Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det har väl i princip aldrig snackats om PC-exklusiva titlar någonsin så det har ju aldrig spelat någon roll på riktigt. Jag har ju redan spelat alla hittills PS5 exklusiva spel och framåt så vill ju Sony släppa spel till PC.

I mitt fall handlar det mycket om att PS5 inte levererar den kvalitet vill ha i 60fps + att jag inte kan sikta med kontroll, så jag har inte kunnat spela tredjeperson- eller förstapersonspel tillfredsställande.

Jag köper (nästan) alltid spel vid eller runt release och (nästan) alltid digitalt och då blir det mycket dyrare med Sonys egna skatt i sin egna butik som inte har någon konkurrens. Jag ogillar Sonys syn på konsumenters rätt till spel, filmer och serier och jag ogillar hur dom hanterar allt från att dom inte tyckte att VRR eller stöd för 1440p behövdes (varken på PS5 eller TV) till att dom inte ens hade en inkluderad skivläsare i PS5 Pro. Eller att dom inte säljer extra kontroller till PSVR2 om någon går sönder t.ex.

Jag är inte säker på att jag kommer sälja mitt PS5 men samtidigt vet jag ju att det kommer bli oanvänt nu när jag redan har en dator dedikerad för spel ansluten till TVn. GTA 6 vill jag ju spela, men skulle aldrig göra det i 30fps, så då väntar jag hellre tills det släpps till PC.

Vill och vill. Det kommer inte att komma några vettiga Playstation-spel day one på pc. Vill man ha de bästa spelen närhelst man vill spela dem finns det inget alternativ till PS. GTA 6 och Xbox-spel på PS gör det ännu värre för pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Que?
Final Fantasy VII Rebirth releases on PC on May 29, 2024.

"As part of the company's latest investor meeting (and translated by Twitter user Genki_JPN), studio SHIFT UP confirmed that stellar blade is coming to pc soon"

Vad yrar du om? FF7 Rebirth har inte kommit alls till pc. Det är FF16 som nu kommer till pc. Och det är ju inte day one. Det har varit ute i över 1 år på ps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vill och vill. Det kommer inte att komma några vettiga Playstation-spel day one på pc. Vill man ha de bästa spelen närhelst man vill spela dem finns det inget alternativ till PS. GTA 6 och Xbox-spel på PS gör det ännu värre för pc.

Jag har för höga krav för att kunna spela GTA 6 i 30fps så då väntar jag gärna. Så var det ju med GTA 5 och det var ju värt det.

Däremot har du helt rätt i att Sonys egna spel inte kommer släppas samtidigt på PC och den smällen får jag ta. Jag gillar ändå inte superhjältespel och Astro Bot lämnade jag tillbaka efter att ha spelat till första bossen - inte min eller dotterns grej. Så för egen del är det nog bara 25% av Sonys spel som är intressanta på riktigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vad yrar du om? FF7 Rebirth har inte kommit alls till pc.

Stod på google sök att den släppts till pc på det datumet, konstigt! Hittar den inte på Steam jag editerar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har för höga krav för att kunna spela GTA 6 i 30fps så då väntar jag gärna. Så var det ju med GTA 5 och det var ju värt det.

Däremot har du helt rätt i att Sonys egna spel inte kommer släppas samtidigt på PC och den smällen får jag ta. Jag gillar ändå inte superhjältespel och Astro Bot lämnade jag tillbaka efter att ha spelat till första bossen - inte min grej. Så för egen del är det nog bara 25% av Sonys spel som är intressanta på riktigt.

Det finns nog möjligheter till högre fps på PS5 Pro dock. DF är inte en pålitlig källa här. De hade fel om DD2 (som menade inte skulle ge ett lyft på Pro). Men spelet lär prestera runt 50-60 fps (inom VRR-fönstret). Det betyder att PS5 Pro lär vara den absolut bästa enheten för DD2.

