Vad stöter man på för problem idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag provade EndeavourOS men kändes segt efter Tumbleweed.
Sedan provade jag Tumbleweed igen och det var som en frisk fläkt.
Dock efter att jag installerat Dash to Dock tillägget i Gnome så gick det inte att ta fram
alla program. Den hade hängt sig på något sätt igen. När jag sedan skulle starta om så gick det inte.
I menyn uppe till höger så fanns 3 val. Starta om, Logga ut och Stäng av. Efter
att jag valt starta om så försvann Starta om och Stäng av, och kvar fanns bara logga ut.
Datorn startade dock inte om. Inget hände. Provade trycka Logga ut då det var enda alternativet kvar
men inget hände. Blev en hard reset.

Efter detta provade jag Fedora. Installationen funkade fint med nomodeset tills jag var inne och kunde
installera drivisar för nvidia. Detta är min speldator då.
Installationen av drivisarna gick bra och jag fick starta om.
Efter att datorn startat igen så skulle jag ändra skärmens uppdateringsfrekvens från 60hz till 275hz
då det är segt som sirap på 60hz. Då krashar Gnome Shell och en stor ruta visas över hela skärmen
att något gick snett och jag behöver logga ut. Går ej att göra något annat.
Gör så och loggar in igen och är tillbaka på 60hz. Byter till 275 och krash...

Tror du att jag gör något fel här eller är desktop på linux helt enkelt inte redo?
ps. Datorn fungerade med Manjaro hyffsat men blev trött på problem vid uppdateringar...

/S

Det du kan kolla är ifall den försöker köra wayland ist för x11, då jag tror att gnome har "stöd" för det nu även på nvidiakort. Wayland på nvidia tenderar tyvärr vara lite broken fortfarande, och du kan ändra det genom att klicka på det lilla kugghjulet nere till höger på inloggningsskärmen, och ändra till x11. Enkelt sett att kolla ifall den kör x11 eller wayland är att öppna inställningarna, och gå till fliken "about".

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Enkelt sett att kolla ifall den kör x11 eller wayland är att öppna inställningarna, och gå till fliken "about".

Eller köra

echo $XDG_SESSION_TYPE

i terminalen. Det har även fördelen att det bör funka likadant oberoende på vilken distro och skrivbordmiljö du kör.

Permalänk

Tror ni att Linux kommer att börja kosta framöver om de tar över marknadsandelar av pyttemjuk?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Tror ni att Linux kommer att börja kosta framöver om de tar över marknadsandelar av pyttemjuk?

De flesta av Linuxdistributionerna har ju gjort utfästelser om att aldrig ta betalt oavsett hur utvecklingen går, så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

De flesta av Linuxdistributionerna har ju gjort utfästelser om att aldrig ta betalt oavsett hur utvecklingen går, så nej.

Och om dom skulle göra det, och fortfarande baserar koden på någon annan linuxdistro så kommer det garanterat komma en gratis-version som kommer ta över i slutändan. Det är därför som de flesta linuxbaserade företag baserar sina inkomster på antingen hårdvara, användarsupport eller på stöd för äldre versioner, medan dom håller själva operativsystemet gratis.

Permalänk
Snusfri

Uppdaterade Linux Mint från 21.3 till 22 igår på ena Laptopen och det var en del saker som slutade fungera tyvärr.
Bla Wireguard och Jellyfin. Jellyfin lyckades jag fixa till men Wireguard är fortfarande borked.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Det finns sedan länge Linuxdistributioner som kostar - ett par för att de ger enterprisesupport och därmed precis som Microsoft erbjuder företag någon att skylla på när något går snett, någon för att de lagt ner en del arbete på ett trevligt gränssnitt, och ytterligare någon som ”valfritt” kostar om du vill ha en del av deras enterpriseinriktade funktioner.

Men samtidigt finns en del distributioner som politiskt eller av andra orsaker inte vill ta betalt för själva mjukvaran. Det skulle förvåna mig om vi skulle förlora möjligheten att köra Debian eller Slackware eller Rocky eller..

Permalänk

Kör nu Fedora workstation 40 skarpt 🫣😃

Går det att slippa se grub bootmenyn på något sätt och direkt starta os?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Går det att slippa se grub bootmenyn på något sätt och direkt starta os?

