Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Hur bra är Ubiquiti Unifi med att uppdatera sina produkter? Har de satt någon policy där de lovar uppdateringar en viss tid från lanseringsdatum?
Det jag hittar är sidan: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521-Ubiquiti-... där de listar Ubiquiti's Vintage and Legacy Products.

Finns det något annat sätt att hålla koll på om produkten fortfarande hålls uppdaterad? Eller informerar Ubiquiti genom nyhetsbrev eller en popup i användargränssnittet om en produkt inte får uppdateringar längre?

Google har till exempel en sida där de har gjort det tydligt hur länge de lovar uppdateringar: https://support.google.com/product-documentation/answer/10231...
<Uppladdad bildlänk>

Bytte till Unifi bland annat för att de ger uppdateringar många fler år än vanliga "consumer" routers. Hade lätt kunnat sitta kvar på min gamla Netgear X4S något år till om de hade kommit med updates fortfarande.
Kör nu en UCG Ultra och en AP och är riktigt nice att produkten utvecklas och blir bättre med tiden istället för att den bara "stannar" direkt och sen slutar få updates som med alla vanliga consumer routers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

UniFi World Conference är i slutet av oktober, vad tror ni dom visar för gosaker då? Vad hoppas ni på?

Skulle suttit fint med en Cloud Gateway Max som har PoE++ och en U7 Enterprise! Även en Dream Machine Special Edition med PoE++ 2.5 GbE Etherlighting!

Jag skulle vilja ha/se en 16-portars variant av USW-Enterprise-8-PoE (2.5Gb med POE++), samt en 2.5Gb-variant av USW-flex (skulle drivas av "USW-Enterprise-16-PoE" och driva min U6-LR över PoE+ )

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa. Summering är att de är bra på att uppdatera sina produkter överlag. Det var också den uppfattningen jag hade fått innan. Men då är det som vanligt, man måste ha aktivt ha koll på om en produkt inte nått end of life. Tänkte att det hade varit trevligt om de hade lovat ett minimum på x antal år från släppdatum så att man i alla fall vet att de kommer garanterade uppdateringar en viss tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ifall någon frekventerar UI's forum så har jag skrivit detta inlägg som kanske hade mått bra av lite svenskt sunt förnuft:

https://community.ui.com/questions/Bringing-my-network-in-to-...

Jag kan hålla med om att det inte finns jättemycket information från Ubiquity själva men eftersom det är en stor community så finns det mycket information att söka och hjälp att få.

Man måste se kontrollern och de enheterna som den siten ligger i som ett nätverk. Så vissa ändringar gäller för alla enheter. Som ett vlan synkas ut till alla enheter och man behöver bara specificera vilket portar som är trunk och vilka utgående portar vlanet ska vara. Men det krävs då att man har koll på hur vlan fungerar.

I det nätverk du går ifrån ser det inte ut som att du använder vlan. Du har fysiskt separerat ditt fasta och trådlösa nätverk med routade portar på brandväggen. Något som inte finns i dream machine, allt är vlan. Men det räcker att tilldela vlanet till en port så blir det nästan samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Hur bra är Ubiquiti Unifi med att uppdatera sina produkter? Har de satt någon policy där de lovar uppdateringar en viss tid från lanseringsdatum?
Det jag hittar är sidan: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521-Ubiquiti-... där de listar Ubiquiti's Vintage and Legacy Products.

Finns det något annat sätt att hålla koll på om produkten fortfarande hålls uppdaterad? Eller informerar Ubiquiti genom nyhetsbrev eller en popup i användargränssnittet om en produkt inte får uppdateringar längre?

Google har till exempel en sida där de har gjort det tydligt hur länge de lovar uppdateringar: https://support.google.com/product-documentation/answer/10231...
<Uppladdad bildlänk>

Deras USG står som legacy redan och den tycker jag inte det var så länge sedan den försvann från hyllorna. Och dess ersättare som dessutom kommit i massa varianter (vilket är bra, så länge hårdvaran klarar samma eller väldigt lik firmware) har inte varit ute allt för länge.

Tycker de borde haft en riktig matris över vilka releaser som är sista som de stöds i kontrollern och om de fortfarande jobbar på firmware.