Permalänk
Medlem

Stod på google sök att den släppts till pc på det datumet, konstigt! Hittar den inte på Steam jag editerar

Är du go eller? Du blandar ihop spelen. Final fantasy 7 Rebirth har inte kommit till pc: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Final_Fantasy_VII_Rebirth

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Är du go eller? Du blandar ihop spelen. Final fantasy 7 Rebirth har inte kommit till pc.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Du publicerar fake news. Tro inte på allt du läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du publicerar fake news. Tro inte på allt dj läser.

Var första Google sökningen.... Men nej den verkar inte ha kommit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var första Google sökningen.... Men nej den verkar inte ha kommit

Om du går in och läser skriver de att Square Enix har möjlighet att släppa spelet efter 29 maj eftersom Playstation exklusiviteten ska ha slutet då, men de har inte gjort de. Antar att det hamnat så för att de ska få lite clicks. Väldigt dålig artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Om du går in och läser skriver de att Square Enix har möjlighet att släppa spelet efter 29 maj men de har inte gjort de. Antar att det hamnat så för att de ska få lite clicks.

OK 👍 som sagt gjorde bara en Google sökning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Däremot har du helt rätt i att Sonys egna spel inte kommer släppas samtidigt på PC och den smällen får jag ta.

Helldivers 2

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det finns nog möjligheter till högre fps på PS5 Pro dock. DF är inte en pålitlig källa här. De hade fel om DD2 (som menade inte skulle ge ett lyft på Pro). Men spelet lär prestera runt 50-60 fps (inom VRR-fönstret). Det betyder att PS5 Pro lär vara den absolut bästa enheten för DD2.

De sa att spelet inte kommer vara capped 60 fps, vilket det heller inte är pga för klen cpu.
Tvärtom sa de att eftersom spelet är uncapped kan Pro dra nytta av det i framtiden.
https://youtu.be/9ibu4qX5t_k?t=267
Rockstar lär inte släppa något spel uncapped.

Tycker han varit tydlig många gånger:
https://youtu.be/grdUb0YaPag?t=6691

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

De sa att spelet inte kommer vara capped 60 fps, vilket det heller inte är pga för klen cpu.
Tvärtom sa de att eftersom spelet är uncapped kan Pro dra nytta av det i framtiden.
https://youtu.be/9ibu4qX5t_k?t=267
Rockstar lär inte släppa något spel uncapped.

Tycker han varit tydlig många gånger:
https://youtu.be/grdUb0YaPag?t=6691

Alex säger ju att de bör sänka resolution för att nå att nå 30fps och sedan erbjuda en higher res-mode för framtida konsoler. Här antar jag att han menar att framtida konsoler inte kommer att nå VRR-fönstret. Att framtida konsoler ger samma fps. Men det är lite oklart exakt vad han menade. Men givet den tolkningen fick han ju fel.

Vi får hoppas på 40-fps mode till GTA 6. Hur som helst. Den som inte vill leva under en sten till pc-släppet kommer ju få allt spoilat. Blir det 30 fps kommer jag spela i 30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Helldivers 2

Jag är totalt ointresserad av playstations intentioner om att apa efter pc. Tycker det är fel väl för playstation. Deras live service-spel kommer day one på pc. Men dessa spel intresserar mig inte det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Alex säger ju att de bör sänka resolution för att nå att nå 30fps och sedan erbjuda en higher res-mode för framtida konsoler. Här antar jag att han menar att framtida konsoler inte kommer att nå VRR-fönstret. Att framtida konsoler ger samma fps. Men det är lite oklart exakt vad han menade. Men givet den tolkningen fick han ju fel.

Vi får hoppas på 40-fps mode till GTA 6.

Ja för att VRR är en frivillig funktion och bör inte vara målet när man utvecklar spel för att väga upp för dålig optimering.
Majoriteten konsolspelar antingen på en tv som stödjer output på 30 eller 60hz.
Spel där frekvensen fluktuerar och/eller felaktig frame time är "dåliga upplevelser" och det är det som de pratar om hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja för att VRR är en frivillig funktion och bör inte vara målet när man utvecklar spel för att väga upp för dålig optimering.
Majoriteten konsolspelar antingen på en tv som stödjer output på 30 eller 60hz.
Spel där frekvensen fluktuerar och/eller felaktig frame time är "dåliga upplevelser" och det är det som de pratar om hela tiden.