Alternativen för timeout etc finns i en textfil som du editerar som root/sudo:
/etc/default/grub

Sen kör man update-grub och så ska det fungera enligt valda parametrar.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Inte för att jag nu ska försvara Windows på något sätt men
linux kräver omstart lika ofta på min Manjaro installation iaf.
Har kört Windows i över 30 år och jag kan med den facit i hand säga att linux strular
lång oftaret än Windows vid diverse uppdateringar.
Det hände extremt sällan att en update sabbade systemet i windows så att det inte går att boota.
Vilket har hänt i runda slängar 4 gånger dem senaste åren med Manjaro.

Sen har jag oftast kört Gnome som DE och där är ju saker och ting trasiga titt som tätt.
Jag kanske hade nämnt det tidigare, dem enda datorerna hemma som kör Windows just nu är
kidsens eftersom det var så satans struligt med linux.
Dem spelar Roblox och Minecraft uteslutet och ungefär varannan gång så startade inte något av spelen
så jag blev så himmla trött på att sitta där och försöka fixa så att det fungerar.
Efter att jag bytt till Windows på bägge så har jag inte rör dem mer. Ja jag vet jag är lat...

/S

Felet ligger i valet att köra Manjaro. Det har varit mycket problem med pakethantering på den ett tag. Men nu har de haft en period på 1.5 år utan större bekymmer.

Jag gick över till Endeavour och den har varit stabil och bra.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Samma som alltid, beta-versioner, skit bakom spakarna och klåfingrighet i filer man inte vet vad dom gör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om ni vill ha ett tips så håll er från dist-derivaten, som Manjaro, Pop!, Nobara, EndeavourOSD och liknande.
Kör någon av grunddistarna som Fedora, Arch, Debian, osv istället så får ni en bättre upplevelse.
Ni får även lättare hjälp om något går åt pipan för de har enormt mycket fler hjälpsidor, artiklar och forumsposter som behandlar problemen.

Jag har sett många derivat komma och gått. De försvinner när de tappar popularitet och är långsammare på uppdateringar.
Om något går åt helvete så har de mindre folk att lösa problemen med.

Allt derivaten gör kan du göra med en grunddist. Vill du ha mest kontroll så lägger du in en minimal grunddist och bara installerar det som passar dina behov, då får du en supersnabb, slimmad installation som är säkrare och snabbare uppdarerad.

Att derivaten ofta ligger högt på Distrowatch är för att den räknar sidträffar och de som hoppar runt mellan flera olika distros ger mest utslag. De som är nöjd och kör samma distro länge syns inte för de tittar oftast inte runt efter nya distar.
Distrowatch listar mer vilka distar som folk är nyfikna på just nu. Kollar man på installerade system så är inte distrowatch representativt alls.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det problem jag hade som mest och aldrig lyckades lösa var tearing och assykrona fönster på olika skärmar.
Måste ju vara löst numera.

Har win 10, jobbar med win och linux på jobbet, kan gott tänka mig att slänga windows och kliva över. Ska bara få tummen ur....

Jag fick tummen ur förra veckan (Mint). Mest för att en biosuppdatering trasslade till windowsinstallationen.

Har sett lite tearing i steam och i webläsaren. Och lite hackig scroll. Inte riktigt fått rätt på det med/utan hardware acceleration för respektive mjukvara. Precis det du tänkte på här. Kanske lättlöst - dunno.

Det enda jag verkligen saknar nu är bra mjukvara med GUI för fläktkontroll. Fan control på windows är ändå fantastiskt alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Söderbäck:

Jag fick tummen ur förra veckan (Mint). Mest för att en biosuppdatering trasslade till windowsinstallationen.

Har sett lite tearing i steam och i webläsaren. Och lite hackig scroll. Inte riktigt fått rätt på det med/utan hardware acceleration för respektive mjukvara. Precis det du tänkte på här. Kanske lättlöst - dunno.

Det enda jag verkligen saknar nu är bra mjukvara med GUI för fläktkontroll. Fan control på windows är ändå fantastiskt alltså.

Du har "fancontrol" som ingår i lm-sensors och som kan styras med fancontrol-gui.

Inte lika "vackert" som Fan Control till Windows men bör göra sitt jobb åt dig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

För mig är det största utmaningen att uppnå en smidig nätverksöverföring mellan Linux-servrarna och Windows-datorerna i mitt hem.

