Vad stöter man på för problem idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Antar att.manbintenslanköra NTFS alls om man har med Linux distributioner att göra.

Du kan använda ntfs-3g för detta, använder det på min "NAS" (Gammal speldator jag intsallerat Ubuntu Server på med Samba för fildelning på lokala nätverket, inte det finaste men funkar för vad jag behöver det till) så att om servern skulle packa ihop så kan jag bara koppla in den i datorn som kör Windows utan att tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag gick över till Linux (Arch btw.) för ett par år sedan, och det absolut största problemet jag själv har märkt av är bristen på Adobe-programmen.

Man kan raljera allt man vill över hur onda Adobe är och hur bra Gimp är och så, men sanningen är att det inte finns något lika bra paket för Linux...

Sen verkar många få problem när dom dualbootar. Förr eller senare skriver en Linux eller Windows-uppdatering sönder nån bootsektor för det andra OS:et och man får problem.

Mitt tips är att committa 100%. Släng ut Windows och kör 100% Linux i två veckor, utvärdera sen.

Annat smått...

* Spel med nån typ av anticheat funkar sällan, övriga spel funkar nästan alltid.
* Köp spelen på Steam, minst huvudvärk.
* AMD grafikkort funkar bättre på Linux än Nvidia-kort
* Kolla så du inte har nån hårdvara som kräver en Windows-programvara för att använda. En del kringutrustning kräver en windows-applikation för att konfa RGB och sånt, inte alltid det finns nåt Linux-ekvivalent.

Appropå skriva över bootloader så gör jag alltid så att Windows har sin bootloader på sin hårddisk och Linux på sin (om man har flera diskar i sitt system). På så sätt så kommer dom aldrig bråka med varandra. Skillnaden jag får är att man får trycka F8 eller F11/F12 (beroende på hur man får upp bootmenyn) för att välja vilken disk jag ska boota ifrån. Har fungerat i många år för mig 😊

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Lith:

Antar att.manbintenslanköra NTFS alls om man har med Linux distributioner att göra.

Det är väl iofs möjligt, men jag ser inte ur ett tekniskt perspektiv varför man skulle vilja det om man har något som helst val. I verkligheten finns ju element som gör saken mer nyanserad: man vill dual-boota Windows utan att behöva ödsla lagring för samma saker i båda systemen, men vid det här laget skulle jag hellre betala för att hålla lösningen enkel och lättunderhållen. Det är ju inte exakt som att Windows gör det enkelt att använda något som helst annat filsystem än NTFS och ReFS heller, om man ska se det från det hållet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av klusbert:

Med risk för att låta som en Windows hater men jag ser inga problem gällande stabilitet i Linux vid uppgraderingar/uppdateringar. Windows däremot ja de gör de väldigt bra reklam för själva så det behöver inte jag.

Tack vare snap och flatpak så minskar risken ytterligare att dina program slutar att fungera vid uppdateringar då alla nödvändiga beroenden finns paketerat för just ditt program.(Har man dåligt med disk kanske man ska undvika dem)

Jämför det med Windows där beroenden många gånger kräver omstart och man vet aldrig om man törs ta bort gammal version av c++ runtime eller ner Framework.

Och som redan nämnts är Fedora en uppströms distro för REHL så även om jag älskar Fedora skulle jag inte rekommendera det för någon som önskar lugn och ro och stabilitet.
Då många guider där ute är skrivna för en viss version av Fedora. Vilket gör att de kan behövas justeras något vid nästa version av Fedora.

Gillar du gnome som är default för Fedora så är Ubuntu ett bra alternativ. Det är en bra blandning av Debian och Fedora när det kommer till uppdateringar.

Men som alltid testa att Linux täcker dina behov så spelar dist mindre roll.

Jag kör Linux hemma sen 5 år men tvingas köra Windows på jobbet och det är ångest varje dag

Windows är ett lapptäcke som skulle behövas byggas om från grunden och det kan man även säga om andra Microsoft produkter som Office.

Men nu lite Windows hat.
"Vart ändrar man ip adress nu igen kontrollpanelen? Inställningar ? På symbolen för nätverkskortet? "

"Hur hittar man inställningar för ett visst program i Windows regedit ?config under program files ?eller user data mappen?

