Värdering av stationär dator utan grafikkort

Permalänk
Medlem

Värdering av stationär dator utan grafikkort

Funderar på att uppgradera burken här hemma och ta med mig grafikkortet till nästa bygge.

Vad skulle ni säga att min befintliga burk är värd?

Allt är snyggt och prydligt men säljs då utan grafikkort vilket kanske gör det bättre att sälja allt i delar, eller vad tror ni?

Processor: Ryzen 5900x
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS ELITE
Ram: G.Skill Trident Z 16GB (2x8gb) DDR4 3600 mhz CL15
SSD: Samsung 980 pro 1TB
Processorkylning: Corsair H115i pro
Chassi: Fractal Define R6 Black (3x chassifläktar)
Nätagg: Corsair RM850X 850W v2

Stort tack på förhand!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Funderar på att uppgradera burken här hemma och ta med mig grafikkortet till nästa bygge.

Vad skulle ni säga att min befintliga burk är värd?

Allt är snyggt och prydligt men säljs då utan grafikkort vilket kanske gör det bättre att sälja allt i delar, eller vad tror ni?

Processor: Ryzen 5900x
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS ELITE
Ram: G.Skill Trident Z 16GB (2x8gb) DDR4 3600 mhz CL15
SSD: Samsung 980 pro 1TB
Processorkylning: Corsair H115i pro
Chassi: Fractal Define R6 Black (3x chassifläktar)
Nätagg: Corsair RM850X 850W v2

Stort tack på förhand!

6-7.5k dock finns det ingen mening att uppgradera det du har om du inte spelar i typ 1080p eller 720p.

Du får högre ökning av ny gpu förmodligen eller ny skärm med bättre upplösning beroende på vad du har

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

6-7.5k dock finns det ingen mening att uppgradera det du har om du inte spelar i typ 1080p eller 720p.

Du får högre ökning av ny gpu förmodligen eller ny skärm med bättre upplösning beroende på vad du har

Tack för feedbacken!

Det finns flera aspekter här, där den ena är att jag även jobbar med datorn men även att vill gå ner på Fractal North som är lite mindre volymmässigt och passar bättre i det nya boendet (lite trång datorhörna).

Sen är det en hel del high refresh rate gaming, men det sker med DLSS på en 4k LG OLED och snurras runt av ett 4070 Super. Troligen ingen större gain att gå upp på säg 7700x alternativt 7800X3D, men lite sugen på en hel switch är jag ändå om jag ändå "måste" byta chassit. Tänker dock att det kanske kan vara lite relevant i säg Warzone om man ligger runt 160-170 fps med rigg ovan.

Några fler prisuppskattningar? Tack igen!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Tack för feedbacken!

Det finns flera aspekter här, där den ena är att jag även jobbar med datorn men även att vill gå ner på Fractal North som är lite mindre volymmässigt och passar bättre i det nya boendet (lite trång datorhörna).

Sen är det en hel del high refresh rate gaming, men det sker med DLSS på en 4k LG OLED och snurras runt av ett 4070 Super. Troligen ingen större gain att gå upp på säg 7700x alternativt 7800X3D, men lite sugen på en hel switch är jag ändå om jag ändå "måste" byta chassit. Tänker dock att det kanske kan vara lite relevant i säg Warzone om man ligger runt 160-170 fps med rigg ovan.

Några fler prisuppskattningar? Tack igen!

I 4k får du 0 gain av att byta processor. 5900x är inte speciellt långt efter så länge du inte håller på med kompilering hela dagarna.

Det är absolut sjukt kul att bygga nytt men rent prestanda mässigt har cuperna inte gjort så stora framsteg för att motivera ett byte....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop