Permalänk
Medlem

Trodde jag hade blivit dement!

Skulle såga ner lite träd. Starta upp motorsågen och så dör den direkt. Hmm. Trodde jag hade mer Solid Biofuel på mig. Tydligen inte. Nåja. Bara att samla ihop lite löv.

Lite senare: Nähä! Ingen ammo till Rebar Gun. Minns tydligen fel där också.

Ännu lite senare: VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER! Inte en kupong i mitt inventory. Ut på internet och börjar leta efter inlägg om buggar. INGET!

En tanke slår mig. Laddar in sparfilen i satisfactory-calculator.com. Filtrerar bort allt onödigt och börjar leta. Jovisst. I en container i en fabrik mitt ute i ingenstans ligger mina prylar.

Har råkat snudda "Store all" knappen utan att märka det. Borde vara en "Är du säker" pop-up på den!

Dold text
Permalänk
Medlem

Satisfactory kommer till konsoll, vilket såklart innebär att dom kommer fixa styrningen. Så jag gissar att då kommer steamdeck också få bättre styrning

https://www.youtube.com/watch?v=gtfr2jtaG34

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

som vanligt, spagetti.

Tar timmar att få ut några hundra reinforced iron plate, för allt är för segt och gick fort att inte kunna utöka någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

som vanligt, spagetti.

Tar timmar att få ut några hundra reinforced iron plate, för allt är för segt och gick fort att inte kunna utöka någonstans.

I början är dom där reinforced iron plate en stor bristvara. Men ta det lugnt, dedikera tid att sätta upp en plats där du bara minar iron och bara producerar reinforced iron plate. Dra sen dessa plates till din bas

D.v.s. 1 eller 2 mining spots som enbart är dedikerade till reinforced iron plate i början brukar vara en väldigt bra idé.

EDIT: I alla fall är det alltid så jag gör åtmionstone, och rätt snart så har man tillräckligt för att komma vidare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

I början är dom där reinforced iron plate en stor bristvara. Men ta det lugnt, dedikera tid att sätta upp en plats där du bara minar iron och bara producerar reinforced iron plate. Dra sen dessa plates till din bas

D.v.s. 1 eller 2 mining spots som enbart är dedikerade till reinforced iron plate i början brukar vara en väldigt bra idé.

Håller på med stage 5 just nu, tänker inte designa om, igen innan det, så jag får springa och göra rotor och reinforced, samt vad nu de andra 2 grejerna ska ha tusentals delar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Håller på med stage 5 just nu, tänker inte designa om, igen innan det, så jag får springa och göra rotor och reinforced, samt vad nu de andra 2 grejerna ska ha tusentals delar av.

Nej, kan vara jobbigt att arbeta in sig i ett hörn och inse hur mycket jobb det är att ta sig ut ur hörnet

Du spelar som du vill, jag är inte här för att kasta paj på nån annans taktik

Men jag gillar att ha dedikerade platser för enstaka produkter som man vet kommer krävs massor av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, kan vara jobbigt att arbeta in sig i ett hörn och inse hur mycket jobb det är att ta sig ut ur hörnet

Du spelar som du vill, jag är inte här för att kasta paj på nån annans taktik

Men jag gillar att ha dedikerade platser för enstaka produkter som man vet kommer krävs massor av.

Hade "dedikerat" förut, sedan behöver jag x,y,z och spagetti

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har man lite el som räcker ett tag nu

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

..och nu har jag gett upp spelet..
Provade att bygga på ett nytt ställe för att göra reinforced, började nästan snyggt, sedan linjerade inte skit upp och det blev spagetti av skiten igen.

Kanske tittar på spelet när den blir 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Provade att bygga på ett nytt ställe för att göra reinforced, började nästan snyggt, sedan linjerade inte skit upp och det blev spagetti av skiten igen.

Ajdå, låter som en tuff uppförsbacke

Men när man väl greppar hur snapping och byggandet fungerar så går saker mycket snabbare

PS: jag hoppas du försöker bygga på foundation? Annars är det svårt att få saker någorlunda rakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Såhär ser min simpla starter ut

Observera att jag använder ett alternativt recept för Screws som gör att jag slipper använda mig av "rods" som mellansteg. D.v.s. direkt från iron bars till screws.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av FX9:

Såhär ser min simpla starter ut

Observera att jag använder ett alternativt recept för Screws som gör att jag slipper använda mig av "rods" som mellansteg. D.v.s. direkt från iron bars till screws.
<Uppladdad bildlänk>

Åh du lyckades få ett alternativt recept så tidigt? Härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Åh du lyckades få ett alternativt recept så tidigt? Härligt!

Om jag ska vara ärlig så letade jag efter just Cast Screws...och halvt fuskade lite genom att ladda om min sparning och rolla om "hårddisken" tills jag fick just den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Senaste bygget som jag påbörjat. 120 stycken Refineries som kommer tillverka totalt 1920 Plast p/m. Detta för att kunna tillverka 60 Computers p/m.

Därefter blir det att bygga fabrik som tillverkar 10 Supercomputers p/m, vilket kommer lämna ca 20 Computers p/m kvar i reserv för annat

det stora T:et ni ser i toppen av bilden är där datorfabriken kommer att vara. Har dock inte bestämt mig om jag ska flytta den mer mot land istället, men vi får se.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

<Uppladdad bildlänk>

Senaste bygget som jag påbörjat. 120 stycken Refineries som kommer tillverka totalt 1920 Plast p/m. Detta för att kunna tillverka 60 Computers p/m.