Tycker alltid SAMBA och NFS strular med Windows. Sedan strular det ibland med att Linux-servrarna inte vill automount:a varandras nätverksdiskar över NFS.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk

Får aldrig mina tre skärmar funka, 2x vertikala 60hz och en vanlig i mellan som är 240hz alla är 1440p skärmar.

Om detta hade funkat någon gång utan massa fix då jag ändå aldrig får det funkar korrekt tyvärr så hade jag kunnat överväga linux.

Testade ubuntu, mint och Zorin.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Musikälskare

Alltid något som 0.0001% bara har upplevt känns det som

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lyckades på något vänster bricka en 8GB USB-sticka första och enda gången jag försökte mig på att ordna dual boot med Windows och Linux.

Ja plus att Windows inte ville sedan heller, och det var ju på Win7-tiden då man av helt oförklarliga skäl kunde behöva byta port på installationsenheten på ett specifikt ställe i installationen för att det inte skulle trilskas. Det tog ett tag att hitta den lösningen första gången.

Sedan dess får Linux endast vistas i VM eller på så gamla laptops att det helt enkelt inte går göra något vettigt på dem som jag behöver just Windows för.

Så snart jag har råd med en Raspberry Pi 5 (eller något liknande med aningen bättre grafikenhet) så kommer jag dock stolt köra Linux på den, och låta den agera HTPC och plugg/pysseldator åt barnen.

Permalänk
Medlem

I regel har jag mindre problem i Linux i dagsläget i jämförelse mot Windows. Den stora plågan för mig har alltid varit Photoshop. Har länge kört CS6 via wine utan GPU accelerering. (har även en gammal licens till denna även om jag kör "pirat" för att underlätta) Det har fungerat bra nog. Men i dagsläget använder jag Krita för digitalt tecknande, Grafx2 för pixelart samt Photopea för de få photoshop beroenden jag har kvar ("puppet-warp" är en sådan sak)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Får aldrig mina tre skärmar funka, 2x vertikala 60hz och en vanlig i mellan som är 240hz alla är 1440p skärmar.

Om detta hade funkat någon gång utan massa fix då jag ändå aldrig får det funkar korrekt tyvärr så hade jag kunnat överväga linux.

Testade ubuntu, mint och Zorin.

Jag kör 4 skärmar i olika storlekar i wayland och har inga problem. 1x65"4k, 1x34"ultrawide, 2x24"1920x1200 och de fungerar felfritt med både freesync och upp till 144hz. Det enda problemet är att en av kablarna är kass så jag måste byta ut den då en av skärmarna blir svart då och då. Felet flyttar med när jag flyttar kabeln. Jag kör Fedora.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Har för mig att asynchrona skärmar bör fungera bättre med Wayland. Ska fungera med x11 fast med lite tearing. Med Intel och nvidia fick jag två asynchrona skärmar att fungera med mint/kubuntu/Arch/Fedora/Garuda/Nobara/Freebsd/GhostBSD. fortfarande lite slumpmässigt vilken skärm som login manager väljer som primär.

Permalänk
Inaktiv

Nvidia drivrutiner är ett ständigt problem.

På laptoppar kan fingeravtrycks läsare vara helt icke-kompatibla för att tillverkaren inte bryr sig om att släppa stöd för Linux och tillverkar kretsen själv, detta gäller HP framförallt.

Att vara bleeding edge på hårdvara brukar ha massor av huvudbry för en Linux användare, kan dröja ett tag innan all hårdvara stöds som det ska.

Permalänk
Medlem

Ska man gå över till Linux på sin main PC är backups väldigt viktigt, skulle jag säga. Även om du kör distro med disabled root login så är det lätt hänt att "missbruka" sudo, speciellt som nybörjare.

Oavsett distro är Linux mer för "power-users" snarare än casuals som bara vill att 'allt ska funka'. Man får räkna med att pilla manuellt med grejer, men gör man redan det in Windows faller det sig ganska naturligt. Börja leka med WSL i Windows & kör lite VMs för att testa vilka distros man gillar först.

Risken är att man blir sjukt besviken om man inte gör sin research först.