Börja inte ens att prata om loggboken i Windows... Vissa program loggar dit men inte all information det hade varit för enkelt. Det kan istället ligga i log fil någon annanstans med ingen som helst logik kan man lista ut var. Eller för den delen regedit ..usha...

Om stabilitet är viktigt är Windows problemet inte Linux

Inte för att jag nu ska försvara Windows på något sätt men
linux kräver omstart lika ofta på min Manjaro installation iaf.
Har kört Windows i över 30 år och jag kan med den facit i hand säga att linux strular
lång oftaret än Windows vid diverse uppdateringar.
Det hände extremt sällan att en update sabbade systemet i windows så att det inte går att boota.
Vilket har hänt i runda slängar 4 gånger dem senaste åren med Manjaro.

Sen har jag oftast kört Gnome som DE och där är ju saker och ting trasiga titt som tätt.
Jag kanske hade nämnt det tidigare, dem enda datorerna hemma som kör Windows just nu är
kidsens eftersom det var så satans struligt med linux.
Dem spelar Roblox och Minecraft uteslutet och ungefär varannan gång så startade inte något av spelen
så jag blev så himmla trött på att sitta där och försöka fixa så att det fungerar.
Efter att jag bytt till Windows på bägge så har jag inte rör dem mer. Ja jag vet jag är lat...

/S

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Har kört Windows i över 30 år och jag kan med den facit i hand säga att linux strular
Det hände extremt sällan att en update sabbade systemet i windows så att det inte går att boota.

Sen har jag oftast kört Gnome som DE och där är ju saker och ting trasiga titt som tätt.
Jag kanske hade nämnt det tidigare, dem enda datorerna hemma som kör Windows just nu är
kidsens eftersom det var så satans struligt med linux.
Dem spelar Roblox och Minecraft uteslutet och ungefär varannan gång så startade inte något av spelen
så jag blev så himmla trött på att sitta där och försöka fixa så att det fungerar.
Efter att jag bytt till Windows på bägge så har jag inte rör dem mer. Ja jag vet jag är lat...

/S

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att en del av problemet är just Manjaro, då manjaro är ökänd just för att det är ostabilt och relativt ofta går sönder. Sedan när det gäller roblox så fungerade det smidigt fram tills dess att Roblox började med anti-fusk som man såklart valde att inte stödja på linux. Minecraft har jag personligen aldrig haft problem med. Bedrock edition har jag aldrig kört på linux, även om det går, men kräver att man har köpt bedrock edition på android. Nu påstår jag inte alls att du har fel, men Manjaro är känt för just sådant. Det jag kan säga från personliga upplevelser är att jag inte alltid egentligen behöver starta om datorn vid uppdateringar (kör mest arch, artix, och opensuse), men jag gör det ändå när kärnan har uppdaterats. Tycker förövrigt dock att Linux är mycket stabilare än Windows. Datorn jag skriver detta från är min gamla skoldator som jag köpte ut från gymnasiet för två år sedan när jag gick ut, och har sedan dess använt den som en dator till universitetet. Jag märkte nästan på en gång hur mycket stabilare och snabbare den här datorn blev med linux jämfört med windows.

Menar absolut inte att du har fel. Ta det inte som kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte_P123:

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att en del av problemet är just Manjaro, då manjaro är ökänd just för att det är ostabilt och relativt ofta går sönder. Sedan när det gäller roblox så fungerade det smidigt fram tills dess att Roblox började med anti-fusk som man såklart valde att inte stödja på linux. Minecraft har jag personligen aldrig haft problem med. Bedrock edition har jag aldrig kört på linux, även om det går, men kräver att man har köpt bedrock edition på android. Nu påstår jag inte alls att du har fel, men Manjaro är känt för just sådant. Det jag kan säga från personliga upplevelser är att jag inte alltid egentligen behöver starta om datorn vid uppdateringar (kör mest arch, artix, och opensuse), men jag gör det ändå när kärnan har uppdaterats. Tycker förövrigt dock att Linux är mycket stabilare än Windows. Datorn jag skriver detta från är min gamla skoldator som jag köpte ut från gymnasiet för två år sedan när jag gick ut, och har sedan dess använt den som en dator till universitetet. Jag märkte nästan på en gång hur mycket stabilare och snabbare den här datorn blev med linux jämfört med windows.