Därefter blir det att bygga fabrik som tillverkar 10 Supercomputers p/m, vilket kommer lämna ca 20 Computers p/m kvar i reserv för annat

det stora T:et ni ser i toppen av bilden är där datorfabriken kommer att vara. Har dock inte bestämt mig om jag ska flytta den mer mot land istället, men vi får se.

Vackert!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trodde det aldrig skulle gå, men 100% efficiency på plastfabriken. Totalt 1920 Plast p/m där 960 går till Circuit Boards och 960 till Computers

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

<Uppladdad bildlänk>

Trodde det aldrig skulle gå, men 100% efficiency på plastfabriken. Totalt 1920 Plast p/m där 960 går till Circuit Boards och 960 till Computers

För lite spaghetti, du måste vara en AI!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade en plan inför denna vända...att göra en main bus som jag brukar köra i Factorio ...här kommer lite bilder på resultatet

Allt råmaterial kommer in underifrån, och läggs i kistor för att sen gå vidare på bussen (samt skickas vidare till "molnet" så jag kan bygga med det)
Det skickas in på bussen och viker av åt sidan när det finns behov. Det som sen produceras läggs sen längst till höger i bussen och skickas sen dels vidare på bussen men även till en kista och "molnet"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderade länge om jag skulle köra helt rent eller bara flytta oljan från förra gången, har inväntat 1.0 sen de gjorde om Spire Coast
Kände att de vore nog kul med alla nya dialoger osv att köra helt nytt.
Spaghettimonstret har bara börjat!

Lärde mig från förra gången att för stora baser bara krashar spelet till slut, så sprider ut mig mer denna gången är tanken!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Lumen kan verkligen göra detta spel riktigt snyggt!

Fabrik med både high-speed connectors och AI Limiters, 30 p/m

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

<Uppladdad bildlänk>

Lumen kan verkligen göra detta spel riktigt snyggt!

Fabrik med både high-speed connectors och AI Limiters, 30 p/m

Verkligen, men går inte att spela spelet normalt med det påslaget om man vill göra inomhusmiljöer

Då måste man hela tiden tänka på att sätta ut belysning för att kunna se nått inomhus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Verkligen, men går inte att spela spelet normalt med det påslaget om man vill göra inomhusmiljöer

Då måste man hela tiden tänka på att sätta ut belysning för att kunna se nått inomhus

Har inte stängt av det sedan 1.0 släpptes och inte haft några större problem Har ju en ficklampa också som funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Funderade länge om jag skulle köra helt rent eller bara flytta oljan från förra gången, har inväntat 1.0 sen de gjorde om Spire Coast
Kände att de vore nog kul med alla nya dialoger osv att köra helt nytt.
Spaghettimonstret har bara börjat!

Lärde mig från förra gången att för stora baser bara krashar spelet till slut, så sprider ut mig mer denna gången är tanken!
https://i.imgur.com/469zsXq.jpeg

Kul att se en bild på öknen, innan den blir helt förstörd av fabriker och spaghetti

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat det på flera år, och hade då en "mod" som tog bort de idiotiska djuren. Funkar fortfarande såna metoder, tro?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har inte spelat det på flera år, och hade då en "mod" som tog bort de idiotiska djuren. Funkar fortfarande såna metoder, tro?

Mods fungerar inte riktigt än, communityn jobbar på det.

Men man kan göra så dom blir passiva, så man slipper oroa sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Har inte stängt av det sedan 1.0 släpptes och inte haft några större problem Har ju en ficklampa också som funkar

Sant, men tycker det blir för mörkt och man ser inte riktigt vad man jobbar med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mods fungerar inte riktigt än, communityn jobbar på det.

Men man kan göra så dom blir passiva, så man slipper oroa sig

Än? Det funkade ju för 3-4 år sen, eller vad det nu var, när jag senast spelade? Så utvecklarna verkar ha stängt den möjligheten då?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kul att se en bild på öknen, innan den blir helt förstörd av fabriker och spaghetti
<Uppladdad bildlänk>

Tackar Gillade att börja här innan de gjorde om noderna, det var lite annorlunda nu tyckte jag, men helt klart ett bra ställe imo
Va inte så farlig spaghetti där ändå! Så länge man inte lockas av att bygga på höjden så verkar de ju gå bra

Skrivet av cyklonen:

Än? Det funkade ju för 3-4 år sen, eller vad det nu var, när jag senast spelade? Så utvecklarna verkar ha stängt den möjligheten då?

De har uppdaterat motorn till Unreal 5, ja tror de va då dom "gick sönder".

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tackar Gillade att börja här innan de gjorde om noderna, det var lite annorlunda nu tyckte jag, men helt klart ett bra ställe imo
Va inte så farlig spaghetti där ändå! Så länge man inte lockas av att bygga på höjden så verkar de ju gå bra
De har uppdaterat motorn till Unreal 5, ja tror de va då dom "gick sönder".

Nej, det är nu vid 1.0 releasen så måste moddarna göra om sina moddar eftersom så mycket ändrats i motorn. Så det är bara en tidsfråga

EDIT. eller så har jag fel, kan ha varit vid upgrade till Unreal Engine 5 i beta branch 8 nånting.

Visa signatur