Permalänk

Jag kör bara Linux på servrar med CLI, ej på mina arbetsstationer. Men, när jag började för många år sedan tyckte jag det jobbigaste var att nästan allt jag ville göra var beroende av något annat som (ofta) strulade. T.ex. du följer en guide på Internet hur du gör "sak X". Allt går bra till steg 3 då du plötsligt får ett felmeddelande. Hm, det står inget om det i guiden, hur gör jag nu? Börjar då googla och hittar en forumtråd att det beror på program Y som saknar en viss konfigurationsparameter. Aha! Ändrar på det... bra nu kom jag vidare till steg 4 men då är det något annat felmeddelande som dyker upp och det bär av till Google igen. Några timmar senare har jag löst det. MEN, då har det tagit flera timmar att utföra något som borde ta några minuter. Inte bara en enstaka gång utan återkommande när man vill testa något nytt. De problemen har jag aldrig sprungit på Windows och kan nog vara en ganska stor anledning till att "vanliga" användare - i alla fall historiskt - har hållit sig borta från Linux.

Men med det sagt, det var ett antal år sedan och det kanske har det blivit bättre nu. Idag håller mig mestadels till ganska basic LAMP-stackar, bash-script och rsync så inte så mycket som kan gå fel.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Hade Linux (Mint?) installerat på moderns dator en period fram till för ett par år sedan. Enda påtagliga problemet var att få skrivaren att fungera pålitligt. Hade en förkärlek för att fastna med dokument i utskriftskön vilket gjorde att jag var tvungen att fjärrstyra med hjälp av Team Viewer för att manuellt rensa kön och sedan försöka igen. Fick intrycket att kvalitén på drivrutinerna för Linux varierade kraftigt mellan olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Linux lider av ett något oförtjänt rykte att det på något vis är svårt att använda. Vilket jag inte håller med om. Visst, det är annorlunda mot vad många är vana vid från Windows. Men svårare tycker jag inte nödvändigtvis att det är. Framförallt på grund av att det finns dokumentation för näst intill allt man stöter på, och du har frihet att anpassa ditt system efter dina förutsättningar. Jämfört med Win och OSX som blir mer låst och användarfientligt. Oron om stabilitet är enligt mig också överdriven. Jag kör verkligen på bleeding edge med EndeavourOS och ChaoticAUR påslaget. Uppdaterar nästan varje dag och allt fungerar stabilt och smärtfritt. Ska medge att nvidias 555 och KDE6 har inneburit stora förbättringar det senaste. Men jag tycker det är roligt att vara en del i denna resa.

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden fick man ju jobba lite för att få igång wifi/blåtand. Numera så fungerar ju allt bara direkt. Kört med Ubuntu på laptopen i massor med år nu. Bara uppgradera upp till nyaste versionen och aldrig några problem.

Roat mig lite med att se diverse youtubers försöka sig på Linux och det slutar alltid med de saknar photoshop. Tur man inte behöver det programet

Permalänk
Medlem

Eftersom det frågas specifikt efter problem - jag tycker fragmenteringen är ett problem, på alla nivåer. Lilo, grub, sysvinit vs systemd, iptables vs ifw, X11 vs Wayland, Gnome (gånger vad, 4?) KDE, XFCE, LXDE etc.

Det finns förstås fördelar med det också men nackdelen är att man trots två decenniers erfarenhet med olika Linuxar på hemmaburken plötsligt är noob för att något subsystem minsann inte funkar som det brukade. Hur ändrar jag scaling i den här miljön? Varför fungerar inte pulseeffects längre? Var är mina teckensnitt?

Linux är ofta lika spännande som det var på 90-talet, på gott och ont...

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Jag kör 4 skärmar i olika storlekar i wayland och har inga problem. 1x65"4k, 1x34"ultrawide, 2x24"1920x1200 och de fungerar felfritt med både freesync och upp till 144hz. Det enda problemet är att en av kablarna är kass så jag måste byta ut den då en av skärmarna blir svart då och då. Felet flyttar med när jag flyttar kabeln. Jag kör Fedora.

Yeah jag har hört många få det funkar, men får det aldrig funka för mig av någon anledning. Zorin kör ju btw wayland.
Så tycker det är synd, men får hålla mig till skit windows ett tag till antar jag tills jag bygger ny dator och kör full AMD.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur partitionerar man upp en disk för linux idag?

/boot

/

/home

swap

Jag gillar att ha en stor root. Som simpel desktopanvändare känner jag inte att jag vill ha /usr på egen partition.

/boot går ju att skippa och ha på root men jag har varit med om att något bråkat vid boot och inte enkelt kunnat felsöka filsystemet som /boot filerna låg på.

Visa signatur

5820k - 6950 XT