Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem

Beställde faktiskt en av de billigare datorerna som har leverans först den 14e oktober. Innehåller en 12400F, 16GB RAM, 1TB nVME och ett RTX 4060Ti för ynka 8900kr. Lär duga alldeles perfekt för 1080p gaming åt sambon Har ett 32GB-kit liggandes i en låda som lika gärna kan få flytta in i nya datorn när den kommer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Beställde faktiskt en av de billigare datorerna som har leverans först den 14e oktober. Innehåller en 12400F, 16GB RAM, 1TB nVME och ett RTX 4060Ti för ynka 8900kr. Lär duga alldeles perfekt för 1080p gaming åt sambon Har ett 32GB-kit liggandes i en låda som lika gärna kan få flytta in i nya datorn när den kommer.

Är det billigare än om nan skulle beställa delarna och skruva ihop en själv?
Funderat ett bra tag på att skruva ihop en mitx men detta kanske är mer värt att köpa då?

Skulle du kunba lägga upp lite bilder när du fått hem den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Är det billigare än om nan skulle beställa delarna och skruva ihop en själv?
Funderat ett bra tag på att skruva ihop en mitx men detta kanske är mer värt att köpa då?

Skulle du kunba lägga upp lite bilder när du fått hem den?

Utgick från de komponenter som listas på CDON.se (samma dator fast extremt överprisad) så är det följande;
ASUS PRIME B760M-A WIFI D4 / NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti / Kingston Fury Beast RGB / WD BLUE SN580 / ENDORFY Fera 5 ARGB / ENDORFY Vero L5 / ENDORFY Signum 300 ARGB
https://cdon.se/produkt/actina-endorfy-12400f-16gb-1tb-rtx406...

Det blir ca 10500-11000kr på komponentkoll.se

Väljer du motsvarande och billigast möjligt så blir det inte långt ifrån det jag betalade för datorn - men jag behöver förhoppningsvis inte bry mig om att sätta ihop allt själv

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Actina imponerande på mig faktiskt. Detta polska företag kan bygga datorer 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Actina imponerande på mig faktiskt. Detta polska företag kan bygga datorer 👍

Samma här. Skönt att kunna byta ut sin usla märkesdator mot ett prisvärt kvalitetsbygge.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Utgick från de komponenter som listas på CDON.se (samma dator fast extremt överprisad) så är det följande;
ASUS PRIME B760M-A WIFI D4 / NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti / Kingston Fury Beast RGB / WD BLUE SN580 / ENDORFY Fera 5 ARGB / ENDORFY Vero L5 / ENDORFY Signum 300 ARGB
https://cdon.se/produkt/actina-endorfy-12400f-16gb-1tb-rtx406...

Det blir ca 10500-11000kr på komponentkoll.se

Väljer du motsvarande och billigast möjligt så blir det inte långt ifrån det jag betalade för datorn - men jag behöver förhoppningsvis inte bry mig om att sätta ihop allt själv
https://komponentkoll.se/bild/eKEhK.png

Kolla priset nu 😂 jag är för långsam

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man byter färger på datan hehe

Permalänk
Medlem

Såg nu att dom säljer en rätt bra deal?

Actine Endorfy 4070 TI SUPER

Blir lite chockad hur priset kan vara satt så lågt.

Nej, ref, nej - MOD
Visa signatur

Ryzen 7 5700G l 32 gb RAM l RTX 4070 l 4 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Den levereras med Windows 7....men bra pris

Ref bort - MOD
Permalänk

Fortfarande ingen som hunnit testa sina datorer? oerhört nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Vet någon hur man byter färger på datan hehe

iCue-mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VickeTotal:

Fick försening på min men verkar komma fram idag, kopplar förhoppningsvis in den ikväll och kör lite benchmarks!

Permalänk
Medlem

Jag installerade igår Windows, uppdaterade BIOS och fixade det vanliga man gör... men innan allt detta så flyttade jag över allt innehåll till en Asus AP201, installerade 64GB DDR5 6000MHz, CL30-stickor (fanns tyvärr inga på QVL så blev Kingston Fury) samt bytte alla fläktar till Noctua NF-A12x25 PWM Chromax Black och den tunnare varianten Noctua NF-A12x15. Körde lite CS2 i 1440P på högsta settings, snittar enligt AMD-mjukvaran ~360 fps, fläktarna och systemet nästan helt tyst, körde i ca 2 timmar, inga problem alls.