Menar absolut inte att du har fel. Ta det inte som kritik.

Jo Manjaro har sina problem definitivt. Dock säger dem flesta att det är hur stabilt som helst
och det aldrig är några problem. Lite likt andra distros.
Dem som är för linux brukar säga att allt bara fungerar men sen är verkligheten lite annorlunda.
Jag upplever att man gärna inte talar om att man har problem med sin linux distro.

Windows fungerade mycket bättre för mig men pga vägen dem valt och allt tjat så har jag bytt.
Jag kanske ska testa annan distro helt enkelt... Har du tips på någon stabilare distro än Manjaro?
Helst så clean som möjligt då jag bara använder terminal och Firefox.
Har för mig att jag testat Fedora och försökta avinstallera program som jag inte ville ha
men det gick inte att rensa pga alla beroenden.
Sen vore det kul om HW decoding funkade i FF också out of the box så inte
CPUn smälter bara för att man vill se Youtube
Är ju rätt trisst när en sådan sak inte fungerar som standard.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Om du enbart använder terminalen så skulle jag rekommendera att testa en tiling window manager. i3wm (for X11) eller sway (för wayland).

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Om du enbart använder terminalen så skulle jag rekommendera att testa en tiling window manager. i3wm (for X11) eller sway (för wayland).

Finns det någon distro som har den som default?
Misstänker att min Manjaro kommer gå sönder om jag försöker installera en ny wm.
Brukar hålla mig till default eftersom problemen brukar komma när man börjar pilla

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Finns det någon distro som har den som default?
Misstänker att min Manjaro kommer gå sönder om jag försöker installera en ny wm.
Brukar hålla mig till default eftersom problemen brukar komma när man börjar pilla

/S

Har inte testat den själv. Men manjaro har en "communty edition" på sin hemsida
https://manjaro.org/products/download/x86

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo Manjaro har sina problem definitivt. Dock säger dem flesta att det är hur stabilt som helst
Dem som är för linux brukar säga att allt bara fungerar men sen är verkligheten lite annorlunda.
Jag upplever att man gärna inte talar om att man har problem med sin linux distro.

Windows fungerade mycket bättre för mig men pga vägen dem valt och allt tjat så har jag bytt.
Jag kanske ska testa annan distro helt enkelt... Har du tips på någon stabilare distro än Manjaro?
Har för mig att jag testat Fedora och försökta avinstallera program som jag inte ville ha

/S

EndeavourOS är rätt cleant från start. I en standard installation har du bara de mest nödvändiga programmen från start, typ en webbläsare (Firefox) och terminal. Resten är upp till dig att installera.

Låter det vara osagt hur det är med hw-decoding, kommer inte ihåg om det kommer som standard eller om jag installerat det själv.

Har kört det i ca två år nu utan några större problem, kan varmt rekommendera

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Inte för att försvara linux men jag funderar faktiskt på vilka problem jag haft under senare år utan att komma på något, hade en Ubuntu härom halvåret som efter en uppdatering tappade sina DNS, men de kan lika gärna varit VPNet som bråkade, annars typ inget, nån opsensuse som fick fel på boot men de är ju enkelt reverta och nästa update var de lagat , sen gör ju ingen av dem något särskilt heller, en är webproxy för mina windowsburkar en annan har hand om backup tex, så på den nivån , har en freenas sen massa år som aldrig krånglat heller (yep jag tittar snett på dig min Qnap Nas )

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

EndeavourOS är rätt cleant från start. I en standard installation har du bara de mest nödvändiga programmen från start, typ en webbläsare (Firefox) och terminal. Resten är upp till dig att installera.

Låter det vara osagt hur det är med hw-decoding, kommer inte ihåg om det kommer som standard eller om jag installerat det själv.