Visst. Vi får hoppas åtminstone att det erbjuds möjlighet till högre fps. Kanske 40 fps för den som har 120hz-tv. Ganska många har lg-oled. Jag hoppas att de tänker på denna kategori, att det erbjuds mer än 30 fps. Alltså att det erbjuds flera möjlighet beroende på vilken tv/bildskärm man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Däremot har du helt rätt i att Sonys egna spel inte kommer släppas samtidigt på PC och den smällen får jag ta. Jag gillar ändå inte superhjältespel och Astro Bot lämnade jag tillbaka efter att ha spelat till första bossen - inte min eller dotterns grej. Så för egen del är det nog bara 25% av Sonys spel som är intressanta på riktigt.

Trots nackdelarna så funderar jag på att avboka min PS5 Pro och istället köpa en pc. Jag tittar på ett bygge just nu som kostar dryga 18k med RTX 4070 super och amd 7060.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har fått tag i ett ps5 slim 30th anniversary edition från NetOnNet, och jag tänkte bara kolla med er som är lite insatta, om det är någon som vet hur limiterad Slim varianten kommer vara? kommer den gå att få tag i efter release eller kommer den varianten också vara ganska få av men inte lika få som pro varianten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Tjena, jag har fått tag i ett ps5 slim 30th anniversary edition från NetOnNet, och jag tänkte bara kolla med er som är lite insatta, om det är någon som vet hur limiterad Slim varianten kommer vara? kommer den gå att få tag i efter release eller kommer den varianten också vara ganska få av men inte lika få som pro varianten?

Den är väl slut överallt nu också?

Men den var inte alls lika begränsad som Pro, inte ens i närheten.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Sony själva sa att 30th slim skulle först börja förbokas 10 oktober, så de kommer släppas fler...

Permalänk
Medlem

Vad är oddset för att Sony ska sälja kontroller till psvr2 separat? VR är den största skälet för mig att uppgradera till Pro. Det är lite av en game changer.

Permalänk
Medlem

Ny revision av DualSense, V5. Inte jättespännande kanske.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Herregud, förboka inget spel på Amazon vad gäller deras
" Ifall priset förändras mellan tiden du har förbeställt och 11.59PM dagen innan spelet släpps, kommer du att debiteras det lägsta beloppet som funnits på Amazon.se under denna tid."
Chattade med dem och deras enda svar är "vi kan inte se att priset ändras" och "kan du skicka en bild till oss med priset"
Efter massa skrivande blir det istället ett presentkort.
Uppenbart att svenska Amazon inte har ett system för förbokningar som US och UK.

Nu verkar Amazon lagt in "Prisgaranti på Förbeställningar" på förbokningar av spel.
Nu står det på varje produktsida.

t.ex.
Until Dawn
716,52 kr
https://www.amazon.se/PlayStation-PS5-Until-Dawn/dp/B0DDQDPGL...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hoppas att man kan köpa kontrollerna separat. Den gröna tycker jag ser riktigt fin ut. Älskar allt grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag hoppas att man kan köpa kontrollerna separat. Den gröna tycker jag ser riktigt fin ut. Älskar allt grönt.

Säljs enbart separat.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Undrar lite som tidigare i tråden. Tror vi att det kommer fler 30th av andra saker än pro bundle? Det är just dual sense edge som jag är riktigt sugen på.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Undrar lite som tidigare i tråden. Tror vi att det kommer fler 30th av andra saker än pro bundle? Det är just dual sense edge som jag är riktigt sugen på.

På Webhallen står det "Tillfälligt fullbokad" medans Elgiganten tar emot beställningar. Det tyder på det att det kommer mer.