Testade sedan lite Baldurs Gate 3 på Ultra settings i 3440x1200 (32:9), begränsade framerate till 100Hz vilket är vad skärmen klarar. Såg ut att vara rock solid 100 fps hela timmen jag körde (act 2). Kan tillägga att eftersom jag monterade bort allt så såg jag all kabeldragning på baksidan av Corsair 3000D-chassit (den man inte ser) och det var oerhört bra draget och fastsatt överallt. Kvalitetsbygge med bra komponenter imho, Actina är verkligen inte sämre än någon Inet/Webhallen eller något annat custom-bygge.

Enda problemet jag haft var att jag hade igår efter spelsessionerna fick extrema stutter i min USB-DAC vilket aldrig skett, testade alla USB-portar men inget hjälpte, inte ens reboot. Ändrade sedan någon BIOS-inställning för C-state (youtube-tips för X670 och Gigabyte) vilket verkade lösa problemet även på mitt B650, tydligen något som inte är helt ovanligt med Gigabyte-moderkort om jag förstod det hela rätt.

Komponentmässigt är allt topp och jag är oerhört nöjd med köpet.

stavfel
Permalänk
Medlem

Vad är haken här? Ser ju väldigt prisvärt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Vad är haken här? Ser ju väldigt prisvärt ut

Haken är att du inte är 100% exakt på vilka komponenter du får sett till tillverkare och till viss del kapacitet. Du saknar också tillbehör och kartonger till individuella delar vilket sänker resale value skulle jag säga. Hur garantin kommer fungera exakt är osäkert, speciellt på individuella delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Tyckte inte att det var ett så bra pris. https://komponentkoll.se/bygg/MhZEz

Ref no more - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av VickeTotal:

Jag installerade windows på min igår kväll och uppdaterade allt som behövs. Körde någon enstaka snabbt benchmark test och alla komponenter presterade som dem skulle eller bättre. Han bara ladda ner något spel och gå in lite så han ej testa så mycket. Men i mitt tycke så har jag fått en otroligt bra dator för priset och är supernöjd. Så får säga stort tack till denna tråd och de som tipsade om den.

Jämförde även kabeldragningen från mitt egna bygge som denna datorn byter ut. Jag tyckte det så bra ut när jag byggde men när man jämför med byggkvaliten på denna så är det dag och natt. Jag har aldrig någonsin kunnat göra det bättre än de har gjort.

Mitt enda huvudbry jag har är att lyckas ändra rgb färgerna på moderkort och gpu. Men tror jag har hittat det så får se när jag kommer hem från jobb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DuoMonky:

Processor Type ‎Core i5 2.8GHz
Processor Speed ‎1,9 GHz
Computer Memory Type ‎DDR4 SDRAM
Maximum Memory Supported ‎128 GB
Memory Clock Speed ‎3600 MHz
OS ‎Windows 7

allt är ju värsta skräpet förutom grafikkortet

GG no re(f) - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Processor Type ‎Core i5 2.8GHz
Processor Speed ‎1,9 GHz
Computer Memory Type ‎DDR4 SDRAM
Maximum Memory Supported ‎128 GB
Memory Clock Speed ‎3600 MHz
OS ‎Windows 7

allt är ju värsta skräpet förutom grafikkortet

Processorn är en i5-14500 och 1.9GHz är för dess E-cores base freq.

Jag tvivlar på att det skulle vara stor skillnad mellan 3600MHz DDR4 och en budgetversion på DDR5.

Permalänk
Avstängd

skräp

här är mera skräp

Permalänk
Medlem

Hämtat ut min förut idag och sitter o pillar lite med den på jobbet men verkar tyvärr som att kylaren som medföljde är död, den blinkar bara rött ihop med fläktarna och cpu temperaturen stiger upp högt. Har kollat alla connections och de ser korrekt ut, får testa med annan kylare hemma ikväll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Hämtat ut min förut idag och sitter o pillar lite med den på jobbet men verkar tyvärr som att kylaren som medföljde är död, den blinkar bara rött ihop med fläktarna och cpu temperaturen stiger upp högt. Har kollat alla connections och de ser korrekt ut, får testa med annan kylare hemma ikväll..

Vilken kylare fick du med?