Har kört det i ca två år nu utan några större problem, kan varmt rekommendera

Det låter lockande men den verkar köra KDE som default och jag har personligen aldrig gillat KDE
då jag tycker det är alldeles för bökigt. Hur mycket inställningar som helst.
Vilket får mig att tro att det har än större tendens att skapa problem...
Hur som så kan man ju alltid prova igen. Det var många år sedan jag körde KDE.
F.ö så kör jag intel 11400T med iGPU.
Wayland ger mig konstriga färger i Gnome. Blått skimmer lite här och var så måste köra X11

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Inte för att försvara linux men jag funderar faktiskt på vilka problem jag haft under senare år utan att komma på något, hade en Ubuntu härom halvåret som efter en uppdatering tappade sina DNS, men de kan lika gärna varit VPNet som bråkade, annars typ inget, nån opsensuse som fick fel på boot men de är ju enkelt reverta och nästa update var de lagat , sen gör ju ingen av dem något särskilt heller, en är webproxy för mina windowsburkar en annan har hand om backup tex, så på den nivån , har en freenas sen massa år som aldrig krånglat heller (yep jag tittar snett på dig min Qnap Nas )

Självklart så fungerar det för vissa.
Speciellt om det inte är huvuddatorn och man inte interagerar med den mycket.
Kör man inte desktop så är inte ju inga konstigheter.
Har själv kört Debian stable 20+ år på serversidan och kan inte heller komma ihåg några konstigheter
som inte är user error.
Men det är när desktop kommer in som det uppstår problem.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det låter lockande men den verkar köra KDE som default och jag har personligen aldrig gillat KDE
då jag tycker det är alldeles för bökigt. Hur mycket inställningar som helst.
Vilket får mig att tro att det har än större tendens att skapa problem...
Hur som så kan man ju alltid prova igen. Det var många år sedan jag körde KDE.
F.ö så kör jag intel 11400T med iGPU.
Wayland ger mig konstriga färger i Gnome. Blått skimmer lite här och var så måste köra X11

/S

Nä Xfce är default, men du kan välja under installationen på Xfce, Lxqt, KDE, Deepin, Mate, Cinnamon, Budgie, Gnome eller i3wm om jag inte minns fel. Går även lätt att byta DE efter installation.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jag körde MX-Linux i några år för ett par år sedan. Det är inte helt omöjligt att jag förträngt det, men kan inte komma på att jag hade några nämnvärda problem, förutom att det var alltför mycket meck om jag ville köra AAA Windows-spel. För ett och halvt år sen bytte jag till Garuda Linux som är Arch-baserad och då har jag faktiskt upplevt ett par smärre problem som jag nämner nedan, men alla Windows-spel som jag testat fungerar precis som i Windows utan att jag behöver göra annat än att installera dem och köra.

1.Fram till för nån månad sen var det ibland, helt slumpmässigt, problem med att pipewire (som sköter ljudet) slutade fungera efter att datorn vaknat upp från sleep-mode. Fick då starta pipewire via ett kommando i terminalen. Men det verkar ha fixats då jag inte haft det problemet senaste månaden eller så.

2. Och för ett par månader sen när kerneln uppdaterades till 6,9.x.x kunde jag inte starta Garuda med ordinarie kerneln, datorn hängde sig just när den skulle ladda plasma. Fick då starta med LTS-kerneln istället. Sedermera fick jag lära mig att det var ett problem med AMD GPU och den kerneln som yttrade sig i att om man hade två skärmar från grafikkortet så låste det sig. När jag kopplade bort den andra skärmen så fungerar allt som det ska. Kan nämna att jag naturligtvis kunde ha använt den inbyggda snapshot-funktionen för att gå tillbaka innan kernel-uppdateringen, men den lyckades jag slarva bort eftersom jag tänkte att det är väl bara att göra som i Windows och installera om operativsystemet så löses alla problem, vilket det inte gjorde i det här fallet då det var kernelversionen i sig som var problemet.

För min del var det bara den sista grejen som varit en liten besvikelse (med Arch), då jag tyckte att efter över 800 uppdateringar under dryga året utan några som helst problem så kändes det stabilt. Men eftersom man alltid har en LTS-kernel att falla tillbaka på så var det inte så märkvärdigt. Men betänker man hur ofta Arch uppdateras, nästan dagligen i Garuda, känns den mycket stabilare än Windows uppdateringar. Dessa små problem är definitivt inget som avskräcker mig från att använda Linux istället för windows, trots att jag är långt ifrån nån linuxnörd. För precis som med de flesta windowsproblem så är det enkelt att söka lösningar på nätet, oftast behöver man inte ens fråga eftersom någon annan har hittat lösningen. Och faktiskt enklare att åtgärda just med tanke på att oftast handlar det bara om att klippa o klistra in ett kommando i den "skrämmande" terminalen så är problemet löst.
Nåja, detta är min erfarenhet med problem som efterfrågas av TS och som har uppkommit i Linux hos mig de senaste åren.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

För min egen del så fungerar allt numera, men jag har hållit på med linuxservrar i många år.