Permalänk
Medlem

Unifi Protect 5.0 som släpps inom kort kommer möjliggöra använding av kameror från tredje part, alltså ONVIF-kameror.
Tänkte bara dela med mig av nyheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakleo:

Unifi Protect 5.0 som släpps inom kort kommer möjliggöra använding av kameror från tredje part, alltså ONVIF-kameror.
Tänkte bara dela med mig av nyheten

Det skadar inte att posta detta igen. Det står ett par gånger redan i tråden (jag skrev om det för en vecka sedan) men då tråden är såpass stor så är det lätt att missa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det skadar inte att posta detta igen. Det står ett par gånger redan i tråden (jag skrev om det för en vecka sedan) men då tråden är såpass stor så är det lätt att missa.

Goda nyheter! Jag hade missat det och helt bortsett från dem pga att de sakna detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Goda nyheter! Jag hade missat det och helt bortsett från dem pga att de sakna detta.

Det verkar dock vara lite ostabilt än så länge men programvaran är fortfarande i beta-fasen så det är inte så överraskande. Jag är osäker på hur det blir med inspelningar/alarm som är triggade av rörelser/ljud då väl detta idag sköts av kameran och inte programvaran. Vad jag har kunnat läsa mig till så är det bara möjligt att titta på externa kameror (samt spela in 24/7) men inte spela in vid händelser.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan öppna en port på VPN client anslutningen. Fattar ej hur man gör. Går ej att välja VPN anslutning under port forward utan bara wan och wan2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas på att det kommer en Lite 8 PoE med 2.5 Gbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tycker att den kunde ha fått åtminstone en 10 Gbit/s uplink. De flesta switch-chipp som de rimligen kan tänkas använda vid den prisnivån har stöd för 4 * 2.5G RJ45 + 2 * 10G SFP+.

Skulle spontant gissa på Realtek RTL8372, särskilt med tanke på att några av Ubiquitis tidigare switchar använt deras switch-chipp (och Ubiquiti därmed redan bör ha erfarenhet av Realteks SDK) och med tanke på att det passar bra till den prisnivå de lagt sig på. Även den maximala strömförbrukningen är i rätt storleksordning ser det ut som.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden det är en flex mini. Saknar stöd för en del saker precis som föregående version. Detta duger.

Precis som @Prelatur säger får vi hoppas på en 8 portar lite.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@blunden det är en flex mini. Saknar stöd för en del saker precis som föregående version. Detta duger.

Precis som @Prelatur säger får vi hoppas på en 8 portar lite.

Det duger, men det känns lite bortkastat att inte utnyttja hårdvaran fullt ut (om det är chippet jag tror). En SFP+ skulle inte kosta många kronor.

Handlar väl om produktsegmentering dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det duger, men det känns lite bortkastat att inte utnyttja hårdvaran fullt ut (om det är chippet jag tror). En SFP+ skulle inte kosta många kronor.

Handlar väl om produktsegmentering dock.

Detta är serien med de absolut minsta och billigaste switcharna, och har full förståelse att de valt att köra utan SFP+ (troligen överkurs för målgrupp och syfte för produkten).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Detta är serien med de absolut minsta och billigaste switcharna, och har full förståelse att de valt att köra utan SFP+ (troligen överkurs för målgrupp och syfte för produkten).

Ja, visst kan det vara så. Det handlar dock om något som vore väldigt billigt att lägga till.

Risken är väl att det skulle göra det svårare för dem att ta högre marginal för de större switcharna. De flesta vet trots allt inte hur billiga switch-chippen med portkonfigurationen jag beskrev har blivit.

Om de har rimliga priser även på den med 8 portar (samt 10 Gbit/s uplink) + PoE så är det ju alltid något. De skulle behöva något sådant till U7-serien av APs.

Visa signatur

Permalänk

Någon som vet om det går att ha en G4 doorbell pro utan att ha någon strömkabel/nätverkskabel framdragen till dörren. Tänkte om det går att driva den med batteri

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Någon som vet om det går att ha en G4 doorbell pro utan att ha någon strömkabel/nätverkskabel framdragen till dörren. Tänkte om det går att driva den med batteri

Borde funka om den konverterar DC till AC.
Input är 16—24V AC, 1.25A max., 50/60 Hz enligt https://techspecs.ui.com/unifi/cameras-nvrs/uvc-g4-doorbell-p...

Finns många passersystem som har batteribackup, då är det inte ovanligt med 24V.

Se även https://community.ui.com/questions/G4-doorbell-run-on-battery...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med denna Switch-uppgradering. Tillräcklig PoE-budget och enkel att konfigurera.

Behöver dock göra något åt kabeldragningen. Kanske köra platta kablar och dra dem under hyllan?