Googlade lite på Capellix kylarna och detta med rött blinkande etc. verkar hända en del personer. Några som heller inte fått riktig hjälp via sina ÅF och då fått via Corsair. Oklart om din pump är trasig eller om du kan fixa detta med hjälp av en "update firmware" och om den ej hittar det så kanske det finns "3 prickar" i mjukvaran (iCUE) som gör att du fan "force update" som fixar en del saker.

Men om det är din pump som är trasig vilket kan vara fallet så lär nog inte en fw uppdatering hjälpa. Jag hade försökt gå via Corsair garantiärende system för att få den utbytt istället för handlaren.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vilken kylare fick du med?

Googlade lite på Capellix kylarna och detta med rött blinkande etc. verkar hända en del personer. Några som heller inte fått riktig hjälp via sina ÅF och då fått via Corsair. Oklart om din pump är trasig eller om du kan fixa detta med hjälp av en "update firmware" och om den ej hittar det så kanske det finns "3 prickar" i mjukvaran (iCUE) som gör att du fan "force update" som fixar en del saker.

Men om det är din pump som är trasig vilket kan vara fallet så lär nog inte en fw uppdatering hjälpa. Jag hade försökt gå via Corsair garantiärende system för att få den utbytt istället för handlaren.

Jag hade nog i slutändan inte tänkt att använda kylaren ändå 😂, men ska köra lite felsökning ikväll och se vad Amazon säger om saken, det var ju ändå dom som sålde och skickade produkten och inte någon 3:e parts handlare. Tar det stopp där så kollar jag nog med corsair, ska dra lite enkel felsökning ikväll o testa. Misstänker att det är pumpen för den stängde av sig för thermal protection när jag skulle installera windows på den 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Update: har chattat med amazon supporten nu och ska maila över video och lite till dem ikväll så skulle dom se över ev prisavdrag på produkten för någon ny eller annan modell kunde dem inte lösa.
Får jag prisavdrag motsvarande vad ny kylare kostar(ej troligt) då hoppar jag högt för ville ändå inte använda AIO. Håller er uppdaterade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Update: har chattat med amazon supporten nu och ska maila över video och lite till dem ikväll så skulle dom se över ev prisavdrag på produkten för någon ny eller annan modell kunde dem inte lösa.
Får jag prisavdrag motsvarande vad ny kylare kostar(ej troligt) då hoppar jag högt för ville ändå inte använda AIO. Håller er uppdaterade!

När jag har problem med produkt men inget som gör den defekt brukar jag be om avdrag och få runt 10-20% av pengarna tillbaka beroende på hur mycket den kostade. Köpte en Arozzi skrivbord för 5600kr och fick 1200kr för att ett av skruvhålen var inte helt tömd. Gick att fixa med en dremel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Najs!

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Fick hem min dator idag! Amd versionen, får ej till biosupdate. Har gigabyte b650 gaming x ax 1.1 , EDIT: Fått till senaste bios nu.
men fortfarande samma problem med windows

Efter att jag installerat windows och börjat installera spel mm så har det hänt något med datorn. Vid uppstart så händer ingenting när jag klickar på ikoner,spel,mappar mm. Blir bara som en cirkel vid musen som snurrar runt.
Jag installerade windons på den enda discen som jag har i datorn, en 2tb ssd. Är det boven? Ska jag köpa en annan ssd disc för bara windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbes:

Fick hem min dator idag! Amd versionen, får ej till biosupdate. Har gigabyte b650 gaming x ax 1.1 , EDIT: Fått till senaste bios nu.
men fortfarande samma problem med windows

Efter att jag installerat windows och börjat installera spel mm så har det hänt något med datorn. Vid uppstart så händer ingenting när jag klickar på ikoner,spel,mappar mm. Blir bara som en cirkel vid musen som snurrar runt.
Jag installerade windons på den enda discen som jag har i datorn, en 2tb ssd. Är det boven? Ska jag köpa en annan ssd disc för bara windows?

Har du kollat i enhets hanteraren ifall några drivisar saknas?
Startat upp i safe mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Har du kollat i enhets hanteraren ifall några drivisar saknas?
Startat upp i safe mode?

Allt löste sig när jag installerade om win11, allt flyter på nu 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbes:

Allt löste sig när jag installerade om win11, allt flyter på nu 🙂

Vill du berätta lite om vad du fick för komponenter och tillbehör? Kartonger, sladdar, vilken ssd? Sånt!