Sålde nyligen min Macbook Pro då jag tycker Linux fungerar bättre numera, det trodde jag aldrig att jag skulle tycka för ett par år sen.
(I run Arch btw)😄

Körde Fedora ett bra tag men Arch's AUR alldeles är för bra för att kunna köra nåt annat, allt man någonsin kommer behöva finns redan paketerat och lättinstallerat där.

Permalänk

Funkar det att logga in och betala räkningar på nordea numera i Linux? Tänkte eventuellt Fedora 40.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funkar det att logga in och betala räkningar på nordea numera i Linux? Tänkte eventuellt Fedora 40.

Vad specifikt skulle inte fungera menar du? Det som krävs är en webbläsare och till exempel mobilt bankid

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

För min egen del så fungerar allt numera, men jag har hållit på med linuxservrar i många år.

Sålde nyligen min Macbook Pro då jag tycker Linux fungerar bättre numera, det trodde jag aldrig att jag skulle tycka för ett par år sen.
(I run Arch btw)😄

Körde Fedora ett bra tag men Arch's AUR alldeles är för bra för att kunna köra nåt annat, allt man någonsin kommer behöva finns redan paketerat och lättinstallerat där.

Jag som kört Manjaro har aldrig aktiverat AUR eftersom så fort det blir problem och man använder
paket från AUR så vill ingen ta i det med tång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Nä Xfce är default, men du kan välja under installationen på Xfce, Lxqt, KDE, Deepin, Mate, Cinnamon, Budgie, Gnome eller i3wm om jag inte minns fel. Går även lätt att byta DE efter installation.

Skulle testa lite idag på min desktop som kör Manjaro.
Provade Vanilla OS eftersom det verkade ganska rent.
Provade första alternativet i installationen vid start.
Kom till svart skärm.
Provade andra alternativet. Kom till konsoll som fastnade och blinkade ibland.
Provade tredje alternativet. Kom till svart skärm.

Har ett RTX 3080 så det är väl det som är problemet.
Funkade inte ens att boota med nomodeset vilket tror jag redan var ett utav alternativen.
Kopplade in en annan skärm med mindre upplösning, då gick det med nomodeset.
Efter installationen startade jag om och vid första starten ville den uppdatera några paket.
Så gjort så behövde den starta om... gjort.
Allt såg bra ut vid andra omstarten. Då jag gärna vill ha en meny för att kunna
se mina program med ett knapptryck istället för att svinga musen upp i vänstra hörnet så installerade
jag Dash to Dock från Tilläggshanteraren. (Gnome)

Väl gjort och den dök upp som den skulle men trycker jag på Program knappen så hände inget.
Helt plötsligt kunde jag inte se min program. Även efter omstart så funkade det inte.

Det är väl så här det typiskt kan se ut när man ska ge sig på linux desktop.
Provar openSUSE nu som någon rekommenderade tidigare, håll tummarna!
Jag vill verkligen inte tillbaka till Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag som kört Manjaro har aldrig aktiverat AUR eftersom så fort det blir problem och man använder
paket från AUR så vill ingen ta i det med tång.

Att det blir mer problem för de som kör Manjaro är för att de har egna repon och ligger inte i fas med Arch. Det kan skilja en hel del emellan olika paket och givetvis blir det det som ställer till det för en användare av Manjaro kontra Arch eller Arch-baserat som använder repona från Arch. EndeavourOS som nämnt använder repona direkt från Arch och har endast eget repo för de egna apparna och inställningar de har. Samma gäller för t.ex Garuda och RebornOS.

Manjaro är generellt stabilt men så fort man är lite wild and crazy och vill testa lite så har det en tendens att gå sönder mer än om man sitter på rent Arch.

Men det viktiga är att det man kör fungerar för det man har datorn till

Gällande topic

Här är det störstaproblemet de nya användarna. Att gå från ett OS till ett helt annat och tro att man kan starta upp de program man använt i sitt gamla OS trots att de inte ens är skrivna för det nya Oset borde vara självklart. Tyvärr inte :-/

Man hade som sagt aldrig en tanke på att stoppa i ett Sega Megadrive i sitt Nintendo, klart att det inte skulle fungera! Samma sak här Linux != Windows

Där i har vi problemet, sen att vi idag kan komma runt en hel del med hjälp av WINE och Proton har absolut hjälpt oss alla att driva Linux framåt.

Visa signatur

chraist fell into the Void

Permalänk
Medlem
Skrivet av chraist:

Att det blir mer problem för de som kör Manjaro är för att de har egna repon och ligger inte i fas med Arch. Det kan skilja en hel del emellan olika paket och givetvis blir det det som ställer till det för en användare av Manjaro kontra Arch eller Arch-baserat som använder repona från Arch. EndeavourOS som nämnt använder repona direkt från Arch och har endast eget repo för de egna apparna och inställningar de har. Samma gäller för t.ex Garuda och RebornOS.

Manjaro är generellt stabilt men så fort man är lite wild and crazy och vill testa lite så har det en tendens att gå sönder mer än om man sitter på rent Arch.

Men det viktiga är att det man kör fungerar för det man har datorn till

Gällande topic

Här är det störstaproblemet de nya användarna. Att gå från ett OS till ett helt annat och tro att man kan starta upp de program man använt i sitt gamla OS trots att de inte ens är skrivna för det nya Oset borde vara självklart. Tyvärr inte :-/

Man hade som sagt aldrig en tanke på att stoppa i ett Sega Megadrive i sitt Nintendo, klart att det inte skulle fungera! Samma sak här Linux != Windows

Där i har vi problemet, sen att vi idag kan komma runt en hel del med hjälp av WINE och Proton har absolut hjälpt oss alla att driva Linux framåt.

Problem som jag upplevt med Manjaro är att det inte är stabilt ens med vanilla installation.
Inget pill, ingen AUR, inga egna teman, ren och skär standard och det verkar ändå skita sig ofta
så nu är jag på distrohop resa

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Problem som jag upplevt med Manjaro är att det inte är stabilt ens med vanilla installation.
Inget pill, ingen AUR, inga egna teman, ren och skär standard och det verkar ändå skita sig ofta
så nu är jag på distrohop resa

/S

Gick själv från Manjaro till vanilla Arch och bara haft det bättre. Så förstår din frustrtation. Vad söker du, ska det vara bleeding edge, rullande, seme-rullande eller point release?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chraist:

Gick själv från Manjaro till vanilla Arch och bara haft det bättre. Så förstår din frustrtation. Vad söker du, ska det vara bleeding edge, rullande, seme-rullande eller point release?

Rullande duger fint. Använder bara terminal och Firefox.
Skulle vara kul att testa att spela men har ej vågat installera något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Rullande duger fint. Använder bara terminal och Firefox.
Skulle vara kul att testa att spela men har ej vågat installera något annat

Rullande som är stabilt har du Voidlinux (kräver sin användare och rekommenderas ej för nybörjare), Opensuse och givetvis EndeavourOS är nog de jag på rak arm kan rekommendera.

KaOS, trevligt om man gillar KDE.

Solus, semi-rullande dist. Stabilt och överlag bra support utan otrevliga buggar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chraist:

Rullande som är stabilt har du Voidlinux (kräver sin användare och rekommenderas ej för nybörjare), Opensuse och givetvis EndeavourOS är nog de jag på rak arm kan rekommendera.

Solus, semi-rullande dist. Stabilt och överlag bra support utan otrevliga buggar.

openSUSE kändes riktigt trevlig. Rapp som attans.
Drivisar för nvidia fick man knappa in efter installation men den bootade
installationen utan problem vilken inte Vanilla OS gjorde.

openSUSE lägger jag på minnet så provar jag EndeavourOS nu.
Som standard tycker man ju att det ska iaf gå att boota USB installationen oavsett
vad man har för hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funderar på att byta från Windows 10 till Fedora 40 eller annan modern dist.

Testat live versionen av Fedora och allt verkar funka men svårt att komma på vilka problem man kan stöta på.