APn är också väldigt provosorisk. Frun klagade på dålig WiFi i sovrummet (nätverksgrejerna är i klädkammaren intill) så jag slängde in en gammal AP AC Lite för att råda bot på det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Köpt ny lägenhet och önskar uppgradera till mer optimal setup. Se planritning och frågor nedan, korspost från reddit så ni får leva med att det är på engelska U7 pro wall känns som ett bra alternativ?

So, moving to new apartment! Apartment is 67sqm, 1000/1000 connection (fiber).

I currently have a edgerouter x sfp and a unifi ap6 lite. Unfortunately I couldn't roof mount my current ap and I have my current bedroom behind the ap so obviously connection is lousy. Current apartment also havs 1000/1000 connection and I've been happy with the speeds I've been getting from router and ap.

For the new apartment I need to buy an ap which works optimally when mounted vertically. I've marked the area of the apartment where the incoming lan port is so somewhere in the corner is where I prefer to mount the ap.

Questions:

1. Which ap to get for this scenario? I'd prioritize better wifi in living room and bedroom over kitchen and kids room (sorry kiddo).
2. If I'd wish to upgrade the router as well, wich one to choose? For my needs with 1000/1000 the edgerouter x sfp has served me fine

Permalänk
Medlem

Jag har införskaffat mig några unifi switchar och kopplat dessa till en unifi network controller som jag har installerat på en VM.
Ett problem som jag sett är att network controllern inte registrerar någon data ifrån enheter kopplade till en switch.

Detta funkar hur bra som helst Unifi XG -> Unifi 8 port POE -> enheter
Men detta funkar inte Unifi XG -> enheter

Med andra ord, allt som är kopplat till 8 Port POE switchen funkar fint men prylar som är kopplade till XG switchen direkt har inget "traffic flow"
Har även en Unifi AP som allt funkar klockrent på.
Båda Unif AP och XG är kopplade ifrån/till pfsense om det spelar någon roll.

Allt funkar som det ska rent tekniskt men ingen data loggas, någon som har någon idé?

Permalänk
Konsolgrävare

In stock nu!

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-2-5g-5

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Köpt ny lägenhet och önskar uppgradera till mer optimal setup. Se planritning och frågor nedan, korspost från reddit så ni får leva med att det är på engelska U7 pro wall känns som ett bra alternativ?

Är väggen i mitten betong? Min lägenhet har det, med generösa öppningar i väggen, men jag var ändå tvungen att sätta en AP på vardera sidan om väggen för att få tillräckligt bra täckning (med 2st takmonterade AP AC Pro)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ni som beställt direkt från Ubiquitis eu-butik, har det fungerat smidigt? Jag är på väg att ersätta alla enheter hemma och såg att det är betydligt billigare att beställda direkt från butiken än att handla från någon svensk återförsäljare, priserna verkar generellt ligga 20-30% lägre även inräknat moms och frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Ni som beställt direkt från Ubiquitis eu-butik, har det fungerat smidigt? Jag är på väg att ersätta alla enheter hemma och såg att det är betydligt billigare att beställda direkt från butiken än att handla från någon svensk återförsäljare, priserna verkar generellt ligga 20-30% lägre även inräknat moms och frakt.

Ja det har fungerat perfekt för mig. Skickas inom 1-2 vardagar med DHL hemleverans. 3-4 köp har jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Priset där är oftast billigare, ja. Gäller dock inte alltid.

Betalade ca 400-500 kr mindre för min U7 Pro Max via en annan butik i Danmark jämfört med vad den officiella butiken tog betalt. Den officiella butiken var dock fortfarande några hundralappar billigare än den enda svenska butiken som listade den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Beställt från den flera gånger och det har funkat super 👍🏼
Tänk bara på Euron är väldigt hög mot kronan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Priset där är oftast billigare, ja. Gäller dock inte alltid.

Betalade ca 400-500 kr mindre för min U7 Pro Max via en annan butik i Danmark jämfört med vad den officiella butiken tog betalt. Den officiella butiken var dock fortfarande några hundralappar billigare än den enda svenska butiken som listade den.

Vilken sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vilken sida?

I detta fall var det Compu-mail.se. De har inget fantastiskt omdöme på prisjakt direkt, men det verkar delvis bero på att folk inte förstår att de svenska priserna styrs av växelkursen mot danska kronan och därför ändras relativt ofta. Är också osäker på hur enkla de är kommunicera med om man behöver åberopa garantin, så det vågar jag inte uttala mig om.

https://compu-mail.se/sv/p/ubiquiti-unifi-u7-pro-max-tradlos-...

Min kom i alla fall fram utan problem några dagar senare, så den biten fungerade åtminstone bra.

Visa signatur