av en mäklare. Bäst är att du frågar din egen bank hur det går till när de beräknar ränterabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det står banken fritt att basera räntan på en egen värdering fristående från den amorteringsgrundande värderingen.

Landshypotek gör ex. detta via en regelbunden automatiserad värdering med vilken de beräknar ränterabatten. Ränterabatten är giltig ett år, som sedan automatiskt uppdateras.

Hur andra banker gör låter jag vara osagt, men har hört ryktesvägen att en del kräver en värdering utfärdad av en mäklare. Bäst är att du frågar din egen bank hur det går till när de beräknar ränterabatten.

Okej tack. Funderade på att byta till SBAB/Skandia eller använda deras ränta i förhandling med befintlig bank.
Ska ringa och höra med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Handelsbanken | 08:08:52
Spännande.

Lika givande som inte alls...

Mest intressanta
" Jag ser inget av ditt personliga engagemang via denna chatt. Men det stämmer att vi hade ett sådant erbjudande i vintras."
Å detta är hela chatten.

Vad är problemet egentligen? Att du missade att erbjudandet inte gäller längre? Eller att kundtjänstmedarbetaren inte har tillgång till ett arkiv av alla deras kampanjer med start och slutdatum?

Permalänk
Medlem

Inte särskilt svårt att leta upp SHB:s pressmeddelande istället, som även senare uppdaterats med slutdatum för erbjudandet:
https://handelsbanken.newsroom.cision.com/releasedetail.html?...

Permalänk
Medlem

Tackar för infon,

Missade helt att den inte gällde längre, Tycker dock att de kunde svara lite bättre i chatten.
Får ta på mig den att jag inte sätt något om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

0.15% är väl 250kr vid 3m I månaden som skiljer. Så frågan är om inbetalningen kommer ge lägre månadskostnad än avkastningen för samma summa på kontot/fonder

Ja det handlar om en ganska liten summa per månad, men kollade nu och jag behöver bara betala in 2000kr extra för att nå under 80%. Men det betyder samtidigt att jag kommer hamna under det vid nästa räntejustering 3mån senare ändå så det blir ju 750kr totalt jag sparar då på att göra det.
Ganska bra procentuell ökning av 2000kr på 3mån men ganska lite pengar.

Men min största undran var om banken justerar ned räntan automatiskt med hänsyn till den lägre belåningsgraden.

Skrivet av blunden:

Jag vet inte hur just SBAB gör det, men jag skulle inte bara kallt räkna med att sådant sker automatiskt. Enklast är dock att du kontaktar SBAB och frågar.

Nej jag får väl kontakta dom och kolla..

Skrivet av Beino:

Jag har skandia och detta skedde automatiskt

Tack!

Permalänk
Medlem

Detta va ändå lite bra att bankerna ska lämna ut amorteringsunderlaget både digitalt och snabbare än tidigare.
Omni nya bolåneregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Detta va ändå lite bra att bankerna ska lämna ut amorteringsunderlaget både digitalt och snabbare än tidigare.
Omni nya bolåneregler.

Kan tycka att det vore bra med ett krav på att det alltid ska finnas tillgängligt digitalt i internetbanken utan att man ska behöva ta kontakt med sin bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Kan tycka att det vore bra med ett krav på att det alltid ska finnas tillgängligt digitalt i internetbanken utan att man ska behöva ta kontakt med sin bank.

Då förlorar man dock potentiellt sin möjlighet att få bättre rabatt när man begär ut det, förutsatt att de inte sätter upp larm som triggar när kunderna gör det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Då förlorar man dock potentiellt sin möjlighet att få bättre rabatt när man begär ut det, förutsatt att de inte sätter upp larm som triggar när kunderna gör det.

Det hade de fixat på ungefär 6 sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det hade de fixat på ungefär 6 sekunder

Ja, men det gäller att de får tid att agera på det. Är man taktisk så är det ju dock ett mindre problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, men det gäller att de får tid att agera på det. Är man taktisk så är det ju dock ett mindre problem.

Tycker det bara är bra om banken inte får en sista chans att ge en bättre rabatt. Har man redan pratat med banken en gång så har dom fått sin chans. Att man pratar med andra banker borde vara självklart även utan att behöva ta ut amorteringsunderlaget.

Har man inte pratat med sin bank om det alls innan så vill man ju uppenbarligen inte ha bolån på den banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det bara är bra om banken inte får en sista chans att ge en bättre rabatt. Har man redan pratat med banken en gång så har dom fått sin chans. Att man pratar med andra banker borde vara självklart även utan att behöva ta ut amorteringsunderlaget.

Har man inte pratat med sin bank om det alls innan så vill man ju uppenbarligen inte ha bolån på den banken.

Jag tänker väl mer som ett enkelt trick för de som inte vet hur de bör argumentera vid en förhandling med banken. Har själv inte behövt dra till med det där än då det gått bra ändå.

Ja, prata med andra banker bör man ju göra oavsett. Har man inga bättre erbjudanden att referera till så är förhandlingen betydligt svårare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, prata med andra banker bör man ju göra oavsett. Har man inga bättre erbjudanden att referera till så är förhandlingen betydligt svårare.

Problemet är bankerna och hur de är organiserade, för de vanliga banktjänstepersonerna har bara mandat till en viss nivå. Att begära ut amorteringsunderlaget har varit steg ett för mig senaste gånger för då får man prata med customer retention teamet och de har mandat att faktiskt förhandla.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Problemet är bankerna och hur de är organiserade, för de vanliga banktjänstepersonerna har bara mandat till en viss nivå. Att begära ut amorteringsunderlaget har varit steg ett för mig senaste gånger för då får man prata med customer retention teamet och de har mandat att faktiskt förhandla.

Ja, så kan det absolut vara i många fall, men ibland har man tur att ha en handläggare med lite mer senioritet/befogenheter. Svårt att veta i förväg tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Swedbank har tydligen kört en riktig fuling, åtminstone på vissa kontor. Hävdar att rabatten på rörliga lån är bunden ett år när man väl förhandlat om den.

Har aldrig hört några sådana dumheter innan, och hade definitivt bytt bank om min nuvarande gjort så.

https://www.svd.se/a/Ppv2kR/swedbanks-kunder-far-inte-forhand...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Swedbank har tydligen kört en riktig fuling, åtminstone på vissa kontor. Hävdar att rabatten på rörliga lån är bunden ett år när man väl förhandlat om den.

Har aldrig hört några sådana dumheter innan, och hade definitivt bytt bank om min nuvarande gjort så.

https://www.svd.se/a/Ppv2kR/swedbanks-kunder-far-inte-forhand...

Jag kan väl tycka att det är ok om rabatten är låst ett år från bägge parter så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Arbetssättet skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika banker då skulle jag tro, hade i princip mandat till att ge ränterabatt till +-0 på bägge bankerna jag har jobbat tidigare iaf.