Viktigast för mig är Spotify, Youtube redigera sony a7iii raw bilder.

Stämmer det att linux ofta slutar att fungera efter exempelvis en större uppdatering?

Jag kör Linux Mint LMDE (Debian Edition) och har inga problem alls att köra allt jag håller på med.
På en snabb SSD om 250 GB ligger en UEFI-partition på 100MB (på tok för mycket men ... orkade inte fundera på saken),
en växlings-partition på 32 GB och resten är för systemet i övrigt.
På en annan SSD ligger /home med alla mina filer och en 4TB vanlig snurrdisk fungerar som arkiv och backup
som båda synkroniseras med en NAS i en annan del av huset.

Jag har kört en massa olika distar ända sen 1994 och inte haft ett enda problem utöver självförvållade de sista 15 åren
och aldrig någonsin haft problem efter uppdateringar.

Jag använder inte Spotify och redigerar inte bilder så det kan jag inte kommentera.

Rådet att använda en Debianbaserad dist kan jag hålla med om men har inte haft problem med varken Arch eller Fedora.

Jag har två desktop-datorer och två laptop och alla kör Linux Mint LMDE men jag har även två servrar och på dem kör jag ren Debian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chraist:

Jag provade EndeavourOS men kändes segt efter Tumbleweed.
Sedan provade jag Tumbleweed igen och det var som en frisk fläkt.
Dock efter att jag installerat Dash to Dock tillägget i Gnome så gick det inte att ta fram
alla program. Den hade hängt sig på något sätt igen. När jag sedan skulle starta om så gick det inte.
I menyn uppe till höger så fanns 3 val. Starta om, Logga ut och Stäng av. Efter
att jag valt starta om så försvann Starta om och Stäng av, och kvar fanns bara logga ut.
Datorn startade dock inte om. Inget hände. Provade trycka Logga ut då det var enda alternativet kvar
men inget hände. Blev en hard reset.

Efter detta provade jag Fedora. Installationen funkade fint med nomodeset tills jag var inne och kunde
installera drivisar för nvidia. Detta är min speldator då.
Installationen av drivisarna gick bra och jag fick starta om.
Efter att datorn startat igen så skulle jag ändra skärmens uppdateringsfrekvens från 60hz till 275hz
då det är segt som sirap på 60hz. Då krashar Gnome Shell och en stor ruta visas över hela skärmen
att något gick snett och jag behöver logga ut. Går ej att göra något annat.
Gör så och loggar in igen och är tillbaka på 60hz. Byter till 275 och krash...

Tror du att jag gör något fel här eller är desktop på linux helt enkelt inte redo?
ps. Datorn fungerade med Manjaro hyffsat men blev trött på problem vid uppdateringar...

/S

Permalänk
Skrivet av Superthug:

/S

Debian testing går att göra väldigt minimal om du väljer net-installmediumet. Om du inte vill ha rolling release så rekommenderar jag debian, vilket du också kan installera via net-install, och då får du mer kontroll vid installationen. Annars skulle jag nog tro det eller ej, rekommendera arch. Arch är inte alls så ostabilt som folk påstår om man faktiskt uppdaterar sin dator. Om du inte vill ha rolling release så skulle jag rekommendera slackware om du verkligen känner dig helt bekväm med terminalen. Slackware är en av mina favoritdistar. Hårdvaruavkodning bör fungera utan problem om du har rätt drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

kidsens eftersom det var så satans struligt med linux .

/S

Jag håller med att det är enkelt att sabba manjoro, eller i alla fall för mig. Har testat manjoro några gånger och det har slutat med att jag dribblat för mycket med aurs som gjort att det kraschar.
Men min erfarenhet av manjoro är att det är stabilt så länge inte någon som jag kör det

Det är därför jag nämner att man ska kanske sikta på Ubuntu och köra flatpak eller snap för att slippa dessa problem.

Ta exempelvis crowdstrike som orsakades strul av en uppdatering som gjorde att datorn/server blev helt obootbar. Visst det var inte direkt Windows fel. Men lite kritik förtjänar det ändå.
Man hade önskat mer av sitt operativsystem än att en tredjepart leverantör gör den helt obrukbar och kräver fysiska åtgärder för att återställa funktionen.